تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
کد خبر : 43762

درخواست لغو منع تردد شبانه برای اهداکنندگان خون در ماه رمضان

درخواست لغو منع تردد شبانه برای اهداکنندگان خون در ماه رمضان

خطر کاهش ذخایر خون در ماه آتی؛ درخواست لغو منع تردد شبانه برای اهداکنندگان خون در ماه رمضان عکس خبر آرشیوی است. سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به لزوم اهدای خون در ماه مبارک رمضان، گفت: در صور..

خطر کاهش ذخایر خون در ماه آتی؛

درخواست لغو منع تردد شبانه برای اهداکنندگان خون در ماه رمضان

درخواست لغو منع تردد شبانه برای اهداکنندگان خون در ماه رمضان
عکس خبر آرشیوی است.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور با اشاره به لزوم اهدای خون در ماه مبارک رمضان، گفت: در صورت عدم برنامه ریزی مناسب و فوری در خصوص حضور اهداکنندگان خون در ساعات بعد از افطار، با کاهش شدید ذخایر خون و مشکل جدی در تامین خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی کشور در ماه آینده مواجه خواهیم بود.

دکتر بشیر حاجی بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به لزوم اهدای خون در ماه مبارک رمضان، گفت: همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان به دلیل روزه‌داری هموطنان از آمار اهدای خون در کشور کاسته می شود.

وی با اشاره به تدابیر سازمان انتقال خون ایران برای جبران کاهش آمار اهدای خون در ماه رمضان، افزود: یکی از تدابیرمان تغییر ساعات فعالیت مراکز اهدای خون در کل کشور با توجه به استقبال مردم از اهدای خون در ماه مبارک رمضان است که شیفت هایی را در شب و بعد از افطار قرار خواهیم داد.

حاجی بیگی ادامه داد: البته امسال با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و استمرار قانون منع تردد و عبور و مرور شبانه، این سازمان با چالش جدی عدم حضور اهدا کنندگان و کاهش شدید ذخایر خونی کشور مواجه خواهد شد. باید توجه کرد که سازمان انتقال خون ایران موظف است جوابگوی نزدیک به ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی از نظر تامین خون و فراورده های آن نظیر پلاکت، گلبول قرمز فشرده شده و پلاسما باشد. بر این اساس باید همکاری های لازم از طرف مسئولین ذیربط با سازمان انتقال خون ایران جهت حضور اهداکنندگان خون طبق سنوات گذشته در ساعت منع تردد بعد از افطار انجام شود. در این خصوص مکاتبات لازم با ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا انجام شده که امیدواریم همکاری‌های لازم با اهدا کنندگان خون از نظر تردد به مراکز اهدای خون انجام شود.

حاجی بیگی همچنین گفت: تمامی پروتکل های بهداشتی در مراکز اهدای خون سراسر کشور جهت حفظ سلامت اهداکنندگان خون رعایت می شود. اطمینان داریم که تمام کسانی که جهت اهدای خون مراجعه می کنند، از سالم ترین افراد جامعه هستند که اصول خود مراقبتی را به خوبی را رعایت می کنند. در عین حال تمامی وسایل و تجهیزات استفاده شده در پروسه اهدای خون کاملا استریل و یکبار مصرف هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه روزه داری منعی جهت اهدای خون نیست، گفت: با توجه به نیاز به خون و فرآورده‌های آن به صورت روزانه، اهدای خون باید به صورت مستمر انجام شود. باید توجه کرد که ۲۰ درصد از خون های اهدایی در کشور به مصرف بیماران خاص نظیر بیماران تالاسمی می رسد. همچنین باید توجه کرد که کمبود خون و فرآورده‌های آن در استان های شمالی کشور مانند گیلان، مازندران و خراسان رضوی و استان های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، هرمزگان و خوزستان بیشتر احساس می‌شود. بنابراین مردم این استان ها باید اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون نشان دهند. اهدای خون باید با تصمیم آگاهانه و به صورت اهدای خون مسئولانه انجام شود.

حاجی بیگی ضمن تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای حضور اهداکنندگان خون، گفت: در صورت عدم برنامه ریزی مناسب و فوری در خصوص حضور اهداکنندگان خون در ساعات بعد از افطار، با کاهش شدید ذخایر خون و مشکل جدی در تامین خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی کشور در ماه آینده مواجه خواهیم بود. استمرار منع تردد و عبور و مرور در شب امکان حضور داوطلبین اهدای خون را کاملاً محدود می‌کند و این سازمان را با چالش عدم حضور اهداکنندگان خون در مراکز انتقال خون در ساعات بعد از افطار مواجه خواهد کرد. بنابراین باید در جلسات ستاد ملی کرونا امکان لغو منع عبور و مرور شبانه در ماه مبارک رمضان برای اهدا کنندگان خون، پلاسما و پلاکت مورد ارزیابی و بررسی سریع قرار گیرد.

وی گفت: باید توجه کرد که اهدای خون در ماه مبارک رمضان اقدامی جهادی و نماد همدلی و ایثارگری است. سازمان انتقال خون از اهدا کنندگان خون در سراسر کشور تشکر می‌کند که این سازمان و بیماران نیازمند خون و فرآورده های آن را تنها نگذاشتند. باید توجه کرد که خون هیچگاه جایگزین دیگری ندارد. هر سال در ماه رمضان با کمبود خون و فرآورده های آن مواجه می شویم.

حاجی بیگی گفت: اهداکنندگان خون در سراسر کشور باید بدون هیچ دغدغه ای بتوانند اهدای خون را انجام دهند و همه ما موظفیم تکریم ارباب رجوع در مراکز اهدای خون برای اهداکنندگان به نحو احسن انجام شود.

گفتنی است که طبق اعلام سخنگوی سازمان انتقال خون کشور، نوبت دهی اینترنتی اهدای خون در ماه رمضان فعال است و اهداکنندگان می توانند با مراجعه به سایت اداره کل انتقال خون استان خون، نسبت به اخذ نوبت اهدای خون اقدام کنند.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.