تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر : 603420

ماجرای کاهش مدت زمان خدمت سربازی چیست ؟

ماجرای کاهش مدت زمان خدمت سربازی چیست ؟

نایب رییس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اعلام کرد که این کمیسیون با هماهنگی قوی، تصمیم به کاهش مدت خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه گرفته است. محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در یک توییتر نوشت که کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با اکثریت آرا، تصمیم به اصلاح قانون نظام وظیفه گرفته

نایب رییس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اعلام کرد که این کمیسیون با هماهنگی قوی، تصمیم به کاهش مدت خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه گرفته است. محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در یک توییتر نوشت که کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با اکثریت آرا، تصمیم به اصلاح قانون نظام وظیفه گرفته است.

وی توضیح داد: “مدت خدمت سربازی به ۱۲ ماه کاهش خواهد یافت و افراد بالای ۳۰ سال و دارای ۲ فرزند از خدمت سربازی معاف خواهند شد. همچنین باید مشمولان دانشجوی خارج از کشور نیز وضعیتشان تعیین شود و تلاش مجلس برای حرفه‌ای کردن سربازی به عمل آید.”

علاوه بر این، محسن دهنوی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در توییتر خود نوشت: “با پیگیری و تلاش‌های آقای قالیباف در مجلس یازدهم و پس از افزایش ۱۲ برابری حقوق سربازان در سه سال گذشته، امروز با تصویب حکمی در کمیسیون تلفیق برنامه، تغییرات مهمی در فرآیند سربازی انجام شده است. این تغییرات شامل موارد زیر می‌شود که امیدواریم با تصویب در صحن مجلس و تأیید شورای نگهبان به اجرا درآیند:

۱- کاهش مدت خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه
۲- تعیین معافیت برای افراد بالای ۳۰ سال و دارای دو فرزند و بیشتر
۳- وظیفه دولت برای تعیین وضعیت افراد غایب”

لازم به ذکر است که موارد فوق تنها مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه هستند و هنوز در صحن مجلس مطرح و تصویب نشده‌اند. برای تبدیل این مصوبه به قانون، نیاز است که در صحن مجلس تصویب شده و توسط شورای نگهبان تأیید شود.

اطلاعیه‌ای از سازمان وظیفه عمومی فراجا

اطلاعیه‌ای از سازمان وظیفه عمومی فراجا منتشر شده است که با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، مدت خدمت دوره ضرورت برای سربازان حین خدمت و افرادی که در آینده به خدمت اعزام می‌شوند به مدت سه ماه کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، در این اطلاعیه که توسط سازمان وظیفه عمومی فراجا منتشر شده است، به منظور اجرای طرح تحول خدمت وظیفه عمومی و ایجاد عدالت در مدت خدمت دوره ضرورت، با توجه به محل خدمت و نوع مأموریت‌های محوله، با پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، مدت خدمت دوره ضرورت سربازان حین خدمت و افرادی که در آینده به خدمت اعزام می‌شوند، به مدت سه ماه کاهش یافته است.

به تفصیلات اعلام شده در این اطلاعیه آمده است که تمامی سربازانی که بر اساس شرایط این ابلاغیه به خدمت اعزام شده‌اند و به صورت بومی یا غیربومی در سازمان‌های نیروهای مسلح مشغول به کار شده‌اند یا در آینده به خدمت اعزام می‌شوند، از این کاهش مدت خدمت برخوردار خواهند شد و مدت زمان خدمت آنها بر اساس محل خدمت، فاصله آن تا محل سکونت و همچنین مأموریت‌های محوله در مناطق عملیاتی یا مناطق عادی، بین حداقل ۱۴ ماه تا حداکثر ۲۱ ماه محاسبه می‌شود.

به همین ترتیب، مدت خدمت دوره ضرورت سربازان مامور به دستگاه‌های غیرنظامی در قالب امریه، همچنان برابر با ۲۴ ماه تعیین شده است.

در این اطلاعیه بیان شده است که ملاک بومی یا غیربومی بودن سربازان بر اساس فاصله محل سکونت تا یگان خدمتی آنها است و در صورتی که این فاصله کمتر از ۲۰۰ کیلومتر باشد، سرباز بومی و در صورتی که بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر باشد، سربازبی‌بومی محسوب می‌شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.