تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱:۴۵
کد خبر : 69544

چک لیست ویزای دانشجویی ایتالیا

چک لیست ویزای دانشجویی ایتالیا

برای گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا باید از کجا شروع کنیم؟ چه مدارکی را برای ارائه به سفارت ایتالیا آماده کنیم؟ صفر تا صد اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا را اینجا بخوانید. بعد از افزایش قیمت ارز و به دلیل هزینه‌های بالای تحصیل در کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس، استرالیا و… بسیاری از دانشجویان ایرانی کشورهای دیگری را …

برای گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا باید از کجا شروع کنیم؟ چه مدارکی را برای ارائه به سفارت ایتالیا آماده کنیم؟ صفر تا صد اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا را اینجا بخوانید.

بعد از افزایش قیمت ارز و به دلیل هزینه‌های بالای تحصیل در کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس، استرالیا و… بسیاری از دانشجویان ایرانی کشورهای دیگری را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کردند. ایتالیا یکی از همین کشورهاست که در چند سال اخیر میزبان تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی بوده است. راحت بودن پذیرش دانشگاه‌های ایتالیا و هزینه‌های مقرون به صرفه تحصیل در این کشور از جمله دلایل این موضوع بوده است.

برای گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا باید شرایط و مدارکی را داشته باشید که در این مطلب به بررسی آنها می‌پردازیم.

شرایط گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا

ویزای تحصیلی یا ویزای دانشجویی ایتالیا یکی از انواع ویزای کوتاه مدت این کشور است که به شما اجازه می‌دهد برای مدت مشخصی در این کشور اقامت داشته باشید. مدت زمان این ویزا به مقطع تحصیلی شما بستگی دارد. تمامی دانشجویانی که بتوانند پذیرش یکی از دانشگاه‌های ایتالیا را بگیرند، شانس اخذ ویزای تحصیلی این کشور را خواهند داشت.

البته گرفتن پذیرش فقط شرط لازم برای گرفتن ویزای دانشجویی است و به جز این باید مدارک دیگری را هم آماده کنید که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

مراحل اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا

برای اینکه ویزای دانشجویی ایتالیا را بگیرید، باید طبق یک برنامه از پیش تعیین شده جلو بروید تا همه شرایط و مدارک را در موقع مناسب آماده کنید. بر همین اساس، چک لیست ویزای دانشجویی ایتالیا را به صورت مرحله به مرحله ارائه می‌کنیم.

چک لیست ویزای دانشجویی ایتالیا

گام اول) گرفتن پذیرش تحصیلی ایتالیا

تا قبل از اینکه پذیرش تحصیلی یکی از دانشگاه‌های ایتالیا را نگرفته باشید، امکان اقدام برای ویزای دانشجویی ایتالیا را نخواهید داشت. پس اولین کاری که باید بکنید، پیدا کردن دانشگاه‌هایی در ایتالیاست که رشته تحصیلی مورد نظرتان را ارائه کنند. سپس باید شرایط این دانشگاه‌ها برای دادن پذیرش را بررسی کنید. منظور از شرایط پذیرش، حداقل نمره معدل و حداقل نمره آزمون زبان است. همچنین شهریه دانشگاه را نیز بررسی کنید.

در نهایت، یک یا چند دانشگاه را انتخاب کنید و برای گرفتن پذیرش آنها اقدام کنید. برای گرفتن پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های ایتالیا باید ضمن ارسال درخواست ویزا، مدارک لازم از جمله سوابق تحصیلی و مدرک زبان را هم برای دانشگاه ارسال کنید. درخواست پذیرش شما در کمیسیون ارزیابی دانشگاه مورد نظرتان بررسی و نتیجه آن از طریق ایمیل به شما اعلام خواهد شد. در صورتی که درخواست شما تایید شده باشد می‌توانید فرآیند اخذ ویزا را آغاز کنید.

دقت داشته باشید که ارسال درخواست حتما قبل از پایان ددلاین‌های دانشگاه مورد نظرتان انجام شود زیرا در غیر این صورت ممکن است برنامه‌های شما ۶ ماه تا یک سال عقب بیفتد.

چک لیست ویزای دانشجویی ایتالیا

گام دوم) آماده سازی مدارک مورد نیاز برای ویزا

برای آماده سازی مدارک بهتر است که یک چک لیست از کلیه مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی ایتالیا داشته باشید و بر اساس آن جلو بروید. در ادامه تمامی مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی ایتالیا را آورده‌ایم:

  • تاییدیه پذیرش دانشگاه
  • فرم درخواست ویزای تکمیل شده
  • دو قطعه عکس پرسنلی مربوط به ۶ ماه اخیر
  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • ترجمه رسمی شناسنامه
  • مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی بر اساس نوع برنامه انتخابی
  • مدارک مربوط به تمکن مالی از جمله پرینت گردش حساب بانکی (حداقل ۷۵۰۰ یورو برای یک سال)
  • انگیزه نامه
  • ترجمه رسمی سوابق تحصیلی

این‌ها مدارک لازم برای گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا است. اما بسته به شرایط ممکن است مدارک دیگری هم لازم باشد. مثلا برای افرادی که گپ تحصیلی دارند، ارائه مدارک مربوط به سابقه کار می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدارک دیگری مثل توصیه نامه اساتید، مقالات علمی و… هم می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

گام سوم) درخواست برای ویزای دانشجویی ایتالیا

برای درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا باید ابتدا وقت سفارت را رزرو کنید. رزرو وقت سفارت ایتالیا از طریق کارگزاری CKGSIR انجام می‌شود که نماینده قانونی سفارت ایتالیا در ایران است. بعد از اینکه وارد سایت این کارگزاری شدید باید به قسمت رزرو وقت مصاحبه بروید و درخواست خود را ثبت کنید. درخواست شما توسط کارگزاری بررسی می‌شود و معمولا طی چند روز به شما اعلام می‌شود که در یک روز و ساعت مشخص در محل کارگزاری حاضر شوید.

بعد از تعیین وقت باید در زمان مشخص شده در محل کارگزاری CKGSIR حاضر شوید. در این روز باید تمامی مدارک لازم برای ویزای تحصیلی ایتالیا را همراه خود داشته باشید. علاوه بر این باید فرم درخواست ویزا را هم تکمیل کرده و همراه داشته باشید. بعد از تحویل دادن درخواست و مدارک باید اقدامات مربوط به بیومتریک از جمله عکس و انگشت نگاری را هم در همان جا انجام دهید.

کار شما برای دریافت ویزا تمام شده و از این جا به بعد، سفارت ایتالیا و افسر مهاجرت این کشور است که در مورد قبول یا رد درخواست‌تان تصمیم گیری می‌کند. دقت داشته باشید که کارگزاری هیچ نقشی در این رابطه ندارد و صرفا مسئول امور اداری اخذ ویزاست. نتیجه درخواست ویزای دانشجویی ایتالیا معمولا طی چند هفته کاری مشخص می‌شود.

در صورتی که درخواست شما تایید شود، این موضوع از طریق کارگزاری به اطلاعتان خواهد رسید و می‌توانید پاسپورت خود را تحویل بگیرید. اگر درخواست شما برای ویزای دانشجویی رد شده باشد، می‌توانید با پرداخت هزینه اضافی به این موضوع اعتراض کنید تا مجددا به پرونده‌تان رسیدگی شود.

ایتالیا یکی از کشورهایی است که گرفتن پذیرش و ویزای تحصیلی آن کار خیلی سختی نیست. فقط باید از قبل برای آماده سازی مدارک برنامه ریزی کنید تا همه چیز سر موقع انجام شود. ضمن اینکه می‌توانید از موسسات اعزام دانشجو به خارج هم برای آماده سازی مدارک و نحوه ارائه آنها کمک بگیرید.

مجموعه لتسگویونی در زمینه مهاجرت تحصیلی به کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای اروپایی مثل ایتالیا فعالیت می‌کند. کارشناسان باتجربه لتسگویونی با زیر و بم اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا و نحوه ارزیابی پرونده‌ها توسط افسر مهاجرت این کشور آشنایی زیادی دارند. برای گرفتن مشاوره تخصصی بر اساس شرایط خودتان برای تحصیل در کشور ایتالیا می‌توانید با کارشناسان لتسگویونی تماس بگیرید.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.