تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
کد خبر : 64786

پایان دروازه جهنم ترکمنستان؛ ورود رییس جمهور برای خاموش کردن یکی از عجایب جهان

پایان دروازه جهنم ترکمنستان؛ ورود رییس جمهور برای خاموش کردن یکی از عجایب جهان

پایان دروازه جهنم ترکمنستان؛ ورود رییس جمهور برای خاموش کردن یکی از عجایب جهان دروازه جهنم ترکمنستان به پایان کار خود رسیده است و گودالی که در زمان شوروی سابق، طی اشتباه حفاری ایجاد شده بود..

پایان دروازه جهنم ترکمنستان؛ ورود رییس جمهور برای خاموش کردن یکی از عجایب جهان

دروازه جهنم ترکمنستان به پایان کار خود رسیده است و گودالی که در زمان شوروی سابق، طی اشتباه حفاری ایجاد شده بود، توسط رئیس جمهور ترکمنستان بسته خواهد شد.

اتحاد جماهیر شوروی از هر فرصتی برای استخراج بیشتر نفت و گاز استفاده می‌کرد. اما همیشه بخت با آن‌ها یار نبود و سرانجام در تاریخ ۱۹۷۱، طی اشتباهی یکی از عجایب زمین به وجود آمد. ریزشی که در مجاورت محل حفاری رخ داد باعث شد کل سایت حفاری به یکباره ناپدید شود و گودالی به قطر ۷۰ متر و عمق ۲۰ متر پدید بیاید.

این ریزش باعث آزاد شدن مقادیر بسیار زیادی از گازهای متان و گوگرد شد که مسئولان در کنترل آن ناتوان بودند. بوی بسیار بد و سایر اثرات زیست محیطی، زندگی مردم ساکن روستای قره‌قوم در ۲۶۰ کیلومتری عشق آباد را تحت تاثیر قرار داده بود. سرانجام سوزاندن گازها را به عنوان راه حلی موقتی پیشنهاد کردند تا زمانی که آتش خاموش شود. اما ۵۰ سال است که این آتش همچنان می‌سوزد.

بستن دروازه جهنم ترکمنستان؛ جنگ ۵۰ ساله با طبیعت

دروازه جهنم ترکمنستان

علیرغم اینکه دروازه جهنم ترکمنستان به یکی از مقاصد گردشگری این کشور تبدیل شده است، مسئولین بارها سعی در خاموش کردن آن داشتند. سال ۲۰۱۰ رئیس جمهور وقت قربان‌قلی بردی‌محمداف به اثرات زیست محیطی مخرب و تاثیرات منفی آن بر سایر اکتشافات و سایت‌های حفاری مجاور این گودال اشاره کرد و از محققین ترکمنستان خواست که راه کاری برای خاموش کردن آن ارائه دهند ولی هیچ طرحی حریف دروازه جهنم نشد.

او اکنون پس از ده سال دوباره برنامه بزرگی برای مهار این گودال دارد و مصمم است که آن را خاموش کند. قربان‌قلی بردی‌محمداف در مورد این گودال گفت:

علاوه بر تمامی اثرات منفی آن، یک منبع عظیم از گاز که سرمایه اصلی شما مردم محسوب می‌شود در حال هدر رفتن است.

دروازه جهنم ترکمنستان

این دومین تلاش برای بستن گودال قره‌قوم است و باید منتظر نتیجه آن بمانیم. البته نشت و شعله‌ور شدن گازهای قابل اشتعال در مناطقی از شهر مسجد سلیمان ایران هم گزارش شده است اما هیچ کدام به ابعاد این گودال نبوده‌اند.

بیشتر بخوانید :آتش مرموزی در استرالیا که ۶۰۰۰ سال در حال سوختن است منبع :nprمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.