تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
کد خبر : 66744

موتور Omega 1 ، با سوخت فسیلی کار می‌کند اما هیچ آلودگی ندارد!

موتور Omega 1 ، با سوخت فسیلی کار می‌کند اما هیچ آلودگی ندارد!

موتور Omega 1 ، با سوخت فسیلی کار می‌کند اما هیچ آلودگی ندارد!موتور Omega 1 برای ایجاد انقلابی در حوزه پیشرانه‌های احتراق داخلی در راه است. این پیشرانه با وجود استفاده از سوخت‌های فسیلی هیچ آلودگی به ..

موتور Omega 1 ، با سوخت فسیلی کار می‌کند اما هیچ آلودگی ندارد!

موتور Omega 1 برای ایجاد انقلابی در حوزه پیشرانه‌های احتراق داخلی در راه است. این پیشرانه با وجود استفاده از سوخت‌های فسیلی هیچ آلودگی به همراه ندارد.

طی سال‌های اخیر بسیاری از خودروسازان بزرگ به دلیل آلودگی‌های ناشی از خودروهای احتراق داخلی و پیامدهای گرمایش جهانی به شکل گسترده روی خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کردند. همچنین این خودروسازان قصد دارند طی سال‌های آینده تولید پیشرانه‌های احتراق داخلی (ICE) را به طور کامل متوقف کنند.

در حالی که خودروسازان برای الکتریکی‌سازی محصولات خود برنامه‌های جدی را دنبال می‌کنند، برخی از شرکت‌ها نیز سخت در تلاشند تا با اعمال تغییراتی روی پیشرانه‌های درون‌سوز آنها را به محصولی دوست‌دار محیط زیست تبدیل کرده و از نابودی این پیشرانه‌های سنتی جلوگیری کنند. شرکت Astron Aerospace یکی از همین شرکت‌ها محسوب می‌شود که توانست موتور احتراق داخلی Omega 1 را توسعه دهد؛ پیشرانه‌ای که شرکت سازنده آن ادعا می‌کند هیچ آلودگی را به همراه نخواهد داشت.

آشنایی با موتور Omega 1

موتور Omega 1

پیشرانه احتراق داخلی Omega 1 به شکل ویژه‌ای توسعه داده شده تا بتواند با استفاده از سوخت‌های مختلف حداکثر بازدهی را به همراه داشته باشد. شرکت Astron Aerospace مدعی است این پیشرانه با وجود استفاده از سوخت‌های فسیلی، آلودگی بسیار اندکی را تولید خواهد کرد. در واقع این پیشرانه علاوه بر این که هیچ نوع آلودگی خطرناکی را به همراه نخواهد داشت، می‌تواند نسبت به سایر پیشرانه‌های احتراق داخلی قدرت و عملکرد بهتری را ارائه دهد.

در حال حاضر فقط یک مدل اولیه از موتور Omega 1 ساخته شده که در آزمایش‌ها توانسته عملکرد مناسبی را نشان دهد. البته در حال حاضر نمی‌توان عملکرد آن را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار داد، اما Astron Aerospace اعلام کرد این پیشرانه به‌زودی آماده خواهد شد و می‌توان آن را در محیط واقعی بررسی کرد.

موتور Omega 1 به پیشرانه وانکل شباهت زیادی دارد و فاقد میل‌لنگ افست، شفت مرکزی یا پیستون‌های رفت و برگشتی است. البته این موتور بر خلاف پیشرانه‌های وانکل از یک پیش محفظه متصل به یک جفت محفظه بهره می‌برد که با جداسازی هوای ورودی موتور از دود اگزوز باعث حل مشکل ترکیب شدن هوا و دود اگزوز خواهد شد؛ در واقع موتور Omega 1 مشکلی که بسیاری از پیشرانه‌های وانکل با آن مواجه هستند را برطرف خواهد کرد.

موتور Omega 1

موتور Omega 1 از چهار روتور روی دو شفت بهره می‌برد که البته نحوه فعالیت آنها به شکل جفتی است. جفت جلویی برای مراحل ورود و تراکم و دو روتور دیگر برای مدیریت احتراق و اگزاست در نظر گرفته شدند. شرکت سازنده این پیشرانه اعلام کرد Omega 1 بر خلاف پیشرانه‌های وانکل با مشکل نشتی مواجه نخواهد شد.

شرکت Astron Aerospace موتور Omega 1 را به گونه‌ای طراحی کرده تا بتوان با اتصال چند نمونه به یکدیگر به قدرت خروجی بیشتری دست پیدا کرد. وزن مدل استاندارد این پیشرانه به ۱۶ کیلوگرم می‌رسد. همچنین این پیشرانه در حالت استاندارد می‌تواند قدرتی برابر با ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند که این ارقام با یک پیشرانه ۴ سیلندر توربو با وزن ۱۵۰ کیلوگرم برابری می‌کند.

در واقع این پیشرانه علاوه بر اینکه نسبت به سایر موتورهای احتراق داخلی از لحاظ ابعاد و وزن به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است، مصرف سوخت کمتری را به همراه دارد و شاخص‌های محیط زیستی آن نیز بهبود پیدا کرده است.

گفتنی است با وجود توسعه پیشرانه‌های احتراق داخلی نظیر موتور Omega 1، صنعت خودرو کماکان به سمت پیشرانه‌های برقی حرکت خواهد کرد، اما این پیشرانه‌ها برای کشورهای در حال توسعه که برای تحول صنعت خود به سرمایه کافی دسترسی ندارند، بسیار مناسب خواهد بود؛ چرا که آنها کماکان می‌توانند از پیشرانه‌های احتراق داخلی ارتقا پیدا کرده با اثرات زیست محیطی بسیار ناچیز استفاده کنند.

منبعmotor1منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.