تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
کد خبر : 59224

مهم‌ترین دلایل طلاق در ایران چیست؟

مهم‌ترین دلایل طلاق در ایران چیست؟

این یک سوالی است که توسط بسیاری از روانکاوان، رفتارشناسان و حتی وکلا مورد بحث قرار گرفته است. در واقع، شناخت مهم ترین و شایع ترین علت طلاق در ایران می‌تواند راهی برای جلوگیری از طلاق باشد. در این مقاله، درباره مهم‌ترین دلایل طلاق در ایران صحبت خواهیم کرد. پس، با ما همراه باشید. دلایل …

این یک سوالی است که توسط بسیاری از روانکاوان، رفتارشناسان و حتی وکلا مورد بحث قرار گرفته است. در واقع، شناخت مهم ترین و شایع ترین علت طلاق در ایران می‌تواند راهی برای جلوگیری از طلاق باشد. در این مقاله، درباره مهم‌ترین دلایل طلاق در ایران صحبت خواهیم کرد. پس، با ما همراه باشید.

دلایل طلاق در ایران

در جامعه امروزی، کشور ایران از یک جامعه سنتی در حال پیشرفت به یک جامعه مدرن است، که این امر منجر به پیامدهای منفی و افزایش آمار طلاق در کشور ایران شده است. در ادامه، به طور خاص به مهم‌ترین دلایل طلاق در ایران می‌پردازیم و هر یک را مورد بحث قرار می‌دهیم.

  1. واجبات دینی

برخی معتقد بودند که دین مهم‌ترین عامل طلاق است. عدم وجود باورهای دینی، به دلیل پذیرش سریع فرهنگ غربی، دلیل اصلی افزایش آمار طلاق در ایران است. اساس فرهنگ ایرانی پایبندی به باورهای دینی است و کم رنگ شدن این باورها می‌تواند برای کشوری که فرهنگ آن وابسته است فاجعه بار باشد.

  1. رفاه و فردگرایی مهمترین دلایل طلاق

در فرهنگ‌های فرد گرا، شخص علیرغم منافع همسر یا خانواده خود منافع خود را دنبال می‌کند. این موضوعی است که در مشاوره آنلاین و حضوری خانواده بسیار رایج است و در حال افزایش است، یعنی علایق من بر منافع خانواده برتری دارد و این از نظر روانی با تعریف خانواده در تضاد است. در شدیدترین موارد، ازدواج مانعی برای چنین خودکفایی تلقی می‌شود. شادی ناشی از وفاداری به شخص اهمیت کمتری دارد و در عوض نیاز به حفظ خود و صعود اجتماعی جایگزین می‌شود. به عنوان مثال، یک زن ممکن است مدل تلفن همراه، جواهرات و ماشین خود را هر ساله به روز کند تا با دوستان خود همگام باشد.

بیشتر بخوانید: هزینه وکیل انحصار وراثت برای گرفتن ارث چقدر است؟

  1. تربیت خانواده

همه خانواده‌ها به فرزندان خود یاد نمی‌دهند که به دیگران احترام بگذارند و از آن‌ها مراقبت کنند: جوانان امروزی در محیطی کودک محور پرورش می‌یابند که والدین تسلیم فرزندان خود می‌شوند و آن‌ها را پرورش می‌دهند. این کودکان بزرگسالانی شده‌اند که مکانیزم‌های مقابله‌ای را یاد نگرفته‌اند و نمی‌توانند رضایت را به تأخیر بیندازند. این جوانان به دلیل حفظ شیوه زندگی و ذهنیت آموزشی خود، در زندگی زناشویی مشکل دارند. به همین دلیل، شیوه اشتباه فرزندپروری یکی از مهم‌ترین دلایل طلاق در ایران است.

مهم‌ترین دلایل طلاق در ایران چیست؟

  1. دخالت خانواده

اکثر افرادی که در جلسات مشاوره قبل از طلاق شرکت می‌کنند، مشارکت خانواده را مهمترین عامل در زندگی زوجین عنوان می‌کنند. در گذشته، خانواده‌ها با هم زندگی می‌کردند و به نوعی، نتیجه آن مشارکت کمتر والدین بود. امروزه، اگرچه خانواده‌ها فاصله زیادی با هم دارند و والدین فرزندان کمتری را می‌بینند، مشارکت والدین افزایش یافته است. البته، مشکلات خانواده همسر نیز یکی از دلایل طلاق در ایران است که بسیار شایع است. در حقیقت، اگر راه‌های مدیریت رابطه با خانواده همسرتان را نمی‌دانید، زندگی مشترک شما در خطر بزرگی قرار دارد.

  1. روابط غیرقانونی دیگر تابو محسوب نمی‌شود

مواردی در جامعه اتفاق افتاده است که ما از آن‌ها بی‌خبریم، باورهایی که در ذهن بسیاری از افراد می‌لرزد و بدن را متزلزل می‌کند. وقتی زن یا مردی به صراحت می‌گوید: همانطور که همسرم در خارج از خانه روابط داشت و در خانه رضایت من را جلب نمی‌کرد، من به دنبال روابط خارج از ازدواجمان بودم. یعنی متأسفانه دیگر تابویی به نام عزت و عفاف بین آن‌ها وجود ندارد و این یکی از مهم‌ترین دلایل طلاق در ایران به شمار می‌آید.

  1. اعتیاد یکی از شایع‌ترین علل طلاق در ایران است

سوء مصرف مواد مخدر منجر به بیکاری مردان و مشکلات اقتصادی در بین خانواده‌ها می‌شود، نیازی به گفتن نیست، این همچنین یک تهدید جسمی و روانی برای اعضای خانواده است. به طور خاص، اعتیاد به شیشه منجر به خشونت شدید خانوادگی می‌شود، تا جایی که زنان ترجیح می‌دهند شوهرانشان به تریاک معتاد باشند. اعتیاد در بین زنان نیز افزایش یافته و نقش عمده‌ای در جدایی و طلاق در ایران داشته است.

  1. سایر بیماری‌های روانی

بیماری‌هایی مانند افسردگی و اختلالات اضطرابی بسیار موثر هستند. چنین اختلالات گاهی پنهان می‌شوند. آن‌ها بدون درمان باقی می‌مانند و منجر به اختلاف زناشویی و طلاق می‌شوند. مرد افسرده مبتلا به اختلال دوقطبی که از بیماری روانی خود بی‌خبر است و تحت درمان قرار نمی‌گیرد ممکن است از همسر، فرزندان یا شغل خود بیزار باشد و منجر به بیکاری، اختلاف زناشویی و در نهایت طلاق شود. در هر صورت وجود بیماری روانی در یکی از زوجین می‌تواند منجر به جدایی آن‌ها بر اساس طلاق توافقی یا دادگاه شود. اگر تمایل دارید در رابطه با شرایط طلاق توافقی اطلاعات جامع کسب کنید حتما با سایت گروه وکلای هوداد سر بزنید.

جمع‌بندی

در این مقاله، مهم‌ترین دلایل طلاق در ایران را مورد بحث قرار دادیم و بررسی کردیم که چه عوامل ساده یا پیچیده‌ای می‌تواند منجر به جدایی زن و مرد شود. اگر فکر می‌کنید زندگی مشترک شما به هر دلیلی در خطر از هم پاشیدن است، پیشنهاد می‌کنیم از یک مشاور حقوقی متخصص در این زمینه کمک بگیرید. اگر برای حل مشکلات حقوقی از جمله مشکل طلاق نیاز به وکیل دارید ما وکلا گروه وکلای هوداد را به شما معرفی می کنیم. این مرکز با داشتن وکلای باتجربه و آشنا به مسائل حقوقی طلاق و اجرا گذاشتن مهریه می تواند به شما در رسیدن به موفقیت یاری برساند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.