تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر : 58344

لامپ متال هالید

لامپ متال هالید

لامپ متال هالید یک نوع منبع نور الکتریکی است ، که تولید نور و روشنایی در آن بوسیله قوس الکتریکی و از طریق ترکیب تبخیر گاز جیوه و فلزاتی مانند برم یا ید ایجاد می شود. لامپ متال هالید ، نوعی لامپ گازی پرفشار (تخلیه گاز با شدت زیاد) یا اصطلاحاً اچ ای دی است. این لامپ …

لامپ متال هالید یک نوع منبع نور الکتریکی است ، که تولید نور و روشنایی در آن بوسیله قوس الکتریکی و از طریق ترکیب تبخیر گاز جیوه و فلزاتی مانند برم یا ید ایجاد می شود. لامپ متال هالید ، نوعی لامپ گازی پرفشار (تخلیه گاز با شدت زیاد) یا اصطلاحاً اچ ای دی است. این لامپ اولین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی تولید شده، و از نظر تکنولوژی و کارایی همانند لامپ بخار جیوه است ، با این تفاوت که لامپ متال هالید ، حاوی ترکیبات تبخیر گازهای فلزی اضافی در لوله قوس کوارتز است ،که باعث بهبود بازده رنگ نور و کارایی و همچنین روشنایی نهایی آن می شود. زمانی که لوله قوس به دمای مشخص میرسد ، سدیم از ید جدا شده، و به دلیل یونیزه شدن سدیم ، طیف رنگ نور نارنجی و قرمز به پرتو ساطع شده از لامپ اضافه می کند.

مشخصات لامپ متال هالید

لامپ متال هالید درخشندگی و بازدهی بالایی در حدود هفتاد و پنج تا صد لومن در وات دارد ، که این بازدهی حدوداً دو برابر لامپ های بخار جیوه و سه تا پنج برابر لامپ رشته ای است. لامپ متال هالید پرتویی با طیف رنگ نور سفید سرد ایجاد می کند. همچنین طول عمر این لامپ با در نظر گرفتن کیفیت ساخت و برند کارخانه تولید کننده، بین شش هزار تا پانزده هزار ساعت است. لامپ متال هالید با بازدهی رنگ نور سفید ، یکی از کارآمدترین منابع نوری گازی با توان و سی آی آر بالا ، از زمان تولید تا کنون در صنعت روشنایی، بعنوان یکی از تولیدات مهم صنایع روشنایی بشمار می رود. لامپ متال هالید جهت روشنایی اماکن تجاری ، صنعتی و عمومی مانند پارکینگ های شهری و طبقاتی ، مجموعه ها و زمین های ورزشی و استادیوم ها ، کارخانجات و سوله ها ، فروشگاه های زنجیره ای ، و همچنین جهت روشنایی فضاهای عمومی و امنیتی مجتمع های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

لامپ متال هالید

پرتو لامپ متال هالید

لامپ متال هاید با وجود پرتو نور و روشنایی خنک و ملایم تری که نسبت به لامپ های گازی مشابه خود دارد ، در ابتدا به لامپهای بخار جیوه ترجیح داده شدند. لامپ متال هالید دمای رنگی بین ۳۰۰۰ تا بیش از ۲۰،۰۰۰ کلوین ساطع می کند ، که این دمای رنگ می تواند در هر لامپ با در نظر گرفتن زمان کارکرد و کارخانه تولید کننده کمی متفاوت باشد ، و این تفاوت در مکانهایی که لامپهای زیادی در کنار هم وجود دارد قابل مشاهده است. از آنجا که خصوصیات رنگی پرتو لامپ متال هالید در مدت زمان طول عمر آن تغییر می کند ، پس از کارکرد لامپ به مدت ۱۰۰ ساعت مطابق با استانداردهای انسی اندازه گیری می شود. در حال حاضر فناوری جدید متال هالید، باعث بهبود عملکرد و کنترل واریانس درجه کلوین حدود (۱۰۰ تا ۲۰۰ کلوین ±) شده است. دمای رنگ پرتو لامپ متال هالید می تواند تحت تأثیر مشخصات و نوع سیستم الکتریکی که لامپ را تغذیه می کند و معیارهای تولید در لامپ باشد. اگر به لامپ متال هالید نیرویی کمتر از حد مورد نیاز برسد ، به دلیل پایین بودن انرژی و در نتیجه درجه حرارت لامپ ، به دلیل تبخیر جیوه به تنهایی ، خروجی نور آن مایل به آبی خواهد بود. برعکس این موضوع برای لامپی با قدرت و انرژی زیاد صادق است ، اما تغذیه بیش از حد و انرژی بیشتر می تواند خطرناک باشد و حرارت زیاد و فشار بیش از حد منجر به انفجار لوله قوس در لامپ شود.

عملکرد لامپ متال هالید

لامپ متال هالید از یک لوله قوس سرامیکی کوچک یا کوارتز ذوب شده تشکیل شده،که حاوی گاز و قوس الکتریکی است، که داخل حباب آن یک لامپ شیشه ای بزرگتر قرار دارد ، این حباب دارای پوششی است برای فیلتر کردن اشعه ماوراءبنفش تولید شده توسط لامپ. لامپ متال هالید در میزان فشاری مابین چهار تا بیست درجه اتمسفر کار می کند و برای ایمنی عملکرد و کارکرد مناسب به بالاست الکتریکی و تجهیزات ویژه ای نیاز دارد. در این لامپ اتمهای فلز بیشترین میزان نور خروجی را تولید می کند و برای رسیدن به میزان کامل نور خروجی و روشنایی نهایی، به چند دقیقه زمان برای گرم شدن نیاز دارد و به همین ترتیب برای خاموش و همچنین سرد شدن لامپ و شروع مجدد به همین میزان زمان نیاز است.

لامپ متال هالید

کاربرد لامپ متال هالید

لامپهای متال هالید جهت اهداف عمومی روشنایی در داخل و خارج از فضای ساختمان ها در ارتفاع زیاد ، و همچنین مکانهای تجاری ، صنعتی و عمومی ، پارکینگها ، میادین ورزشی و استادیوم ها، کارخانجات و فروشگاههای زنجیره ای و همچنین جهت روشنایی فضاهای عمومی و امنیتی مجتمع های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. از سیستم روشنایی لامپ متال هالید ،در صنعت روشنایی اتومبیل و لامپ های مخصوص خودرو بصورت گستره ای استفاده می شود. لامپ متال هالید با درخشندگی خیره کننده خود ،در چراغهای اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرند ، همچنین لامپ گازی اتومبیل به دلیل استفاده از گاز زنون به جای آرگون ،که معمولاً در لامپهای متال هالید استفاده می شود ، اصطلاحاً در بازار لامپ اتومبیل به عنوان “چراغ زنون” شناخته می شود.

لامپ متال هالید

درباره نوراکومارت

تجهیزات روشنایی از جمله مواردی است که عموم مردم به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند و در سبد خرید بخش بزرگی از جامعه قرار دارد. نوراکو با هدف تسهیل در تهیه کالای با کیفیت و مقرون به صرفه برای همه افراد جامعه، فعالیت خود را به عنوان فروشگاه تخصصی تجهیزات روشنایی آغاز کرده است. با توجه به گسترش اینترنت و میل هر چه بیشتر افراد به خرید اینترنتی، خلاء حضور یک فروشگاه اینترنتی در زمینه تجهیزات روشنایی احساس می‌شد. نوراکو در تلاش است تا با تامین طیف کاملی از انواع محصولات، بتواند انتخاب اول ایرانیان در زمینه خرید تجهیزات روشنایی و خرید اینترنتی لامپ باشد. نوراکو در حال حاضر با تامین بیش از ۵۰۰ نوع کالا از تجهیزات روشنایی یکی از غنی‌ترین و بروزترین فروشگاه‌ اینترنتی در حوزه روشنایی محسوب می‌شود. ما در نوراکو امکان خرید اینترنتی و حضوری از معتبرترین و باکیفیت‌ترین برند‌های داخلی و خارجی را برای شما فراهم آورده‌ایم. نوراکو با تکیه بر سابقه ۴۰ ساله خود در بازار روشنایی ایران و پرسنل حرفه ای خود این اطمینان خاطر را برای شما فراهم می‌آورد که با خرید اینترنتی و حضوری تجهیزات روشنایی از این مجموعه بهترین تجربه خرید را خواهید داشت.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.