تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
کد خبر : 58933

روش های اثبات خیانت در امانت چیست؟

روش های اثبات خیانت در امانت چیست؟

همانطور که می ‌دانید به طور همیشگی از امانت داری به عنوان یک اعمال نیک یاد می ‌شود و امانتدار باید به خوبی از مال و امانتی که به وی سپرده شده نگهداری کند، اما اگر خلاف این عمل انجام شود در قانون اسلامی بند و ماده های مختلفی را به همراه دارد. امروز در …

همانطور که می ‌دانید به طور همیشگی از امانت داری به عنوان یک اعمال نیک یاد می ‌شود و امانتدار باید به خوبی از مال و امانتی که به وی سپرده شده نگهداری کند، اما اگر خلاف این عمل انجام شود در قانون اسلامی بند و ماده های مختلفی را به همراه دارد. امروز در این مطلب قصد داریم تا روش های اثبات خیانت در امانت را توضیح دهیم. پس دعوت می ‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

خیانت در امانت به چه معنی است؟

در مطلب فوق به این موضوع اشاره کردیم که هرگاه مال یا امانتی به کسی سپرده شود، فرد مقابل در صورت قبول کردن چنین مسئولیتی موظف است به درستی از امانت نگهداری کند، اما اگر خلاف این مورد انجام شود این کار خیانت در امانت محسوب شده و علاوه بر اینکه از نظر قانونی جرم محسوب می شود وجه خوبی در اجتماع نیز نداشته و بی اعتماد شدن مردم نسبت به یکدیگر را در پی دارد، اما بپردازیم به این مورد که خیانت در امانت به چه معنی است، در یک مفهوم کلی می ‌توان گفت هرگاه مالی به یک امین سپرده شود و امین استعمال، تصاحب و یا ادای مفقود شدن آن را داشته باشد در این صورت خیانت در امانت اتفاق افتاده و مالک می ‌تواند به صورت قانونی برای این کار اقدام کند. البته لازم به ذکر است بیان کنیم شما می ‌توانید در چنین مواردی با وکلای موسسه صلح میزان برای حل مشکل خود در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: هزینه وکیل مالیاتی در تهران چقدر است؟

روش های اثبات خیانت در امانت چیست؟

برای اثبات این مورد لازم است یکسری نکات برای شما بیان کنیم که می تواند پاسخ مناسبی برای سوال های ایجاد شده در ذهن شما باشد.

شرایط سپرده شدن مال عبارت است از:

سپرده شدن مال از طرف یک فرد به امین: چنانچه شخصی با توجه به شرایط قانونی خود مالی را به دست آورده باشد به هیچ وجه مرتکب به جرم خیانت در امانت نشده و نسبت دادن چنین جرمی به شخص ممکن نیست.

سپرده شدن مال به فردی با توجه به موارد قانونی: به عنوان مثال لازم است بگویم که در این مورد هیچ نوع سرقتی نباید اتفاق افتاده باشد.

شرط استرداد اموالی که به فردی سپرده شده وجود داشته باشد.

اگر فردی مالی را غصب کرده باشد و آن را به یک امین بسپارد، چنانچه امین مال در اختیار گرفته را به صاحب اصلی بازگرداند مرتکب جرم خیانت در امانت نشده. لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم در هر صورت برای اثبات کردن موضوع خیانت در امانت باید سوء نیت مرتکب در استعمال یا تصاحب و هر مورد دیگری به طور کامل ثابت شود در غیر این صورت لازم است که امین تنها از نظر حقوقی ضامن باشد اما از نظر کیفری خیر.

لازم است این نکته را بدانید که اثبات جرم خیانت در امانت کاملاً جرم آنی است نه همیشگی و مستمر، در واقع می‌ توان گفت در زمانی که یکی از موارد قانونی همچون استعمال، تصاحب، تلف و مفقود نمودن روی مالی که فرد به امانت‌ دار سپرده انجام شود در آن لحظه فرد مقابل مرتکب به جرم شده است.

روش های اثبات خیانت در امانت چیست؟

لازم است مالک اصلی برای اثبات خیانت در امانت ‏ طی یک اظهارنامه برای پس گرفتن مال خود از امین اقدام کند. البته می توانید این کار را از طریق مشاوران و وکلای مجرب صلح میزان انجام دهید. در صورتی که امین از پس دادن مال خودداری کند به راحتی می توان تشخیص داد که این کار به معنای تصاحب کردن آن اموال از طرف امین می باشد. به معنای کلی می توان گفت برای اثبات کردن جرم خیانت در امانت مال باید از طرف مالک یا حتی متصرف به امین سپرده شده باشد یا همان طور که گفته شد شرایط استرداد اموالی که به فردی به عنوان امین سپرده شده وجود داشته باشد.

چنانچه یک مال سرقت شده توسط فردی تصاحب شده و برای نگهداری به امین سپرده شده باشد، علاوه بر اینکه مشمول مسئولیت مدنی می‌ شود این امکان نیز وجود دارد که طبق ماده ۶۶۲ تعزیرات دارای مسئولیت کیفری نیز باشد.

در رابطه با ملک مشاع به این دلیل که به عنوان یکی از رکن های تحقق جرم و خیانت در امانت و تعلق به مال غیر می باشد و با توجه به این موضوع که ملک مشاع دارای چندین شریک است و هر یک از آن ها در جزء ملک اختیار و مالکیت دارند، به این دلیل است که در هیچ شرایطی موضوع تعلق مال به یک فرد خاص وجود نداشته و جرم خیانت در امانت شامل ملک مشاع نخواهد شد.

برای اثبات کردن جرم خیانت در امانت به وسیله دادگاه باید ثابت شود که یک رابطه کاملا قانونی بین امانت گذار و امانت دار وجود دارد. اگر به دنبال بهترین وکیل املاک هستید، به سایت solhemizan.com سر بزنید.

برای انجام مشاوره‌های لازم و همچنین دریافت راهنمای کامل شما می‌ توانید با وکلا و همچنین مشاوران موسسه صلح میزان در ارتباط باشید. به این دلیل که دارای تجربه بسیار بالایی در امور وکالت هستند. راه های ارتباطی:

۰۲۱-۴۴۴۸۹۷۹۱ – ۰۹۱۲-۸۴۸۲۰۳۱

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.