تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر : 71770

دلایل استفاده از آب تصفیه شده چیست؟

دلایل استفاده از آب تصفیه شده چیست؟

همیشه باید تلاش دراین راستا باشد که تا حد امکان از خالص ترین منابع آب برای شرب استفاده شود، حتی اگر این امر به قیمت انتقال آب از مسیرهای طولانی و رساندن آن به مصرف کننده یا تصفیه اندک ویا بدون تصفیه تمام شود. همچنین برای حفظ کیفیت آب مراقبت از منابع آب بسیار ضروری …

همیشه باید تلاش دراین راستا باشد که تا حد امکان از خالص ترین منابع آب برای شرب استفاده شود، حتی اگر این امر به قیمت انتقال آب از مسیرهای طولانی و رساندن آن به مصرف کننده یا تصفیه اندک ویا بدون تصفیه تمام شود. همچنین برای حفظ کیفیت آب مراقبت از منابع آب بسیار ضروری است.اما با این وجود همه ی منابع طبیعی آب برای مطابقت با استانداردهای موجود جهت تامین آب آشامیدنی معمولا نیازمند تصفیه اند. در ادامه این مقاله از سایت آب سازه به آدرس www.absaze.com همراه ما باشید.

معرفی آب تصفیه شده

به کلیه فرایندهایی که برای آماده سازی آب برای مصارف مختلف انجام می‌شود، «تصفیه» می‌گویند. آب باید تا حد امکان خالص باشد تا بتوان آن را بدون نگرانی نوشید. محلی که آب در آن تصفیه می‌شود «تصفیه خانه» نامیده می‌شود. کیفیت منابع آب مختلف متفاوت است و بسته به آن مراحل تصفیه تعریف و اجرا می‌شود. در این خصوص استانداردهای مختلفی تعریف شده تا بتوان کیفیت آب را با یک ملاک مشخص و دقیق سنجید.

در گذشته برای اینکه آب برای آشامیدن مناسب شود و از انتقال بیماری‌های مختلف از طریق آب به انسان پیشگیری شود، روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ به عنوان مثال جوشاندن یک روش متداول برای تصفیه آب در منزل بود که البته بسیاری از املاح و عوامل بیماری‌زا از این طریق از بین نمی‌رفتند. این روزها انواع و اقسام دستگاه تصفیه آب طراحی شده که در خانه قابل استفاده هستند تا افراد بتوانند بر کیفیت آبی که می‌نوشند نظارت دقیق‌تری داشته باشند.

اگرچه در تصفیه خانه‌های بزرگ صنعتی آب به بهترین روش‌های روز دنیا تصفیه می‌شود، اما استفاده از دستگاه‌های باکیفیت خانگی یکی از راه حل‌های دسترسی به آب نوشیدنی مناسب است که به عنوان یک راهکار تکمیلی می‌توان از آن استفاده کرد.

اولین مشخصه یک آب تمیز و قابل نوشیدن، شفافیت، بدون بو و طعم بودن آن است. اگر از کیفیت آبی که در دسترس شما است اطمینان ندارید به هیچ عنوان آن را ننوشید، چون ممکن است عواقب خطرناکی برای شما داشته باشد.

آب‌های زیرزمینی با آنکه از نظر ظاهری کدرتر هستند، اما به دلیل عبور از لایه‌های مختلف زمین تمیزتر هستند و تصفیه آن‌ها ساده‌تر است؛ اما از آنجایی که سفره‌های زیرزمینی سرمایه هر کشوری است باید سعی کرد در مصرف آن‌ها محتاط بود. آب‌های سطحی آلودگی بیشتری دارند و تصفیه آن‌ها سخت‌تر است.

فرایندهایی که برای تصفیه آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرند،بستگی به کیقیت آب منبع استفاده شده دارد.بیشترآبهای زیر زمینی صاف وعاری از عوامل بیماری زا و همچنین فاقد مقادیر قابل توجهی از مواد هستند.این قبیل آبها را می توان با استفاده از حداقل مقدار کلر برای جلوگیری از آلودگی شبکه توزیع ، در سیستم های آب آشامیدنی مورد استفاده قرار دارد. اما ممکن است بعضی از آبهای زیر زمینی حاوی مقدار زیادی از جامدات محلول، گازها و یا مقادیر اضافی آهن ، منگنز ،و یا حتی مواد آلی و میکروبی باشند که در این صورت به فرایند های تصفیه ی پیچیده نیاز می باشد،سیستمهای تصفیه معمولا مورد استفاده  قرار می گیرد (برای مصرف شرب) عبارتند از:

۱-هوادهی

۲-سختی گیری

۳-فیلتراسیون

۴-گندزدایی

۵-ذخیره سازی

آبهای سطحی غالبا دارای تنوع بیشتری از آلاینده ها نسبت به آبهای زیر زمینی هستند و به همین دلیل فرایند های تصفیه ممکن است برای این قبیل آبها پیچیده تر باشند. بیشتر آبهای سطحی دارای کدورتی  بیش از مقدار تعیین شده توسط استانداردهای آب آشامیدنی می باشند.هر چند جریانهای آبی که با سرعت زیاد در حرکتند ممکن است دارای مواد بزرگتر به حالت معلق باشند.اما بیشتر جامدات در اندازه کلوئیدی بوده و برای جداسازی آنها استفاده از فرایندهای تصفیه مورد نیاز است.سیستم های تصفیه که به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

۱-آشغالگیر

۲-تصفیه شیمیایی مقدماتی

۳-ته نشینی مقدماتی

۴-هوادهی

۵-انعقاد و لخته سازی

۶-سختی گیری

۷-فیلتراسیون

۸-جذب سطحی

۹-فلوئورزنی-فلوئورزدایی

۱۰-تثبیت

۱۱-گندزدایی

بیشتر: یکی از محصولات اصلی آب سازه پکیج تصفیه فاضلاب است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

https://absaze.com/%d9%be%da%a9%db%8c%d8%ac-%d8%aa%d8%b5%d9%81%db%8c%d9%87-%d9%81%d8%a7%d8%b6%d9%84%d8%a7%d8%a8/

چرا باید آب تصفیه شده مصرف کنیم؟

در گذشته بسیاری افراد به دلیل در دسترس نبودن امکانات مناسب برای تصفیه آب بیمار می‌شدند یا حتی از بین می‌رفتند. هنوز هم بسیاری از مردم جهان به آب سالم دسترسی ندارند و به همین دلیل با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

استفاده از آب تصفیه شده برای سلامت بدن و پیشگیری از بسیاری مشکلات و بیماری‌ها لازم است. آب‌های تصفیه شده با بهترین دستگاه‌های تصفیه آب از هرگونه آلودگی، میکروب، عوامل بیماری‌زا و آلودگی‌های فیزیکی مثل گل و لای پاک‌سازی شده‌اند و افراد می‌توانند با خیال راحت آن را مصرف کنند. نوشیدن آب سالم از ابتلای انسان به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

دلایل استفاده از آب تصفیه شده چیست؟

آب بخش عمده‌ای از وزن هر انسان را تشکیل داده و استفاده آن به میزان کافی برای او حیاتی است، برخی از املاح و مواد معدنی مفید در آب به حفظ سلامت شخص کمک می‌کنند. البته همان‌قدر که نوشیدن آب سالم برای انسان لازم است، خوردن آب آلوده ممکن است باعث بیمار شدن او شود، به همین دلیل پزشکان، متخصصان تغذیه و تمام کارشناسان توصیه می‌کنند حتما آب تصفیه شده مصرف کنید.

مصرف آب تصفیه نشده حتی می‌تواند به تجهیزات صنعتی هم آسیب برساند و باعث رسوب گذاری و تخریب آن‌ها شود.

 

نویسنده: dop  دی او پی پلاس منبع دی او پی

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.