تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
کد خبر : 589229

خرید ارزان تر خودرو از بورس کالا

خرید ارزان تر خودرو از بورس کالا

این روزها در خصوص عرضه‌ خودرو در بورس کالا زیاد می‌شنویم، موضوع این است که عرضه خودرو در بورس کالا به واسطه مزایایی که دارد بسیار مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. خرید مستقیم و بی‌واسطه از تولیدکنندگان خودرو و یا بدون نیاز به مراجعه حضوری به بازار، کاهش قیمت خودرو، کمک به تولیدکننده،

این روزها در خصوص عرضه‌ خودرو در بورس کالا زیاد می‌شنویم، موضوع این است که عرضه خودرو در بورس کالا به واسطه مزایایی که دارد بسیار مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. خرید مستقیم و بی‌واسطه از تولیدکنندگان خودرو و یا بدون نیاز به مراجعه حضوری به بازار، کاهش قیمت خودرو، کمک به تولیدکننده، حذف سفته‌بازی، از رونق افتادن روش منسوخ شده قرعه‌کشی‌ خودرو و از رونق افتادن بازار سیاه را باید از عوامل جذابیت خرید خودرو از بورس کالا دانست.

قوانین خرید خودرو از بورس کالا

روش شفاف خرید خودرو از بورس کالا به دلیل شفافیتی که در خرید و فروش خودرو به وجود می‌آورد قطعا با برخی محدودیت‌ها همراه است، در واقع لازم است هنگام خرید خودرو از بورس کالا قوانینی را رعایت کرد. یکی از مهم‌ترین این قوانین را باید محدودیت خرید اشخاصی دانست که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو سواری شده‌اند یعنی اگر شخصی یک بار موفق به خرید خودرو از بورس کالا شود پس از آن امکان ثبت سفارش برای او وجود نخواهند داشت این مساله به خودی خود نشان‌دهنده کوتاه شدن دست دلالان از بازار خرید خودرو از بورس کالا است. همچنین هر کد بورسی فقط امکان ثبت سفارش روی یک کد عرضه از مجموع عرضه‌های روز انجام معامله را دارد.

کدام خودروها در بورس عرضه می‌شوند؟

تاریخ عرضه خودرو در بورس کالا به مرداد ماه امسال برمی‌گردد. در واقع از 28 مرداد ماه 1401 تاریخ عرضه خودرو در بورس کالا شروع شد.کارا، لاماری ایما، دیگنیتی، تارا اتوماتیک، ۲۰۷ دستی (دنده‌ای)، ۲۰۷ اتوماتیک، تارا دستی، دیگنیتی پرستیژ، فیدلیتی، هایما S5، هایما S7و برخی خوردوهای دیگر همزمان با شروع عرضه خودرو در بورس کالا از مرداد ماه امسال تاکنون در بورس عرضه شده است. از بررسی تجریبات خودروهای عرضه شده در بورس کالا متوجه استقبال قابل توجه خریداران خودرو از این روش به ویژه در ماه‌های اخیر می‌شویم. عرضه خودرو در بورس کالا اخیرا تحت تاثیر استقبال مردم و حمایت سازمان بورس از این طرح، سرعت بیشتری گرفته و به نظر عرضه خودرو در بورس کالا یک روال منظم و تقریبا ادامه‌دار را خواهد کرد. کارا، لاماری ایما، دیگنیتی، تارا اتوماتیک، ۲۰۷ دستی (دنده‌ای)، تارا دستی، دیگنیتی پرستیژ، فیدلیتی و هایما S جزو خودروهای پرتکراری است که در بورس کالا عرضه می‌شود.

خرید ارزان تر خودرو از بورس کالا

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

برای اطلاع از نحوه ثبت سفارش خرید خودرو و اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس کافی است در مرحله اول با مسیر ورود به سیستم خرید خودرو از بورس کالا آشنا شویم. برای بررسی مراحل خرید خودرو در بورس کافی است که ابتدا در سامانه اینترنتی sejam.ir احراز هویت اینترنتی شویم و به اصطلاح سجامی باشیم. بعد از سجامی شدن، فرد باید در یکی از بانک های منتخب بورس کالا، حسابی به نام حساب وکالتی باز کند.  پس از آن باید از طریق ثبت نام در یک کارگزاری معتبر به سامانه‌های آنلاین خرید و فروش در بورس وارد شویم. پس از ثبت نام در یک کارگزاری باید به سامانه EBGO وارد شده و در این سامانه ثبت نام کرد. با ثبت نام در  سامانه EBGO شما در یک قدمی خرید خودرو از بورس کالا قرار دارید اما احتمالا این سوال در مسیر ثبت نام شما برایتان پیش می‌آید که حساب وکالتی چیست و چه مقدار از قیمت خودرو را باید به این حساب واریز کرد؟ پس از ثبت سفارش و انجام فرآیند خرید خودور از بورس کالا، محل تحویل خودرو چطور تعیین می‌شود و بسیاری موارد مبهم این چنینی که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

هزینه‌های خرید خودرو از بورس کالا

اگر متقاضی خرید خودرو از بورس کالا هستید توجه داشته باشید که خرید خودرو از بورس ملزم به این است که ابتدا مبلغ پایه و درصد وجه قیمت پایه اعلام شده توسط بورس کالا برای هر خودرو را در حساب وکالتی نزد بورس واریز کنیم. این مبلغ از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج در حساب وکالتی مسدود خواهد شد. پس از ثبت و ارسال سفارش از سوی متقاضی که از طریق سامانه EBGO انجام می‌شود خریدار درخواست خرید خود را ارسال کرده ولی این ثبت درخواست به منزله برنده شدن در رقابت نیست و متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانند و در اثر رقابت شکل گرفته بر قیمت مدنظر ثبت سفارش به انجام می‌رسد. متقاضیان خرید خودرو باید با توجه به قیمت پایه اعلام شده از سوی شرکت خودروسازی و هزینه‌های جانبی هر خودرو  که شاما مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات حمل و نقل پستی، تولید پلاک، شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث می‌شود قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند.

اگر پس از مچ شدن از خرید خودرو منصرف شویم، چه کنیم؟

اگر در فرآیند ثبت سفارش، سفارش خرید خودرو ما ثبت و در رقابت موفق شد اما پس از آن ما از خرید خودرو منصرف شویم باید توجه داشته باشیم که در صورت انصراف از خرید باید 5 درصد ارزش کل معامله را به عنوان هزینه انفساخ به علاوه ۰.۵ درصد هزینه کارمزد دو سر معامله (در مجموع 5/5 درصد ارزش کل معامله) را پرداخت کنید.

پس از ثبت سفارش خودرو در بورس کالا چه کنیم؟

اگر جزو آن داشته از متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا هستید که سفارش شما ثبت و در رقابت شکل گرفته موفق به خرید شدید، سه روز کاری مهلت دارید تا مابقی مبلغ خودرو یعنی میزان باقیمانده که مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمتی که در اثر رقابت شکل گرفته در بورس کالا است را به حساب وکالتی خود واریز کنید. اگر در این مرحله نیز پس از سه روز کاری موفق به تکمیل وجه نشوید به ازای هر روز تاخیر یعنی از روز چهارم به میزان ۰.۲۵ درصد ارزش کل معامله برای شما به عنوان جریمه محاسبه می‌شود اگر منتخب رقابت باشید و پس از پایان روز ششم برای تکمیل وجه تاخیر داشته باشید، معامله شما فسخ می‌شود و میزان ۵.۵ درصد ارزش کل معامله به ‌عنوان هزینه انفساخ معامله برای شما محاسبه خواهد شد.

حساب وکالتی چیست؟

از ابتدای ثبت سفارش برای خرید خودرو از بورس کالا شما با حسابی به نام حساب وکالتی سروکار خواهید داشت.حساب وکالتی در واقع حسابی است که به فروشنده این اطمینان را می‌دهد که شما برای خرید کالای موردنظر پول کافی دارید! به طور کلی به منظور انجام معامله در بورس کالا حساب وکالتی مورد نیاز اشخاص است.این حساب به حساب معاملاتی وصل است و مشتریانی که قصد خرید کالا در بورس کالا را داشته باشند باید نزد بانک‌ها حساب وکالتی باز کنند در واقع ماهیت حساب وکالتی همانطور که از اسمش مشخص است به کارگزاری وکالت می‌دهد تا وجه مورد نیاز سفارش‌های خرید در بورس کالا را مستقیما در حساب بانکی مشتری مسدود کند تا زمانی که معامله انجام پذیرفت، این وجه به حساب کارگزاری منتقل شود.

خرید ارزان تر خودرو از بورس کالا

تفاوت کد معاملاتی بورس کالا با فرآیند خرید خودرو در بورس

سوالی که ممکن است برای خریداران خودرو ایجاد شود این است که آیا کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا با کد کالایی خرید خودرو از بورس کالا تفاوت دارد و یا اینکه آیا امکان خرید خودرو با کد آتی وجود دارد یا اینکه آیا امکان خرید خودرو صرفا با داشتن کد بورسی خرید سهام یا کد بورسی آتی وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت کد خرید خودرو از بورس کالا در واقع کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا است.ما برای خرید و فروش در بازار فیزیکی بورس کالا به یک کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا نیازمندیم که با توجه به عرضه خودرو در بازار فیزیکی بورس کالا این کد همان کد مورد نیاز خرید در بازار فیزیکی بورس کالا است اما باید توجه داشته باشیم که کد معاملات فیزیکی با کد معاملات آتی بورس کالا متفاوت است یعنی شخصی که برای خرید خودرو در بورس کالا اقدام به دریافت کد کالایی می‌کند نمی‌تواند با همان کد برای خرید و فروش در بازار آتی بورس کالا اقدام کند.

محل تحویل خودرو چطور تعیین می‌شود؟

پس از خرید خودرو از بورس کالا و پشت سر گذاشتن تمامی این مراحل باید دید چگونه می‌توان خودروی خریداری شده را تحویل گرفت؟ در حقیقت این سوال برای خریداران پیش می‌آید که برای تحویل خودرو از نمایندگی چه مدارکی مورد نیاز است و برای تحویل خودرو چه باید کرد؟ باید بدانیم پس از موفقیت در ثبت سفارش و خرید برای دریافت خودرو باید ابتدا به سایت خودروساز موردنظر مراجعه کرده و نمایندگی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب نمایندگی پرداخت مالیات، مبلغ بیمه و غیره را انجام می‌دهید و در واقع دریافت تمامی وجه خودرو به طور کامل در این مرحله انجام می‌شود. در آخرین مرحله از نمایندگی منتخب شما پیامکی مبنی بر مراجعه حضوری به نمایندگی و ارائه مدارک مورد نیاز دریافت خواهید کرد. پس از مراجعه حضوری به نمایندگی باید در سایت سامانه سخا برای احراز سکونت اقدام کنید. از این مرحله به بعد مراحل صدور فاکتور، تایید حسابداری و صدور سند توسط نمایندگی انجام می‌شود و در نهایت شما موفق به دریافت خودرو می‌شود. به جز یک بار مراجعه حضوری به نمایندگی منتخب خود تمامی مراحل ذکر شده به شکل غیرحضوری انجام خواهد شد.

 

 

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.