تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۴:۲۳
کد خبر : 18304

توصیه‌های میرزا جواد ملکی تبریزی برای بهره از شبهای قدر

توصیه‌های میرزا جواد ملکی تبریزی برای بهره از شبهای قدر

توصیه‌های میرزا جواد ملکی تبریزی برای بهره از شبهای قدر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب “المراقبات” خود توصیه‌هایی برای بهره هرچه بیشتر از برکات شبهای قدر را ارائه می‌دهد. – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، شب قدر به عنوان پرفضیلت‌ترین ساعت در طول سال محسوب می‌شود؛ در اهمیت این شب همین بس که قرآن در این شب گرامی به یکباره به رسول گرامی اسلام(ص) نازل شد. در این باره خداوند متعال در آیه اول سوره قدر می‌فرماید: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ؛‌ ما آن را در شب قدر نازل کردیم».
دیگر اهمیتی که شب قدر در بین تمام ساعات سال دارد، آن است که تمام امور یک سال آینده خلایق از سوی خداوند متعال و از مجرای امام عصر(عج) در این شب مقدر می‌شود، طوری که بر اساس فرمایش امام صادق(ع) می‌توان گفت ابتدای سال هر فرد مؤمنی شب قدر است. حضرت در این باره فرمود: «شب قدر، اول سال است. در آن شب آنچه از این سال تا سال آینده خواهد شد، نوشته می‌شود؛رأسُ السّنهِ لَیلَهُ القَدرِ یُکتَبُ فیها ما یَکونُ مِنَ السّنهِ إلىَ السّنَهِ.» (وسایل‌الشیعه، ج۷، ص۲۵۸)
میرزا جواد آقا ملکی تبر..

توصیه‌های میرزا جواد ملکی تبریزی برای بهره از شبهای قدر

میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب "المراقبات" خود توصیه‌هایی برای بهره هرچه بیشتر از برکات شبهای قدر را ارائه می‌دهد.

توصیه‌های میرزا جواد ملکی تبریزی برای بهره از شبهای قدر – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، شب قدر به عنوان پرفضیلت‌ترین ساعت در طول سال محسوب می‌شود؛ در اهمیت این شب همین بس که قرآن در این شب گرامی به یکباره به رسول گرامی اسلام(ص) نازل شد. در این باره خداوند متعال در آیه اول سوره قدر می‌فرماید: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ؛‌ ما آن را در شب قدر نازل کردیم».

دیگر اهمیتی که شب قدر در بین تمام ساعات سال دارد، آن است که تمام امور یک سال آینده خلایق از سوی خداوند متعال و از مجرای امام عصر(عج) در این شب مقدر می‌شود، طوری که بر اساس فرمایش امام صادق(ع) می‌توان گفت ابتدای سال هر فرد مؤمنی شب قدر است. حضرت در این باره فرمود: «شب قدر، اول سال است. در آن شب آنچه از این سال تا سال آینده خواهد شد، نوشته می‌شود؛رأسُ السّنهِ لَیلَهُ القَدرِ یُکتَبُ فیها ما یَکونُ مِنَ السّنهِ إلىَ السّنَهِ.» (وسایل‌الشیعه، ج۷، ص۲۵۸)

میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب "المراقبات" خود ضمن بیان بخشی از فضائل و ویژگی‌های معنوی شب قدر، توصیه‌هایی در پاسداشت این شب ارائه می‌دهند. در ادامه، قسمت‌هایی از مراقبت شب قدر مبتنی بر این کتاب را می‌خوانید.

درک فضیلت شب قدر
از امور مهم در ماه رمضان شب قدر است. شبى که از هزار ماه بهتر است. روایاتى داریم مبنى بر این که از هزار ماه جهاد بهتر، و از سلطنت هزار ماه بهتر، و عبادت آن بهتر از عبادت هزار ماه مى‌باشد. و خلاصه، شب شریفى است که روزى بندگان، اجلهاى آنان و سایر امور مردم از خوب و بد در آن مقدّر مى‌شود. شبى که قرآن در آن نازل شد. شبى که به نص قرآن مبارک است. در روایات اهل بیت آمده است: فرشتگان در شب قدر فرود آمده و در زمین پخش مى‌شوند، بر مجالس مؤمنین گذشته، بر آنان سلام مى‌کنند و براى دعاهاى آنها «آمین» مى‌گویند، تا آنگاه که سپیده دم طلوع کند.

و در این شب دعاى کسى رد نمى‌شود مگر دعاى عاق والدین، قطع کننده رحم نزدیک، کسى که شراب بنوشد و کسى که دشمنى مؤمنى در دلش باشد.

سزاوار است کسى که دین و نص روشن قرآن و روایات پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و آل معصوم او علیهم السلام را قبول دارد، تمام سعى خود را جهت آمادگى براى اعمال این شب بکار گیرد. از کارهایى که در طول سال مى‌تواند انجام دهد، دعا جهت توفیق در این شب است و اینکه بتواند در این شب، محبوب‌ترین و پسندیده‌ترین کارها نزد خدا را انجام داده و خداوند این شب را براى او بهتر از هزار ماه قرار داده و اعمال این شب را باین شکل از او قبول کرده و آن را با بالاترین درجات براى او ثبت و تا روز دیدار او آن را بپروراند.

در این شب، نام او را در گروه مقرّبین نوشته و شناخت، محبت، نزدیکى، پناه، رضایت و خیر خود همراه با عافیتش را نصیب او کند و به گونه‌اى از او راضى شود که خشمى بعد از آن نبوده و پیامبر و امام به خصوص امام زمانش علیه‌السّلام از او راضى شده، و او را با آنان در مجلس «صدق»، نزد سلطان مقتدر جاى داده و در بذل تمام توانایى براى فرمانبردارى و به دست آوردن رضایتش، او را موفق و عاقبت او را نزدیکى و رضایتش قرار دهد.

آمادگی و مراقبت شب قدر
از کارهایى که مى‌تواند به وسیله آن تمام سعى خود را در این شب بکار گیرد، این است که در طول سال براى این شب آماده شده و مقدمات عبادت را فراهم کند؛ مثلاً مکان و لباس مناسب و عطر و صدقه‌اى را تهیه و مضامین لطیفى را براى مناجات با پروردگار و کلمات برانگیزنده‌اى را در خطاب آقایان و نگهبانان و حامیانش انتخاب کند. و میهمانان مخصوصى را که مناسب با این شب مى‌باشند، و چند فقیر را براى صدقه دادن در نظر بگیرد.

گمان مى‌کنم اگر یکى از سلاطین دنیا کسى را در روز مخصوص به میهمانى دعوت کرده و شخص بزرگى را دنبال او بفرستد و آنگونه که خداوند با تو رفتار کرده است، او نیز در دعوت خود با او مهربانى کرده و در مقابل حضور او در آن مجلس – که اعیان و اشراف و پادشاهان حضور دارند – و رعایت آداب آن، به او وعده اعطاى خلعت‌هاى گرانبها و املاک پر ارزش و وسیع و فرمانهاى حکومت و سلطنت داده و به او بگوید هر قدر در انجام کارهاى کمى که در این مجلس باید انجام دهد، دقت کند سلطان او را از عطایا و احسان خود بیشتر بهره‌مند مى‌کند، از اشتیاق حضور در این مجلس قالب تهى کرده و براى آمادگى حضور در چنین مجلسى شریف و این مقام والا تمام توان خود را بکار گرفته، در طول سال این مطلب را فراموش نکرده، در تمام حالات با جدیت به آن پرداخته و خود را براى چنین روز بزرگى آماده مى‌کند به گونه‌اى که اهل سعى و تلاش نمى‌توانند اینطور عمل کنند. و به اندازه‌اى مواظب است و دقت مى‌کند که انسان را شگفت‌زده مى‌کند. و آنگونه که باید و دوست در مقابل دوست انجام مى‌دهد ادب را رعایت مى‌کند.

ساعتى مخصوص مراقبت
ساعتى از شب را مخصوص مراقبت قرار داده، و در آن ساعت علم پروردگارش را به بدحالى او و قدرتش را بر نجات دادن او، و فضل و بخشش و کرم او را در نظر گرفته و سپس با امیدوارى، بر در بخشش و کرم او چشم دوخته و در انتظار رحمت و بخشش او باشد.

نماز وارد شده در شب قدر
* نمازى در شب قدر وارد شده که در آن یک بار حمد و هفت بار«قل هو اللّه احد»خوانده مى‌شود و بعد از پایان نماز هفتاد بار ذکر«استغفر اللّه و اتوب إلیه»گفته مى‌شود و سپس حوائج از خدا خواسته مى‌شود.
* زیارت امام حسین علیه‌السلام با بعضى از زیارتهایى که وارد شده است.
* خواندن سوره‌های که در این شبها وارد شده است؛ سوره روم، عنکبوت و دخان در شب بیست و سوم.

متن کامل اعمال و آداب شب قدر در کتاب المراقبات را از اینجا بخوانید.

شرایط برگزاری مراسم شب قدر چیست؟/در خوزستان فاجعه رخ نداده است

انتهای‌پیام/

– تسنیم نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.