تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر : 58512

تعریف فنگ شویی

تعریف فنگ شویی

فهرست۱ استاد دایی زاده تعریف فنگ شویی چیست؟۲ اصول اولیه فنگ شویی چیست ؟۲.۱ آیا از فنگ شویی ابزاری برای تعادلی که می‌گویید، دارد؟۲.۲ استاد دایی زاده ببخشید صحبتتان را قطع می‌کنم، ممکن است مثال عملی تری را عنوان کرد؟۲.۳ استاد آیا این مواردی که در تعریف فنگ شویی بیان شد، واقعاً کاریی دارد؟ همه …

فهرست

زندگی ماشینی امروزی و بحران‌های روحی و روانی نه تنها در جامعه بلکه محیط خانه هایمان نیز احاطه کرده است، اما انسان تا یک جایی قدرت تحمل آنها را دارد. زیرا از یک نقطه‌ای به بعد خسته می‌شود و تکاپویی شدید دارد تا به آرامش برسد. من نیز از این قائده مستثنا نیستم و در این تکاپو و مطالعاتی که داشتم به رهنمود‌های زیادی پی بردم. یکی از آن نظرم را بیشتر از دیگر مباحث جلب کرد، تعریف فنگ شویی بود. تعریفی که آنقدر ساده بود که باورش را سخت می‌کرد و همچنین آنقدر سخت بود که به نظر گیج کننده می‌آمد.

همین موضوع باعث شد که به سراغ استاد دایی زاده بروم و از یک متخصص فنگ شویی برای پاسخ به سوال هایم کمک بگیرم. دست آورد من بسیار برایم خوشآیند بود و به همین جهت خواستم با شما به اشتراک بگذارم. شاید برای شما نیز این موضوع راهگشا باشد.

استاد دایی زاده تعریف فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی بر این باور است که جریان مداوم انرژی بین انسانها و محیط فیزیکی آنها وجود دارد. فنگ شویی بیش از ۶۰۰۰ سال قدمت دارد و اولین نمونه‌های آن را در طراحی معابد و دیگر اماکن مقدس این کشور می‌توان مشاهده کرد، از برجسته‌ترین آنها شهر ممنوعه پکن در چین است! با گذشت زمان، این ساختمان با احترام به طبیعت و به طور کلی برای زمین، همسو شده است.

این نام از فلسفه چینی برای باد و آب گرفته شده است. تعادل بین انرژی توسط باد و آرامش نشان داده شده توسط آب باعث ایجاد هماهنگی بین مردم و محیط اطراف آنهاست و این هارمونی باعث موفقیت، سلامتی و … می‌شود. از همین رو اصول فنگ شویی را می‌توان در فضاهای داخلی مانند ادارات و اتاق نشیمن و همچنین در فضاهای بیرونی مانند باغ‌ها به کار برد. گفته می‌شود که پیکربندی مناسب اجسام و فضای اطراف ما جریان انرژی مثبت مورد نیاز برای حفظ یک زندگی شاد و احساس کلی رفاه را به حداکثر می‌رساند.

اصول اولیه فنگ شویی چیست ؟

کلید درک فنگ شویی در فهمیدن نقش ایفا شده توسط “چی” است.

چی انرژی مثبتی است که ما می‌خواهیم در مکانهایی که وقت خود را صرف می‌کنیم، از آنها بهره مند شویم. شاید این مثال بتواند به بحث مان کمک کند. ببینید مثلا در فضاهایی که دارای اجسام نرم با لبه‌های گرد هستند، انرژی بهترین گردش را دارد. اجسام نامنظم یا نقاط با زاویه‌های تیز می‌توانند جریان چی را مسدود یا مختل کنند، و در نتیجه “sha chi” ایجاد می‌شود، که یک انرژی منفی است و هم بر افراد و هم مکانها تأثیر منفی دارد.

برای افزایش جریان چی و به حداقل رساندن حضور شاچی، پنج عنصر – آب، خاک، آتش، چوب و فلز، باید با یکدیگر در تعادل باشند. در واقع هنر نهایی فنگ شویی ایجاد تعادل بین انسان و محیط است. زیرا در اینصورت افراد می‌توانند احساس آرامش کنند.

آیا از فنگ شویی ابزاری برای تعادلی که می‌گویید، دارد؟

بله. اتفاقا می‌خواستم در ادامه همین موضوع را خدمتتان عرض کنم. در فنگ شویی از رنگ، صدا و نور و … برای ایجاد محیطی آرامش بخش استفاده می‌کنند. در واقع با استفاده استراتژیک از آثار هنری، گیاهان و گل‌ها، حال و هوای ما را بیشتر تغییر می‌دهد.

استاد دایی زاده ببخشید صحبتتان را قطع می‌کنم، ممکن است مثال عملی تری را عنوان کرد؟

حتما. ببینید از ویژگی‌های آبی مانند چشمه‌ها و آکواریوم‌ها و اشیاء حساس به باد مانند زنگ باد یا پرچم‌ها، که اغلب تأثیر چشمگیری دارد، می‌توان در محیط داخلی و خارجی خانه استفاده کرد.

به عنوان مثال در فضاهای داخلی، اندازه مبلمان باید با مقیاس فضا مطابقت داشته باشد، کاناپه‌ها باید در برابر دیوارها قرار بگیرند و از چیدمان مبلمانی که ارتباط افراد را دشوار می‌کند باید اجتناب شود. مسیرهای بین مناطق داخل اتاق‌ها باید باز و بدون آلودگی باقی بمانند.

در حالی که یک میز مستطیلی می‌تواند در یک اتاق ناهار خوری خوب به نظر برسد، اما در تعریف فنگ شویی میزهای دایره‌ای یا بیضی شکل در اتاق نشیمن ترجیح داده می‌شود و ترکیبی از اشکال می‌تواند جلوه‌ای زیبا ایجاد کند. از آینه‌ها، فلزات بازتاب دهنده‌ها و لوسترهای کریستالی می‌توان برای بزرگتر نشان دادن فضاهای تاریک یا کوچک خانه استفاده کرد.

اگر بخواهیم مثال دیگری بزنیم اینگونه می‌توان بیان کرد که، در اتاق خواب‌ها، بهتر است سر تخت را در فاصله‌ای دورتر از درب و چسبیده به دیوار قرار دهید، اما مستقیماً تخت را رو به روی در یا چسیده به درب، قرار ندهید، زیرا این حالت در تعریف فنگ شویی به “موقعیت تابوت” معروف شده است.

استاد آیا این مواردی که در تعریف فنگ شویی بیان شد، واقعاً کاریی دارد؟ همه اینها زیبا به نظر می‌رسند، اما علم در مورد اثربخشی تعریف فنگ شویی چه می‌گوید؟

حتما شنیده اید که روانشناسان برای افرادی که دچار افسردگی هستند، داشتن موجود زنده در خانه را ضروری می‌دانند، مانند آکواریوم پر از ماهی، گل و گیاه، پرندگان. از سویی دیگر استفاده از رنگ‌های مناسب و روحیه بخش یا استفاده از طبیعت و سفر کردن و … . علت این تجویزها چیست؟ من به شما می‌گویم، ارتباط با محیط پیرامون و استفاده از انرژی‌های موجود در این فضا.

در تعریف فنگ شویی نیز مسئله اساسی همین است، اما با رویکردی پیشگیرانه تر. در واقع تمام مفهوم فنگ شویی در زیست متعادل خلاصه می‌شود. چون خروج از دامنه تعادل باعث بهم ریختگی جهان فکری افراد می‌شود. در تعریف ساده‌تر می‌توان اینگونه عرض کرد که، تعریف فنگ شویی از زندگی انسان نیز تعریف پیچیده‌ای نیست، فنگ شویی می‌گوید، برخورداری افراد از همه‌ای انرژی‌های موجود در اطرافشان، برای داشتن حال خوب.

نظر علم در مورد فنگ شویی چه می‌شود؟

می شود همانی که یک متخصص مغز و اعصاب برجسته که (می توانم در مورد این بزرگوار بگویم به غایت علم رسیده است) برای یه بیمار افسرده تجویز کرد. آن نسخه بسیار معروف است. زیرا در آن تجویز هیچگونه اثری از داروهای شیمیایی وجود ندارد، تنها سفر به دل طبیعت و آبتنی و … است. ( در صورت امکان، لطفا آن عکس را پیدا کنید و ببینید). تعریف فنگ شویی دقیقا همین است و سعی دارد تا جایی که ممکن است تعادل بین انسان و طبیعت را در محیط خانه بوجود بیاورد و آن انرژی‌های مورد نیاز را در بستر خانه گسترش دهد.

فنگ شویی2

من قانع شدم استاد. اما این موضوع مربوط به فرهنگ چین است، چرا ما باید از آن استفاده کنیم؟

نه اتفاقا، ایران به خاطر تمدن و قدمتی که دارد، در این حوزه بسیار پیشگام است و حتی تا ۴ یا ۵ دهه اخیر نیز از این اصول، حتی به صورت ناخودآگاه استفاده می‌کردند. شاید شما یادتان ندیده باشید، در ایام کمی دورتر روی تلویزیون چیزی می‌انداختند.( هنوز در خانه‌های روستاهایی می‌توان این عمل دید) که یکی از اصول فنگ شویی است و ما آن را توصیه می‌کنیم. چون تلویزیون وقتی خاموش است نیز توجه را جلب می‌کند و دیدن این سکون جذابیتی ندارد، اما بافتنی که با رنگ و شکل مناسب روی آن، پر از شور نشاط است.

فرش را هم میتوان برای شما مثال بزنم که البته خودتان می‌دانید. در کشور‌های مدرن و پیشرفته اکثرا از فرش استفاده‌ای ندارد، یا استفاده کمی دارند. اما در ایران وجود فرش در خانه جزء ضروریات است. آنهم با آن نقش و نگارهای که طعنه به طبیعت می‌زند. تعریف فنگ شویی هم همین است، آمیختگی با طبیعت و لذت بردن از زندگی که در این شکل رباط گونه به کلی فراموش شده است. در واقع فنگ شویی ایران نیز قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد که نمونه‌های ساده آن را برایتان مثال زدم

از سویی دیگر این علم نه تنها برای ایران، بلکه در تمام دنیا کاربرد دارد. چون اساسا به انسان و محیط آن ربط پیدا می‌کند. فقط به این دلیل به کشور چین مربوط است که آنها به دنبال این موضوع و کشف این علم رفته اند، و اصولی را که می‌تواند کمک کننده باشد را یافته اند.

با این اوصاف، رعایت اصول فنگ شویی می‌تواند ضمن تاثیرگذاری و فضاهایی بسیار جذاب را به دنبال داشته باشد. این اصولی که کمک کننده هستند، شامل چه مواردی می‌شوند؟

اصول فنگ شویی بر پنج عنصر و هشت منطقه که باگوا نامیده می‌شود متمرکز است که خاک، فلز، آب، چوب و آتش پنج عتصر آن است. نقشه باگوا Bagua نیز به شما کمک می‌کند انرژی خوب چی را به تمام بخشهای مهم زندگی خود بیاورید. مثلا اگر ناحیه‌ای وجود دارد که باید آن را بهبود بخشید، باید اصول فنگ شویی مناسب (باگوا و عناصر مرتیط) را در فضای مربوط به خانه اعمال کنید.

روشهای زیادی برای تمرین فنگ شویی وجود دارد. به طور کلی می‌توان از آن برای ایجاد اتاقهای هماهنگ و متعادل با قرار دادن مبلمان، مصنوعات و آثار هنری و همچنین استفاده از رنگ و پارچه‌ها مطابق با اصول فنگ شویی استفاده کرد. همچنین از فنگ شویی به شکل شخصی تری استفاده نیز می‌کنند تا روابط، سلامت، امور مالی و شغلی خود را بهبود بخشند. این موضوع در واقع یک عمل گسترده است که شامل اقدامات کوچکی مانند حرکت صندلی یا آویزان کردن یک اثر هنری، و همچنین کارهای بزرگتر، مانند پاکسازی سالیانه از بی نظمی انباشته شده و ارزیابی صادقانه زندگی، اهداف و خواسته‌های شما.

برای استفاده از علم فنگ شویی چه پیشنهادی دارد؟

مطالعه و تحقیق در این حوزه می‌تواند به شما در رسیدن به اصول تعادل که در تعریف فنگ شویی آمده است، کمک کند. اما اگر مایلید سریعتر به این تعادل برسید، بدیهی است که از متخصصان این حوزه مشاوره بگیرید. آنها با اشرافیت کافی به این تعریف فنگ شویی، خواسته‌ها و نیازهای شما را شناسایی و در مسیر رفع آن به شما کمک می‌کنند.

لذتم به همراه سوال هایم تمام نشده و دوست دارم زیاد بشنوم، اما فرصتی که داشتیم به پایان رسیده. پس جمله پایانی را بفرمایید.

سپاسگذارم. گفتگوی خوبی بود. امیدوارم خوانندگان عزیز برای داشتن آرامش همراه با آسایش خود توجه بیشتری بکنند و به زندگیشان تعادل ببخشند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.