تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸
کد خبر : 610786

چرا دنیای مد به سمت ترندهای ساده‌تر پیش می‌رود؟

چرا دنیای مد به سمت ترندهای ساده‌تر پیش می‌رود؟

دنیای مد در دهه‌های اخیر به سمت استایل‌های ساده‌تر و گاهی مینیمال پیش می‌رود. این روند در تضاد با گرایش‌های پر زرق و برق و تجملاتی قرن‌های گذشته قرار دارد. اما این روند تغییر چه پیامدهایی داشته است؟  تاریخچه مد و فشن به طور کلی در قرن‌های گذشته همواره طراحی لباس نوعی هنر سطح بالا

دنیای مد در دهه‌های اخیر به سمت استایل‌های ساده‌تر و گاهی مینیمال پیش می‌رود. این روند در تضاد با گرایش‌های پر زرق و برق و تجملاتی قرن‌های گذشته قرار دارد.

اما این روند تغییر چه پیامدهایی داشته است؟

 تاریخچه مد و فشن

به طور کلی در قرن‌های گذشته همواره طراحی لباس نوعی هنر سطح بالا به حساب می‌آمده که عمدتا در خدمت طبقه ثروتمند جامعه بوده است.

به عبارت دیگر لباس فاخر، همیشه بخشی از الزامات زندگی طبقه الیت جامعه بوده و سمبلی از ثروت و توانایی افراد محسوب میشده است.

این روند مخصوصا در کشورهای ایتالیا و فرانسه به عنوان پایگاه‌های سنتی دنیای مد و فشن بیشتر از سایر مناطق جهان وجود داشته است. به طوری که در بسیاری از تابلوهای نقاشی به جا مانده از افراد ثروتمند، لباس‌های بسیار تجملاتی و پیچیده مشاهده می‌شود.

این ویژگی مخصوصاٌ در مورد لباس خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود.

اما با گذشت زمان و ورود به قرن بیستم و بالاخص بعد از جنگ جهانی دوم این روند تغییر کرد.

از مهم‌ترین دلایل تغییر شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 کاربردی شدن لباس‌ها

در گذشته‌های دور و مخصوصا در کشورهای اروپایی طبقه ثروتمند صرفا بر اساس ثروت و سرمایه خود کسب درآمد می‌کردند و معمولا این طبقه شغل خاصی که به شکل روزانه به آن اشتغال داشته باشند، نداشتند.

همین امر باعث میشد که افراد، بیشتر لباس‌های خود را برای استفاده در مهمانی‌ها و مجالس خاص مورد استفاده قرار دهند که در این مجالس نیز کمترین میزان تحرک را داشتند.

این موضوع برای خانم‌ها حتی بیشتر از آقایان صدق می‌کرد.

اما با گذشت زمان و ورود به عصر مدرن، فعالیت روزمره به بخش قابل توجهی از زندگی افراد از طبقات مختلف تبدیل شد.

به طوری که پس از جنگ جهانی دوم خانم‌ها هم، به طور گسترده وارد دنیای کار و اشتغال شدند. همین امر نیاز به طراحی لباس‌های جدیدی داشت که برای انجام کارهای روزمره خارج از منزل مناسب باشد.

به این ترتیب رفته رفته از پیچیدگی و زرق و برق لباس‌ها کاسته شد و بر میزان کاربردی بودن آنها افزوده شد. حالا دیگر راحتی و آزادی عمل در لباس‌ها اولویت داشت و نه تجملاتی بودن آنها.

شاید بتوان این مورد را مهم‌ترین دلیل تغییر روند دنیای مد به سمت لباس‌های ساده‌تر دانست.

کوکو شنل یکی از اصلی‌ترین طراحان مدی است که در قرن گذشته، طراحی‌های خود را به منظور استفاده راحت خانم‌ها، در محیط‌های مختلف انجام داد.

 گرایش به سمت مینیمالیسم

 

چرا دنیای مد به سمت ترندهای ساده‌تر پیش می‌رود؟

 با تغییر جوامع و طرز فکر افراد، نگاه جوامع، در مورد موضوعاتی که اهمیت زیادی دارد هم تغییر کرد. به عبارت دیگر، افراد امروزه بر روی موضوعات کمتری که برایشان اهمیت بیشتری دارد، تمرکز می‌کنند‌.

به همین جهت هنرهای پیچیده و سنتی کم کم جای خود را به سبک‌های هنری ساده‌تر دادند که نیاز به تمرکز و توجه کمتر دارند، داد.

همین امر موجب محبوب شدن سبک زندگی و هنر مینیمال شد که به نوعی امروزه در دنیای مد و فشن هم تاثیرات خود را گذاشته است.

 تغییر در فرایند تولید لباس

با صنعتی شدن جوامع و افزایش جمعیت جهان، صنعت پوشاک نیز تغییرات فزاینده‌ای را به خود دید. در گذشته‌های نه چندان دور اغلب لباس‌ها کاملا دست دوز بودند و افراد وقت و زمان زیادی را برای تولید هر لباس صرف می‌کردند. همین موضوع موجب گران بودن قیمت تمام شده لباس‌ها میشد.

اما با ورود به عصر مدرن و افزایش جمعیت، تقاضا برای لباس نیز افزایش یافت. واضح است که با روش‌های سنتی تولید پوشاک، نمیشد پاسخگوی نیاز جمعیت بالای دنیای مدرن بود.

ضمن اینکه تنوع نیز خواسته دیگر جوامع بود که نیاز به صنعتی‌سازی تولید پوشاک را افزایش میداد.

معمولا در فرایند‌های صنعتی و تولید انبوه، تولیدات ساده‌تر و مینیمال‌تر می‌شوند. ضمن اینکه تولید انبوه، قیمت تمام شده پوشاک را هم تا حد زیادی کاهش می‌دهد تا بتواند پاسخگوی نیاز تمام افراد جامعه از طبقات مختلف باشد.

به عبارت دیگر صنعتی‌سازی یکی دیگر از عوامل تغییر روند دنیای مد به سمت تولیدات ساده‌تر شد.

 توجه به محیط زیست

 

چرا دنیای مد به سمت ترندهای ساده‌تر پیش می‌رود؟

 در سال‌های اخیر توجه به حفظ محیط زیست و دغدغه‌های مرتبط با تغییر اقلیم، سبک مصرف و زندگی را در برخی از جوامع تحت تاثیر قرار داده است. یکی از این تغییرات رفتن به سمت مصرف کمتر مواد اولیه است.

همین موضوع دو پیامد مهم داشته است.

اولا بسیاری از افراد سعی می‌کنند از لباس‌هایی استفاده کنند که میزان پارچه و نخ کمتری در آنها استفاده شده است.

دوما گرایش به محصولات با کیفیت‌تر افزایش پیدا کرده است. یعنی افراد ترجیح می‌دهند لباس‌های کمتر ولی باکیفیت‌تری داشته باشند.

همچنین استفاده از لباس‌های ساده‌تر، ضایعات صنایع نساجی را هم تا حد زیادی کاهش داده است.

 حفظ اصالت

یکی دیگر از مواردی که به طور فزاینده‌ توجه به پوشاک ساده‌تر را رواج داده، حفظ اصالت است. در دنیایی که مدها به طور پیاپی در حال تغییر است و در مدت کوتاهی ترندهای جدید جای مدهای قبلی را می‌گیرند، استفاده از لباس‌های ساده‌تر و قدیمی‌تر به نوعی تداعی کننده اصالت است.

 مقابله با مصرف گرایی

تجمل و زرق و برق به نوعی نماد مصرف گرایی است. در دهه‌های اخیر برخی از جریان‌های فکری به طور کلی با مصرف گرایی مخالف بوده و آن را مغایر با زندگی سالم می‌دانند.

این جریان‌های فکری استفاده از لباس‌های ساده‌تر را ترویج داده و  یکی از دلایل ساده‌تر شدن ترندهای مد و فشن در سال‌های اخیر است.

 استفاده از لباس‌ها در محیط‌های مختلف

در دهه‌های گذشته لباس‌های مختلف در محیط‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما این روند در سال‌های اخیر تغییر کرده و امروزه بسیاری از افراد لباس‌های یکسانی را در محیط‌های متفاوت استفاده می‌کنند. این روند مخصوصا در پوشش آقایان بسیار تاثیرگذار بوده است.

از آنجایی که لباس‌های ساده‌تر برای استفاده در محیط‌های مختلف انتخاب بهتری هستند، این لباس‌ها محبوبیت بیشتری کسب کرده‌اند. برای مثال عمده لباس‌های ارائه شده توسط سارابارا امکان استفاده در محیط‌های مختلف را دارا است.

و در آخر گرایش دنیای مد به سمت سادگی یک روند مثبت است که هم برای محیط‌زیست و هم برای مصرف‌کنندگان مفید است. این امر منجر به کاهش ضایعات، افزایش تقاضا برای مواد باکیفیت و تغییر در رفتار مصرف‌کننده خواهد شد. طراحان مد نیز برای ایجاد لباس‌های ساده و در عین حال شیک، مجبور می‌شوند که نوآوری داشته باشند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.