تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
کد خبر : 74268

آشنایی با یکی از محبوب‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

آشنایی با یکی از محبوب‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های پیش بینی رفتار احتمالی نمودار قیمت است که از داده‌های گذشته مربوط به قیمت، حجم معاملات، عرضه و تقاضای موجود برای دارایی و … استفاده می‌کند. تکنیکال نه تنها در بازار بورس، بلکه در تمام بازارهای مالی که قیمت بر اساس عرضه و تقاضا در آن‌ها تعیین می‌شود، کاربرد دارد. …

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های پیش بینی رفتار احتمالی نمودار قیمت است که از داده‌های گذشته مربوط به قیمت، حجم معاملات، عرضه و تقاضای موجود برای دارایی و … استفاده می‌کند. تکنیکال نه تنها در بازار بورس، بلکه در تمام بازارهای مالی که قیمت بر اساس عرضه و تقاضا در آن‌ها تعیین می‌شود، کاربرد دارد.

بنابراین بازار ارزهای دیجیتال، بازار طلا، بازار فلزات گران‌بها، مسکن و … را می‌توان با استفاده از تحلیل تکنیکال پیش بینی کرد. برای استفاده از تحلیل تکنیکال باید از ابزاری به نام اندیکاتور استفاده کنید. اندیکاتورها انواع مختلفی دارند. در این متن قصد داریم تا پس از تعریف کوتاهی از تحلیل تکنیکال به آموزش rsi بپردازیم. پس با ما همراه باشد.

تحلیل تکنیکال چیست؟

برای این که در بازارهای مالی موفق عمل کنید باید از علوم تحلیلی بازار استفاده کنید. تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی دو جنبه تحلیلی در بازار بورس محسوب می‌شوند. تحلیلگران پس از بررسی متوجه شدند که قیمت‌ معاملات با الگوهای خاصی تکرار می‌شود. تحلیلگران تکنیکالی ارزش ذاتی سهام شرکت را اندازه‌گیری نمی‌کنند.

آن‌ها با تحلیل و بررسی نمودارها رفتار قیمتی را پیش بینی کرده و برای هر موقعیت معاملاتی نقطه ورود و خروج مناسب را پیدا می‌کنند. تحلیل تکنیکالی سه قانون را پیش فرض روند محاسبات قرار می‌دهد. اول این که تاریخ تکرار می‌شود. به عبارتی قیمت بعد از گذشت چند سال تمایل به تکرار نوسانات خود دارد. دوم این که همه چیز در نمودار قیمت وجود دارد و سوم این که قیمت طبق روند مشخصی حرکت می‌کند.

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیلی مطرح در جهان است که توسط آن می‌توان موقعیت‌های مناسب معاملاتی را کشف کرد. این کار با در نظر گرفتن دو مولفه در نمودار قیمتی انجام می‌شود؛ قیمت و زمان. حتی یک سرمایه‌گذار معمولی نیز می‌تواند نمودارها را به محض درک اصول اولیه بخواند و از آن‌ها استفاده کند. ابزارهای این تحلیل اطلاعاتی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند که برای تصمیم گیری به آن‌ها کمک می‌کند.

اندیکاتور RSI چیست؟

اندیکاتور RSI یکی از اندیکاتورهای محبوب برای تحلیل تکنیکال است. این اندیکاتور به اندازه‌گیری نرخ حرکات به سمت بالا نسبت به حرکات به سمت پایین می‌پردازد. اندیکاتور RSI  مخفف  Relative Strength Index  است که با روابط پیچیده ریاضی محاسبه می‌شود. این اندیکاتور را شاخصی برای نشان دادن قدرت نسبی بازار در افزایش یا کاهش قیمت در نظر می‌گیریم که بین دو خط افقی در نوسان بوده و همواره مقداری بین صفر تا صد را نشان می‌دهد. هر چه مقدار عددی بیشتر باشد نشانه قوی بودن روند خرید بوده و مقدار عددی کمتر نشانه قوی بودن روند فروش خواهد بود.

چنانچه عدد RSI روی عدد ۷۰ یا بالاتر قرار بگیرد، احتمال افزایش قیمت بیش از انتظارات بازار خواهد بود. عدد ۳۰ یا پایینتر نشانه فروش بیش از حد و احتمالا افت قیمت بیش از انتظار است. توسط این اطلاعات می‌توان اندیکاتور RSI را برای معاملات روزانه استفاده کرد.

این اندیکاتور در بورس بسیار تعیین کننده است و سرمایه‌گذاران با استفاده از تنظیمات مختلف این اندیکاتور می‌توانند در معاملات سود زیادی کسب کنند. در خصوص تنظیمات مناسب این اندیکاتور به صورت پیش فرض دوره ۱۴ روزه برای بسیاری از سرمایه‌گذاران مناسب خواهد بود. با این وجود برخی از معامله‌گران تنظیمات متفاوتی را برای اندیکاتور RSI به کار می‌گیرند.

از این جهت تنظیمات ۱۴ روزه مورد تایید این سرمایه‌گذاران نیست که در این حالت سیگنال‌های تجاری غیر عادی تولید شده و به همین دلیل برخی از سرمایه‌گذاران تمایل به پایین آوردن این بازه زمانی دارند. پایین درنظر گرفتن دوره  RSI باعث افزایش حساسیت نوسان ساز می‌شود. به عبارتی می‌توان در انتظار دریافت یک رویداد حساس‌تر بود.
در بازار بورس معمولا برای سرمایه گذاران کوتاه مدتی تنظیمات کوتاه در بازه زمانی ۹ الی ۱۱ روزه انتخاب مناسبی خواهد بود. در rsi برای سرمایه گذاران میان مدتی معمولا دوره‌های پیش فرض ۱۴ روزه و برای سرمایه‌گذاران بلند مدتی بازه ۲۰ تا ۳۰ روزه عملکرد بهتری را به ثبت خواهد رساند. بنابراین تنظیمات مناسب اندیکاتور RSI وابسته به استراتژی معاملاتی شما است.

سخن پایانی

تحلیل تکنیکال برای پیش بینی رفتار احتمالی نمودار قیمتی مناسب است. این نوع تحلیل از داده‌های گذشته مربوط به قیمت برای دستیابی به بهترین نتیجه استفاده می‌کند. تحلیل تکنیکال نه تنها در بازار بورس، بلکه در تمام بازارهای مالی که قیمت بر اساس عرضه و تقاضا در آن‌ها تعیین می‌شود، کاربرد دارد. اندیکاتورها از ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شوند. یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد اندیکاتور شاخص قدرت نسبی است که توسط ولز ویلدر طراحی شده است. این اندیکاتور از خانواده نوسانگرها بوده و در آن می‌توان با توجه به استراتژی معاملاتی دوره محاسبه متفاوتی را انتخاب کرد.

با این که دوره rsi متفاوت و متغیر محسوب می‌شود، اما در حالت پیش‌فرض و استاندارد عدد ۱۴ برای آن انتخاب شده است. پس از آموزش rsi باید بدانید که این اندیکاتور یک شاخص جهت بررسی گرایش و قدرت حرکت بازار است که در برخی از منابع از آن به عنوان یک اندیکاتور پیشرو یاد می‌شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.