تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر : 610248

کدام درمان ارتودنسی بهتر است: بریس یا اینویزیلاین؟

کدام درمان ارتودنسی بهتر است: بریس یا اینویزیلاین؟

مقدمه درمان ارتودنسی یک حوزه تخصصی در دندانپزشکی است که بر تراز کردن دندان ها و فک ها برای ایجاد عملکرد بهتر و ظاهری زیباتر تمرکز دارد. بریس ها و ارتودنسی های نامرئی (اینویزیلاین) هر دو از درمان های ارتودنسی هستند که توسط ارتودنتیست ها برای اصلاح ناهماهنگی دندان ها و فک بیماران استفاده می

مقدمه

درمان ارتودنسی یک حوزه تخصصی در دندانپزشکی است که بر تراز کردن دندان ها و فک ها برای ایجاد عملکرد بهتر و ظاهری زیباتر تمرکز دارد. بریس ها و ارتودنسی های نامرئی (اینویزیلاین) هر دو از درمان های ارتودنسی هستند که توسط ارتودنتیست ها برای اصلاح ناهماهنگی دندان ها و فک بیماران استفاده می شوند. هر دو روش با اعمال فشار برای مرتب کردن مجدد دندان ها و اصلاح بیرون زدگی ها، شلوغی ها و کجی دندان ها که اصطلاحاً bad bite نامیده می شوند مورد استفاده قرار می گیرند. مدت زمان این درمان در بیماران متفاوت بوده و به شدت ناهماهنگی دندان ها بستگی دارد. دستیابی به نتایج مطلوب ممکن است بین 6 ماه تا سه سال طول بکشد. هزینه های درمان نیز متفاوت بوده و اغلب تحت پوشش بیمه های تکمیلی نیست.

درمان ارتودنسی می تواند لبخندی زیبا را برای بیماران به همراه آورد و بر اعتماد به نفس آن ها بیفزاید. نامرتب بودن دندان ها و فک ها می تواند منجر به سایش ناهموار دندان ها، مشکلات لثه، بهداشت نامناسب، مشکلات تنفسی، اشکال در گفتار و آسیب به مفصل فک شود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب، هزینه، اثربخشی، مراقبت و زیبایی بریس های سنتی در مقایسه با ارتودنسی های شفاف نوین می پردازیم. در نهایت می توانید تصمیم گیری کنید که کدام درمان ارتودنسی با نیازهای شما مطابقت بیشتری دارد.

مقایسه ارتودنسی شفاف با بریس های سنتی

درمان ارتودنسی در هر دو روش بریس های سنتی و ارتودنسی نامرئی (Invisalign)، به رفع مشکلات مربوط به تراز و فاصله دندان ها کمک می کند. در ادامه می توانید به تفاوت های این دو روش ارتودنسی دندان از نظر قیمت، زیبایی، راحتی، اثربخشی، سرعت و موارد دیگر نگاهی بیندازید.

هزینه ارتودنسی

هزینه درمان ارتودنسی به عوامل بسیاری وابسته است. مواردی چون محل درمان، مدت زمان درمان، پیچیدگی درمان، روش ارتودنسی و پزشکی که انتخاب می کنید بر هزینه های تمام شده شما تاثیر می گذارند. به طور متوسط هزینه بریس های سنتی چیزی بین 3 تا 7 هزار دلار پیش بینی می شود. هزینه ارتودنسی های شفاف اغلب کمی بیشتر است. به دلیل آنکه ارتودنسی در حوزه زیبایی دندان قرار می گیرد، اغلب تحت پوشش بیمه نیست. هرچند در برخی از مواقع برخی از طرح های بیمه دندانپزشکی بخشی از هزینه های درمان ارتودنسی کودکان را متقبل می شوند. برخی از ارتودنتیست ها برای مقرون به صرفه کردن درمان ارتودنسی، امکان پرداخت قسطی و چند مرحله ای را برای بیماران میسر کرده اند.

زیبایی ارتودنسی

از آنجایی که درمان ارتودنسی در معرض دید است، اغلب به روی زیبایی ظاهری تاثیر بسیاری دارد. بریس های سنتی از براکت های کوچکی تشکیل شده اند که به یک سیم متصل می شوند. این براکت ها از جنس سرامیک، فلز، گچ و غیره تولید می شوند و می توانند شفاف، نقره ای، همرنگ با دندان ها یا به رنگ های دیگری باشند. ارتودنسی لینگوال نوعی بریس سنتی است که پشت دندان ها نصب می شود تا کمتر در معرض دید باشد. درمان ارتودنسی در بزرگسالان به روش نامرئی (Invisalign) رایج تر است، زیرا زیبایی ظاهری بیشتری دارد.

میزان راحتی ارتودنسی

بر اساس تحقیقات انجام شده میزان ناراحتی و دردی که افراد در درمان ارتودنسی با بریس های سنتی تجربه می کنند بسیار بیشتر از اینویزیلاین ها است. این ناراحتی در هفته های اول و هر بار که ارتودنتیست، آن ها را سفت می کند بیشتر حس می شود. در مقابل، شاید عادت کردن به ارتودنسی های نامرئی در دهان کمی بیشتر طول بکشد. این نوع درمان ممکن است صحبت کردن شما را تحت تاثیر قرار دهد و ترشح بزاق دهان شما را بیشتر از حد معمول کند. بریس های سنتی ممکن است داخل دهان را خراش دهند یا به آن فشار وارد کنند، اما ارتودنسی های نامرئی بافت نرمی دارند.

کدام درمان ارتودنسی بهتر است: بریس یا اینویزیلاین؟

اثربخشی کدام درمان ارتودنسی بیشتر است

اثربخشی و سرعت صاف شدن دندان ها

هر دو روش بریس و اینویزیلاین به عنوان درمان ارتودنسی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مورد تایید قرار گرفته اند. ارتودنسی های نامرئی اغلب برای درمان مشکلات خفیف تا متوسط ​​دندان استفاده می شوند. در حالی که بریس‌های سنتی اغلب در موارد پیچیده‌تر، مانند چرخش دندان‌ها، فاصله های بین دندانی بزرگ یا شلوغی شدید دندان ها، استفاده می شوند و مؤثرتر هستند. مدت زمان استفاده از ارتودنسی های نامرئی یا شفاف بین 6 الی 18 ماه است. این در حالی است که بریس های سنتی بین 1 الی 2 سال مورد استفاده قرار می گیرند.

غذا خوردن بعد از درمان ارتودنسی

بعد از درمان ارتودنسی با بریس های سنتی، باید از مصرف مواد غذایی چسبنده یا آسیب زا خودداری کنید. مصرف مواد غذایی سخت مانند سیب، هویج، ذرت بو داده و آجیل و مواد غذایی چسبنده مانند آبنبات و آدامس ممنوع است. این در حالی است که ارتودنسی های نامرئی را می توانید به هنگام غذا خوردن از دهان خارج کرده و سپس بعد از مسواک زدن دوباره استفاده کنید.

مراقبت و نظافت بعد از درمان ارتودنسی

بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان پوسیدگی و مشکلات لثه بعد از درمان ارتودنسی نامرئی کمتر از بریس های سنتی است، زیرا تمیز کردن و نظافت دندان ها در این روش ساده تر است. در صورتی که از بریس های سنتی استفاده می کنید، باید بعد از هر وعده غذایی، از نخ دندان و مسواک های بین دندانی مخصوص استفاده نمایید.

روش درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی با بریس های سنتی، با معاینه کامل دندان ها و تصویربرداری با اشعه ایکس شروع می شود. براکت ها با چسب باندینگ روی دندان ها چسبانده شده و سیمی از آن ها عبور داده می شود. بریس های سنتی برای سفت کردن و تغییر وضعیت، به مراجعه های بعدی نیاز دارند. همچنین ممکن است بعد از خارج کردن کامل بریس ها بعد از پایان دوره درمان، نیاز به استفاده از یک نگهدارنده برای یک تا سه سال نیز داشته باشید.

در ارتودنسی نامرئی، درمان با معاینه دندانپزشکی و تصویربرداری شروع می شود. سپس از دندان ها قالب گرفته شده و اینویزیلاین مخصوص بیمار ساخته می شود. ممکن است برای نصب موقت به اتصالات کوچکی نیاز باشد. سپس هر 1 الی 3 هفته یک بار الاینرها تغییر داده می شوند تا دندان ها به تدریج مرتب شوند. این نوع ارتودنسی باید حداقل 22 ساعت در شبانه روز مورد استفاده قرار گیرد تا با نتیجه دلخواه همراه شود.

کدام درمان ارتودنسی بهتر است: بریس یا اینویزیلاین؟

کدام درمان ارتودنسی بهتر است

کدام درمان ارتودنسی برای من بهتر است؟

هر دو روش درمان ارتودنسی می توانند دندان های شما را صاف کنند و لبخندتان را بهبود بخشند. همچنین می توانند مشکلاتی از قبیل اوربایت یا آندربایت را نیز اصلاح کنند. اغلب بزرگسالان روش درمانی محتاطانه تری چون ارتودنسی های نامرئی را انتخاب می کنند. اگر یکی از مشکلات دندانی زیر را دارید ممکن است ارتودنسی های شفاف برای شما مناسب نباشند:

  • دندان های چرخیده،
  • اوربایت شدید،
  • دندان های به شدت شلوغ،
  • فاصله زیاد بین دندان ها،
  • اینتروژن یا اکستروژن دندان ها.

در موارد پیچیده، بریس ها اغلب موثرتر عمل می کنند. کودکان یا نوجوانان تنها در صورتی که مایل به استفاده از ارتودنسی های نامرئی در طول روز باشند می توانند از این روش درمانی استفاده کنند. در غیر این صورت به نتایج مطلوب دست نخواهند یافت.

مقایسه اجمالی ارتودنسی نامرئی در مقابل بریس های سنتی

به طور کلی درمان ارتودنسی نامرئی (Invisalign):

  • برای درمان ناهنجاری های خفیف تا متوسط ​​قابل استفاده است.
  • تقریبا نامرئی و غیر قابل مشاهده است.
  • می توان برای غذا خوردن و مسواک زدن آن ها را خارج کرد.
  • حداقل مراجعه به ارتودنتیست مورد نیاز است.

اما درمان ارتودنسی با بریس های سنتی:

  • مناسب برای هر نوع ناهنجاری دندانی از جمله درمان های پیچیده ارتودنسی است.
  • ثابت بوده و قابلیت خارج کردن از دهان را ندارد. در نتیجه هیچ نگرانی برای فراموش کردن دوباره قرار دادن آن ها در دهان وجود نخواهد داشت.
  • مراجعات منظم برای بررسی پیشرفت و انجام تنظیمات نیاز دارد.
  • جدول زمانی درمان ممکن است سریعتر پیش برود.

سخن پایانی

این موضوع که کدام درمان ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان موثر است به عوامل زیادی بستگی دارد که ارتودنتیست می تواند آنها را ارزیابی کند. کلینیک دکتر پروین خرازی دارای بیش از 3 دهه تجربه در حوزه ارائه خدمات ارتودنسی در تمامی سنین است. این مجموعه همواره در تلاش است تا بدون کشیدن دندان بهترین درمان ها را برای اصلاح رشد فک انجام دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه دندانپزشکی و ارتودنسی می توانید به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.