تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
کد خبر : 589165

کامپوزیت دندان و کاربرد آن در خدمات دندانپزشکی

کامپوزیت دندان و کاربرد آن در خدمات دندانپزشکی

مراجعه به دندانپزشک نباید باعث ایجاد ترس در شما شود. دندانپزشکان نهایت تلاش خود را می‌کنند تا شما دندان‌ هایی سالم داشته باشید و در واقع قصد کمک‌ کردن به شما را دارند. آن‌ ها معمولاً سعی می‌کنند که شما تا حد امکان یک ویزیت آسان در مطب دندانپزشکی داشته باشید. در سالن انتطار مطب دندانپزشکی،

مراجعه به دندانپزشک نباید باعث ایجاد ترس در شما شود. دندانپزشکان نهایت تلاش خود را می‌کنند تا شما دندان‌ هایی سالم داشته باشید و در واقع قصد کمک‌ کردن به شما را دارند. آن‌ ها معمولاً سعی می‌کنند که شما تا حد امکان یک ویزیت آسان در مطب دندانپزشکی داشته باشید. در سالن انتطار مطب دندانپزشکی، راه‌ هایی مانند تماشای فیلم یا خواندن مجله برای سرگرم‌ شدن دارید. برای راحتی کار و طولانی‌ نشدن یک جلسه ویزیت، ممکن است کار دندان شما بین چند جلسه تقسیم شود. از سوی دیگر نباید نگران درد باشید، زیرا دندانپزشکان از راه‌ های گوناگون به کاهش درد شما در طول عمل دندانپزشکی کمک خواهند کرد. در هر صورت شما با نشستن روی صندلی دندانپزشکی، به سلامتی نزدیک شده و با اعتماد به‌ نفس بیشتری لبخند خواهید زد.

 

ویزیت در مطب دندانپزشکی

اگر مدت زیادی از مراجعۀ شما به دندانپزشک می‌گذرد، انتظار مراقبت‌ های مشابه ویزیت معمولی و همچنین برخی موارد اضافی را داشته باشید. قرار ویزیت‌ های جدید بیمار پس از گذشت بیش از چند سال معمولاً نیاز به اشعۀ ایکس دارد. دندانپزشک باید نگاهی کامل به آنچه در داخل دندان‌ ها، لثه‌ها و ساختارهای استخوانی شما می‌گذرد داشته باشد.

سعی کنید برای جرم‌ گیری دندان‌ های خود، یک جلسه وقت بگذارید. هر چه بیشتر بین ویزیت‌ ها فاصله بیندازید، جرم بیشتری روی دندان‌ ها و اطراف خط لثه ایجاد می‌شود. جرم‌ گیری دندان ممکن است ناراحت‌ کننده باشد. اما احساس تمیزی و صافی دندان‌ های شما پس از آن ارزشش را دارد.

هنگامی که دندانپزشک دندان‌ های شما را بررسی می‌کند و لثه‌ ها را از نظر وجود پاکت بررسی می‌کند، ممکن است کمی درد و خونریزی داشته باشید، اما درد نباید زیاد طول بکشد. اگر دندانپزشک مشکلی پیدا کرد، با دندانپزشک خود در راه رفع مشکل همکاری كنيد. اگر همکاری‌ های لازم را با دندانپزشک خود داشته باشید، روال کار شما آسان‌ تر پیش خواهد رفت.

مراقبت‌های بعدی

اگر دهان و داندان‌های شما سالم است، احتمالاً باید هر 6 ماه یک‌ بار دندان‌ هایتان معاینه و جرم‌گیری شوند. بسته به مشکلی که دندانپزشک در طول معاینۀ شما پیدا می‌ کند، یک برنامۀ درمانی را به شما توصیه می‌کند که یک‌ سری مراقبت‌ های مورد نیاز در این برنامه گنجانده شده‌ است.

ممکن است برای بستن حفره‌ های دندان قبل از این‌ که بزرگ‌ تر شوند، نیاز به پرکردن داشته باشید. باندینگ، کامپوزیت دندان، ونیرها و امور زیبایی دندانپزشکی می‌تواند ظاهر هر دندان شکسته و سیاه را بهبود بخشد. از دندانپزشک خود در مورد گزینه‌ هایی که برای بهبود لبخند وجود دارند سؤال کنید. برای شروع درمان مشکلات لثه، جرم‌ گیری و روت پلنینگ، کناره‌ های دندان‌ های زیر خط لثه را تمیز کنید تا لثه‌ ها بتوانند بهتر در اطراف ریشه‌ ها سفت شوند. ممکن است هر 6 ماه یک‌ بار نیاز به عکس‌ برداری با اشعۀ ایکس داشته باشید تا پیشرفت خود را بررسی کنید. اگر دندانپزشک عفونت یا تورم را در ریشه دندان شما پیدا کرد، ممکن است به کانال ریشه دندان نیاز داشته باشید. این درمان شامل باز کردن دندان و تمیز کردن داخل آن است. شاید لازم باشد به یک متخصص ریشه مراجعه کنید. از طریق مراجعه به سایت ایران جابینو می‌توانید دندانپزشک مورد نظر خود را بیاید.

احتمال دارد دندانپزشک شما توصیه کند که دندان‌ های از دست‌ رفته یا بسیار آسیب‌ دیده را با ایمپلنت یا بریج جایگزین کنید. ایمپلنت‌ ها پیچ‌ های ساخته‌ شده از فلز تیتانیوم هستند که داخل استخوان فک شما فرو می‌روند و به‌ عنوان لنگر برای تاج‌ های دندان عمل می‌کنند. برخلاف پروتزهای متحرک، این جایگزین‌ های طولانی‌ مدت دوام بیشتری دارند و محکم هستند. ظاهر و عملکرد آن‌ ها مانند دندان‌ های طبیعی شما خواهد بود. بریج‌ ها در کنار دندان‌ های سالم، شکاف بین دندان‌ های از دست‌ رفته را پر می‌کنند.

کامپوزیت دندان و کاربرد آن در خدمات دندانپزشکی

 

کامپوزیت دندان چه کاربردهایی دارد؟

یکی از موادی که در امور دندانپزشکی بسیار مورد استفاده است کامپوزیت دندان میباشد که به شکل تک به تک روی هر دندان قرار میگیرد. دندانپزشکان در شاخه های مختلفی نظیر رفع فواصل بین دندانی، یکسان سازی دندان ها از نظر اندازه، پر کردن دندان های دارای پوسیدگی و … از کامپوزیت استفاده میکنند.

کامپوزیت دندان در امور دندانپزشکی بسیار پرکاربرد و پرفایده است. از میان کاربردهای کامپوزیت دندان میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
– بیشترین و مهمترین کاری که در آن از کامپوزیت استفاده میشود، پر کردن دندان است که بعد از ترمیم و عصب کشی انجام میشود.
– در دندانپزشکی زیبایی برای پر کردن فواصل میان دندانی، هم اندازه و مرتب کردن دندان ها، ترمیم دندان شکسته و … موزد استفاده قرار میگیرد.
– اتصال براکت‌ به دندان‌ در ارتودنسی نیز با کامپوزیت صورت میگیرد.
– کامپوزیت ها همرنگ دندان هستند و کاملا شبیه به دندان. از این رو برای طراحی لبخند و زیبا سازی دندان ها باید آنها را با کامپوزیت روکش کرد.
– افرادی که دندان های آنها بد رنگ و زرد هستند هم میتوانند از کامپوزیت استفاده کنند.
– مواد گوناگونی نظیر آمالگام ، طلا و … برای پر کردن دندان ها به کار برده می شود ولی برای دندان های جلوی دهان به دلیل همرنگ بودن از کامپوزیت استفاده شود.

کامپوزیت دندان و کاربرد آن در خدمات دندانپزشکی

 

در مورد کامپوزیت ونیر دندان چه میدانید؟

پیشتر هم اشاره کردیم که برای رفع مشکلاتی همانند برطرف کردن عیوب ظاهری دندان و طراحی لبخند از کامپوزیت ونیر که به عنوان باندینگ کامپوزیت دندان شناخته میشود، استفاده میگردد.

کاربردهایی که کامپوزیت ونیر دارد

از کامپوزیت ها در 3 مورد استفاده میشود:
– رفع نواقص دندان در جهت حفظ زیبایی ظاهری دندان ها
– ترمیم کردن دندان و ایجاد تغییرات کوچک
– زیبا نمودن رنگ دندان

مراحل کامپوزیت کردن دندان چگونه است؟

ارائه خدمات کامپوزیت دندان برخلاف خدمات لمینت دندان که در چند جلسه صورت میگیرد، در زمانی کوتاه و به سادگی انجام می شود.
از آنجایی که کامپوزیت یک نوع ترمیم مستقیم دندان است، تنها در یک جلسه کلیه مراحل آماده سازی و نصب آن در مطب دکتر انجام میگردد. اما در لمینت دندان که روش درمانی غیر مستقیم است اینگونه نبوده و مراحل ساخت در لابراتوار پزشکی انجام می شود.
با توجه به موارد گفته شد، افراد به منظور داشتن یک لبخند زیبا و دندان های خوب از طریق کامپوزیت می بایست مراحلی را پشت سر بگذارند که در ادامه عنوان میکنیم:
– در مرحله اول باید از دندانپزشک متخصص نوبت دریافت کرد.
– دندانپزشک دهان و دندان را مورد بررسی و معاینه قرار داده و به مشتری اعلام میکند که آیا میتواند خدمات کامپوزیت را دریافت کند؟
– بررسی می شود که مشکل دندان در چه حد است و آیا با کامپوزیت رفع میگردد؟
– پاکسازی دندان ها پیش از شروع درمان
– مرحله بعدی تعیین و انتخاب رنگ کامپوزیت است که معمولا مطابق با رنگ دندان ها انجام میشود که طبیعی باشد.
– پس از آن سطح دندان ها برای چسباندن کامپوزیت آماده می شود که ممکن است در برخی موارد نیاز به کمی تراش دندان داشته باشد.
– دندان هایی که قرار است کامپوزیت شوند، ایزوله می گردند.
– سپس بر روی دندان به اندازه کمی، مواد کامپوزیت قرار می گیرد و به وسیله نوری مخصوص خشک می شود. این عمل ممکن است چند بار نیاز به تکرار داشته باشد.
– مرحله نهایی پالیش کردن و صیقل دادن دندان هاست. این کار باید تا جایی انجام شود که به دندان طبیعی شباهت داشته باشد.

کامپوزیت ونیر دندان برای کدام دسته از افراد مناسب است؟

کلینیک های دندانپزشکی همواره باید در نظر داشته باشند که مراجعین برای دریافت خدمات شرایط لازم را دارند یا خیر؟ پس بهتر است بدانید کدام دسته از افراد واجد شرایط هستند.
به طور معمول کسانی که مشکلات زیر را دارند میتوانند کامپوزیت دندان را انجام دهند:
– زمانی که تغییر رنگ دندان ها دیگر با روش هایی نظیر جرم گیری و بلیچینگ امکان پذیر نیست.
– در صورتیکه دندان ها دچار ترک، لب پر شدن و شکستگی های جزئی یا شدید باشند.
– در صورت هم اندازه نبودن دندان ها
– زمانیکه بخش جونده دندانی دچار ساییدگی شده باشند.
– اگر دندان ها به شکل جزئی نامرتب یا کج بوده و تمایل به انجام ارتودنسی نباشد.
– در صورتیکه بر روی دندان لکه های سفید یا تیره رنگی باشد که با روش های دیگر رفع نگردد.

سخن آخر

برای آنکه لبخندی زیبا داشته باشید باید در ابتدا مراقب دندان های خود باشید و در مرحله بعد به صورت مرتب برای ویزیت به دندانپزشکی مراجعه نمایید. البته بهتر است به یک دندانپزشک خوب و متخصص مراجعه کنید تا احتمالا با تشخیص اشتباه به دندان های شما آسیبی وارد نشود. جهت یافتن بهترین دندانپزشکان می توانید سری به سایت ایران جابینو به آدرس https://www.iranjobino.com بزنید . ایران جابینو بانک اطلاعات مشاغل است و لیست بهترین دندانپزشکی در مناطق مختلف را در اختیار شما قرار می دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.