تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲
کد خبر : 602048

چگونه لاستیک تیوپلس را تعمیر کنیم؟

چگونه لاستیک تیوپلس را تعمیر کنیم؟

تا به حال برایتان پیش آمده که بخواهید لاستیک خودتان را تعمیر کنید؟ تا حالا شده به جایی دسترسی نداشته باشید تا لاستیک شما را تعمیر کند و نیاز باشد خودتان دست به کار شوید؟ اگر پاسخ این پرسش‌ها را می خواهید جای درستی آمده‌اید. چرا که قرار است تا انتهای این مقاله به این پرسش

تا به حال برایتان پیش آمده که بخواهید لاستیک خودتان را تعمیر کنید؟ تا حالا شده به جایی دسترسی نداشته باشید تا لاستیک شما را تعمیر کند و نیاز باشد خودتان دست به کار شوید؟ اگر پاسخ این پرسش‌ها را می خواهید جای درستی آمده‌اید. چرا که قرار است تا انتهای این مقاله به این پرسش ها پاسخ دهیم.

تا چندین سال قبل، وقتی لاستیک پنچر می‌شد، باید تیوپ داخلی لاستیک را تعویض می‌کرد و کلی زحمت اضافه برای پنچرگیری و موارد مربوط به آن تحمل می‌کردیم؛ اما با همه گیر شدن استفاده از ماشین و توانایی افراد برای خرید آن، برندهای معتبر مانند لاستیک دانلوپ و لاستیک هانکوک محصولاتی جدید روانه بازار کردند و لاستیک‌های تیوپلس وارد بازار شدند که دیگه نیازی به تیوب نداشتند و پنچرگیری و تعمیر آن ها هم خیلی راحت تر بود.

آموزش تعمیر لاستیک تیوپلس

شاید در نظر خیلی از افراد تعمیر این لاستیک ها کار سختی باشد اما امروز در این آموزش خواهید دید که اصلا این کار سخت نیست و می توانید به راحتی لاستیک پنچر شده خود را تعمیر کنید. فقط کافی است تا انتها همراه ما باشید.

1.پنچری لاستیک را پیدا کنید

شاید اولین گام در تعمیر لاستیک پیدا کردن محل پنچری لاستیک است. خیلی از اوقات با چشم به راحتی جسم خارجی قابل مشاهده است و شما می‌توانید به راحتی محل پنچری را پیدا کنید . اما اگر با چشم قابل تشخیص نبود، باید با مقداری آب و کف این کار را انجام دهید. به صورتی که آب و کف را روی همه جای لاستیک بمالید و مشاهده کنید از کجای لاستیک حباب‌های هوا بیرون می‌زند؛ دقیقا همان جا محل پنچری و آسیب دیدگی لاستیک است.

2.ابزار آالات مورد نیاز را فراهم کنید

جال که پنچری را شناسایی کردید؛ اولین چیزی که برای انجام تعمیر لاستیک نیاز است، آماده کردن ابزارهای مختلف است. اما سوال اینجاست چه ابزارهایی باید داشته باشیم؟

  • نخ پنچرگیری : اولین ابزار نخ پنچرگیری است. این نخ در محل پنچری قرار می‌گیرد و جلوی خروج باد از لاستیک را می‌گیرد.

  • روان کننده مناسب : همانطور که از اسم آن پیدا است باعث روان کنندگی سطح لاستیک می شود و نخ از آن بهتر عبور می‌کند.

  • میله مارپیچ : وظیفه این میله این است که در محل سوراخ، سوراخ را گشادتر کرده تا به راحتی بتوان کار تعمیر را انجام داد.

  • میله سوزنی: با استفاده از این میله نخ پنچرگیری درون سوراخ می رود.

چگونه لاستیک تیوپلس را تعمیر کنیم؟

این تمام وسایلی است که شما برای تعمیر لاستیک تیوپلکس خود به آن نیاز دارید. شاید الان دارید با خود فکر می کنید همه این وسایل را من از کجا باید تهیه کنم؟ نگران نباشید؛ قرار نیست برای تهیه تمامی این محصولات به صورت مجزا به فروشگاه های مختلف بروید. این محصولات عمدتا در یک پک تحت عنوان “کیت پنچرگیری” قرار می گیرد که می توانید آن را در فروشگاه لاستیک در سطح شهر خودتان پیدا و تهیه کنید.

البته در کنار تهیه این وسایل باید یک تلمبه برای باد کردن لاستیک بعد از تعمیر، یک چاقو برای بریدن اضافی نخ مربوط به پنچرگیری و یک انبردست یا وسیله ای برای گرفتن و خارج کردن اون پیچ استفاده کنید.

3. حتما در مکانی امن توقف کنید

بعد از اینکه متوجه پنچری لاستیک خودتان شدید کم کم به کنار راه بیاید و در مکانی توقف کنید که محل عبور و مرور ماشین‌های دیگه نباشد. ممکنه گاهی وقتا در شب نیاز به تعمیر پنچری لاستیک باشه و عمدتا ماشین‌های پشت سری از حضور شما آگاهی نداشته باشند. بنابراین با استفاده از شبرنگ حضور خود را به دیگر ماشین‌ها اطلاع دهید. با این حال بهتره نهایت سعیتون رو بکنین که ماشین و افرادی که داخل ماشین هستن از محل رفت و آمد دور باشند و در محیطی آروم حضور داشته باشند.

4. چرخ عقب پنچره یا جلو؟

اگر چرخ جلو دارای پنچری باشد، شاید با چرخاندن چرخان بتوانید لاستیک را در وضعیت بهتری قرار دهید و کار پنچرگیری را راحت تر انجام دهید؛ اما اگر چرخ های عقب پنچری دارند باید با جک سعی کنید لاستیک را از زیر ماشین بیرون بکشید و کار تعمیر لاستیک را آغاز کنید.

5. حالا کار اصلی تعمیر لاستیک شروع می شود

  • حال اولین کار این است که شی خارجی که باعث ایجاد پنچری شده را بیرون بکشید. عمدتا شی ها یا میخ و پیچ گوشتی هستند یا قطعاتی مانند شیشه. اگر تا انتها داخل لاستیک فرو رفته بود و چیزی از شی خارجی بیرون از لاستیک قرار نداشت، بهتره با استفاده از پیچگوشتی ابتدا قسمتی از جسم را بیرون بکشید و سپس با استفاده از انبردست بقیه جسم را از لاستیک خارج کنید.

  • بعد از این مرحله میله مارپیچ را درون همان قسمتی که شی را خارج کرده قرار دهید و تا انتها پایین برده و بچرخانید تا مسیر برای قرار گیری نخ پنچرگیری باز شود و در ادامه مسیر برای رفتن نخ داخل سوراخ تمیز و هموار گردد. بهتر است این کار را چندین بار انجام دهید تا به صورت کامل این فرآیند انجام شود.

  • حال با نخ پنچرگیری را با استفاده از میله سوزنی داخل روان کننده بکنید تا بتوانید به راحتی درون لاستیک آن را وارد کنید سپس آن را داخل لاستیک و محل پنچری برده و آن را در چند جهت بپرخانید و سپس خارج کنید. این کار باعث می شود تا مسیر پنچری به صورت کامل توسط نخ پنچرگیری پر شود و دیگر هوا از داخل لاستیک به بیرون نشتی نداشته باشد.در نظر داشته باشید این کار شاید به راحتی انجام نشود و برای آن نیاز به فشار بالایی باشد.

  • در انتها اضافی نخ پنچرگیری را می بریم و دیگر فرآیند پنچرگیری به اتمام می رسد.

  • حال که مراحل به اتمام رسیده است بهتر است نتیجه کار را چک کنید. آن قسمتی که دچار پنچری بوده است را داخل ظرفی آب فرو ببرید و اگر حبابی تشکیل نشد یعنی فرآیند به درستی انجام شده است.

سخن پایانی

شما در این آموزش فراگرفتید چگونه باید به تعمیر کردن لاستیک تیوپلس ماشین خودتان اقدام کنید. در نظر داشته باشید این کار را می توانید برای هر نوع وسیله نقلیه دیگه ای مانند موتور نیز انجام دهید. این آموزش برای زمان هایی بسیار کاربردی است که شما در جاده هستید و لاستیک زاپاس شما دچار ایراد است و شما نمی توانید جایی را نزدیک برای پنچرگیری پیدا کنید پس باید به خوبی این آموزش را فرابگیرید.

منبع این آموزش کاربردی سایت لاستیک مارکت است که یکی از بهترین فروشگاه‌های لاستیک در ایران است. البته سایت‌های زیادی در حوزه لاستیک فعالیت می‌کنند مانند تایرستان، هایپرتایر و… که در بین همه این سایت‌ها لاستیک مارکت بهترین است و آموزش های بسیار کاربردی در این سایت وجود دارد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.