تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۳:۳۹
کد خبر : 584541

مهم ترین کارهایی که بعد از خرید خودروی صفر کیلومتر باید انجام دهید

مهم ترین کارهایی که بعد از خرید خودروی صفر کیلومتر باید انجام دهید

مهم ترین کارهایی که بعد از خرید خودروی صفر کیلومتر باید انجام دهید اگر فکر می‌کنید همین که خودروی صفر خریدید کار تمام است اشتباه می‌کنید. باید پس از خرید خودروی صفر کیلومتر اقدامات مهمی انجام دهید. اگر قصد خرید یک خودروی صفر کیلومتر را دارید یا این که خودروی خود را به تازگی از

مهم ترین کارهایی که بعد از خرید خودروی صفر کیلومتر باید انجام دهید

اگر فکر می‌کنید همین که خودروی صفر خریدید کار تمام است اشتباه می‌کنید. باید پس از خرید خودروی صفر کیلومتر اقدامات مهمی انجام دهید.

اگر قصد خرید یک خودروی صفر کیلومتر را دارید یا این که خودروی خود را به تازگی از کارخانه تحویل گرفته‌اید باید بدانید که اقدامات مهمی برای انجام دادن وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر دست به کار شوید. این که گمان کنید با خرید خودروی صفر کیلومتر کار تمام شده و می‌توانید به سرعت پشت فرمان بنشینید اشتباه است.

برخی فکر می‌کنند با خرید خودروی صفر از بررسی همه جانبه خودرو بی‌نیاز می‌شوند، زیرا خودروی تازه از کارخانه درآمده مشکلی ندارد؛ اما این طرز تفکر صحیح نیست و باید اصلاح شود. همچنین عده‌ای دیگر نمی‌دانند هنگام تحویل گرفتن خودروی خود کجای آن را بررسی کنند و چه اقدامات ضروری را انجام دهند.

اقدامات مهم بعد از خرید خودروی صفر کیلومتر

باید توجه داشته باشید که در کشور ما و اصولا در صنعت خودروسازی ما، محصولات تولیدی کیفیت چندانی ندارند و اگر قرار باشد یکی از آنها را خریداری کنیم باید حتما نکات فنی مهم را همچون یک خودروی کارکرده بررسی کنیم تا در صورت مشکل به کارخانه اطلاع دهیم. در این مطلب تصمیم گرفته این نکات مهم مورد نیازتان را بررسی کنیم.

همان‌طور که گفتیم احتمالا پیش خود فکر می‌کنید که خرید یک خودروی صفر کیلومتر می‌تواند هزینه‌های شما بابت تعمیر آن را کاهش دهد، اما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که امروزه اغلب محصولات خودرویی بازار داخلی ما یا تولید ایران خودرو و سایپا هستند یا مونتاژ محصولات چینی!

همین نکته یعنی این که نمی‌توان روی کیفیت چنین محصولاتی حساب باز کرد و با اطمینان اقدام به خرید کرد. برای مثال اولین هزینه‌ای که ممکن است پیش بیاید، نصب دزدگیر یا سیستم ضد سرقت است. همچنین شاید خودرویی که می‌خرید برخی از آپشن‌های مورد نظر شما را با خود به همراه نداشته باشد. برای مثال پشتی گردن در پژو 206 وجود ندارد یا در برخی از خودروها سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب و کروز کنترل تعبیه نشده‌اند.

آیا این پایان ماجرا است؟ مسلما خیر و همچنان مشکلات بسیار دیگری ممکن است به وجود بیاید. مثلا فرض کنید خودرویی خریداری کردید و در منطقه گرمسیری مانند اهواز زندگی می‌کنید. در اینجا چون شیشه خودروی شما توانایی بازتاب نور را ندارد، درون کابین را به شدت گرم می‌کند و برای این که بتوانید از شر این معضل نجات یابید باید هزینه‌ای را برای تعبیه شیشه‌های رفلکس کنار بگذارید. البته برخی از کاربران گزارش داده‌اند که بالابرهای برقی شیشه‌ها پس از تحویل خودرو از درب کارخانه کار نمی‌کرده‌اند.

خرید خودروی صفر کیلومتر

معاینه فنی خودرو

اول از همه وقتی یک خودروی صفر کیلومتر می‌خرید باید مسائل و نکات فنی آن را بررسی کنید؛ ولی توجه داشته باشید که شما به عنوان یک فرد معمولی نمی‌توانید سر از کار تمامی اجزای فنی خودرو درآورید. بنابراین باید از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید، اما نگران نباشید زیرا در ادامه موارد روتین برای بررسی مشخصات فنی را به شما خواهیم گفت.

بر اساس آمار منتشر شده، نزدیک به 60 درصد از خودروهای صفر کیلومتر نمی‌توانند در تست‌های مربوط به آلایندگی قبول شوند. به همین خاطر توصیه اول ما این است که پس از تحویل گرفتن خودروی تازه خود حتما در اولین فرصت آن را به یک مرکز معاینه فنی ببرید تا از بروز مشکلات ابتدایی جلوگیری کنید.

پی دی اس / PDS چیست؟

وقتی مشتری خودرو را از کارخانه یا نمایندگی تحویل می‌گیرد باید حتما از آنها پی دی اس بخواهد. PDS مخفف عبارت Per Delivery Service است و به فرآیندهایی گفته می‌شود که قبل از تحویل گرفتن خودرو باید انجام شود. در واقع نمایندگی این وظیفه را که بی‌شباهت با بازرسی نیست، انجام خواهد داد. بنابراین در پی دی اس ویژگی‌های خودرو از نظر فعالیت‌های مکانیکی و امکانات و تجهیزات جانبی و تزئینی بررسی می‌شود.

بعد از این که PDS انجام شد باید سراغ Handover رفت که مرحله دوم محسوب می‌شود. در این مرحله نمایندگی مورد نظر به مشتریان خود آموزش می‌دهد که چطور باید از خودرو به صورت صحیح استفاده کنند. این آموزش نزدیک به نیم ساعت باید طول بکشد و در آن تمامی نکات لازم گفته شود.

اقدامات بعد از خرید خودروی صفر کیلومتر

این مرحله برای زمانی است که مشتری نحوه کار با خودرو را بلد نیست و باید تحت آموزش قرار بگیرد. در فرآیند Handover قسمت‌های مختلفی از خودرو همچون چگونگی باز کردن صندوق عقب، قفل کردن شیشه‌های عقب خودرو یا عملکرد سیستم تهویه و سیستم صوتی به فرد آموزش داده می‌شود. بنابراین دانستیم که وظیفه Handover آشنایی مشتریان با عملکرد قسمت‌های مختلف خودرو است.

دفترچه راهنمای خودرو

وقتی خودروی جدیدی می‌خرید، دو دفترچه راهنما به شما داده می‌شود که باید از آنها برای رانندگی ایمن استفاده کنید. توجه داشته باشید که در مدت زمان محدود فرآیند Handover تمامی نکات و زیر و بم خودرو به مشتری گفته نخواهد شد و مشتریان باید از این دفترچه راهنماها به طور اصولی استفاده کنند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره خودرو در دفترچه راهنما نوشته شده، شرایطی است که اگر محقق شوند گارانتی خودرو باطل می‌شوند. برخی نکات ایمنی را رانندگان باید حتما بدانند و مسائل امنیتی نیز بسیار مهم هستند. به همین جهت مشتری باید پس از خرید خودرو حتما به این دفترچه راهنما نگاهی بیندازد و موضوع‌های مختلف آن را به دقت مطالعه کند.

آب بندی خودرو

به احتمال زیاد کلمه آب بندی را بارها از زبان رانندگان شنیده‌‎اید، ولی نمی‌دانید که معنای دقیق آن چیست. منظور از آب بندی این است که خودروی خود را همان ابتدای تحویل گرفتن طوری آماده کنید که بتوان از آن برای طولانی مدت استفاده کرد. شاید فکر کنید که خودروی صفر کیلومتر نیاز به آب بندی ندارد، اما سخت در اشتباه هستید.

اقدامات بعد از خرید خودروی صفر کیلومتر

باید توجه کنید که وضعیت خودرو در هزار کیلومتر ابتدایی بسیار مهم است، زیرا این کارکرد می‌تواند در آینده خودروی شما تأثیر بسزایی بگذارد. برای این که آب بندی خودروی شما به نحو احسن انجام شود و بتوانید از آن سال‌های طولانی استفاده کنید باید نکات زیر را به دقت بررسی کنید:

1. بررسی موتور

اولین مرحله برای یک آب بندی اصولی این است که پس از خرید خودرو بلافاصله کاپوت آن را بالا بزنید و سلامت قطعات را به طور چشمی بررسی کنید.

2. آب بندی و ظاهر خودرو

توجه داشته باشید که استفاده از پولیش، واکس و کلا مواد براق کننده خودرو، منجر به از میان رفتن لایه محافظتی روی بدنه ماشین می‌شوند. بنابراین سعی کنید جز در مواقع ضروری از آنها استفاده نکنید. در صورتی که لایه محافظ روی بدنه خودرو از بین برود، احتمال این که سطح بدنه به زودی ترک بخورد بسیار بالاست. توصیه ما این است که حداقل در سه ماهه اول تحویل خودرو از این مواد بهره نبرید.

3. مخازن خودرو را بررسی کنید

این که فکر کنید بررسی مخازن خودرو مربوط به همان روزها و ماه‌های ابتدایی خرید خودرو است، اشتباه محض است. برای داشتن خودرویی سالم و پرشتاب باید هر روز مخزن آب رادیاتور، روغن خودرو و مخزن شیشه پاک کن را به دقت مورد بررسی قرار دهید. نکته مهم‌تر این که لوله‌های این مخازن را نیز بررسی کنید تا دچار رسوب گرفتگی یا نشتی نشده باشند.

اقدامات بعد از خرید خودروی صفر کیلومتر

4. بررسی فیلترهای خودرو

تعمیرکارها و البته نمایندگی‌ها ممکن است بگویند هر چند هزار کیلومتر یک مرتبه فیلتر هوا یا روغن را عوض کنید، اما ضرر این کار بیشتر از منفعت آن است. نباید به حرف برخی از مکانیک‌ها گوش داد و می‌بایست فیلترهای مختلف را مرتبا بررسی کنید. این که فیلترها به درستی کار کنند یعنی سایر اجزا و قطعات خودرو نیز در سلامت به سر می‌برند.

5. آب بندی ترمزها

نیازی نیست برای آب بندی ترمزها به سراغ دیسک صفحه و لنت ترمز برویم و اصولا این قطعات نیاز چندانی به آب بندی ندارند. نکته مهم در مورد آب بندی این بخش فشار نیاوردن روی ترمزها تا مسافت هزار کیلومتر است. در مجموع سعی کنید در ابتدای خرید خودرو به صورت ناگهانی ترمز نگیرید.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.