تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۲۲
کد خبر : 62260

منتقدین سینما درباره فیلم «پوست» چه گفتند؟

منتقدین سینما درباره فیلم «پوست» چه گفتند؟

منتقدین سینما درباره فیلم «پوست» چه گفتند؟ – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم سینمایی «پوست» اولین ساخته بلند سینمایی برادران ارک در کسوت کارگردان است. این فیلم که محمدرضا م..

منتقدین سینما درباره فیلم «پوست» چه گفتند؟ – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم سینمایی «پوست» اولین ساخته بلند سینمایی برادران ارک در کسوت کارگردان است. این فیلم که محمدرضا مصباح تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته، نخستین بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست در هفت بخش کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین شود و در نهایت جوایز بهترین فیلم بخش هنر و تجربه و بهترین موسیقی متن جشنواره را به خود اختصاص دهد.

بسیاری از منتقدین و مخاطبان حرفه‌ای سینمای ایران پس از تماشای «پوست» در جشنواره سی و هشتم آن را یک جهش ژنریک متمایز و روبه‌جلو در سینمای ایران دانستند و تلاش برادران ارک در ساخت فیلمی متفاوت در ژانر وحشت که از مختصاتی بومی و فولکلوریک بهره می‌برد را مثبت و ستودنی ارزیابی کردند.

سینما , سینمای ایران , فیلم ,

«پوست» از ۲۱ مهرماه سال جاری روانه پرده‌ سینماها شده و اکران عمومی خود را در سراسر کشور آغاز کرده است. از این‌رو به بهانه اکران عمومی این فیلم سینمایی، در گزارشی به بررسی آرا و نظرات جمعی از منتقدین و اهالی سینما نسبت به آن پرداختیم.

آنچه در ادامه می‌آید، مرور گزیده‌ای از نظرات تنی چند از منتقدین و اهالی سینما درباره نخستین فیلم بلند سینمایی برادران ارک است.

اصغر نعیمی کارگردان و منتقد باسابقه سینمای ایران در یادداشتی تمجیدآمیز، از «پوست» را فیلمی باهوش، بومی و قابل تحسین توصیف کرده و درباره این فیلم نوشته است: "در هیاهو و دو قطبی‌های کاذبِ و صف‌بندی منتقدان روبه‌روی هم، در روزگاری که ستارگان مشهور بدل به عنصر اصلی اعتباربخشی و جلوه‌گری فیلم‌ها شده‌اند، در زمانه سلطه کمدی‌های سبک و سینمای اجتماعیِ مودب و سر به راه شده، در دوران فقدان تعهد و تسلیم اراده سرمایه شدن و در روزهایی که جریان نقد فیلم قادر و حتی مایل به دفاع از اعتبار خویش نیست، فیلمی به نمایش در آمده که تماشای آن برای من شوق‌انگیز بود. فیلمی گرم و جاندار، متین و در جزئیات متناسب که مشخص است سازندگان جوان آن تنها متعهد و وفادار به ذات سینما بوده‌اند و جز تلاش برای رسیدن و متبلور کردن جوهر اصیل سینما در اثر خود هیچ چشم‌انداز دیگری مد نظرشان نبوده. «پوست» نخستین ساخته بلند برادان ارک فیلمی است باهوش، رادیکال و قابل تحسین که می‌کوشد بی‌توسل به آرایه‌های جعلی در جهت ساختن اثری، به معنای واقعی، کلمه بومی و اینجایی گام بردارد و خوشبختانه در این عزم خود موفق هم می‌شود. به دلایل متعدد تماشای «پوست» برای من شوق‌انگیز بود چون به من یادآور شد که در دل جریان مسلط سینمای امروز ما هنوز هستند جوانانی که تسلیم جو غالب نشده‌ و سخت‌کوشانه تلاش می‌کنند در فیلم‌شان اصول خود را بنا کنند".

سینما , سینمای ایران , فیلم ,

سید آریا قریشی منتقد جوان سینما نیز برگ برنده «پوست» را خلق فضایی مرموز و دلهره‌آور توصیف کرده و در این‌باره نوشته است: "برگ برنده فیلم، توانایی برادرانارکدر ساخت فضایی مرموز و دلهره‌آور است. فیلم، یک فیلم ترسناک به معنای کلاسیکش نیست؛ بلکه ترکیبی است از یک عاشقانه و ماجرایی افسانه‌ای با الهام از داستان‌های بومی و با ارجاع به خرافات کهن. «پوست» به‌عنوان نمونه درست و قابل قبولی از یک فیلم بومی با فضاسازی متفاوت در سطح سینمای ایران و موفق در ترکیب الگوی فیلم‌های ترسناک و عاشقانه، اثری ارزنده محسوب می‌شود".

محمدرضا مقدسیانمجری و منتقد سینما نیز پوست را فیلمی جسورانه، بومی و منطبق بر باورها و حکایات و افسانه‌های محلی ایرانی توصیف کرده و در این‌باره نوشته است: "مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی فیلم پوست بدیع، تازه، جراتمندانه، تصویرمحور و در یک‌کلام سینما بودن آن است. این‌همه در مختصات سینمای ایران یعنی ایجاد امید برای قدم برداشتن در مسیر تنوع بیشتر در شکل و‌ محتوای فیلمسازی و ایجاد رنگ‌های تازه و دور شدن نسبی از نخ‌نما شدگی دلهره‌آور فعلی در سینما. در سینمای ایران که فیلم‌ها یا دست روی مسائل اجتماعی می‌گذارند و هرچه بیشتر تلاش می‌کنند بیشتر باسمه‌ای و قلابی و نخ‌نما به نظر می‌رسند و یا سراغ کمدی‌های سخیف و سطحی و بزن‌وبکوب می‌روند (که البته در جای خودش لازم است)، سراغ گرفتن از سینمای گونه آن‌هم در شکلی کاملا بومی و منطبق بر باورها و حکایات و افسانه‌های محلی ایرانی دل پر جراتی می‌خواهد و البته که اقدامی ستایش‌برانگیز است. فیلم پوست مصداق قابل اتکا و ارجاع سینمای بومی و ایرانی است".

سینما , سینمای ایران , فیلم ,

امیررضا مافیمنتقد و مجری برنامه تلویزیونی «نقد سینما» پوست را یکی از بهترین آثار نمایش‌یافته در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر قلمداد کرده و درباره‌اش نوشته است: "فیلم «پوست» از برادران ارک، یکی از بهترین‌های جشنواره فیلم فجر بود. برای من که سینمای لانتیموس، خصوصا «خرچنگ» و «کشتن گوزن مقدس» را دوست دارم، این یک نمونه وطنی درجه یک است. اینکه فیلمی به زبان آذری و بدون بازیگر مشهور همه را میخکوب کند ستودنی است".

در نهایتآرش فهیم دیگر منتقد جوان سینما نیز «پوست» را فیلمی خلاقانه و خلاف عادت در سینمای ایران توصیف کرده که نگاهی فرهنگی بر آن حاکم است. او در این‌باره نوشته است: "پوست یک تجربه و تلاش برای خلق ژانر وحشت با الهام از فرهنگ عامه است. فیلمی که قطعا ساخت آن سخت و طاقت‌فرسا بوده و با حوصله و توجه به جزئیات و ریزه‌کاری‌ها به اثری خلاقانه و خلاف عادت در سینمای ایران تبدیل شده است. این فیلم حتی با قواعد ژانر خودش نیز متفاوت به نظر می‌رسد. در این‌گونه فیلم‌ها که فرهنگ و رسوم بومی یک منطقه خاص، هدف قرار می‌گیرد، احتمال غالب شدن نگاه موزه‌ای و شبه‌روشنفکرانه وجود دارد. سازندگان فیلم به راحتی می‌توانستند با هجو باور مردم به موجودات نامرئی و تصویرسازی اگزوتیک از این موضوع، بار خود را برای سفر به جشنواره‌های فرنگی ببندند اما خوشبختانه نگاه فرهنگی بر فیلم حاکم است و زاویه دوربین، مماس و نزدیک به حال و هوای مردمی است که مرکز توجه فیلم قرار گرفته‌اند".

سینما , سینمای ایران , فیلم ,

مرور آرا و نظرات جمعی از منتقدین و اهالی سینما نیز موید این نکته است که باید «پوست» را اتفاقی شاخص و پیشران در سینمای ایران دانست. ساخت فیلمی با مختصات «پوست» توسط کارگردانان جوانی مانند برادران ارک، افزون بر اینکه تصمیمی جسورانه و قابل تحسین به شمار می‌آید، بارقه‌‌ نویدبخشی از امید را در دل آن دسته از مخاطبان سینمای ایران که از تماشای انبوه درام‌های یکنواخت و ملال‌‌آور آپارتمانی خسته شده‌اند، روشن می‌کند. به‌ویژه در شرایط برهوت‌گونه کنونی که در آن سینمای ایران بیش از هر زمان دیگری از فقر ژانر رنج می‌برد، باید ساخت فیلمی ژنریک و متمایز مانند «پوست» را به فال نیک گرفت و از امتداد مسیری که برادران ارک آغاز کرده‌اند، حمایت کرد.

سیاستگذاران فرهنگی ما باور ندارند که قدرت سینما از موشک هم بیشتر است!/ عامل فقر ژانر در سینمای ایران مدیران هستند نه فیلم‌نامه‌نویسانمهم‌ترین موانع تثبیت ژانر در سینمای ایرانسینمای ایران چگونه از بحران فقر ژانر رهایی خواهد یافت؟تنوع ژانر در ۵ فیلم جدید سینمایی؛ از کمدی تا ترسناکواکنش فرزند جمشید مشایخی به تندیس جدید پدرش

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.