تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۳۰
کد خبر : 610196

معروف ترین غذاهای سنتی مشهد چیست؟ + عکس و طرز تهیه

معروف ترین غذاهای سنتی مشهد چیست؟ + عکس و طرز تهیه

معروف ترین غذاهای محلی مشهد کدام است؟ ما ایرانی‌ها همواره به غذا خوردن اهمیت می‌دهیم. به خصوص وقتی در سفر باشیم؛ ترجیح می‌دهیم طعم غذاهای جدیدی و محلی را امتحان کنیم. مشهد یکی از شهرهای بزرگ ایران است که تنوع غذاهای سنتی زیادی دارد و در تهیه بسیاری از آنها از گوشت استفاده می‌شود. اگر

معروف ترین غذاهای محلی مشهد کدام است؟

ما ایرانی‌ها همواره به غذا خوردن اهمیت می‌دهیم. به خصوص وقتی در سفر باشیم؛ ترجیح می‌دهیم طعم غذاهای جدیدی و محلی را امتحان کنیم. مشهد یکی از شهرهای بزرگ ایران است که تنوع غذاهای سنتی زیادی دارد و در تهیه بسیاری از آنها از گوشت استفاده می‌شود. اگر مایلید قبل از سفر به مشهد با غذاهای سنتی مشهد بیشتر آشنا شوید؛ پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

معرفی غذاهای سنتی مشهد

غذاهای سنتی مشهد با اصالت و طعم بی‌نظیرشان تجربه‌ای به یادماندنی از سفر به این شهر را در خاطر شما ماندگار می‌کند. در ادامه برخی از محبوب‌ترین و معروف ترین غذای محلی مشهد را به شما معرفی خواهیم کرد.

پلو مخلوط مشهدی

یکی از خوش طعم‌ترین پلوهایی که در میان مردم مشهد طرفداران بسیار زیادی دارد؛ پلو مخلوط مشهدی است. این پلو از ترکیب برنج، لوبیا سبز، هویج، پیاز، ادویه‌های پلویی و گوشت چرخ کرده که به صورت قلقلی‌های کوچک در آمده است؛ تهیه می‌شود.

چنگالی، دسر مشهدی

دسر چنگ مالی یا چنگالی یکی از خوش طعم‌ترین دسرهای مشهدی است که برای وعده عصرانه بسیار مناسب است. این دسر خوشمزه طعم شیرینی دارد. در تهیه این دسر پر طرفدار از روغن، نان خورد شده، شکر یا عسل استفاده می‌کنند. در برخی مناطق کشور مانند یاسوج و سیستان بلوچستان چنگالی را با روغن حیوانی پخت می‌کنند.

شله مشهدی

شله مشهدی یکی از قدیمی‌ترین غذاهای سنتی مشهد است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. پخت این غذا یک قرن قدمت دارد و به عنوان میراث ایرانی ثبت ملی شده است. شله مشهدی به دلیل مواد مغذی که در آن استفاده می‌شود؛ ارزش غذایی بالایی دارد. این غذای سنتی مشهد در مناسبت‌های مذهبی به خصوص در ایام محرم و صفر به عنوان غذای نذری پخته و در بین مردم توزیع می‌شود.

اگر قصد دارید با خرید بلیط هواپیما و در مناسبت‌های خاصی نظیر روز شهادت امام رضا (ع) در سال 1403 به مشهد سفر کنید؛ احتمالا یک شله مشهدی نیز از میان نذری‌های توزیع شده نصیب شما خواهد شد.

آش لخشک

تنوع آش‌ها در خطه خراسان بسیار زیاد است. آش لخشک یکی از آش‌های خوشمزه و مقوی مشهدی است که در کنار سنگگ داغ سرو می‌شود. برای تهیه این آش خوشمزه به عدس، پیازداغ، رشته، نعنا داغ، سیرداغ و اسفناج نیاز دارید. کافیست این موارد را ترکیب کنید و اجازه دهید این مواد جا بیفتد و میل کنید.

شیشلیک

شیشلیک یکی از بهترین غذاهای سنتی مشهد است که شهرت جهانی دارد. شیشلیک در واقع یک نوع کباب است که از بهترین قسمت گوشت گوسفند، یعنی گوشت راسته پخته می‌شود و معمولا در کنار چلو زعفرانی آن را سرو می‌کنند. شیشلیک علاوه بر مشهد، در کشورهای آذربایجان و قفقاز نیز به همین شکل پخت می‌شود. برای تهیه یک شیشیلیک خوش طعم و نرم، بهتر است گوشت دنده را از چند ساعت قبل مزه‌دار کرده و سپس آنرا کباب کنید.

معروف ترین غذاهای سنتی مشهد چیست؟ + عکس و طرز تهیه

رشته پلو مشهدی

رشته‌پلو یکی از غذاهای ایرانی است که در شهرهای مختلف به روش‌های گوناگونی سرو می‌شود. رشته پلو مشهدی در این شهر معمولا در شب سال نو و به نیت اینکه سر رشته کارها از سال نو در دستشان باشد؛ پخته می‌شود. برای تهیه رشته پلو مشهدی از خرما، زعفران، پیاز داغ، کشمش، گوشت مرغ یا گوشت گوسفندی استفاده می‌شود.

دیگچه مشهدی

یکی دیگر از خوش‌طعم‌ترین دسرهای مشهدی که از غذاهای سنتی مشهد محسوب می‌شود؛ دیگچه مشهدی نام دارد. برای تهیه دیگچه مشهدی از موادی شامل گلاب، برنج، شیر، زعفران، شکر و کره استفاده می‌شود. در نهایت پس از مخلوط کردن این مواد و پختن آن، آنها را در قالب‌های مربعی شکل در کنار هم قرار می‌دهند. این دسر و شرینی مشهدی معمولا در مراسمات مذهبی مانند افطاری یا نذری محرم، سرو می‌شود.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم برخی از بهترین غذاها و شیرینی های سنتی مشهد را به شما معرفی کنیم. توصیه می‌کنم اگر در بهترین زمان سفر به مشهد به این شهر سفر کردید؛ حتما یکی از غذاهای سنتی مشهد را تست کنید.

اگر شما هم قصد دارید در مناسبت‌های مذهبی و تعطیلات به مشهد سفر کنید؛ پشنهاد می‌کنم هرچه زودتر بلیط هواپیما مشهد تهران را به صورت رفت و برگشت از سایت قاصدک 24 خریداری کنید تا با کمبود بلیط مواجه نشوید. قاصدک 24 از پشتیبانی 24 ساعته قبل و بعد از خرید بلیط نیز برخوردار است.

سوالات متداول در مورد معروف‌ترین غذاهای سنتی مشهد

  1. معروف ترین کباب مشهدی کدام است؟ کباب شیشلیک معروف ترین کباب مشهدی است که در کشورهای آذربایجان و قفقاز نیز به همین شکل پخت می‌شود.
  2. قدیمی ‌ترین غذای سنتی مشهد کدام است؟ شله مشهدی قدیمی ترین غذای سنتی مشهد است که از زمان قاجار پخت می‌شود و قدمت آن به 100 سال می‌رسد.
  3. معروف‌ ترین غذاهای سنتی مشهد کدام است؟ رشته پلو مشهدی، شله مشهدی، پلو مخلوط مشهدی، آش لخشک، دیگچه مشهدی، چنگالی، دسر مشهدی از معروف ترین غذاهای سنتی مشهد است.
  4. کدام غذای محلی مشهد ثبت ملی شده است؟ شله مشهدی با یک قرن سابقه پخت، به عنوان میراث ایرانی ثبت ملی شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.