تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
کد خبر : 74397

مزایای استفاده از قارچ + عوارض خوردن قارچ تاریخ گذشته

مزایای استفاده از قارچ + عوارض خوردن قارچ تاریخ گذشته

فهرست۱ فواید قارچ۱.۱ چه نوع قارچی بخریم؟۱.۲ عوارض خوردن قارچ های تاریخ مصرف گذشته۱.۳ آیا قارچ خراب می شود؟۱.۴ نشانه های مسمومیت با قارچ مزایای استفاده از قارچ + عوارض خوردن قارچ تاریخ گذشته : قارچ جز یکی از خوراکی های خوشمزه ای است که در غذاهای مختلف می توان از آن استفاده کرد و …

مزایای استفاده از قارچ + عوارض خوردن قارچ تاریخ گذشته : قارچ جز یکی از خوراکی های خوشمزه ای است که در غذاهای مختلف می توان از آن استفاده کرد و بصورت کبابی، سرخ شده ، آب پز یا خام قابل استفاده است، به همین جهت افراد زیادی به خوردن این خوراکی خوشمزه تمایل دارند و به شیوه های مختلف از آن استفاده می کنند اما در خصوص مصرف قارچ بد نیست که بدانید ممکن است بیماری هایی با مصرف آن ایجاد شود پس در زمان خرید به نوع قارچ و تاریخ تولید آن توجه ویژه ای باید گردد.

فواید قارچ

قارچ دارای خواص متعددی برای سلامتی است و می توان به موارد زیر به عنوان مهمترین آنها اشاره کرد:
– تنظیم سطح کلسترول
– پیشگیری از سرطان سینه و پروستات
– درمان کم خونی
– کمک به سلامت استخوان
– بهترین مبارز برای دیابت
– کمک به جذب مواد مغذی
– مفید به منظور تقویت سیستم دفاعی بدن
– کمک به تنظیم هن
– کنترل فشار خون بالا
– کمک به کاهش وزن
– تاثیر مقادیر زیاد سلنیوم

چه نوع قارچی بخریم؟

در زمان خرید قارچ حتماً قارچ هایی را انتخاب کنید که بدون لک، خشک و سفت می باشد و هیچ وقت از قارچهای پلاسیده و لزج استفاده نکنید. توصیه می‌شوند برای خرید قارچ از قارچ های بسته بندی شده با برندهای معتبر استفاده کنید و قارچهای فله را خریداری نکنید. به منظور نگهداری قارچ از یخچال استفاده کنید و قبل از زمان پخت آنها را نشوید و زمانی که قصد مصرف قارچ ها را  داشتید آن ها را از یخچال بیرون بیاورید و به خوبی بشویید تا هیچگونه گرد و خاکی نداشته باشند و در صورتی که نیاز است قسمت انتهایی ساقه آن را جدا نمایید.

شما می‌توانید به شکل های مختلفی قارچ را به رژیم غذایی‌تان اضافه نمایید و از روش هایی نظیر قارچ شکم پر، قارچ به شکل املت، اضافه کردن قارچ به سالاد و… استفاده نمایید. قارچ را میتوانید در هر غذای استفاده کنید و از مزیت های بی نظیر آن بهره مند شوید.

عوارض خوردن قارچ های تاریخ مصرف گذشته

مصرف قارچ می تواند در کنار خواص آن خطرناک نیز باشد چرا که قارچ ها دارای انواع متفاوت هستند که برخی از آنها به شدت سمی می باشند و قابل خوردن نیستند ولی از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با نمونه‌های خوراکی ندارند پس اگر در طبیعت قارچ مشاهده کردید نباید عجولانه آنها را بچینید و استفاده کنید چرا که ممکن است برای شما بسیار مضر باشند.
اما اگر از دسته افرادی هستید که به خوبی با انواع قارچ آشنا هستید و آموزش‌های لازم را دیده اید می توانید قارچ را بچینید و استفاده کنید. قارچ ها این قابلیت را دارند که مواد بد و خوبی که در محل رشدشان وجود دارد را جذب نمایند به همین جهت ممکن است خواص قارچ بشدت زیاد باشد یا به شدت خطرناک و مضر باشند.
وجود یک قارچ سمی در غذا می‌تواند موجب مسمومیت بسیاری از افراد شود و حتی به حالت هایی همچون تهوع، استفراغ، جنون، تشنج و…. بیانجامد پس قارچ ها می توانند از نمونه‌های کوشنده هم باشند.
توصیه می شود قارچ هایی را که رنگ معمولی شان را از دست داده‌اند و تغییر رنگ داده اند را اصلاً نخورید.

عوارض خوردن قارچ های تاریخ مصرف گذشته

آیا قارچ خراب می شود؟

همانند هر نوع ماده خوراکی دیگری یا  کنسروی ، قارچ ها هم می توانند پس از مدتی خراب شوند و دیگر قابل استفاده نیستند؛ معمولاً وقتی که قارچ تازه باشد و در یخچال نگهداری شوند بین ۴ تا ۷ روز و گاهی تا ۱۰ روز می‌توان از آن استفاده کرد و اگر قارچ همراه با ماده دیگری مثل لوبیا پخته شود مدت زمان بیشتری می‌توان آن را نگهداری کرد و از آن استفاده کرد.

اما معمولاً برای اینکه از خراب شدن قارچ پیشگیری شود و مدت زمان بیشتری فرصت برای استفاده قارچ وجود داشته باشد توصیه می‌شود آن را بپزید و نگهداری کنید.
اگر از کنسرو قارچ استفاده می کنید بهترین زمان برای نگهداری و مصرف قارچ بر روی آن درج شده است و تا زمانی که درب کنسرو باز نگردیده باشد میتوان دو ماه پس از گذشت این تاریخ هم کنسرو قارچ را مصرف کرد و تغییری در کیفیت آن رخ نمی دهد اما وقتی که درب کنسرو باز شد حتماً باید طی ۴ تا ۷ روز برای مصرف آن اقدام کرد.

قارچ های خشک که در بسته بندی های متنوع آماده هستند و در بازار به فروش می رسند و بر روی آنها بهترین تاریخ مصرف درج شده است و اگر این تاریخ بر روی محصول وجود نداشته باشد می توانید فرض کنید که حدود یک سال کیفیت آن محفوظ می ماند و معمولاً خراب نمی شوند ولی کیفیت آن ها طی زمان کاهش خواهد داشت. به صورت کلی مدت زمان نگهداری قارچ شامل موارد زیر است اما این موارد تخمین زده هستند و بهتر است همیشه قارچ به صورت تازه مصرف گردد:

  • قارچ تازه ۴ تا ۷ روز در یخچال
  • قارچ پخته ۳ تا ۵ روز در یخچال
  • کنسرو قارچ باز نشده : بهترین تاریخ مصرف و سه ماه در دمای اتاق
  • کنسرو قارچ باز شده : ۴ تا ۷ روز در یخچال
  • قارچ خشک : بهترین تاریخ مصرف یا یک سال در دمای اتاق

نشانه های مسمومیت با قارچ

اگر این نشانه ها به صورت زودرس باشند شامل مواردی چون تعریق، اسهال و شکم درد، تهوع و استفراغ می باشد ولی گاهی علائم مغزی نظیر خواب آلودگی، توهم، بی قراری یا تشنج نیز به وجود می آید که معمولاً بین ۴ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف قارچ به وجود می آیند.
در صورتی که نشانه‌های دیررس باشند ممکن است طی هفته ها و روز های بعد پدید بیاید که شامل مسمومیت کبدی، آسیب های مغزی یا کلیوی خواهد بود.

اگر جزء افرادی هستید که مسمومیت با قارچ برای شما اتفاق افتاده باید هر چه سریعتر به بیمارستان منتقل شوید و نباید جلوی تخلیه معده شخص مسموم شده گرفته شود و حتی ممکن است فرد مسموم شده به استفراغ و تخلیه معده مجبور شود تا قارچ های سمی باقی مانده در بدن خارج گردند و سم بیشتری به بدن وارد نگردد.

چه کنیم تا با قارچ مسموم نشویم؟ مهمترین راهکار این است که هر قارچ که در طبیعت روییده را نچینید و میل نکنید و تنها از قارچ های خوراکی پرورش یافته در کارخانه های معتبر استفاده کنید.
آبپز کردن، کباب کردن یا پختن قارچ های وحشی نمی‌تواند سم آنها را از بین ببرد و تنها پرهیز از مصرف قارچ ها می توانند به شما در عدم مسمومیت با قارچ های وحشی کمک کنند. قارچهایی که در کارخانه پرورش یافته اند را تا دو روز بعد از چیده شدن باید مصرف نمود و حتماً پیش از مصرف باید به خوبی شسته شوند و به صورت کامل پخته گردند. چرا که وجود حشرات و باکتری های بیماری زا در قارچ ها می تواند مسمومیت و بیماری‌های را برای شما به وجود بیاورد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.