تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲:۰۳
کد خبر : 609674

لیزر کیوسوئیچ منجی مشکلات پوستی

لیزر کیوسوئیچ منجی مشکلات پوستی

لیزر کیوسوئیچ (Laser Q-switched) با به‌کارگرفتن بهترین و پیشرفته‌ترین روش‌ها، بهترین راه درمانی برای ترمیم و بهبود انواع ضایعات و لک‌های پوستی در قسمت‌های مختلف بدن به‌خصوص لک‌های قهوه‌ای است. همچنین برای ازبین‌بردن لک‌های ناشی از تابش‌های مضر نور خوشید یا جهت پاک‌کردن خال‌کوبی و تاتو استفاده می‌شود. لیزر کیوسوئیچ برای پاک‌کردن یا کم‌رنگ کردن

لیزر کیوسوئیچ (Laser Q-switched) با به‌کارگرفتن بهترین و پیشرفته‌ترین روش‌ها، بهترین راه درمانی برای ترمیم و بهبود انواع ضایعات و لک‌های پوستی در قسمت‌های مختلف بدن به‌خصوص لک‌های قهوه‌ای است. همچنین برای ازبین‌بردن لک‌های ناشی از تابش‌های مضر نور خوشید یا جهت پاک‌کردن خال‌کوبی و تاتو استفاده می‌شود.

لیزر کیوسوئیچ برای پاک‌کردن یا کم‌رنگ کردن لک‌هایی که در اثر افزایش سن روی پوست قسمت‌های مختلف بدن پدیدار می‌شوند، نیز کاربرد دارد. با استفاده از این روش در یک جلسه انجام‌دادن آن می‌توان لک‌های التهابی پوست را نیز کاهش داد یا اینکه اثر آنها را کاملا از بین برد. طول‌موج مورداستفاده در این دستگاه لیزر، ۱۰۶۴ نانومتر است که بر روی پوست نواحی مختلف تابانده خواهد شد. این پرتو توسط رنگ‌دانه‌ها یا ملانین موجود در پوست انسان جذب می‌شود و اثر خود را بر جای می‌گذارد. در واقع لیزر کیوسوئیچ تکنیکی غیرتهاجمی و بدون نیاز به بیهوشی است که همان‌طور که گفته شد، باعث نابودی انواع لک‌های پوستی می‌شود. این لک‌ها حاصل تغییرات هورمونی یا عوارض برخی از داروها نیز می‌توانند باشند.

لیزر کیوسوئیچ چیست؟

اصطلاح «کیوسوئیچ» به پالس یا تابشی که توسط دستگاه لیزر تولید می‌شود، اشاره می‌کند. برعکس بقیه لیزرهای موجود در بازار که از آن‌ها یک پرتو لیزر پیوسته تابیده می‌شود، لیزرهای کیوسوئیچ پالس‌های پرتو لیزری را به وجود می‌آورد که تنها یک میلیاردم ثانیه (نانوثانیه) طول می‌کشد و بعد از مکث بسیار کوتاهی می‌تواند برای دفعات بعدی تابیده شود. به این دلیل که انرژی پرتو لیزر در زمان کمی تابیده می‌شود، انرژی در تابش‌های بسیار قوی پرتو با طول‌موج 532 و 1064 نانومتر متمرکز می‌شود.
پالس‌های کوتاه اما قوی دارای دو مزیت و برتری هستند؛ اول اینکه، این پرتوها به‌اندازه کافی قوی هستند و می‌توانند با برخورد به روی سطح پوست قسمت موردنظر، توسط رنگ‌دانه‌های موجود در اپیدرم پوست جذب شده و بخش‌های رنگی یا رنگ‌دانه‌های پوست را تجزیه و نابود کنند و به این ترتیب باعث تحریک تولید کلاژن و ازبین‌بردن قارچ‌های پوستی شوند؛ البته امروزه اکثر لیزرهای موجود قدرت کافی برای این کار را ندارند، به همین علت است که لیزرهای کیوسوئیچ از جمله بهترین و کاربردی‌ترین لیزرها به شمار می‌آیند.

دومین مزیت این لیزرها این است که ازآنجایی‌که انرژی صرفاً برای چند نانوثانیه روی پوست اعمال می‌شود، اپیدرم اطراف محل موردنظر آسیبی نمی‌بیند. فقط رنگ‌دانه پوستی گرم و خرد و تجزیه می‌شوند تا بعد از انجام این کار ماکروفاژها و لیزوزیم و آنزیم‌های لیزوزیمی قسمت‌های لیزر شده را حذف کنند. بدون اینکه کوچک‌ترین تاثیری بر بافت‌های اطراف گذاشته شود.

کاربرد لیزر کیوسوئیچ

کاربرد لیزر کیوسوئیچ روشن و درخشان کردن پوست است و به پوست تازگی و جوانی می‌بخشد. چند مورد از مهم‌ترین کاربردهای لیزر کیوسوئیچ در زیر آورده شده است که شامل:

  • رفع تیرگی‌های پوستی
  • کلاژن‌سازی و تحریک جوان‌سازی پوست
  • بهبود محل لک و تیرگی‌های پوستی
  • بهبود و ازبین‌بردن قارچ ناخن
  • بر‌طرف کردن چین‌وچروک‌های صورت
  • ازبین‌بردن تاتو و خال‌کوبی‌ها
  • ازبین‌بردن خال‌های مادرزادی
  • رفع جای جوش
  • کم‌رنگ یا حذف نمودن لکه‌های قهوه‌ای پوست
  • روشن‌کنندگی پوست به‌عنوان‌مثال پوست قسمت بیکینی

 

در مطالعه‌ای که در سال 2015 انجام شد، 12 مورد خالکوبی آبی یا سیاه هرکدام با سه بار اعمال لیزر Q-switched با طول موج 1064 نانومتر درمان شدند. اگرچه هیچ یک از خالکوبی ها بعد از سه جلسه به‌طور کامل ناپدید نشدند و نیاز بود که درمان برای جلسات بعدی هم ادامه یابد.

لیزر کیوسوئیچ به‌این‌علت که غیرتماسی است، می‌تواند حرارت و داغی را بدون آسیب یا ایجاد زخم به لایه‌های عمیق‌تر پوست برساند.

از جمله کاربردهای دیگر این دستگاه لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ازبین‌بردن ضایعات عروقی مانند: هایپرپیگمنتیشن بر روی صورت، لکه‌های پوستی، آنژیوم مربوط به رگ‌ها
  • جوان‌سازی پوست: لیپوساکشن و نابودی چربی‌های مازاد در بدن، زخم‌های حاصل از جوش‌های پوستی، بهبود رنگ و بافت پوست و کاهش چین‌وچروک. همچنین لیزر کیوسوئیچ برای لک صورت نیز بسیار کارآمد است.

به‌علاوه نتایج مطالعه‌ای که در سال 2022 منتشر شد، نشان داد که درمان‌های لیزر Q-switch به طرز فوق العاده‌ای سیاهی و چین‌وچروک زیر چشم را طی شش جلسه درمان کم می‌کند. همچنین در آنژیوم عنکبوتی نیز استفاده می‌شود..

لیزر کیوسوئیچ برای جای بخیه

لیزر کیوسوئیچ برای جای بخیه یا حالت گوشت اضافه در اثر بهبود و ترمیم بافت پوستی بعد از رخداد زخم‌ها و جراحی‌ها به وجود می‌آید. هنگامی که پوست دچار جراحت می‌شود، بدن شروع به ترمیم زخم می‌کند. فرایند ترمیم پوست شامل چند مرحله مهم از جمله التهاب، تولید ماتریس خارج سلولی (ECM) و تکامل سلولی است.

  • در مرحله ابتدایی ترمیم یعنی التهاب، سلول‌های پوستی و سایر سلول‌های خونی به ناحیه آسیب‌دیده هجوم برده و مواد شیمیایی بدن در این ناحیه انتشار پیدا می‌کنند تا سلول‌های خونی به ناحیه آسیب‌دیده برسند و باعث عدم ایجاد هر نوع عفونتی شوند.
  • در مرحله‌ تولید ماتریس خارج سلولی، سلول‌ها نیاز بیشتری به موادی مثل کلاژن و فیبرونکتین دارند. این مواد تا مراحل پایانی ترمیم بافت به‌صورت مداوم تولید می‌شوند و در نهایت سلول‌های اضافی به نابودی کشیده می‌شوند. در این فرایند احتمال ایجاد جای بخیه بر روی پوست زیاد است. فرایند ترمیم و بهبود زخم اگر در هر مرحله‌ای دچار اختلال شود، در نهایت باعث ایجاد لکی زشت و نامناسب روی پوست می‌شود؛ ولی در این مرحله تولید ماتریس خارج سلولی جدید، محل ایجاد زخم و عمقی که در اثر آن زخم یا بخیه ایجاد شده است را پر می‌کند.
  • در نهایت مرحله آخر یا تکامل سلولی انجام می‌شود.

به‌طورکلی برای ترمیم ضایعات پوستی راه‌هایی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • تزریق استروئید که احتمالا درد را کم و اندازه کلوئید و سایر زخم‌ها را کوچک‌تر می‌کند.
  • جراحی جهت کاهش اندازه زخم‌های کلوئیدی و بهترشدن حرکت اندام
  • درمان با لیزر کیوسوئیچ که می‌تواند قرمزی و محل کلوئید و سایر زخم‌ها از جمله زخم بخیه را از بین ببرد.

امروزه بهترین و کاربردی‌ترین راه برای ترمیم و ازبین‌بردن اثر زخم‌ها و ضایعات حاصل از بخیه استفاده از لیزر کیوسوئیچ است.

لیزر کیوسوئیچ برای لک صورت

لیزر کیوسوئیچ برای لک صورت برای درمان و ترمیم آن بهترین راه درمانی عصر حاضر است. این دستگاه می‌تواند لک‌های پوستی با هر ابعادی چه کوچک و چه بزرگ با تعداد کم را از پوست شما حذف کند؛ ولی اگر پوست شما دارای تعداد زیادی از لکه‌های قهوه‌ای است بهتر است از استفاده از لیزر کیوسوئیچ خودداری کنید؛ چون پاسخ‌گویی خوبی برای لک‌های زیاد ندارد. لیزر کیوسوئیچ حتی برای ازبین‌بردن لک‌های حاصل از تابش نور خورشید که بر قفسه سینه یا بازوها ایجاد شده است، هم کارآمد است.

لیزر کیوسوئیچ انرژی بالایی دارد و زمانی که وارد پوست می‌شود، رنگ‌دانه‌های پوستی را که به‌خاطر تاتو و یا خال‌کوبی‌ها در اعماق پوست هستند را تجزیه کرده و برای انجام این کار از گرما و داغی بالایی که به پوست وارد می‌کند، بهره می‌گیرد. البته این دمای بالا با خنک‌کننده‌ای که روی لیزر نصب شده است، قابل‌کنترل می‌شود؛ اما باید قسمتی که قرار است در معرض لیزر قرار بگیرد، حتما بی حس شود تا درد و سوزشی احساس نشود.

لیزر کیوسوئیچ منجی مشکلات پوستی

درمورد عوارض لیزر کیوسوئیچ بهتر است بدانیم استفاده از این لیزر، عوارض مهمی برای پوست نخواهد داشت؛ البته احتمال وجود لکه‌های قرمز یا قهوه‌ای روی پوست وجود دارد؛ اما این لکه‌ها پس از گذشت چند روز ناپدید می‌شوند. اگر پوست بیمار خیلی حساس باشد، احتمال ایجاد زخم و عفونت نیز وجود دارد که در این زمان باید به پزشک مراجعه کرد تا بتوان مشکل را حل نمود.

بعد از به‌پایان‌آمدن جلسات درمان با لیزر کیوسوئیچ، برای مدت کمی به دلیل جذب انرژی پرتوهای لیزر، پوست به رنگ خاکستری و سفید درمی‌آید و اگر لکه و رنگ‌دانه‌های زیادی بر روی پوستتان وجود داشته باشد، باید احتمال بدهید که ایجاد کبودی اتفاق بیفتد.

 

نتیجه‌گیری

لیزر کیوسوئیچ یک فناوری بسیار پیشرفته است که با به‌کارگرفتن انرژی لیزر، مشکلات پوستی مثل خطوط ریز، لک‌ها، چین‌وچروک‌ را ترمیم می‌کند. لیزر کیوسوئیچ پوست را سفت کرده و از افتادگی صورت جلوگیری می‌کند. همچنین این لیزر دارای قابلیت کربن تراپی نیز هست. کربن تراپی با لیزر کیوسوئیچ راه درمانی بسیار کاربردی است که کاملا بدون درد بوده و تقریبا بلافاصله اثر خود را می‌گذارد. در این تراپی لایه‌ای از کربن (زغال) مایع (کربن طبی یا کربن فعال) بر روی پوست قرار داده می‌شود و نور لیزر به‌شدت جذب ذرات کربن می‌شود. زمانی که اشعه لیزر کیوسوئیچ از روی ناحیه آغشته به کربن رد می‌شود، کربن را تخریب می‌کند و با ازبین‌بردن سلول‌های مرده پوست، مواد زائد و چربی پوست را نیز از بین می‌برد. لیزر کیوسوئیچ در طی ۱ الی ۶ جلسه با حذف یا کم‌رنگ‌تر کردن بیشتر لکه‌‌های روی بدن، زیبایی و شفافیت فوق‌العاده‌ای به پوست شما هدیه می‌دهد.

لیزر Q-switch ، لیزری با طول‌موج 532 و 1064 و 1320 نانومتر است. برای استفاده از این لیزر حتما زیر نظر پزشک اقدام کنید؛ زیرا باید سلامت کامل داشته باشید. اصلی‌ترین نکته در مورد استفاده از لیزر کیوسوئیچ این است که در دوران بارداری استفاده از این روش ممنوع است. همچنین برای استفاده از این دستگاه نباید سابقه تب‌خال و زخم‌های کلوئیدی داشته باشید. نکته آخر این است که نمی‌توان انتظار گرفتن نتیجه ۱۰۰ % داشت، اما می‌توان انتظار بهبود و ازبین‌رفتن ۹۰ -۷۰ % لک‌ها یا کم‌رنگ‌شدن رنگ‌دانه‌ها را داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.