تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر : 588704

قبل از خرید سیم و کابل مس با انواع و کاربردهای آن آشنا شوید

قبل از خرید سیم و کابل مس با انواع و کاربردهای آن آشنا شوید

زندگی بدون تصور برق و لوازم روشنایی غیر قابل تحمل است. چرا که امروزه در تمام امور روزمره خود، به نحوی با برق و تجهیزات آن درگیر هستیم. برای آن که بتوان از برق به درستی استفاده کرد، نیاز به تجهیزات خاصی داریم. سیم و کابل یکی از تجهیزات جدایی ناپذیر برای انتقال جریان برق

زندگی بدون تصور برق و لوازم روشنایی غیر قابل تحمل است. چرا که امروزه در تمام امور روزمره خود، به نحوی با برق و تجهیزات آن درگیر هستیم. برای آن که بتوان از برق به درستی استفاده کرد، نیاز به تجهیزات خاصی داریم. سیم و کابل یکی از تجهیزات جدایی ناپذیر برای انتقال جریان برق هستند. یکی از انواع سیم و کابل، کابل مس است. امروزه خرید سیم و کابل مس بسیار رایج است. در ادامه درباره کابل مس، انواع و کاربردهای آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کابل مسی چیست؟

قبل از خرید سیم و کابل مس بهتر است اطلاعات کاملی درباره آن ها به دست آورید. برای همین ابتدا به تعریف کابل می پردازیم. کابل ها در دو نوع تک رشته و چند رشته ساخته می شوند. در حقیقت تعدادی سیم کنار یکدیگر قرار می گیرند، سپس یک لایه عایق روی آن ها پوشیده می شود و یک کابل را تشکیل می دهند.

یکی از اجزای مهم هر سیم و کابلی، هادی آن است که نقش رسانا را ایفا می کند و وظیفه ی انتقال جریان الکتریکی را به عهده دارد. جنس هادی سیم و کابل می تواند از فلز مس، آلومینیوم، فولاد، طلا و… باشد. که هر کدام این فلزها دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند. بنابراین به کابل هایی که جنس هادی آن ها، فلز مس می باشد، کابل مسی می گویند.

قبل از خرید سیم و کابل مس با انواع و کاربردهای آن آشنا شوید

کاربرد کابل مس

فلز مس به دلیل ویژگی های خوبی که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در تولید سیم و کابل، تولید تجهیزات الکتریکی، توزیع و انتقال برق، تولید لوازم برقی، به عنوان آنتن برای انتقال فرکانس تلویزیون، در صنعت مخابرات، برای نصب کولرهای گازی و … کاربرد دارند.

انواع کابل مس

قبل از خرید سیم و کابل مس و استفاده از آن ها باید با انواع این کابل آشنا شوید. کابل های مسی نیز بر اساس ویژگی های ساختاری و کاربرد آن ها به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

·         هادی کلاس یک

به این نوع کابل تک مفتولی نیز می گویند. که میزان انعطاف پذیری بسیار کمی دارد ولی از لحاظ قدرت انتقال جریان برق، نسبت به هادی افشان بهتر عمل می کند.

·         هادی کلاس دو

به این نوع کابل، کابل نیمه افشان و کابل تابیده منظم نیز می گویند. این کابل شامل تعدادی مفتول است که به طور منظم به هم تابیده شده اند و در دو نوع فشرده و غیر فشرده وجود دارند. در کابل غیر فشرده، تعداد مفتول ها می تواند 7، 19، 37 و … باشد. میزان انعطاف پذیری آن نیز مابین هادی تک مفتولی و هادی افشان است.

·         هادی کلاس پنج و شش

به این نوع هادی ها، هادی افشان نیز می گویند که تعداد مفتول های این نوع کابل از هادی نوع دو، بیشتر ولی قطر رشته های آن از نوع یک و دو کمتر است. این کابل ها انعطاف پذیری بالایی دارند و در صنعت ساختمان سازی به وفور استفاده می شوند. نکته ای که باید بدانید این است که مقاومت الکتریکی این کابل ها زیاد است.

مزایا خرید و استفاده از کابل های مسی

  • استفاده از فلز مس مزایای زیر را به دنبال دارد:
  • فلز مس رسانایی الکتریکی بالایی دارد.
  • نصب و استفاده از کابل های مسی بسیار راحت است.
  • به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد، به راحتی فرم می گیرد.
  • این فلز نسبت به آلومینیوم، مقاومت کمتری دارد.
  • این کابل ها ایمنی بالایی دارند و با انواع سیم کشی سازگار هستند.

تفاوت بین کابل مسی و کابل آلومینیومی

کابل مس و کابل آلومینیومی به دلیل تفاوت در هادی آن ها، در زمینه های مختلفی همچون وزن، مقاومت در برابر دما، وزن، رسانایی، شکل پذیری و … متفاوت هستند. در ادامه برخی از تفاوت های آن ها را ذکر می کنیم:

  • آلومینیوم رسانایی کمتری نسبت به فلز مس دارد.
  • آلومینیوم در برابر خورندگی مقاومت کمتری نسبت به مس دارد.
  • استفاده و تولید کابل آلومینیوم نسبت به کابل مس، به دلیل خاصیت خورندگی که دارد، سخت تر است.
  • فلز مس نسبت به آلومینیوم گران تر است. به همین دلیل برخی افراد ترجیح می دهند از آلومینیوم به جای مس استفاده کنند.
  • سیم و کابل مسی کشش بیشتری نسبت به کابل آلومینیوم دارند.
  • سیم و کابل مسی قابلیت شکل پذیری بیشتری از آلومینیوم دارند.
  • فلز مس سنگین تر از آلومینیوم است به همین دلیل حمل آن دشوار است.
  • و …

قبل از خرید سیم و کابل مس با انواع و کاربردهای آن آشنا شوید

خرید کابل مس

هنگام خرید سیم و کابل باید به برند و فروشگاهی که از آن محصول مورد نظر خود را خریداری می کنید؛ دقت داشته باشید. برندهای مختلفی در بازار وجود دارد که به فروش انواع سیم و کابل مشغول هستند. اما یکی از برندهای معتبر و موفق در این زمینه خراسان الکتریک است. به همین دلیل ما خرید انواع سیم و کابل خراسان الکتریک را به شما پیشنهاد می کنیم. این برند سال ها است در زمینه تولید و توزیع انواع سیم ها و کابل ها همچون کابل آلومینیوم، کابل خودنگهدار و …. فعالیت می کند و گزینه بسیار مناسب و مطمئن برای شما می باشد.

 

 

 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.