تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۴:۴۰
کد خبر : 50034

طرح رتبه‌بندی معلمان؛ قطعه‌ای از پازل تحول در آموزش و پرورش

طرح رتبه‌بندی معلمان؛ قطعه‌ای از پازل تحول در آموزش و پرورش

طرح رتبه‌بندی معلمان؛ قطعه‌ای از پازل تحول در آموزش و پرورش ایسنا/چهارمحال و بختیاری از چند سال گذشته موضوع رتبه‌بندی معلمان در حوزه تعلیم و تربیت کشور مطرح و مورد بحث قرار گرفته است، این طرح موافقان ..

طرح رتبه‌بندی معلمان؛ قطعه‌ای از پازل تحول در آموزش و پرورش

طرح رتبه‌بندی معلمان؛ قطعه‌ای از پازل تحول در آموزش و پرورش

ایسنا/چهارمحال و بختیاری از چند سال گذشته موضوع رتبه‌بندی معلمان در حوزه تعلیم و تربیت کشور مطرح و مورد بحث قرار گرفته است، این طرح موافقان و منتقدان جدی خود را دارد، در یکسال گذشته به‌صورت مداوم پیرامون اجرایی شدن این طرح مسائل و موضوعات مختلفی مطرح بوده است.

به‌گزارش ایسنا، از ابتدای آذرماه‌ سال ۹۸ اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در کشور کلید خورد، اما اجرای این طرح در اسفندماه همان سال با صدور بخشنامه‌ای متوقف شد، حال پس از گذشت یکسال و چندماه از صدور این بخشنامه، اصلاحات تازه‌ای برای احکام فرهنگیان اعمال شده است، بر اساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش، رتبه‌بندی فرآیندی است که نهایتا منجر به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در این مجموعه خواهدشد، طبق این طرح، فرهنگیان باید به تناسب سه صلاحیت عمومی، مهارت‌های معلم و صلاحیت تخصصی در رده‌های مختلف قرار گیرند.

در بحث اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان موضوع بهبود معیشت این قشر دیده نشده است، اما در اذهان این‌گونه به نظر می‌رسد که اجرای این طرح به‌صورت مستقیم بر دریافتی معلمان تاثیرگذار خواهد بود، در واقع هدف اصلی از اجرای این طرح، افزایش جایگاه و شان معلمان و همچنین بالا بردن سطح پویایی در بین این قشر است، باید گفت که فرهنگیان از نظر حقوق، بسیاری از معلمان از وضعیت پرداخت حقوق، مزایا و مسائل مربوط به معیشتشان گلایه‌مند هستند،طبیعتا زمانی که حقوق معلم کفاف مخارج زندگی‌اش را ندهد، به دنبال کسب درآمد از شغل دوم و سوم می‌رود و نمی‌تواند به مطالعه و افزایش توانمندی خود بپردازد،

اجرای این طرح هیایوی بسیاری در سراسر کشور به پا کرد، عده‌ای مخالف و عده‌ای نیز موافق اجرای این طرح بود، اما عموما معلمان بسیاری موافق اجرای این طرح هستند، متولیان امر معتقدند اجرای این طرح موجب خواهد شد معلمان برای ارتقای توانمندی خود در حوزه‌های مختلف همگام با تکنولوژی‌های روز حرکت کنند و کیفیت آموزش نیز ارتقا پیدا کند، اما باید دید اجرای این طرح در زندگی حرفه‌ای و معیشتی معلمان تغییری ایجاد می‌کند یا نه؟ باید برای رسیدن به پاسخ این سوال باید تا گذشت مدتی از اجرایی شدن این طرح منتظر ماند.

اجرای طرح رتبه‌بندی باعث افزایش توانمندی معلمان خواهد شد

محمدی دبیر مقطع متوسطه در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مزایای اجرا شدن طرح رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: اگر این طرح به‌درستی اجرا شود قطعا آزمون‌های صلاحیت علمی از معلمان گرفته می‌شود، اگر صرفا مسائل مالی در اجرای این طرح مدنظر نباشد، قطعا باعث تغییرات مثبت خواهد شد.

وی افزود: در این طرح معلمان بر اساس توانمندی درجه‌بندی می‌شوند، بنابراین این قشر برای رسیدن به رتبه بالا باید خود را برای آزمون آماده کنند، معلمان برای کسب آمادگی شرکت در این آزمون باید حداقل چند کتاب تخصصی مطالعه و اطلاعات خود را به‌روز کنند، همچنین برای تدریس‌ دروس خود از روش‌های جدید بهره ببرند و با فناوری‌های نوین از قبیل تولید کلیپ آشنا شوند.

این دبیر مقطع متوسطه با اشاره به اینکه هر معلمی تمایل به رشد و ترقی دارد، گفت: اگر معلمی مخالف اجرای طرح رتبه‌بندی است، به‌طور یقین این فرد حوصله کسب مهارت و افزایش توانمندی را ندارد، البته باید گفت که این معلمان انگشت‌شمار هستند.

در طرح رتبه‌بندی، تلاش معلمان دیده خواهد شد

سلیمانی معلم مقطع ابتدایی با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان باعث افزایش انگیزه در میان این قشر می‌شود، اظهار کرد: تعداد معلمان محقق و مولف زیاد است، اما نوشتن این آثار تاثیری در روند کارشان ندارد و نهایتا به دریافت یک تقدیرنامه ختم می‌شود، تالیف آثار مختلف، تفاوتی در روند کار معلمان برای سال‌های بعد ندارد، پس طبیعی است که کاهش انگیزه را در میان معلمان مولف در پی داشته باشد.

وی افزود: به‌عنوان مثال در اجرای این طرح، اگر تولید محتوایی توسط معلم صورت بگیرد و او دوره خاصی را طی کند، تمامی این تلاش‌ها دیده می‌شوند، بنابراین انگیزه در میان این قشر افزایش پیدا می‌کند و آن‌ها به دنبال انجام فعالیت‌های متنوع می‌روند و تلاش می‌کنند تا به‌روز باشند.

سلیمانی ادامه داد: در آغاز کرونا ورود به فضای مجازی برای برخی از معلمان سخت بود، اما آن‌ها ملزم شدند که در این فضا فعالیت کنند و با فناوری‌های نوین برای تدریس در فضای مجازی آشنا شوند و آنان را به‌کار گیرند، در شرایط عادی نیز اگر معلمان بدانند که تلاش آن‌ها دیده می‌شود، پیش از وقوع اتفاقات جدید خود را برای شرایط جدید مهیا می‌کنند، آنان شور و حرارتی برای رفتن به سمت ابداعات و خلاقیت‌ها پیدا کرده و علم جدید را به دانش‌آموزان نیز ارائه می‌دهند و صرفا به کتب درسی بسنده نمی‌کنند.

این معلم مقطع ابتدایی خاطرنشان کرد: اگر معلمان از لحاظ معیشت تامین باشند با خیالی آسوده به‌دنبال یادگیری روش‌های جدید می‌روند و این مسئله برای هر انسانی خوشایند است.

رتبه‌بندی به ضرر معلمان مناطق محروم و کارمندان ادارات آموزش و پرورش است

امامی یکی از کارمندان مجموعه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با ابراز گلایه‌مندی نسبت به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: بنده سابقه تدریس در مناطق دورافتاده چهارمحال و بختیاری را دارم, امکاناتی که از لحاظ علمی، پژوهشی و منابع علمی در اختیار یک نیروی شاغل در استان‌های بزرگ است، اصلا قابل قیاس با استان‌های کم‌برخوردار و به‌ویژه نقاط صعب‌العبور نیست، به‌طوری که معلمی که در مناطقی مانند لردگان و کوهرنگ خدمت می‌کند به ساده‌ترین امکانات مانند اینترنت به سختی دسترسی دارد و معلمان در این مناطق حتی برای بهره‌مند شدن از امکانات کتابخانه‌ای نیز با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: باید شرایط معلمان برای اجرای این طرح به‌صورت کامل سنجیده شود، قطعا شرایط فردی که در حال خدمت در مناطق محروم است با شرایط یک معلم در استان بزرگ از نظر دسترسی به منابع علمی و دسترسی به دوره‌های آموزشی متفاوت است.

این کارمند آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: مسئله‌ای دیگر که باعث ایجاد نارضایتی نسبت به این طرح شده این است که مقرر شده این طرح تنها برای معلمان اجرا شود و در این صورت میان معلمان و کارکنان ادرات آموزش و پرورش اختلافاتی از نظر درجه و حقوق دریافتی ایجاد می‌شود و بنابراین وزارت‌خانه باید پیش از اجرا شدن این طرح تمام جوانب کار را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد.

طرح رتبه‌بندی معلمان به مجلس ارائه شده است

در ادامه فرحناز قائدامینی، مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر طرح رتبه‌بندی معلمان به مجلس ارائه شده است، اظهار کرد: امید آن می‌رود که این طرح با قید فوریت در مجلس تصویب شود و معلمان فعال و توانمند شناسایی و به نوعی دیده شوند و نتایج این طرح در زندگی معلمان خود را نشان دهد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری بر آموزش و توانمند ساختن معلمان، مسئله‌ای که بر کیفیت کار معلمان تاثیرگذار است و طرح رتبه‌بندی هم به نوبه خود در بالا بردن کیفیت آموزش در مدارس تاثیر دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این سوال که آیا طرح رتبه‌بندی معلمان باعث تحول در آموزش و پرورش می‌شود، گفت: این طرح می‌تواند باعث تحول در سیستم آموزشی شود اما به تنهایی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

قائدامینی ادامه داد: آموزش، همراه شدن گام به گام با معلم و همراه کردن معلمان در تصمیم‌گیری‌ها دیگر فاکتورهای مهم در توانمندسازی معلمان و در نتیجه تحول در آموزش و پرورش هستند، به‌طوری که هرچه ارتباط بدنه وزارتخانه و ادارات آموزش و پرورش با معلمان بیشتر باشد، انگیزه آن‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد، همچنین استفاده از نظرات، خلاقیت‌ها و ابتکارات معلمان در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش بسیار راهگشا است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح به بهبود معیشت معلمان کمک می‌کند به هر حال وقتی معلم دغدغه مالی داشته باشد در پیشبرد کارش تاثیر دارد، زیرا حرفه معلمی باید در صدر همه شغل‌ها قرار بگیرد.

انتهای پیام

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.