تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴
کد خبر : 589488

شرایط دوره تجهیزات پزشکی در فنی حرفه ای

شرایط دوره تجهیزات پزشکی در فنی حرفه ای

چکیده : یکی از انتقاداتی که به دانش آموختگان آکادمیک دوره آموزشی مهندسی پزشکی وارد است، این است که دانش آموختگان رشته مهندسي پزشکي درباره مسائل فني اطلاعات کافی ندارند و عمده دانش آنها شامل معلومات تئوري است. اغلب آنها هنگام جذب در بازار کار، چيزی درباره مسائل فنی نمي دانند. بنابراين بايد کارگاه هايی

چکیده : یکی از انتقاداتی که به دانش آموختگان آکادمیک دوره آموزشی مهندسی پزشکی وارد است، این است که دانش آموختگان رشته مهندسي پزشکي درباره مسائل فني اطلاعات کافی ندارند و عمده دانش آنها شامل معلومات تئوري است. اغلب آنها هنگام جذب در بازار کار، چيزی درباره مسائل فنی نمي دانند. بنابراين بايد کارگاه هايی ايجاد شود که نکات تعميراتی را با باز و بسته کردن تجهيزات پزشکي به کارآموزان بياموزد که در این مسیر، آموزش تجهیزات پزشکی فنی و حرفه ای، اهمیت خود را پیدا می‌کند.

 

آموزش تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای

یکی از انتقاداتی که به دانش آموختگان آکادمیک دوره آموزشی مهندسی پزشکی وارد است، این است که دانش آموختگان رشته مهندسي پزشکي درباره مسائل فني اطلاعات کافی ندارند و عمده دانش آنها شامل معلومات تئوري است. اغلب آنها هنگام جذب در بازار کار، چيزی درباره مسائل فنی نمي دانند. بنابراين بايد کارگاه هايی ايجاد شود که نکات تعميراتی را با باز و بسته کردن تجهيزات پزشکي به کارآموزان بياموزد که در این مسیر، آموزش تجهیزات پزشکی فنی و حرفه ای، اهمیت خود را پیدا می‌کند.

درواقع دانشجويان و دانش آموختگان مهندسی پزشکی بايد به طور عملی با تجهيزات پزشکی کار کرده باشند. علاوه بر اين بايد نگاه آنها نسبت به اقتصادسنجی خريد تجهيزات پزشکی نيز به عنوان مهندس پزشک بازتر شود. لذا کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی کاندیداهای مناسب شرکت در دوره‌های آموزش تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای هستند. این افراد با شرکت در دوره‌های آموزش مهندسی پزشکی و دوره تعمیرات تجهیزات دندانپزشکی، با کاربری انواع تجهیزات جنرال بیمارستانی و خانگی از قبیل فشار سنج، پالس اکسیمتر، نبولایزر، پمپ تشک مواج، تجهیزات معاینه عمومی، دستگاه نوار قلب، پمپ سرم و سرنگ، الکتروشوک، سرویس منوآل و یوزر منوآل تجهیزات پزشکی، ثبت شرکت های تجهیزات پزشکی، قوانین مالیاتی، نگارش فاکتور، آشنایی با اداره کل تجهیزات پزشکی(IMED) و…. به صورت عملی آشنا شده و می توانند کسب و کار خود را راه اندازی کنند. شایان ذکر است که یادگیری تعمیرات تجهیزات دندانپزشکی ساده‌تر از تجهیزات پزشکی است و تعداد وسایل محدودتری در این حرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

شرایط دوره تجهیزات پزشکی در فنی حرفه ای

درنهایت تکنسین های تعمیر تجهیزات پزشکی که آموزش تجهیزات پزشکی فنی و حرفه ای را دیده‌اند، از مهارت‌های فنی برای عیب‌یابی و تعمیر تجهیزات پزشکی و شناسایی منبع مشکل و تعیین بهترین راه حل استفاده می‌کنند. همچنین از مهارت‌های فنی برای خواندن و تفسیر کتابچه راهنمای فنی، شماتیک‌ها و نمودارها بهره‌برداری و با بیماران، کادر پزشکی و سایر تکنسین‌های تعمیر ارتباط برقرار می‌کنند.

 

مدرک بین‌الملل تجهیزات پزشکی (دوزبانه)

دوره آموزش تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای نیاز به مطالعه علمی و اطلاعات الکترونیکی قوی دارد. در این دوره آموزش‌های مربوط به ولتاژ، جریان و توان، قطعات، خازن، مقاومت، نحوه کار با مولتی‌متر و … آموزش داده می‌شود.

ابزارهای مورد استفاده در دوره آموزش تجهیزات پزشکی فنی حرفه‌ای که منجربه مدرک بین‌الملل تجهیزات پزشکی (دوزبانه) می‌شود، شامل ابزارهای ابتدایی و ساده مانند انواع پیچ‌گوشتی، آچار آلن، انواع آچار ستاره، منبع تغذیه آزمایشگاهی و مولتی‌متر است. علاوه‌بر این دستگاه‌ها، در سطح پیشرفته نیاز به تسترهای خاصی مانند سیگنال ژنراتور اسیلوسکوپ، تست دستگاه الکتروشوک، انواع سیمیلاتورهای نوار قلب و غیره داریم.

محتوای این دوره‌ها منسجم و سخت‌گیرانه و با استانداردهای چالش‌برانگیز دانشگاهی و دانش فنی مرتبط و مهارت‌های مورد نیاز برای آماده‌سازی برای تحصیلات و مشاغل آینده در خوشه شغلی تولیدی را ارائه می‌دهد. مهارت‌های فنی را فراهم می‌کند و شامل یادگیری کاربردی مبتنی بر شایستگی است که به دانش آکادمیک، مهارت‌های استدلال و حل مشکلات درجه بالاتر، نگرش‌های کاری، مهارت‌های عمومی اشتغال‌پذیری، مهارت‌های فنی، و مهارت‌های خاص شغل، و دانش از تمام جنبه‌های تولید کمک می‌کند و مدرک بین‌الملل تجهیزات پزشکی (دوزبانه) را به همراه دارد.

آموزش تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای در مجتمع فنی تهران پایتخت

خبر خوب اینکه دوره آموزش تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای در مجتمع فنی تهران پایتخت در حال برگزاری است و می‌توان گفت که یکی از بهترین دوره‌های این مجموعه به شمار می‌رود که با اساتید مجرب و با تجربه برای علاقه‌مندان تدریس می‌شود. شاید این سوال پیش بیاید که آیا این دوره نیاز به پیش‌نیاز دارد یا برای یادگیری تعمیرات تجهیزات پزشکی مدرک خاصی نیاز است؟ در پاسخ باید گفت که آموزش تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای در مجتمع فنی تهران پایتخت یک دوره صفر تا صد است که نیازی به پیش‌نیاز ندارد و به راحتی می‌توان پس از آموزش، مدرک فنی حرفه‌ای خود را دریافت و شروع به کار کرد.

یکی از تازه‌ترین رشته‌هایی که قدم به عرصه دنیای تکنولوژی جهانی گذاشته، مهندسی پزشکی است. رشته‌ای که همگام با علوم فنی و مهندسی برای یاری رساندن به پزشکان جهت تشخیص و درمان هرچه بهتر بیماری‌ها تلاش می‌کند. درواقع هدف اصلی برگزاری آموزش تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای، تربیت نیروهای متخصص در زمینه آشنایی، عیب‌یابی و تعمیرات تجهیزات پزشکی است.

به بیان دیگر دوره آموزش تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای را می‌توان کسب مهارت عملی در رشته مهندسی پزشکی در نظر گرفت. رشته‌ای که با تلفیقی از علوم مهندسی، به برطرف کردن نیازهای پزشکی در زمینه ساخت و نگهداری تجهیزات و نیز ساخت ابزارهای پزشکی برای کاربردهای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌پردازد.

مهندسی پزشکی در قدم نخست به بهره‌برداری، تعمیر، پشتیبانی، نگهداری، تنظیم و استانداردسازی دستگاه‌ها پرداخته و در مراحل تخصصی‌تر شاهد توسعه، ارتقاء و بهبود دستگاه‌های پزشکی و حتی طراحی و ساخت یک دستگاه خواهیم بود. حوزه فعالیت این رشته مطالعه ساختار بدن انسان به صورت سیستمیک، کشف قوانین فیزیکی و معادلات ریاضی حاکم بر اجزاء سیستم، فهم رابطه بین آنها، مدلسازی این فرایندها و بررسی تأثیر بیماری بر روی این ساختار منظم و به تبع آن ارائه روش‌های تشخیصی و درمانی مفیدتر برای بهبود بیماری‌هاست.

 

شرایط دوره تجهیزات پزشکی در فنی حرفه ای

رشته تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای

افرادی که به‌عنوان مهندس پزشکی در دانشگاه آموزش می‌بینند، بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند وارد بازار کار تعمیرات تجهیزات پزشکی شوند و مطمئن باشند که درآمد شغل تعمیرات تجهیزات پزشکی، کفاف یک زندگی ایده‌آل را خواهد داد، چراکه متخصصان حرفه‌ای این رشته در ایران کم هستند. خاص آن که اکثر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی یا دولتی از طریق برگزاری آزمون یا مصاحبه، در پی جذب افرادی هستند که در تعمیر تجهیزات پزشکی، مهارت داشته و ترجیحا رشته تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای را آموزش دیده باشند. کمااینکه این فرایند فقط به افراد دانشگاهی محدود نشده و گاهی برخی موسسات آموزشی و حتی مراکز فنی و حرفه‌ای در کشور، به دنبال جذب افرادی هستند که به این کار علاقه‌مند باشند و به آنها آموزش دهند و این مساله می‌تواند اهمیت رشته تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای را دوچندان کند.

در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی، درآمد کار تجهیزات پزشکی تابع قوانین و حقوق وزارت کار و بالاتر است. اما این درآمد در مراکز خصوصی یا کسب و کارهایی که خود شخص بتواند آنها را مدیریت کند، قطعا خیلی بالاتر خواهد بود. در این میان راه‌اندازی فروشگاه و مغازه فروش تجهیزات پزشکی نیز می‌تواند بسیار پر سود باشد. کمااینکه این روزها در اکثر خیابان‌ها و مکان‌های نزدیک به بیمارستان‌ها، چندین و چند مغازه فروش تجهیزات پزشکی از فروش ماسک و کفش طبی گرفته تا ونتیلاتور و دستگاه های فیزیوتراپی، همگی در این فروشگاه ها به مردم عرضه می‌شود. البته در اکثر مراکز درمانی دولتی و حتی خصوصی، یک فروشگاه زیر نظر خود بیمارستان وجود دارد که متصدی آن، می تواند از افرادی باشد که رشته مهندسی پزشکی خوانده اند و در این مرکز استخدام شده اند.

دوره تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای

پیشرفت در علم تجهیزات پزشکی با چنان سرعتی پیش می‌رود که سالانه، صدها مقاله تخصصی در دنیا با مضمون تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی به چاپ می‌رسند. از طرفی افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌بایست دوره‌های تحصیلی مختلفی همچون کارشناسی تکنولوژی تجهیزات پزشکی یا رشته مهندسی الکترونیک و مخصوصاً دورهٔ کارشناسی مهندسی پزشکی را گذرانده باشند. این کار پیچیده‌تر از آن است که کسی بتواند تنها با مطالعه کلی، به دانش تعمیر و رسیدگی به ابزار پزشکی دست پیدا کنید؛ بنابراین علاوه‌بر دانش تئوری، لازم است تجاربی را هم در این زمینه کسب کرده باشد تا بتوانید در انجام این شغل موفق باشد که در اینجا دوره تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای توصیه می‌شود.

افرادی که در بازار کار تعمیرات تجهیزات پزشکی کار می‌کنند باید مهارت‌های خاصی داشته باشند که اکثر آنها قابل تدریس نیستند. درواقع تحصیلات و تجربه هر دو به یک اندازه در موفقیت فرد مؤثر خواهند بود. لذا به کسانی که می‌خواهند برای شروع مستقل این شغل اقدام کنند، پیشنهاد می‌شود که چند ماه تحت نظارت تکنسین‌ها و متخصصین حرفه‌ای، دوره تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای را بگذرانند.

دوره تعمیرات تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای

از آنجا که در تمام دنیا مشاغل مرتبط با سلامت و جان انسان‌ها، از بازار کار خوبی برخوردارند، ورود به بازار کار تعمیر تجهیزات پزشکی می‌تواند یکی از پرسودترین مشاغل باشد. از طرفی با استفادۀ صحیح از ابزارها و تجهیزات پزشکی می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کرد. درنهایت زمانی که این تجهیزات دچار مشکل شده یا به طور کامل از کار بیفتند، تنها یک تکنسین تجهیزات پزشکی که دوره تعمیرات تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای را سپری کرده، می‌تواند تمامی ایرادات آن‌ها را رفع کند. شاید برای بسیاری از دانشجویان مهندسی پزشکی این سوال پیش بیاید که آیا پس از اتمام دوره، وارد بازار کار می‌شوند یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، با ماه همراه باشید.

به طور کلی مهندسی پزشکی، یکی از رشته‌های جدید در دنیاست که عمر زیادی ندارد. بازار کار رشته تجهیزات پزشکی اتاق عمل که یکی از زیربخش‌های مهندسی پزشکی محسوب می‌شود، بازاری وسیع و پر سود است که این روزها حسابی داغ است. تصور کنید که یک بیمارستان یا مرکز درمانی چندین کامپیوتر دارد که هر یک از این سیستم‌ها باتوجه به نوسانات قیمت ارز، ده‌ها میلیون تومان ارزش دارند و برای تعمیرات دوره‌ای آن ها، می‌بایست هزینه‌ای معادل یک دهم این مبلغ، پرداخت شود. حال همین بیمارستان دارای تجهیزات و دستگاه های پزشکی نظیر دستگاه ام آر آی، سیتی اسکن، ونتیلاتور و خیلی چیزهای دیگر است که ارزش آنها گاهی به چند صد میلیون تومان می‌رسد و به همین دلیل بازار کار رشته تعمیرات تجهیزات پزشکی اتاق عمل را بسیار داغ و اهمیت دوره تعمیرات تجهیزات پزشکی فنی و حرفه‌ای را دوچندان می‌کند

آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی در مجتمع فنی حرفه ای تهران پایتخت

اگر شما علاقه به یادگیری تعمیرات تجهیزات پزشکی را دارید میتوانید با شرکت در دوره آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی در مجتمع فنی حرفه ای  تهران پایتخت بصورت کامل این دوره را آموزش ببینید و پس از اتمام دوره با مدرک فنی حرفه ای دو زبانه(بین المللی) وارد بازار کار شوید.

منبع:مجتمع فنی تهران پایتخت

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.