تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
کد خبر : 608284

سپتیک تانک یا مخزن سپتیک چیست؟ کاربردها و راهنمای خرید

سپتیک تانک یا مخزن سپتیک چیست؟ کاربردها و راهنمای خرید

دستگاه مخزن فاضلاب یا سپتیک تانک، یکی از بهترین و کارآمدترین وسایل تصفیه فاضلاب محسوب می‌شود. این تجهیزات، با قابلیت پردازش جریانات فاضلابی از محیط‌های مختلف از جمله خانگی، بیمارستانی، اداری، رستورانی، کمپ‌ها، پادگان‌های دورافتاده و …، به نسبت 60 تا 66 درصد، به تصفیه می‌پردازد. اما مهم است تا توجه داشته باشیم که پساب حاصل

دستگاه مخزن فاضلاب یا سپتیک تانک، یکی از بهترین و کارآمدترین وسایل تصفیه فاضلاب محسوب می‌شود. این تجهیزات، با قابلیت پردازش جریانات فاضلابی از محیط‌های مختلف از جمله خانگی، بیمارستانی، اداری، رستورانی، کمپ‌ها، پادگان‌های دورافتاده و …، به نسبت 60 تا 66 درصد، به تصفیه می‌پردازد. اما مهم است تا توجه داشته باشیم که پساب حاصل از این فرآیند تصفیه تا 40 درصد آلودگی خواهد داشت. بنابراین، این پساب نباید به طور مستقیم برای نیازهای عمومی استفاده شود یا به رودخانه تخلیه گردد.

با به کارگیری سپتیک تانک، بافت سنگین فاضلاب ها شکسته شده و از بار آلودگی آن ها کم می شود؛ بنابراین می توان این پساب ها را به سمت تصفیه خانه هدایت نمود و در مراحل بعد با استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب، مقادیر آلودگی باقی مانده را حذف کرد.

سپتیک تانک چیست؟

دستگاه سپتیک تانک به‌عنوان یکی از تجهیزات با کارکرد هیدروبیولوژیکی معرفی می‌شود که عمدتاً در انتهای سیستم‌های لوله‌کشی مختلف، در کاربری‌های متنوع مانند خانگی، بیمارستانی، اداری، رستورانی، کمپ‌ها، پادگان‌های دورافتاده و … قرار دارد. مخازن سپتیک با حذف دو سوم آلودگی‌های حاصل از جریانات فاضلاب، شرایط مناسبی برای هدایت آن‌ها به چاه‌های جذبی ایجاد می‌کنند؛ در حالی که بدون استفاده از سپتیک تانک، توده‌های چرب و شدیداً آلوده فاضلاب، ممکن است باعث مسدود شدن حفره‌های چاه‌های جذبی گردند.

جریانات فاضلابی که وارد سپتیک تانک می‌شوند، ابتدا به حالت استراحت می‌رسند. سپس با جداسازی لایه‌های مختلف چربی، پساب و گل و لای، باکتری‌های بی‌هوازی موجود در دستگاه، مواد جامد ته‌نشین شده را تجزیه کرده و توده‌های لجن ایجاد می‌کنند. در نهایت، با حذف بیش از دو سوم آلودگی‌ها، پساب باکیفیت و شفاف‌تری به دست می‌آید. این تجهیزات در انواع مختلفی ساخته می‌شوند، بنابراین هنگام خرید، نیاز است که به کاربردها و مدل‌های مختلف آن‌ها توجه شود.

 

کاربردهای سپتیک تانک

انواع دستگاه های گندانبار (septic tank)، غالبا برای برآورده سازی چندین هدف، کاربرد دارند:

  • پیش تصفیه: مهم ترین کاربرد سپتیک تانک، عملیات تصفیه مقدماتی فاضلاب کاربری های مختلف است؛ چنان که این تجهیزات به منظور تصفیه جریانات فاضلابی در کاربری های متنوعی نظیر مجتمع های ورزشی، کارخانجات صنعتی، گاوداری ها، هتل، انواع رستوران ها و فست فودها، صنایع لبنی، ویلاها و آپارتمان های دور از الگوکشی های یکپارچه شهری، پایانه های مسافربری، سرویس های بهداشتی عمومی، شهرک های مسکونی تازه تأسیس، شهرک های صنعتی، انواع ساختمان های اداری و تجاری، کمپ های کارگری، جایگاه های نفتی، مرغداری ها و …، کاربرد دارند.
  • ایجاد تعادل:پمپاژ و متعادل سازی جریانات فاضلابی، دیگر کاربرد تانک های سپتیک به شمار می رود.
  • انحلال ساختارهای سخت:جریانات فاضلابی ورودی به این تجهیزات، دارای حجم زیادی از زباله جامد، ذرات معلق، چربی، روغن، گل و لای و لجن هستند. مخازن سپتیک، این توده های سخت را از هم باز کرده و پساب روان تری را به مراحل بعد انتقال می دهند. معمولا تصفیه خانه ها نیز با استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن، باقی آلودگی های پساب ها را تا 99% حذف می کنند.
  • تجزیه ذرات قابل ته نشینی:آن دست از توده های لجن و عناصر جامد قابل ته نشینی، به وسیله باکتری های بی هوازی موجود در گندانبارها تجزیه می شوند. روش کار این نوع باکتری ها، تصفیه به شیوه بیولوژیک است.

سپتیک تانک یا مخزن سپتیک چیست؟ کاربردها و راهنمای خرید

انواع مخازن سپتیک

باتوجه به کاربردها و ویژگی های فراوان این گونه دستگاه ها، آن ها در انواع مختلفی ساخته می شوند. به طورکلی انواع سپتیک تانک از چندین منظر مختلف، قابلیت دسته بندی دارند:

  • جنس:از متریال های مختلف بدنه نظیر پلی اتیلن، فایبرگلاس، کامپوزیت، بتن به صورت پیش ساخته، بتن درجا و آجر ساخته می شوند. ساخت انواع تجهیزات پالایش گندآب، با متریال های مختلف بسیار رایج است؛ به عنوان مثال انواع پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن، از محبوبیت بالایی در میان کارفرمایان برخوردار هستند.
  • تعداد انباره:این تجهیزات در 2 گونه مختلف «تک انباره» و به خصوص «دو انباره» طراحی و تولید می شوند. موارد کاربرد و قدرت تصفیه مدل های دو انباره، بسیار بیشتر و بهتر است.
  • نوع کاربری:بسته به مکان مورد استفاده (انواع پشتیبانی از تصفیه فاضلاب ها در احجام مختلف) نیز، قابلیت دسته بندی دارند.

بایستی اشاره داشت که امروزه با توجه به ضعف های ساختاری شدید مخازن سپتیک آجری و بتنی، این گونه سیستم ها کاملا منسوخ شده اند و هیچ کاربردی ندارند؛ ضمنا نحوه کار مدل های مختلف تک مخزنه و دو مخزنه، تفاوت های مهمی خواهد داشت.

سپتیک تانک یا مخزن سپتیک چیست؟ کاربردها و راهنمای خرید

نحوه کار سپتیک تانک

مخازن سپتیک در قالب ساختارهای مختلفی تولید می شوند؛ اما به دلیل عملکرد قدرتمند مخازن دو انباره، به توضیح اجمالی ویژگی های کارکردی آن ها خواهیم پرداخت. نحوه عملکرد سپتیک تانک دو مخزنه، به این صورت است که ابتدا فاضلاب ها از طریق لوله ورودی، وارد این تجهیزات می شوند. سپس با به کارگیری یک لوله 45 یا 90 درجه، شدت جریان گرفته خواهد شد و فاضلاب به تعادل و آرامش می رسد. در پی ایجاد حالت سکون، چربی ها و روغن ها روی سطح فاضلاب می مانند. آب شفاف تر نیز در لایه میانی و گل و لای، لجن و ذرات معلق جامد در قعر مخزن اولیه قرار می گیرند. در این حالت، دو اتفاق مهم رخ می دهد:

  • اول آنکه ذرات ته نشین شده توسط باکتری های بی هوازی تجزیه می شوند و از حجم آلودگی جریان ورودی، کم خواهد شد.
  • دوم آنکه پساب تمیزتر (لایه میانی) از بافل یا دیواره جداکننده میانی، عبور کرده و به مخزن دوم (انباره زلال سازی) انتقال داده می شود.

بافل ها دارای توری یا فیلترهای ریزحفره ای هستند که مانع عبور ذرات جامد به همراه پساب (از مخزن اولیه به مخزن دوم) می شوند. به خاطر داشته باشید که فاضلاب با تمام املاح جامد، توده های لجن و گریس ها به مخزن اول وارد می شود و سپس فقط پساب تمیزتر، به مخزن ثانویه (تانکر زلال سازی) انتقال می یابد؛ به همین دلیل همواره حدود دو سوم از ظرفیت کلی این دستگاه به انباره اول و یک سوم از ظرفیت کلی، به انباره دوم اختصاص داده می شود. نهایتا پساب های شفاف، از طریق لوله خروجی متصل شده به مخزن دوم دستگاه سپتیک، به چاه های جذبی هدایت خواهند شد.

اهمیت تعبیه لوله ونت هوا

لوله ونت هوا، به منظور خارج سازی گازهای شیمیایی متراکم در فضای درونی دستگاه سپتیک تانک، مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که فعالیت های بیولوژیکی باکتری های بی هوازی برای عملیات تجزیه عناصر ته نشین شده، با تولید گازهای مختلفی همراه خواهد بود. تجمع این گازها درون مخزن سپتیک، می تواند منجر به انفجار دستگاه از داخل شود؛ بنابراین بایستی با استفاده از ونت های هوا، همواره به تخلیه مناسب گازهای مازاد اقدام کرد.

خرید مخزن سپتیک از معتبرترین مراکز

شرکت معتبر رهابکو، به عنوان یکی از نمادهای صنعتی برتر کشور در زمینه طراحی و تولید انواع تجهیزات تصفیه فاضلاب شناخته می شود؛ چنان که امروزه به لطف در اختیار داشتن جمعی از نخبگان صنعتی کشور، استفاده از ماشین آلات تولید پیشرفته، به کارگیری متریال های برتر و تطبیق با استانداردهای ملی و جهانی، مجموعه رهابکو (rahaabco.com) به طراحی و تولید تجهیزات مختلفی نظیر: مخزن سپتیک پلی اتیلن و فایبرگلاس، انواع پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن، فایبرگلاس و فلزی، ازن ژنراتور، پکیج کلرزن، دستگاه تصفیه آب صنعتی، آشغالگیر فاضلاب، چربی گیر فاضلاب DAF و …، مشغول است. به منظور کسب اطلاع از شرایط خرید و قیمت انواع تجهیزات صنعتی حوزه آب و فاضلاب، می توانید با کارشناسان مجموعه رهابکو تماس حاصل کنید.

شماره های تماس: 02634700558 – 09128612437 – 09124909176 – 09128610465

نشانی: کرج، کمالشهر، بلوار شهرداری، روبه روی مرکز مخابرات شهید قندی، مجتمع اداری آرمان، طبقه دوم، واحد ۱۲.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.