تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر : 605627

سوکرالوز (Splenda): خوب یا بد؟

سوکرالوز (Splenda): خوب یا بد؟

اگر طعم سوکرالوز را دوست دارید و بدن شما به خوبی با آن برخورد می‌کند، احتمالاً خوب است که در حد اعتدال از آن استفاده کنید. مطمئناً هیچ مدرک واضحی مبنی بر مضر بودن آن برای انسان وجود ندارد.
با این حال، برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند شیرین‌کننده‌های دیگری را هنگام پخت و پز یا پخت انتخاب کنند، زیرا پایداری آن در دمای بالا نامشخص است.
اگر تصمیم به اجتناب از سوکرالوز یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی به طور کلی دارید، جایگزین‌های بسیار خوبی وجود دارد.

سوکرالوز یک شیرین کننده مصنوعی است که به طور کلی اگر در حد اعتدال از آن لذت ببرید، بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، تحقیقات در مورد اثرات طولانی مدت آن نتایج متفاوتی را نشان داده است.

مقادیر بیش از حد قند اضافه شده می تواند اثرات مضری بر متابولیسم و سلامت کلی شما داشته باشد.

به همین دلیل، بسیاری از افراد به شیرین کننده های مصنوعی مانند سوکرالوز روی می آورند.

با این حال، در حالی که مقامات ادعا می کنند که سوکرالوز برای خوردن بی خطر است، برخی مطالعات آن را با مشکلات سلامتی مرتبط می دانند.

این مقاله نگاهی عینی به سوکرالوز و اثرات آن بر سلامتی دارد – هم خوب و هم بد.

سوکرالوز چیست؟

سوکرالوز یک شیرین‌کننده مصنوعی بدون کالری است و Splenda رایج‌ترین محصول مبتنی بر سوکرالوز است.

سوکرالوز از شکر در یک فرآیند شیمیایی چند مرحله‌ای ساخته می‌شود که در آن سه گروه هیدروکسیل با اتم‌های کلر جایگزین می‌شوند .

ظاهراً در سال ۱۹۷۶ زمانی که دانشمندی در کالج بریتانیایی دستورات مربوط به آزمایش یک ماده را اشتباه شنیده بود، کشف شد. در عوض، طعم آن را چشید و متوجه شد که بسیار شیرین است.

سپس شرکت‌های Tate & Lyle و Johnson & Johnson به طور مشترک محصولات Splenda را توسعه دادند. این شیرین‌کننده در سال ۱۹۹۸ در ایالات متحده معرفی شد و یکی از محبوب‌ترین شیرین‌کننده‌ها در این کشور است

Splenda معمولاً به عنوان جایگزین شکر در پخت و پز و پخت و پز استفاده می‌شود. همچنین به هزاران محصول غذایی در سراسر جهان اضافه شده است.

سوکرالوز بدون کالری است، اما Splenda همچنین حاوی کربوهیدرات‌های دکستروز (گلوکز) و مالتودکسترین است که محتوای کالری را به ۳. ۳۶ کالری در هر گرم (گرم) می‌رساند.

با این حال، کل کالری و کربوهیدراتی که Splenda به رژیم غذایی شما کمک می‌کند ناچیز است، زیرا هر بار فقط به مقادیر کمی نیاز دارید.

این به این دلیل است که سوکرالوز تقریباً ۶۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر است. علاوه بر سوکرالوز سدیم ساخارین نیز به عنوان یک شیرین‌کننده در محصولات غذایی استفاده می‌شود.

خلاصه

سوکرالوز یک شیرین‌کننده مصنوعی است. Splenda محبوب‌ترین محصول ساخته شده از آن است. سوکرالوز از شکر تهیه می‌شود اما کالری ندارد و بسیار شیرین‌تر است.

تأثیر بر قند خون و انسولین

اکثر مطالعات نشان می‌دهند که سوکرالوز تأثیر کمی بر سطح قند خون و انسولین دارد یا هیچ تأثیری ندارد.

به عنوان مثال، یک مطالعه کوچک نشان داد که مصرف روزانه سوکرالوز هیچ تأثیری بر متابولیسم قند یا حساسیت به انسولین در بزرگسالان سالم ندارد.

مطالعه دیگری نیز یافته‌های مشابهی داشت و گزارش داد که مصرف سوکرالوز با هر وعده غذایی به مدت ۱۲ هفته هیچ تأثیری بر انسولین، سطح قند خون ناشتا، یا هموگلوبین A۱c، نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون ندارد.

با این حال، چند مطالعه دیگر نتایج متناقضی را نشان داده‌اند، با برخی از آن‌ها اشاره شده است که سوکرالوز می‌تواند حساسیت به انسولین را کاهش دهد و قند خون و سطح انسولین را افزایش دهد.

بنابراین، تحقیقات بیشتر با کیفیت بالا در مورد اثرات سوکرالوز بر سطح قند خون و انسولین هنوز مورد نیاز است.

خلاصه

اکثر مطالعات نشان می‌دهد که سوکرالوز تأثیر کمی بر قند خون یا سطح انسولین دارد. با این حال، چندین مطالعه دیگر نتایج متناقضی را نشان داده‌اند.

پخت با سوکرالوز ممکن است مضر باشد

Splenda مقاوم در برابر حرارت است و برای پخت و پز و پخت خوب است. با این حال، مطالعات اخیر این موضوع را به چالش کشیده است.

به نظر می‌رسد که در دما‌های بالا، Splenda شروع به تجزیه شدن و تعامل با سایر مواد تشکیل دهنده می‌کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که گرم کردن سوکرالوز با گلیسرول، ترکیبی که در مولکول‌های چربی یافت می‌شود، مواد مضری به نام کلروپروپانول تولید می‌کند. این مواد ممکن است خطر سرطان را افزایش دهند .

از سوی دیگر، یک مطالعه جدیدتر گزارش داد که سوکرالوز این ترکیبات را هنگام گرم شدن تشکیل نمی‌دهد و برای پخت و پز و پخت بی‌خطر است. با این حال، توجه داشته باشید که این مطالعه توسط Tate & Lyle، تولید‌کنندگان Splenda تأمین مالی شده است.

در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند از شیرین‌کننده‌های دیگر در زمان پخت در دمای بالاتر از ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۵ درجه سانتیگراد) استفاده کنند. همچنین آسپارتام نیز به عنوان یک شیرین کننده در محصولات غذایی استفاده می شود.

خلاصه

در دما‌های بالا، سوکرالوز ممکن است تجزیه شود و مواد مضری تولید کند که می‌تواند به توسعه سرطان کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

آیا سوکرالوز بر سلامت روده تأثیر می‌گذارد؟

باکتری‌های دوست در روده شما برای سلامت کلی شما بسیار مهم هستند.

آن‌ها ممکن است هضم را بهبود بخشند، به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کنند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهند.

جالب توجه است، یک مطالعه ۲ هفته‌ای نشان داد که مصرف ۲۰ درصد از مصرف روزانه قابل قبول سوکرالوز در روز هیچ تأثیری بر باکتری‌های مفید روده ندارد.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف دوز‌های بالای سوکرالوز به مدت ۷ روز، میکروبیوم روده را تغییر نداد.

با این حال، اگرچه این مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کوتاه مدت سوکرالوز بعید است بر سلامت روده تأثیر بگذارد، مطالعات حیوانی در مورد مصرف طولانی مدت سوکرالوز نشان داده است که می‌تواند اثرات منفی داشته باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که مصرف ۶ ماهه سوکرالوز تعادل میکروبیوم روده را مختل کرده و التهاب را افزایش می‌دهد.

بنابراین، مطالعات بیشتری در مورد اثرات طولانی مدت سوکرالوز بر سلامت روده در انسان مورد نیاز است. علاوه بر آن مطالعات زیادی در مورد اثر سوکرالوز بر دیابت نیز صورت گرفته است.

خلاصه

مطالعات انسانی نشان می‌دهد که مصرف کوتاه مدت سوکرالوز بعید است بر سلامت روده تأثیر بگذارد. با این حال، یک مطالعه حیوانی نشان داد که مصرف مقادیر زیاد آن به مدت ۶ ماه می‌تواند تعادل روده را مختل کند.

آیا سوکرالوز باعث افزایش یا کاهش وزن شما می‌شود؟

محصولاتی که حاوی شیرین‌کننده‌های صفر کالری هستند اغلب به عنوان مفید برای کاهش وزن به بازار عرضه می‌شوند.

یک بررسی از ۵۶ مطالعه نشان داد که شیرین‌کننده‌های غیر مغذی می‌توانند تأثیر مفید کمی بر شاخص توده بدنی (BMI) داشته باشند. با این حال، محققان همچنین خاطرنشان کردند که اکثر مطالعات با کیفیت پایین بودند.

از سوی دیگر، بررسی مطالعات مشاهده‌ای در سال ۲۰۱۴ هیچ ارتباطی بین مصرف شیرین‌کننده مصنوعی و وزن بدن یا توده چربی پیدا نکرد، اما افزایش اندکی در شاخص توده بدنی (BMI) گزارش کرد.

در همین حال، طبق این بررسی، کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده – استاندارد طلایی در تحقیقات علمی – نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی به طور متوسط وزن بدن را حدود ۱. ۷ پوند (۰. ۸ کیلوگرم) کاهش می‌دهند.

خلاصه

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند BMI و وزن بدن را کاهش دهند، اما مطالعات بیشتری با کیفیت بالا مورد نیاز است.

آیا سوکرالوز بی‌خطر است؟

مانند سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی، سوکرالوز نیز بسیار بحث برانگیز است. برخی ادعا می‌کنند که کاملاً بی‌ضرر است، اما شواهد در مورد ایمنی و اثرات طولانی مدت آن بر سلامت متناقض است.

به عنوان مثال، اگرچه اکثر تحقیقات نشان می‌دهد که بعید است که قند خون یا سطح انسولین را افزایش دهد، مطالعات دیگر نشان می‌دهد که می‌تواند اثرات منفی داشته باشد.

علاوه بر این، در حالی که مطالعات کوتاه‌مدت روی انسان‌ها نشان داده‌اند که هیچ تأثیری بر سلامت روده ندارد، مطالعات طولانی‌مدت روی حیوانات نتایج متناقضی را نشان داده است.

ایمنی سوکرالوز در دما‌های بالا نیز مورد تردید قرار گرفته است. بنابراین، برخی از افراد ممکن است بخواهند هنگام پخت و پز یا پخت شیرین‌کننده‌های دیگر را انتخاب کنند .

همانطور که گفته شد، اثرات درازمدت سلامتی هنوز نامشخص است، اما مقامات بهداشتی مانند سازمان غذا و دارو (FDA) آن را بی‌خطر می‌دانند.

خلاصه

مقامات بهداشتی سوکرالوز را بی‌خطر می‌دانند، اما مطالعات سؤالاتی را در مورد اثرات سلامتی آن مطرح کرده‌اند. اثرات طولانی مدت مصرف آن بر سلامتی مشخص نیست.

کلام آخر

اگر طعم سوکرالوز را دوست دارید و بدن شما به خوبی با آن برخورد می‌کند، احتمالاً خوب است که در حد اعتدال از آن استفاده کنید. مطمئناً هیچ مدرک واضحی مبنی بر مضر بودن آن برای انسان وجود ندارد.

با این حال، برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند شیرین‌کننده‌های دیگری را هنگام پخت و پز یا پخت انتخاب کنند، زیرا پایداری آن در دمای بالا نامشخص است.

اگر تصمیم به اجتناب از سوکرالوز یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی به طور کلی دارید، جایگزین‌های بسیار خوبی وجود دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.