تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
کد خبر : 51434

سالن‌های سینمای چین فیلم‌های ایرانی را اکران می‌کنند

سالن‌های سینمای چین فیلم‌های ایرانی را اکران می‌کنند

سالن‌های سینمای چین فیلم‌های ایرانی را اکران می‌کنند – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، روح‌ ‏اللّه حسینی مدیرکل دفتر جشنواره‌‏ها و همکاری‌های بین‏‌الملل سا..

سالن‌های سینمای چین فیلم‌های ایرانی را اکران می‌کنند – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، روح‌ ‏اللّه حسینی مدیرکل دفتر جشنواره‌‏ها و همکاری‌های بین‏‌الملل سازمان سینمایی درباره اهمیت و دلایل انعقاد این تفاهمنامه گفت: این تفاهمنامه با توجه به علاقه و تمایل هر دو طرف و بر مبنای برابری، احترام، عمل و منافعِ متقابل و با توجه به قوانین نافذ در هر یک از دو کشور ایران و چین منعقد شده است و نخستین تفاهمنامه‌‏ای است که میان دو کشور منحصراً در موضوع سینما امضا می‌‏شود. پیش از این برنامه مبادلات فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت‏‌های ما وجود داشت اما این نخستین بار است که دو طرف منحصراً در حوزه سینما تفاهمنامه امضا می‏‌کنند.

رئیس کارگروه مبادلات و همکاری‌های سینمایی با کشور چین با اشاره به مفاد این تفاهمنامه گفت: چند بند کلی اما بسیار مهم زمینه‌‏های این تفاهمنامه را تشکیل می‏‌دهند، از جمله مهم‌ترین آنها که از بُعد اقتصادی برای سینمای ایران مهم و راه‌گشا است، باز شدن بازار سینمای چین به روی محصولات سینمایی ایران است که با توجه به وجود هزاران سالن سینما و صدها میلیون مخاطب بالقوه در این کشور، اتفاق بسیار مهمی محسوب می‌‏شود. یکی دیگر از مفاد مهم تفاهمنامه، اقداماتی است که از این پس دو کشور نسبت به تسهیل ارتباط، تبادل و مشارکت نیروهای تخصصی دو کشور در پروژه‏‌های سینمایی، صورت خواهند داد.

حسینی در این زمینه توضیح داد: بر این اساس، نیروی کار متخصص سینمای ایران می‌‏تواند این امیدواری را داشته باشد که در پروژه‌‏های سینمایی کشور چین، در حوزه‌‏هایی که مزیت سینمای ایران محسوب می‏‌شوند، از جمله کارگردانی یا فیلمنامه‌‏نویسی مشارکت داشته باشد و در مقابل، تهیه‌‏کنندگان ایرانی هم این امکان را خواهند داشت که بویژه در حوزه‌‏های فنی و تکنولوژیک، یعنی آنجایی که قوت و قدرت سینمای چین محسوب می‌‏شود، از چینی‌‏ها کمک بگیرند. تفاهم در زمینه تولیدات مشترک سینمایی از دیگر مفاد مهم این تفاهمنامه است که با توجه به وضعیت صنعت و اقتصاد سینمای چین، اتفاقی بزرگ و قابل اعتنا در سینمای ایران خواهد بود.

حسینی درباره مدت این تفاهمنامه گفت: تفاهمنامه ۳ ساله منعقد شده است، اما قابل تمدید است و در واقع آنچه اهمیت دارد شروع این ماجرا است درغیر این‌صورت، تمدید و استمرار آن آسان و بی‌‏زحمت است. فقط کافی است دو طرف بهره‏‌های لازم را برده و از ادامه همکاری رضایت داشته باشند. چین در سال‏‌های گذشته، یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف صادراتی ایران بوده و برای مثال در سال ۱۳۹۷، ارزش صادرات ما به این کشور نزدیک به ۲۱ درصد و بیش از تمام کشورهای دیگر از جمله عراق و روسیه یا ترکیه بوده است. در این بین اما، سهم فرهنگ و صادرات فرهنگی ما به این کشور تقریباً صفر بوده است. از طرف دیگر، بر اساس مشاهدات و مطالعات و بررسی‏‌های ما، چینی‌‏ها اشتیاق بسیاری برای سرمایه‏‌گذاری در سینمای ایران دارند و این اشتیاق از اراده‏‌ای ناشی می‏‌شود که به دیپلماسی عمومی اعتقاد دارد و درک کرده است که فرهنگ، از مهم‌ترین ابزارهای دیپلماسی است.

حسینی با تأکید بر اینکه ایران، منبع سرشار قصه‏‌های بدیع در منطقه است ادامه داد: گرچه بسیاری از کشورهای منطقه، به لحاظ اقتصادی وابستگی چندانی به ایران ندارند، اما از حیث فرهنگی کاملاً تحت سلطه تمدن کهن پارسی محسوب می‌‏شوند. و لذا حتماً چینی‏‌ها برای پیشبرد طرح‌هایی همچون یک جاده-یک کمربند، یا جاده ابریشم، نیازمند همکاری و مشارکت ایران هستند. تصور راه ابریشم مدرن، بدون ایران تقریباً غیرممکن است؛ همان‌طور که اشاره کردم این کشور به همراهی و همکاری با کشور ایران اشتیاق و تمایل دارد. به هر ترتیب، این تعامل می‏‌تواند بهره‏‌های فراوانی برای طرفین داشته باشد، از جمله اینکه سینمای ایران می‏‌تواند از تجارب صنعتی سینمای چین بهره ببرد و سینمای چین نیز از قابلیت‏‌های فرهنگی و هنری سینمای ایران بهره‌‏مند شود.

تفاهم‏نامه مبادلات و همکاری‏‌های سینمایی میان سازمان امور سینمایی و سمعی‌‏‏بصری و دفتر ملی فیلم جمهوری خلق چین اواخر اردیبهشت ماه با حضور حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی ایران و وانگ شیا هوی رئیس سازمان ملی فیلم ‏جمهوری‏ خلق‏ چین امضا شد.

سریع و خشن ۹ در جشنواره کن اکران می‌‌شودماجرای افشاگری علیه هاروی واینستین تبدیل به فیلم شدبیشتر فیلمسازان ما برای حضور در جشنواره‌های خارجی فیلم می‌سازند!/ فروش فیلم‌های ایرانی در جهان چقدر است؟

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.