تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
کد خبر : 584559

راهنمای حل مشکل داغ کردن گوشی‌ های اندرویدی + برنامه‌های کاربردی

راهنمای حل مشکل داغ کردن گوشی‌ های اندرویدی + برنامه‌های کاربردی

راهنمای حل مشکل داغ کردن گوشی‌ های اندرویدی + برنامه‌های کاربردی داغ کردن گوشی های اندرویدی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که با دانستن و رعایت آن‌ها می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید. گوشی‌های هوشمند مدرن دستگاه‌های قدرتمندی هستند. آن‌ها با داشتن پردازنده‌های فوق‌العاده سریع توانایی ضبط ویدیوی 8K، اتصال 5G ثابت و بازی‌‌های

راهنمای حل مشکل داغ کردن گوشی‌ های اندرویدی + برنامه‌های کاربردی

داغ کردن گوشی های اندرویدی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که با دانستن و رعایت آن‌ها می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

گوشی‌های هوشمند مدرن دستگاه‌های قدرتمندی هستند. آن‌ها با داشتن پردازنده‌های فوق‌العاده سریع توانایی ضبط ویدیوی 8K، اتصال 5G ثابت و بازی‌‌های فشرده و سنگین را دارند. اما تمام این اقدامات سنگین، گرمای زیادی را نیز تولید می‌کند. اکثر گوشی‌های اندرویدی امروزی یک راه حل خنک کننده در نظر گرفته‌اند که در سخت افزار گوشی‌ها گنجانده شده است. معمولا سازندگان از محفظه‌های بخار پر از مایع استفاده می‌کنند که روی باتری و چیپست گوشی قرار گرفته‌اند. محفظه‌های بخار گرما را از آن قطعات دفع می‌کنند و معمولا در جلوگیری از داغ شدن بیش از حد تلفن شما موثر هستند، گرچه این روش همیشه هم موثر نیست.

گوشی‌های اندرویدی (مانند همه‌ی گوشی‌های هوشمند) در محدوده دمایی کمی به صورت بهینه کار می‌کند و گاهی اوقات ممکن است هنگام لمس آن‌ها احساس داغی و گرما کنیم. از آنجا که اکثر تلفن‌ها‌ی اندرویدی برای جلوگیری از این گرما، فن خنک کننده داخلی ندارند، می‌توانند به دلایل متعددی بیش از حد گرم شوند.

باگ‌های اصلاح نشده، مالتی تسکینگ یا استفاده بیش از حد اینترنت، دمای بالای محیط و شارژرهای نامطمئن یا آسیب دیده همگی می‌توانند موجب داغ کردن گوشی های اندرویدی شوند. زمان بروز این مشکل همیشه مشخص نیست، اما تا زمان خنک شدن گوشی عملکرد آن دچار مشکل می‌شود. علاوه بر این گرمای بیش از می‌تواند سلامت باتری را زودتر از حد معمول کاهش دهد.

چه مواردی باعث داغ کردن گوشی های اندرویدی می‌شوند؟

هنگام تشخیص داغ کردن بیش از حد گوشی اندرویدی باید دو جز را در نظر بگیرید، یکی باتری و دیگری پردازنده. اگر پردازنده آن داغ شده باشد، عملکرد گوشی دچار مشکل می‌شود یا برخی از ویژگی‌های آن (معمولا دوربین) نیز تا زمانی که دمای گوشی کاهش نیافته به خوبی کار نمی‌کنند. لازم به ذکر است زمانی که دمای گوشی‌های اندرویدی بیش از حد افزایش می‌یابد، برای شما اعلانی ارسال می‌شود.

یکی از نشانه‌های دیگر داغ شدن گوشی، داغی ناحیه‌ی نزدیک دوربین (محل قرار گیری پردازنده) است. اما اگر باتری گوشی داغ شده باشد، بدنه پشتی گوشی شما همیشه هنگام شارژ کردن گوشی داغ می‌‌شود و متاسفانه گرما موجب تخریب سریع باتری شده و طول عمر آن را کاهش می‌دهد. لوازم جانبی آسیب دیده‌ای مثل کابل شارژ فرسوده و خراب نیز ممکن است باعث افزایش دمای گوشی شما شود.

برای تجزیه و تحلیل بهتر می‌توانید با استفاده از یک اپلیکیشن متفرقه دمای CPU و باتری دستگاه خود را بررسی کنید. یک برنامه محبوب و منبع باز به نام CPU Info به صورت رایگان در گوگل پلی استور در دسترس شماست.

۱- پلی استور را جستجو کرده و اپلیکیشن CPU Info را دانلود کنید.

۲- برنامه CPU Info را باز کرده و روی نماد دماسنج ضربه بزنید تا وارد تب Temperature شوید.

۳- برای تغییر واحدها بین سانتی گراد و فارنهایت، روی آیکون چرخ دنده (تنظیمات) ضربه بزنید تا تنظیمات باز شود و بعد روی منوی Temperature Unit ضربه بزنید. طبق گفته‌ی کمپانی سامسونگ هنگام خاموش کردن یا تخلیه‌ی شارژ، دمای تلفن شما نباید بیش‌تر از ۹۵ درجه فارنهایت یا ۳۵ درجه سانتی‌گراد باشد.

در حین استفاده به طور میانگین تا ۱۱۰ درجه فارنهایت (۴۳ درجه سانتی‌گراد) در محدوده قابل قبول است، اما اگر برنامه‌ی CPU Info دائما فراتر از این حد را نشان دهد، یعنی تلفن شما بیش از حد داغ شده است.

در صورت داغ کردن گوشی های اندرویدی چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

داغ کردن گوشی های اندرویدی

گرمای بیش از حد گوشی نباید به جایی برسد که منجر به اتفاقات غیرقابل جبران شود. اکثر تلفن‌های مدرن سیستم‌‌های خنک کننده‌ای در سخت افزارشان تعبیه شده است. راه حل‌های خنک کننده معمولا گرمای ناشی از لوله‌های پر از بخار را جذب کرده و از قسمت‌های مهم داخلی گوشی دفع می‌کنند.

اما استفاده زیاد، بازی‌های فشرده، حداکثر روشنایی صفحه نمایش و نرخ تازه‌سازی می‌تواند باعث کار کردن بیش از حد محفظه‌های خنک کننده شود. شارژ کردن گوشی در محیط‌های گرم نیز اثر مشابهی دارد. هنگامی که سیستم خنک کننده تحت فشار قرار می‌گیرد، تلفن شروع به گرم شدن می‌کند.

وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، مدیریت حرارتی هوشمند عملکرد CPU و GPU را کاهش می‌دهد. ویژگی‌هایی مانند سرویس‌های اینترنت، دوربین و GPS به طور موقت به حالت تعلیق درمی‌آیند. حتی ممکن است از شما خواسته شود که قبل از استفاده و روشن کردن آن‌ها مدتی منتظر بمانید تا تلفن‌تان خنک شود. اگر گوشی شما در حال شارژ باشد، سرعت شارژ آن کند شده یا حتی ممکن است متوقف شود. این موارد می‌توانند آزار دهنده باشند، اما بدون چنین محافظت پیچیده‌ای، این گرما می‌تواند سیستم چیپست داخل گوشی اندرویدی شما داغ کند.

چگونه یک گوشی اندرویدی که بیش از حد داغ شده را خنک کنیم؟

داغ کردن گوشی های اندرویدی

با آنکه گوشی‌های اندرویدی پس از گذشت مدت زمانی خود به خود خنک می‌شوند، اما چند مرحله وجود دارد که می‌توانید برای سرعت بخشیدن به این روند انجام دهید. اول اینکه اگر گوشی شما در شارژ است آن را جدا کنید. با آنکه گوشی شما به طور خودکار سطح برق را کنترل می‌کند، اما طبق گفته‌های گوگل بهتر است که فورا آن را از شارژ جدا کنید. اگر گوشی شما قاب محافظ دارد، آن را بردارید تا دمای بالای آن سریع‌تر کاهش پیدا کند.

سپس به منوی برنامه‌های اخیر بروید و همه‌ی برنامه‌های در حال اجرا را پاک کنید. همچنین گوشی خود را روی حالت پرواز قرار دهید تا مودم استراحت کند. اگر رابط کاربری گوشی شما برای پاک کردن برنامه‌ها یا چرخیدن در آن بسیار کند است و تاخیر دارد، دکمه پاور را نگهدارید تا ریبوت شود. قرار دادن گوشی زیر نور مستقیم خورشید، به خصوص در روزهای گرم تابستان باعث داغ کردن گوشی های اندرویدی می‌شود.

آن را از معرض آفتاب بردارید و در صورت ممکن از طریق یک فن آن را خنک کنید. گوشی در چنین شرایطی به حدی داغ می‌شود که دلتان می‌خواهد آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید. از انجام این کار به شدت خودداری کنید، زیرا قرار دادن آن در یخچال می‌تواند برای همیشه به دستگاه شما آسیب برساند. در نهایت می‌توانید حالت Ultra Power Saving را برای محدود کردن ویژگی‌های غیرضروری روشن کنید.

چگونه از داغ کردن گوشی های اندرویدی جلوگیری کنیم؟

داغ کردن گوشی های اندرویدی

اگر تلفن شما فقط هنگام شارژ شدن بیش از حد گرم می‌شود، چند دلیل می‌تواند داشته باشد. تهویه ضعیف، شارژر خراب و نحوه‌ی شارژ کردن دستگاه می‌توانند در این مشکل نقش داشته باشند. تلفن شما باید روی یک سطح صاف و سخت قرار گیرد تا گرما را در خود نگه ندارد. شارژ کردن تلفن روی بالش، تخت یا داخل کیف می‌تواند سیستم‌های خنک کننده را تحت تاثیر قرار دهد.

معمولا جنس قاب‌های محافظ از پلاستیک است، پس اگر تلفن شما به طور مرتب دچار داغی یا افزایش دما می‌شود، قاب محافظ را از آن جدا کنید. کابل‌ شارژهای خراب یا پاره می‌توانند تا حد نقطه جوش داغ شوند و در این فرآیند تلفن شما هم دچار داغی شود. شارژر و کابل آن را با دقت مورد بررسی قرار دهید تا هیچ ساییدگی و خمیدگی نداشته باشد، در غیر این صورت آن‌ها را تعویض کنید.

بدافزارها و برنامه‌های به‌روز نشده نیز باعث داغ کردن گوشی های اندرویدی می‌شوند. اگر فکر می‌کنید که تلفن شما ویروسی شده است، گوشی را اسکن کرده و آن را پاکسازی کنید. همچنین می‌توانید برنامه‌های غیرضروری یا برنامه‌هایی که باگ دارند و باعث داغی بیش از حد گوشی می‌شوند را حذف کنید.

برای حل این مشکل وارد تنظیمات شوید و گزینه‌ی Battry را لمس کنید و بعد گزینه‌ی Battery Optimization (بهینه سازی باتری) را برای برنامه‌های باقی مانده گوشی فعال کنید. همچنین می‌توانید برخی از تنظیمات برگزیده را برای خنک‌تر نگه داشتن تلفن خود تنظیم کنید. روشنایی صفحه نمایش گوشی را روی حالت خودکار تنظیم کنید و ویژگی‌هایی مثل بلوتوث، GPS و اینترنت 5G را تنها در صورت نیاز روشن کنید.

مقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.