تاریخ انتشار : جمعه ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸
کد خبر : 609909

دم افزارهای نسل سوم قهوه کدام اند؟ معرفی نسل های اول، دوم و سوم قهوه

دم افزارهای نسل سوم قهوه کدام اند؟ معرفی نسل های اول، دوم و سوم قهوه

امروزه به شکلی گسترده، مفاهیم جدیدی مانند قهوه نسل جدید، قهوه ساز های نسل سوم یا دم افزارهای موج سوم را می شنویم. با پیشرفت علم و تکنولوژی، بشر به ذائقه های مختلف روی آورده است بنابراین غیرممکن است که قهوه از این مسیر جا بماند. اما موج سوم قهوه که امروزه بین علاقمندان قهوه مطرح

امروزه به شکلی گسترده، مفاهیم جدیدی مانند قهوه نسل جدید، قهوه ساز های نسل سوم یا دم افزارهای موج سوم را می شنویم. با پیشرفت علم و تکنولوژی، بشر به ذائقه های مختلف روی آورده است بنابراین غیرممکن است که قهوه از این مسیر جا بماند. اما موج سوم قهوه که امروزه بین علاقمندان قهوه مطرح است به چه معناست؟ تفاوت بین نسل 1، 2 و 3 چیست و روش دم آوری آن ها چگونه است؟ در این مقاله به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد. با پارتاک استور همراه باشید.

موج های قهوه

برای پاسخ به مفهوم عمیق موج سوم قهوه، ابتدا روند طی شده برای موج های اول و دوم را باید مطرح کنیم. اولین بار در دهه 1960 میلادی، قهوه وارد بازار شد. با ورود قهوه به بازار و رشد چشمگیر، قهوه در دسترس عموم قرار گرفت. چندی بعد، تنها سرعت قهوه ملاک نبود و به کیفیت آن نیز اهمیت داده شد. امروزه، علم قهوه شناسی و دم آوری تخصصی توسط دم افزارهای مناسب، در قالب موج سوم قهوه عرضه می شود.

آنچه امروزه در بازار ایران بسیار دلگرم کننده است، پذیرا بودن علاقمندان قهوه به دم افزارهای جدید است. از این رو در ادامه این مقاله، پس از معرفی نسل های قهوه، به معرفی مهم ترین دم افزارهای نسل سوم خواهیم پرداخت.

موج اول قهوه

اولین نسل قهوه به قرن 18میلادی بر میگردد. از اهداف موج اول، تهیه قهوه در سریع ترین زمان ممکن بود. طرز تهیه قهوه در این موج بسیار سریع اما از نظر طعم نامناسب بود. مهم ترین نوآوری در این زمان، توسط برادران هیلز بود که در سال 1900، روش بسته بندی جدید خلا (بدون وجود هوا در بسته بندی) را اختراع کردند. این بسته بندی به تازه ماندن قهوه کمک می کرد. محبوب ترین دم افزارهای موج اول شامل قهوه جوش ها می شود.

موج دوم قهوه

دم افزارهای نسل سوم قهوه کدام اند؟ معرفی نسل های اول، دوم و سوم قهوه

با پیشرفت تکنولوژی، دم افزارهای جدید در زندگی روزمره توسط مردم انتخاب شد. اگرچه امروزه بیشتر در مورد نسل سوم می شنویم در واقع از نسل دوم می آید. در این نسل، در کنار سرعت، به کیفیت و طعم قهوه اهمیت داده شد. در این دهه، ظهور نوشیدنی هایی همچون اسپرسو، لاته و فرنچ پرس در میان علاقمدان به قهوه تخصصی رواج یافت. قهوه سازهای برقی مانند دستگاه های اسپرسوساز در این موج، اختراع جذاب و محبوب به شمار می رود.

موج سوم قهوه

این نقطه عطفی در فرهنگ قهوه است که می توان پیشرفت چشمگیر و اهمیت به طعم قهوه را مشاهده کرد. طراحی های نوین و کارآمد با تمرکز بر تکنیک های دم آوری جهت آزادسازی نت های قهوه از ویژگی های منحصر به فرد این نسل قهوه است.

دم افزارهای نسل سوم

دم افزارهای نسل سوم قهوه کدام اند؟ معرفی نسل های اول، دوم و سوم قهوه

  • کمکس

  • ایروپرس

  • سایفون

  • V60

  • فرنچ پرس

در ادامه به معرفی محبوب ترین دم افزارهای نسل سوم خواهیم پرداخت.

  • هاریو وی 60 (Hario v60)

این دم افزار شبیه به یک فنجان مخروطی با یک سوراخ در انتهاست که بهترین سطح تماس بین آب داغ و دانه های قهوه را فراهم می کند. افرادی که به دنبال یک فنجان قهوه با کیفیت هستند، با توجه به مدت زمان تماس آب و قهوه، طعم و عطرهای متفاوتی تهیه می کنند. دریپر v60 یکی از محبوب ترین دم افزارها برای تهیه قهوه های تخصصی است.

روش دم آوری v60

برای تهیه قهوه با این دم افزار، در ابتدا فیلتر را در بالا قرار داده و آن را با کمی آب داغ بشویید. آب داغ را خالی کرده و سپس پودر قهوه تازه آسیاب شده را به درون آن بریزید. آب داغ را توسط کتل، به صورت چرخشی و یکنواخت در دو مرحله به فاصله 30 ثانیه بریزید. اندکی صبر کنید تا قهوه دم آوری شود.

  • کمکس (Chemex)

کمکس از دیگر روش های جذاب و کاربردی دم آوری قهوه است که شکل ظاهری آن را می توان به ساعت شنی تشبیه کرد. این دم افزار اولین بار توسط یک شیمیدان آلمانی به نام پیتر شلمبوم در سال 1941 طراحی شد.

روش دم آوری قهوه با کمکس

طرز تهیه قهوه با کمکس می تواند در اوج سادگی، نیاز به دقت داشته باشد. برای تهیه قهوه دمی با کمکس، مراحل زیر را دنبال کنید.

در ابتدا آب جوش تهیه کنید. فیلتر را همانند v60 درون کمکس قرار داده و کمی آن را با آب داغ بشویید و آب اضافی را خالی کنید. پودر قهوه تازه آسیاب شده را به درون کمکس اضافه کرده و آب داغ را در دو مرحله به فاصله 30 ثانیه به کمکس اضافه کنید.

پیشنهاد می شود ریزش اول، سطح قهوه را پوشانده (مرحله بلومینگ یا شکوفا شدن) و در ریزش دوم مابقی آب اضافه شود. تلاش کنید از ریختن آب فقط در مرکز یا لبه ها خودداری و آب را به صورت یکنواخت به تمام سطح قهوه اضافه کنید. بعد از 2 دقیقه که آب از فیلتر خارج شد، فیلتر را خارج کرده و قهوه خود را سرو کنید.

  • آئروپرس (Aeropress)

شکل استوانه ای ایروپرس و طراحی منحصربه فرد این دم افزار نسل سوم سبب می شود تا قهوه ای غلیظ به سبک اسپرسو ارائه دهد. دم آوری قهوه با این دم افزار نیز جذابیت خود را به همراه دارد.

روش دم آوری قهوه با ایروپرس

طرز تهیه قهوه با ایروپرس جذابیت خاصی به همراه دارد. بهتر است که در ابتدا، داخل آن را با آب داغ گرم کرده و سپس قهوه آسیاب شده با درجه متوسط را در قسمت فوقانی قرار دهید. سپس آب جوش را در دو مرحله (به فاصله 45 ثانیه) به آن اضافه کرده و با قاشق مخصوص، قهوه و آب را با یکدیگر هم زده و مخلوط کنید.

در نهایت، پس از قرار دادن کاغذ فیلتر، ایروپرس را روی لیوان قهوه قرار داده و به مدت 30 ثانیه فشار دهید تا قهوه فیلتر شده در لیوان تهیه شود.

  • سایفون (Syphon)

سایفون از دیگر دم افزار های محبوب موج سوم قهوه است که مناسب ترین ترجمه این دم افزار در فرهنگ فارسی، قوری دارای خلا است. این دم افزار اولین بار در سال 1830 توسط لوف آلمانی ساخته و توسط مادام وسیو در فرانسه در سال 1840 ثبت شد. سایفون، با توجه به ایجاد فشار بخار آب با خلا، قهوه ای به روش فیلتری (غوطه وری) ارائه می دهد.

طرز تهیه قهوه با سایفون

برای تهیه یک فنجان قهوه بی نظیر توسط این دم افزار نیاز به آسیاب با درجه متوسط خواهید داشت. پس از نصب قطعات سایفون، مقدار آب مورد نظر را درون محفظه پایینی ریخته و سپس محفظه بالایی که از قبل، فیلتر را درون آن قرار داده اید نصب کنید.

نکته : پس از قرار دادن فیلتر درون سایفون، فنر آن را از زیر کشیده تا فیلتر به خوبی نصب شود.

منبع حرارتی خود را در زیر محفظه پایین قرار داده و پودر قهوه تازه آسیاب شده را در محفظه فوقانی بریزید. اجازه دهید تا بخار آب جوش آمده، وارد محفظه بالایی شود. در نهایت حرارت را دور کرده و تا انتقال قهوه فیلتر شده به درون محفظه زیرین صبر کنید. قهوه شما آماده سرو است.

سخن پایانی

قهوه، نوشیدنی جذاب است که در بهبود تجربه فرهنگی و اجتماعی نقش بسزایی دارد. در دنیای امروزی، دم افزارهای پیشرفته، نقش بی بدیلی در ایجاد آروما و نت های طعمی قهوه دارند. در این مقاله، پس از اشاره به موج های اول، دوم و سوم قهوه، به محبوب ترین دم افزارهای نسل سوم پرداخته شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.