تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲
کد خبر : 609126

بهترین روغن پخت و پز و سرخ کردنی به گفته یک سرآشپز

بهترین روغن پخت و پز و سرخ کردنی به گفته یک سرآشپز

این متن تجربه یک سرآشپز با سابقه و کارکشته است که علاوه بر خوشمزه بودن و لذیذ بودن آن، به سلامت غذا نیز، اهمیت ویژه‌ای قائل است و غذای سالم را با بهترین روغن آماده می‌کند. به نظر شما انتخاب این سرآشپز، چه روغنی می‌تواند باشد؟ آیا تمام روغن‌های خوراکی برای پخت و پز و

این متن تجربه یک سرآشپز با سابقه و کارکشته است که علاوه بر خوشمزه بودن و لذیذ بودن آن، به سلامت غذا نیز، اهمیت ویژه‌ای قائل است و غذای سالم را با بهترین روغن آماده می‌کند. به نظر شما انتخاب این سرآشپز، چه روغنی می‌تواند باشد؟

آیا تمام روغن‌های خوراکی برای پخت و پز و سرخ کردن مناسب است؟ یا فقط باید از روغن خاصی برای پخت و پز و خوراک استفاده کرد؟

روغن مایع (آفتابگردان) فروشگاهی، روغن کنجد، روغن زیتون فرابکر، روغن ذرت، روغن آووکادو! به نظرتان کدام یک انتخاب سرآشپز نمونه است؟ بله شاید حدس زده باشید! روغن زیتون سالم‌ترین روغن خوراکی برای پخت و پز و سرخ کردن است. با خیال راحت از آن به هر مقدار معقول استفاده کنید.

در ادامه اطلاعات مفیدی درباره روغن‌ها تقدیمتان می‌کنیم:

همه چیز درباره نقطه دود روغن

نقطه دود، میزان مقاومت روغن در برابر حرارت است یعنی زمانی که روغن شروع به تجزیه و اکسید شدن می‌کند. روغن‌ها نقاط دود مختلفی دارند که هر کدام تا نقطه دود قابل مصرف است و وقتی به نقطه دود رسید به هیچ عنوان نباید از آن روغن استفاده کرد. غیر از آنکه طعم بدی به غذا خواهد داد، اگر روغن به مقداری داغ شود که به نقطه دود برسد، عناصر سمی و سرطان زا به غذا اضافه خواهد شد که این بدترین حالت برای هر نوع ماده غذایی است که سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

دانشمندان این حوزه معتقداند دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت بهترین دما برای سرخ کردن عمیق مواد غذایی است و با این دما غذا ترد‌تر خواهد شد. حال ممکن است شما برای بعضی غذاها نیاز به دمای بیشتری داشته باشید پس نیاز است تا نقطه دود روغن‌های مختلف را بدانید.

  • روغن کنجد با دمای نقطه دود ۴۳۷ درجه فارنهایت یا ۲۲۵ درجه سانتیگراد
  • روغن آفتابگردان با دمای نقطه دود ۴۵۰ درجه فارنهایت یا ۲۳۲ درجه سانتیگراد
  • روغن کانولا با دمای نقطه دود ۴۰۰ درجه فارنهایت یا ۲۰۰ درجه سانتیگراد
  • روغن ذرت با دمای نقطه دود ۴۵۰ درجه فارنهایت یا ۲۳۲ درجه سانتیگراد
  • روغن زیتون فرابکر با نقطه دود ۴۰۰ درجه فارنهایت یا ۲۱۰ درجه سانتیگراد

۳ روغن توصیه شده هم برای پخت و پز و هم برای سرخ کردن

روغن‌ها نقش بسیار موثری در روند زندگی ما و در نهایت در سلامتی هر فردی خواهد داشت. استفاده روزانه از هر روغنی توصیه نمی‌شود و برای مصرف روغن ممنوعات خاصی وجود دارد. البته استثنا هم وجود دارد و روغنی مانند روغن زیتون فوق بکر برای سلامتی مفید بوده و شما می‌توانید از آن بصورت سرد و یا پخت و پز بهره ببرید.

در ادامه با روغن‌های خوراکی زیر آشنا می‌شویم:

  1. روغن زیتون
  2. روغن ذرت
  3. روغن آووکادو

روغن زیتون

بهترین روغن پخت و پز و سرخ کردنی به گفته یک سرآشپز

در اینجا می‌خواهیم درباره سلطان روغن‌ها صحبت کنیم که آنقدر خواص مفید در خود دارد که در بعضی نقاط جهان از آن به طلای سبز یاد می‌کنند. این روغن می‌تواند جان شما را دربرابر سکته‌های قلبی ایمن کند. شما با مصرف روغن زیتون فرابکر دیگر به یبوست و بیماری‌های روده دچار نخواهید شد. این روغن بهترین انتخاب برای رفع دردهای عضلانی، زانودرد و کمردرد است. پلی فنول موجود در این محصول، ایمنی بدن شما را در برابر بیماری‌ها چند برابر می‌کند.

امروزه اکثر مردم جهان به اهمیت روغن زیتون و استفاده از آن در خوراک و غذا پی برده‌اند و روزانه حتماً به مقدار مشخصی این روغن را میل می‌کنند. وقتی از روغن زیتون در سالاد استفاده می‌کنید طعم بی‌نظیری را تجربه خواهید کرد.حتی بهترین روغن سرخ کردنی روغن زیتون است.

تهیه انواع سس‌ها در آشپزی‌های امروزی با روغن زیتون نیز همراه است و یک طعم دهنده بی‌نظیر نیز محسوب می‌شود.

خوردن روزانه روغن زیتون بابو ۱۰۰٪ خالص به تمام سنین توسط محققین و پزشکان جهانی توصیه شده و خوب است بدانید که اگر روغن زیتون را در سبد غذایی خود قرار دهید نهایتاً طول عمر بیشتر و شادتری خواهید داشت؛ پس اگر کمی قیمتی متفاوت‌تر از روغن‌های ارزان فروشگاهی داشت، بدانید که شما برای سلامتی خود خرج خواهید کرد و هدر نمی‌رود. یکی از فروشگاه‌های معتبر و تخصصی روغن زیتون، فروشگاه 013 برادران حیدری است که می‌توانید به صورت اینترنتی از طریق تماس تلفنی 09934004311 یا از سایت olive013.com روغن زیتون عمده و جزئی را سفارش و درب منزل تحویل بگیرید.

روغن ذرت

روغن ذرت یکی دیگر از روغن‌های سالم برای پخت و پز و سرخ کردن است که دمای نقطه دود خوبی دارد و به راحتی در دسترس شماست. اگر سری به فروشگاه‌های نزدیک منزل خود بزنید روغن ذرت را خواهید یافت. متاسفانه هیچ منبعی وجود ندارد که اصل بودن روغن ذرتی که شما خریده‌اید را تایید کند. نکته دیگری که شبهه ایجاد می‌کند، وجود ذرت‌های تراریخته در بازار است که برای سلامتی بسیار مضر است.

پس اگر روغن ذرت خریداری می‌کنید حتما از برند معتبر و با ضمانت بخرید و از اصل بودن و خالص بودن آن اطمینان پیدا کنید. بین این روغن و روغن زیتون قطعاً روغن زیتون انتخاب بهتری خواهد بود.

روغن آووکادو

روغن آووکادو یک روغن گیاهی مناسب برای پخت و پز است که خواص و ویتامین‌های مفیدی نیز در آن وجود دارد. این روغن که رنگ سبز دارد کمی تلخ است ولی در صورتی که تصفیه شود رنگ آن زرد شده و از تلخی آن کم می‌گردد. این روغن و روغن زیتون بهترین گزینه برای افرادی است که به دنبال لاغری شکم و پهلو هستند.

اگر نگران پوست و موی خود هستید، این روغن در کنار روغن زیتون می‌تواند مکمل و تغذیه مناسبی برای پوست و موی شما باشد‌. از نظر در دسترس بودن شاید مانند روغن‌های دیگر در دسترس نباشد اما با کمی گشت و گذار در فروشگاه‌ها آن را پیدا می‌کنید.

اگر آلرژی دارید، این روغن برای شما مناسب نیست و نباید از آن استفاده کنید.

آیا روغن زیتون برای سرخ کردن مناسب است؟

همانطور که قبلاً هم گفتیم روغن زیتون یک روغن بی‌نظیر برای استفاده در هر سنی محسوب می‌شود. اما خیلی‌ها فکر می‌کنند که روغن زیتون را فقط می‌توان در پخت و پز معمولی استفاده کرد و نمی‌توان از آن بعنوان سرخ کردنی استفاده کرد. این یک اشتباه است و تبلیغات و اطلاع رسانی‌های اشتباه باعث شده بود تا بسیاری از افراد روغنهای مضر دیگری را جایگزین روغن زیتون فوق بکر کنند و از خواص و طعم بی‌نظیری که به غذا می‌دهد، بی‌نصیب بمانند.

بهترین روغن پخت و پز و سرخ کردنی به گفته یک سرآشپز

با توجه به نقطه دود روغن زیتون که نقطه دود بالایی نیز محسوب می‌شود، شما به راحتی می‌توانید، غذاهای سرخ کردنی خود مانند ماهی را در روغن زیتون سرخ کنید و با توجه به گسترده شدن فضای مجازی، قطعاً دیده‌اید که آشپزهای معروف ایران و جهان امروزه، بیش از قبل از روغن زیتون استفاده می‌کنند. این روغن طعم دهنده بی‌نظیر غذاهای شما خواهد بود.

اگر از بابت سرخ کردن با روغن زیتون شکی دارید مقاله زیر از وب سایت مرجع را بخوانید تا با خیال راحت از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده کنید:

https://olive013.com/olive-oil-for-frying/

اگر در رستوران کار می‌کنید یا برای سفر آماده می‌شوید با از کسانی هستید که عاشق آشپزی‌های متنوع در طبیعت هستید یا کسانی که انواع غذاهای لذید را در منزل آماده می‌کنید، در صورتی که برای سرخ کردن غذایی به روغن نیاز داشتید، با اطمینان از روغن زیتون استفاده کنید. قطعاً این انتخاب شما را شگفت زده می‌کند و این در حالیست که به سلامت شما هیچ ضرری نمی‌رسد.

روغن‌هایی که هنگام سرخ کردن باید از آنها صرف نظر کرد

در پایان باید اشاره کنیم به روغنهایی که به هیچ وجه نباید هنگام سرخ کردن غذا از آنها استفاده کنیم. روغن‌هایی که نقطه دود پایین دارند مانند روغن نارگیل و یا روغن‌های مایع فروشگاهی که مخصوص پخت و پز و سالاد بوده را نباید برای سرخ کردن استفاده کرد. این روغن‌ها در صورتی که بعنوان سرخ کردنی استفاده شوند سرطان زا بوده و سلامت فرد را به خطر می‌اندازند.

بهتر است روغن‌های سالم را جایگزین روغن‌های مضر کنیم و هرچه زودتر سلامتی را به خود و خانواده‌مان هدیه کنیم. اگر همین امروز هم روغن مصرفی خانوار خود را عوض کنید و از روغن سالم مانند روغن زیتون استفاده کنید، هر روزی که می‌گذرد به طول عمر شما افزوده خواهد شد زیرا روغن سالم باعث طول عمر شما خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.