تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
کد خبر : 604894

آزمایش hla b27 مثبت نشانه چیست

آزمایش hla b27 مثبت نشانه چیست

آزمایش hla b27 برای تعیین سطح آنتی‌ژن لوکوسیت انسانی B27 در سطح سلول‌ها انجام می‌شود. مثبت بودن و منفی بودن این تست به نتیجه‌گیری پزشک در مورد وضعیت بیمار کمک می‌کند. شما می‌توانید این تست را به‌صورت آزمایش در منزل یا از طریق مراجعه حضوری به آزمایشگاه انجام دهید. این تست در صورت مشکوک بودن پزشک به وجود

آزمایش hla b27 برای تعیین سطح آنتی‌ژن لوکوسیت انسانی B27 در سطح سلول‌ها انجام می‌شود. مثبت بودن و منفی بودن این تست به نتیجه‌گیری پزشک در مورد وضعیت بیمار کمک می‌کند. شما می‌توانید این تست را به‌صورت آزمایش در منزل یا از طریق مراجعه حضوری به آزمایشگاه انجام دهید. این تست در صورت مشکوک بودن پزشک به وجود بیماری‌های خودایمنی در فرد مراجعه‌کننده، درخواست می‌شود.

آزمایش HLA-B27 چطور استفاده می‌شود؟

بهتر است بدانید که تست HLA-B27 یک آزمایش تشخیص قطعی نیست و در واقع برای کمک به تقویت یا تأیید تشخیص بیماری‌های دیگر انجام می‌شود که عبارتند از:

  • بیماری AS (اسپوندیلیت آنکلیوزان)
  • بیماری آرتریت واکنشی
  • بیماری JRA (آرتریت روماتوئید نوجوانان)
  • و در برخی از موارد یووئیت قدامی

از نتیجه تست اچ ال ای بی 27 به همراه آزمایش‌های دیگر و همچنین ارزیابی علائم بیمار برای حمایت یا رد تشخیص بیماری‌های خودایمنی که در بالا نام بردیم، استفاده می‌شود. امروزه برخی از لابراتوارها امکان آزمایش در منزل و آزمایش در محل کار را فراهم کرده‌اند و نمونه‌گیری‌های لازم برای این تست را نیز انجام می‌دهند.

چه زمانی پزشک آزمایش HLA-B27 را سفارش می‌دهد؟

نتیجه تست HLA-B27 شامل اطلاعاتی است که به پزشک کمک می‌کند تا شرایط بیمار را بهتر ارزیابی کند. این آزمایش در شرایط زیر توسط پزشک درخواست می‌شود:

  • زمانی که فرد با درد و التهاب حاد یا مزمن در ستوان فقرات، قفسه سینه، گردن، چشم‌ها یا مفاصل به پزشک مراجعه کند و تشخیص اولیه پزشک، ارتباط این علائم با یک اختلال خودایمنی باشد.
  • هنگامی که پزشک معالج مشکوک به بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان باشد. (البته این در شرایطی است که بیماری هنوز در مراحل اولیه باشد؛ زیرا در اوایل بیماری نشانه‌های تغییرات ستون فقرات در اشعه ایکس قابل مشاهده نیست.)
  • گاهی برای بیماران مبتلا به یووئیت تجویز می‌شود.

نتیجه آزمایش HLA-B7

تست Hla-B27 یکی از آن تست‌هایی است که نمونه‌گیری آن توسط خدمات آزمایش در منزل آزمایشگاه‌های معتبر انجام می‌شود. نتیجه مثبت و منفی و این آزمایش به شرح زیر تفسیر می‌شود:

زمانی که جواب آزمایش HLa-b27 مثبت باشد، به این معنی است که احتمالاً فرد به بیماری‌ خود ایمنی مبتلا شده باشد.

برای مثال، وقتی علائمی همچون التهاب و درد مزمن در فرد بیمار دیده می‌شود و همچنین از طریق اشعه ایکس، تغییرات دژنراتیو در استخوان‌های فرد بیمار مشاهده شده باشد، نتیجه مثبت آزمایش hla-b27 تشخیص بیماری اسپوندیلیت آنیکیلوزان، آرتریت واکنشی یا هر اختلال خودایمنی مرتبط دیگر را تقویت می‌کند. چنین شرایطی در صورت مرد و جوان بودن مراجعه‌کننده و همچنین تجربه اولین علائم قبل از 40 سالگی، بیشتر صادق است.

زمانی که جواب آزمایش HLA-b27 منفی باشد، به معنی شناسایی نشدن نشانگر است؛ اما باز هم نمی‌توان با قطعیت وجود بیماری را در فرد مورد آزمایش رد کرد؛ زیرا افرادی که آنتی ژن HLA-B27 در بدن آن‌ها وجود ندارد هم ممکن است به بیماری‌های خودایمنی مذکور مبتلا شوند. در مورد افرادی که دارای آنتی ژن HLA-B27 هستند هم لزوماً نمی‌توان وجود بیماری را قطعی دانست.

آزمایش hla b27 مثبت نشانه چیست

نمونه گیری آزمایش در منزل

آزمایش HLA-B27 یک آزمایش روتین نیست و فقط در صورت تجویز پزشک و برای کمک به تشخیص برخی از بیماری‌های خودایمنی انجام می‌شود و معمولاً فقط کسانی که علائم معینی دارند مورد آزمایش قرار می‌گیرند. نتیجه مثبت این آزمایش در فرد بدون علائم یا بدون سابقه خانوادگی بیماری‌های مرتبط با آنتی ژن لوکوسیت انسانی، از لحاظ بالینی قابل توجه نیست؛ زیرا کمکی به پیش‌بینی احتمال ابتلا به بیماری خودایمنی نخواهد کرد.

امروزه آزمایش در محل کار و منزل یکی از خدماتی است که برخی از آزمایشگاه‌ها ارائه می‌دهند. نمونه‌گیری برای آزمایش آنتی ژن لوکوسیت نیز از این طریق انجام می‌شود. توجه داشته باشید که انجام این تست، نیازمند دستگاه‌ها و تجهیزات تخصصی است، بنابراین نمونه خون به آزمایشگاه‌های مرجع ارسال می‌شود و اعلام نتیجه آن چند روز طول خواهد کشید.

چطور نوبت بگیرم

عدم مراجعه حضوری به آزمایشگاه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها دو مورد از مهم‌ترین مزایای خدمات آزمایش در منزل هستند. این خدمات به ویژه برای زنان باردار، بیمارانی که در حرکت مشکل دارند و سالمندان بسیار ارزشمند است. نوبت گرفتن برای انجام این آزمایش بسیار ساده بوده و کافیست سفارش آزمایش خود را در سایت آزمایشگاه ثبت کرده یا به صورت تلفنی، نوبت رزرو کنید؛ سپس پرسنل آزمایشگاه، شرایط مختص به آزمایش درخواستی شما را توضیح می‌دهند و در زمان تعیین‌شده با تجهیزات لازم برای نمونه‌گیری خون و … به محل مراجعه می‌کنند. برای مثال، در صورت نیاز به آمادگی‌های لازم برای نمونه‌گیری‌ فرد را در جریان می‌گذارند. در خصوص شرایط نمونه‌گیری برای آزمایش HLA-B27 بهتر است نکات زیر را بدانید:

شرایط نمونه‌گیری خون برای آزمایش HLA-B27

  • نمونه‌گیری خون برای تست HLA-B27 که به‌صورت آزمایش در منزل نیز انجام می‌شود، به هیچ‌گونه آمادگی خاصی نیاز ندارد. برای این آزمایش، یک نمونه خون وریدی به میزان 10 میلی‌لیتر از فرد گرفته می‌شود.
  • تست آنتی ژن لوکوسیت از آن دسته‌ آزمایش‌هایی است که باید با تجهیزات تخصصی انجام شود و به همین منظور نمونه خون به آزمایشگاه‌های مرجع فرستاده می‌شود؛ بنابراین جواب آزمایش HLAB-27 معمولاً چند روز طول خواهید کشید.
  • مثبت بودن نتیجه آزمایش HLA-B27 فردی که یکی از اعضای خانواده او به اختلال خودایمنی مبتلا است، نمی‌تواند دلیل قطعی برای ابتلای خود فرد هم به این بیماری باشد. بااین‌حال، درصورتی‌که نتیجه آزمایش HLA-B27 دو عضو از یک خانواده مثبت بوده و یکی از آن‌ها مبتلا به بیماری مرتبط با این آنتی ژن باشد، در این صورت فرد دیگر نیز در معرض خطر ابتلا بیماری‌های مشابه است.

آزمایش hla b27 مثبت نشانه چیست

آزمایش Hla-b27در منزل

HLA-B27 مثبت به معنی احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های خود ایمنی ازجمله اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریت واکنشی و … است. البته منفی بودن نتیجه این تست، دلیلی بر عدم مبتلا شدن فرد به این بیماری‌ها نیست. درواقع، این یک آزمایش کمکی برای پزشکان است که همراه با سایر آزمایش‌های لازم و معاینات و ارزیابی‌های دیگر برای تقویت یا رد تشخیص برخی اختلالات خودایمنی، از آن استفاده می‌کنند. نمونه‌گیری خون برای تست مذکور به هیچ‌گونه آمادگی‌ نیاز ندارد. در‌صورتی‌که شرایط مراجعه حضوری به آزمایشگاه را ندارید، می‌توانید از طریق اینترنت یا تماس تلفنی برای رزرو آزمایش در منزل اقدام کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.