تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱
کد خبر : 586339

برند های با کیفیت فیلتر روغن صنعتی

برند های با کیفیت فیلتر روغن صنعتی

روغن یا لوبریکانت در ماشین آلات مختلف صنعتی از موتور های احتراق داخلی گرفته تا گیربکس ها و سیستم های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن ها دارای گرید ها و ویسکوزیته مختلفی هستند که برای شرایط کاری خاص با هدف های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. گردش روغن در هر سیکلی با

روغن یا لوبریکانت در ماشین آلات مختلف صنعتی از موتور های احتراق داخلی گرفته تا گیربکس ها و سیستم های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن ها دارای گرید ها و ویسکوزیته مختلفی هستند که برای شرایط کاری خاص با هدف های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. گردش روغن در هر سیکلی با آلاینده های مختلفی روبرو بوده و نیاز به فلیتر روغن برای تصفیه و پاکسازی امری مهم در حفظ کیفیت روغن و افزایش طول عمر اجزای مکانیکی سیکل هیدرولیک محسوب می شود.

روغن در موتور های احتراق داخلی بالاخص در موتور های دیزلی که بر روی موتور های ماشین آلات سنگین سوار می شوند با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. روان کاری اجزای متحرک موتور شامل پیستون و رینگ که بصورت رفت و برگشتی در داخل موتور و در تماس با بوش یا لاینر حرکت می کنند یکی از اهداف اولیه و مهم روغن می باشد. علاوه بر روانکاری روغن در انتقال حرارت از موتور به بیرون و همچنین در انتقال آلاینده های موتور به فیلتر روغن صنعتی نیز نقش مهمی ایفا می کند. فیلتر روغن را در زبان انگلیسی به Lube filter و گاهی Oil Filter نیز می شناسند.

انواع و شکل های مختلف فیلتر روغن

فیلتر روغن صنعتی در شکل های مختلف با سایز و استاندارد های مختلف برای کاربری های متفاوتی تولید می شود. از نظر ترکیبات باید گفت اغلب فیلتر های روغن از فیبر هایی شبیه به کاغذ در کارتریج خود استفاده می کنند که از سلولز تولید شده است. البته تکنولوژی برند های مختلف تولید کننده روغن در بکارگیری الیاف سلولزی با تراکم مختلف، با ضخامت مختلف و با سطوح تماس مختلف نقشی بسیار مهم در عملکرد و طول عمر مفید کاری فیلتر روغن دارد. اشکال مختلف فیلتر روغن به قرار زیر هستند.

  • فیلتر های پیچی Spin-on: این سری از فیلتر ها پر کاربرد ترین نوع فیلتر روغن محسوب می شوند که از یک قوطی فلزی نگهدارنده کارتریج استفاده می کنند. فیلتر های پیچی سرعت اتصال و تعویض بالایی دارند و با بکارگیری یک اورینگ حداقل نشتی را دارند. فیلتر روغن پیچی در دو نوع جریان کامل Full flow و فیلتر بای پس By-pass مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر قوطی و کارتریج یک نگهدارنده یا فیکس کننده که گاهی به شکل فنر است و یک پلیت در قسمت پایینی فیلتر روغن پیچی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فیلتر های کارتریجی FIlter Element: این سری از فیلتر ها بصورت یک استوانه کارتریج تولید می شوند که بصورت مغزی نیز برای فیلتر های پیچی مورد استفاده قرار می گیرند. فیلتر های کارتریجی اغلب در سایز های بزرگ در صنایعی مانند دستگاه های تراشکاری مورد استفاده قرار می گیرند. فیلتر های کارتریجی از جنس سلولزی بصورت سطح چین دار که گاهی برای افزایش مقاومت و جلوگیری از فروپاشی ساختاری سلولز با پوشش های فلزی زنبوری و یا سوراخ دار نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
  • فیلتر روغن خطی In-line: این سری از فیلتر های روغن در ورودی و خروجی دارای دریچه هایی هستند که بصورت پایپ در داخل شلنگ گردش روغن قرار می گیرد. فیلتر های خطی اغلب بصورت اتصال کم فشار مورد استفاده قرار می گیرند و دبی جریان روغن محدودتری نسبت به فیلتر روغن پیچی دارند.

فیلتر روغن پیچی با دنده های اینچی

فیلتر های روغن صنعتی از نوع پیچی Spin-on با برند های بسیار متنوعی تولید می شوند. نوع دنده های اتصال این فیلتر ها برای فیلتر هایی که محصول اتحادیه اروپا و اغلب کشور های آسیایی باشند از نوع دنده میلیمتری است که طبق استاندارد متریک تولید می شوند. برخی از برند های معتبر تولید کننده فیلتر آلات صنعتی بالاخص برند هایی که تولید کشور آمریکا و انگلستان هستند از نوع اینچی هستند. هر چند در بسیاری از موارد قابلیت جایگرینی فیلتر ها وجود دارد.

اغلب برند های برتر تولید کننده فیلتر روغن صنعتی آمریکایی هستند. در این میان فیلتر کاترپیلار کت CAT، فیلتر دونالدسون DONALDSON ، فیلتر بالدوین BALDWIN و فیلتر ویکس WIX آمریکا برند هایی شناخته شده تر هستند. فیلتر روغن صنعتی کاترپیلار CAT که بر روی ماشین ها و موتور های دیزلی کاترپیلار و پرکینز Perkins اتصال پیدا می کند یکی از با کیفیت ترین نوع فیلتر های روغن موجود در بازار می باشد. از این فیلتر روغن بر روی موتور های انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی و حتی بر روی موتور های دیزلی کشتی و لنچ نیز استفاده بسیاری می شود.

فیلتر فیلیتگارد FLEETGUARD آمریکا نیز یکی دیگر از فیلتر های روغن با دنده های اینچی با کیفیت بسیار بالا می باشد. فیلتر روغن صنعتی فیلیتگارد توسط برند معظم و شناخته شده کومنز Cummins آمریکا تولید می شود که از پیشگامان تولید موتور های دیزلی در دنیا نیز محسوب می شود. فیلتر فیلیتگارد که در طرح های جدید تحت نام Cummins filtration عرضه می شود بصورت قطعه OE بر روی کلیه موتور های دیزلی کامنز اتصال پیدا می کند.

برند های فیلتر با استاندارد میلیمتری

بسیاری از ماشین آلات صنعتی و موتور های دیزلی با ابعاد و استاندارد های میلیمتری در دستگاه بین المللی SI تولید می شوند. موتور دیزل دویتس DEUTZ آلمان یکی از شناخته شده ترین این موتور ها محسوب می شود. برخی از برند های معتبر تولید کننده فیلتر های روغن صنعتی با ابعاد و استاندارد های میلیمتری عبارتند از فیلتر مان MANN ، فیلتر ولوو VOLVO ، فیلتر ماهله MAHLE و برخی برند های آسیایی تولید کننده فیلتر های روغن میلیمتری برند های اندونزیایی JIMCO , SAKURA می باشند.

در میان برند های اروپایی فیلتر مان MANN آلمان شناخته شده ترین این برند ها می باشد. کیفیت محصولات مان به اندازه ای است که بسیاری از استاندارد های کیفی در زمینه فیلتر آلات صنعتی مطابق با استاندارد های ثبت شده توسط این برند مشخص می شود. فیلتر دویتس DEUTZ که بر روی موتور های دیزلی دویتس بسته می شود در واقع تحت نام دویتس اما توسط برند مان MANN آلمان تولید می شود. علاوه بر فیلتر آلات روغن فیلتر مان در زمینه تولید انواع فیلتر های هوای موتور و کابین و فیلتر سپراتور نیز بصورت تخصصی فعالیت چشم گیری دارد.

فیلتر روغن هیدرولیک

نوعی از فیلتر های روغن صنعتی تحت نام فیلتر هیدرولیک شناخته می شود. در واقع هدف بکارگیری و ساختار یلولزی فیلتر های روغن هیدرولیک شبیه به فیلتر روغن موتور دیزل می باشد با یک تفاوت. با توجه به اینکه فیلتر های هیدرولیک با روغن هیدرولیک و در سیستم های هیدرولیک که اغلب پر فشار و گاهی با دمای بالای روغن هیدرولیک سر و کار دارند به منظور جلوگیری از فروپاشی ساختار الیاف سلولزی بر روی سطح بیرونی آنها از یک ساختار فلزی شبیه به مش فلزی استفاده شده است.

فیلتر روغن هیدرولیک در دو نوع کم فشار که قبل از پمپ هیدرولیک اتصال پیدا می کند و پر فشار که پس از پمپ هیدرولیک اتصال پیدا می کند مورد استفاده قرار می گیرند. پر کاربرد ترین نوع فیلتر هیدرولیک فیلتر های پیچی هستند که قوطی های فلزی تقویت شده ای برای عملکرد تحت فشار بالای روغن هیدرولیک دارند. با توجه به آسیب پذیری بالا و قیمت بالای قطعات هیدرولیک بکارگیری فیلتر هیدرولیک با کیفیت بسیار بالا دارای اهمیت بالایی است. عدم قابلیت جذب فیلتر هیدرولیک در ابعاد میکرونی سبب آسیب به اجزای مختلف سیستم هیدرولیک از جمله آکومولاتور ها می شود. برند های دونالدسون، مان؛ فیلیتگارد، ویکس، بالدوین و اغلب تولید کنندگان بزرگ فیلتر های صنعتی به تولید فیلتر های هیدرولیکی نیز می پردازند. برند هایداک HYDAC آلمان از پیشگامان تولید فیلتر هیدرولیک در دنیا شناخته می شود.

 

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.