تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
کد خبر : 602386

انواع چوب مورد نیاز در صنعت؛ هر چیزی که باید بدانید

انواع چوب مورد نیاز در صنعت؛ هر چیزی که باید بدانید

شناخت و بهره‌گیری از انواع چوب مورد نیاز در صنعت به افراد این امکان را می‌دهد تا محصول مورد نیاز و هر آنچه را که در سر دارد بسازد. چوب‌ها درواقع بخشی جداناپذیر از زندگی تمامی افراد هستند که کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. شناخت هر نوع چوب به شما این امکان را

شناخت و بهره‌گیری از انواع چوب مورد نیاز در صنعت به افراد این امکان را می‌دهد تا محصول مورد نیاز و هر آنچه را که در سر دارد بسازد. چوب‌ها درواقع بخشی جداناپذیر از زندگی تمامی افراد هستند که کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند.

شناخت هر نوع چوب به شما این امکان را می‌دهد که در زمان ساخت با شناخت ویژگی، مزایا و معایب آن بتوانید محصولی باکیفیت با طول عمر نسبتا بالایی را با توجه به نیاز افراد تولید کنید. درصورتی‌که قصد شناخت انواع چوب‌های پرکاربرد را دارید در ادامه با ما همراه شوید.

انواع چوب

با توجه به موقعیت قرار گیری کشور ایران، تنوع چوب در آن بسیار زیاد است. همین امر سبب شده تا افراد در هنگام انتخاب بهترین چوب و ساخت آن با مشکل مواجه شوند. در نهایت همین امر سبب گمراهی افراد در هنگام انتخاب برترین چوب در هنگام ساخت انواع وسیله‌های مختلف شده است. انواع چوب‌های پرکاربرد در صنایع گوناگون به شرح زیر است:

چوب سخت

درختانی که از برگ‌های پهن برخوردار هستند و برگ‌های آن در فصل پاییز تماما می‌ریزند، تنه آن‌ها چوب سختی دارند. درختانی همانند افرا، صنوبر، گیلاس، گردو، بلوط، ساج و زبان گنجشک که بیشتر در نواحی با آب و هوای معتدل و گرم رشد بیشتری دارند، نمونه‌ای از چوب‌های سخت هستند.

چوب‌های سخت بیشترین استفاده را در صنایعی همچون کابینت سازی و مبل سازی دارند. برخی از چوب‌ها همانند چوب بلوط و زبان گنجشک از رگه‌هایی به صورت باز برخوردار هستند. چوب‌های سخت از ویژگی‌هایی همانند استقامت، دوام بالا، جلاپذیری بالا، ضد خراش بودن و زیبایی برخوردار هستند که به سادگی جلوه و شکوه خود را از دست نمی‌دهند.

چوب نرم

چوب نرم از تنه درختان سوزنی برگ و همیشه سبز تولید می‌شود که در مقایسه با چوب سخت از دوام متوسطی برخوردار است. وزن نسبتا کم آن سبب شده تا از این نوع چوب‌ها در ساخت وسیله‌هایی همانند کابین‌ها، ساخت قایق، درب‌های چوبی، کفپوش و انواع مبلمان‌های راحتی و اداری استفاده شود.

چوب‌های ساختمانی و صنعتی

منظور از چوب‌های ساختمانی و صنعتی، چوب درختانی است که برگ‌های آن‌ها به‌صورت سوزنی و پهن هستند. چوب درختانی که برگ پهن دارند به راحتی قابلیت رنگ‌آمیزی را دارند و در مقایسه با درختان دارای برگ سوزنی شکل از مقاومت بالاتری برخوردار هستند.

این درحالی است که چوب درختان با برگ‌های سوزنی شکل زودتر خشک می‌شوند، از وزن کم‌تری برخوردار هستند و به راحتی قابلیت شکل‌پذیری دارد. همین امر سبب شده تا از این نوع چوب (درختانی با برگ سوزنی) بیشتر در صنایع ساختمانی استفاده شود.

پلای وود

در این سازه مهندسی لایه‌ها یا ورقه‌های نازک که به‌صورت چسب خورده در کنار یکدیگر قرار دارند تحت فشار بالای پرس و در دمای بسیار بالا به یکدیگر می‌چسبند. در نهایت در پایان این فرآیند ورق‌های ضخیم، صاف و با استحکام بالاتر و همچنین بالاترین انعطاف به نام پلای وود ساخته می‌شوند.

انواع چوب مورد نیاز در صنعت؛ هر چیزی که باید بدانید

در تولید این نوع ورق‌ها از گرده‌بینه‌ها به صورت اختصاصی استفاده می‌شود. بدین صورت‌که گرده‌بینه‌ها ابتدا با آب داغ یا بخار آب نرم شده و با کمک دستگاه لوله‌بری یا دستگاه مخصوص برش به لایه‌های نازک ‌با ضخامتی مابین یک الی 4 میلی‌متر تبدیل می‌شوند. برای خرید پلای وود و انواع آن می‌توانید به گروه بازرگانی مدحت وود، بزرگترین وارد کننده محصولات چوبی از کشورهای روسیه، فنلاند و … مراجعه کنید.

نئوپان

برای ساخت نئوپان خورده چوب‌ها با مقدار مناسبی از چسب چوب به خوبی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. مخلوط این دو ماده به‌صورت مایع است که پس از مرحله فشرده‌سازی به‌شکل ورقه‌هایی با وزن متعادل و یکنواخت ساخته می‌شود. این چوب‌ها پس از سرد شدن و در نهایت سمباده کشی قابل استفاده هستند.

ام دی اف

ام دی اف (MDF) به معنی تخته فیبر با دارا بودن چگالی متوسط ترجمه می‌شود. ام دی اف در واقع از ضایعات و خرده چوب‌های طبیعی ایجاد می‌شود که همین امر سبب شده تا یکی از فرآورده‌های چوبی محسوب شده که توسط روکش‌های مختلف با رنگبندی متفاوت احاطه می‌شود. روکش‌هایی که برای پوشاندن سطح ام دی اف مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نظر ظاهر و کیفیت نسبت به یکدیگر متفاوت هستند.

کدام چوب برای استفاده در صنعت مناسبتر است؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است صنایع مختلف را دسته بندی کنیم تا بتوانیم به جواب بهتری دست پیدا کنیم. در واقع بهترین چوب در هر صنعت، نسبت به نیاز و میزان جلادهی و مقاومت متفاوت است.

  • صنایع ساختمان سازی: بهترین انتخاب در این صنایع چوب‌هایی است که از مقاومت بالایی برخوردار هستند. چوب‌هایی همانند راش و گردو به علت برخورداری از ویژگی مقاومت بالا در برابر عوامل مختلف در ساخت انواع پله، نرده و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • صنایع مبل سازی: در صنایع مبل سازی نرم بودن و انعطاف‌پذیری چوب از اهمیت بالایی برخوردار است. چوب‌های نرم از چوب‌هایی هستند که به علت انعطاف پذیری بالا در صنایع مبل‌ سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ساخت خانه: در ساخت خانه و آلاچیق مقاومت بالای چوبی که مورد استفاده قرار می‌گیرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چوب‌های سخت به علت مقاومت بسیار بالایی که دارند بهترین گزینه جهت ساخت آلاچیق و خانه محسوب می‌شوند.
  • ساخت دیوار پوش: در ساخت دیوار پوش‌های مختلف، ضد آب بودن چوب مورد استفاده حائز اهمیت بوده است. در ساخت دیوار پوش و قرنیزهای کف نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها چوب‌ بلوط گزینه مناسبی است.
  • صنایع کارتن سازی: در صنایع مختلفی همچون کارتن سازی، کبریت سازی و کاغذ سازی نیازی به استحکام بالای چوب نیست. چوب درختانی همانند صنوبر به علت برخورداری از استحکام پایین در این نوع صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شناخت میزان استقامت هر نوع چوب در میزان سنباده کشی و انعطاف پذیری آن تاثیر بسیار زیادی دارد. همین امر سبب شده تا افراد با تجربه، در حوزه‌های سازه‌های چوبی با دقت میزان استقامت هر چوب را قبل از ساخت و ساز به خوبی بررسی کنند.

قیمت و خرید انواع چوب صنعتی

عوامل بسیار زیادی اعم از جنس، نوع چوب و در برخی از مدل‌ها همانند ام دی اف و پلای وود، میزان ضخامت و خورده چوب‌ها در تعیین قیمت انواع چوب‌های صنعتی نقش بسیار اساسی دارد. برای تجربه خریدی بهتر و مطابق با نیاز خود بهتر است قبل از خرید قصد خود را از خرید چوب مشخص کنید. با توجه به نیاز‌ تمامی صنایع به انواع چوب‌های مختلف، فروشگاه‌های بسیار زیادی در حوزه فروش انواع چوب‌های صنعتی فعال هستند.

مقایسه قیمت‌های انواع چوب‌های صنعتی در تمامی فروشگاه‌ها و بررسی ویژگی هر یک به شما این امکان را می‌دهد تا با مقایسه قیمت‌ها و اطلاع از ویژگی هر چوب خرید بهتری را تجربه کنید. درصورتی‌که قصد خرید هر نوع چوب را دارید، قبل از اقدام با خرید با واحد مشاوره هر فروشگاه گفت‌وگو کنید.

کلام پایانی

شناخت انواع چوب مورد نیاز در صنعت برای تمامی کسب و کارهایی که با انواع چوب‌ها سر و کار دارند، حائز اهمیت است. همانطور که به آن اشاره شد به علت نیاز درصد قابل توجهی از کسب و کارها به چوب فروشگاه‌های بسیار زیادی در این حوزه فعالیت دارند. شناخت بهترین فروشگاه جهت خرید به شما کمک می‌کند تا با خرید چوب باکیفیت خریدی مطلوب را تجربه کنید.

گروه بازرگانی مدحت وود از سال 1394 فعالیت حرفه‌ای خود را به صورت رسمی حوزه فروش انواع چوب آغاز کرد. این کمپانی منحصربه‌فرد توانست در حوزه واردات مستقیم و بدون واسطه از بزرگترین برندهای روز دنیا در برترین رتبه قرار بگیرد و به کمپانی‌های مختلف در این راستا جهت تهیه انواع چوب‌ها کمک کند. بنابراین، می‌توانید برای خرید انواع مختلف چوب به وب سایت این مجموعه مراجعه کنید.

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.