تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۳۵
کد خبر : 610566

«کانون» رقیب هیچ‌کدام از ناشران نیست/ یکی از هدف‌های ما توجه به «گروه سنی مثبت صفر» است

«کانون» رقیب هیچ‌کدام از ناشران نیست/ یکی از هدف‌های ما توجه به «گروه سنی مثبت صفر» است

«کانون» رقیب هیچ‌کدام از ناشران نیست/ یکی از هدف‌های ما توجه به «گروه سنی مثبت صفر» است سینماپرس: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین رونمایی از مجموعه «من به دنیا آمده‌ام»، توجه به دوران نوزادی را ضروری دانست و افزود: این اولین بار است که کانون برای مثبت صفر کتاب تولید می‌کند

«کانون» رقیب هیچ‌کدام از ناشران نیست/ یکی از هدف‌های ما توجه به «گروه سنی مثبت صفر» است

سینماپرس: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین رونمایی از مجموعه «من به دنیا آمده‌ام»، توجه به دوران نوزادی را ضروری دانست و افزود: این اولین بار است که کانون برای مثبت صفر کتاب تولید می‌کند و یکی از هدف‌های ما که خود را رقیب هیچ‌کدام از ناشران نمی‌دانیم، توجه به همین گروه سنی است.

به گزارش سینماپرس، آیین رونمایی از مجموعه ۱۴ جلدی «من به دنیا آمده‌ام» مناسب گروه سنی مثبت صفر، بیستم اردیبشهت‌ ۱۴۰۳ در غرفه کانون در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در این آیین، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری به این‌که نخستین‌بار است کانون به گروه سنی مثبت صفر می‌پردازد اشاره و بیان کرد:

پیشینه چاپ و تولید کتاب در کانون، بسیار طولانی است. سال‌ها افراد بسیاری نوشته و تصویرگری کرده‌اند. ما امروز کتاب‌های مختلفی در حوزه کودک و نوجوان داریم که به همت نویسندگان آگاه و متخصص و از سر عشق به بچه‌ها نوشته شده اما نوشتن برای گروه سنی مثبت صفر در کانون، بی‌سابقه بوده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه، توجه به دوران جنینی را ضروری دانست و افزود: کاری که امروز در کانون پرورش فکری اتفاق افتاده، پیشینه چندانی نداشته چراکه بیشتر مخاطبان ما، کودکان ۴ سال به بالا بوده‌اند. این اولین بار است که کانون برای مثبت صفر کتاب تولید می‌کند و یکی از هدف‌های ما توجه به این گروه سنی است.

به گفته علامتی بسیاری از مادران، حتی در دوره جنینی هم برای فرزندان‌شان، شعر و داستان می‌خوانند تا آن‌ها را به کتاب و کتاب‌خواندن علاقه‌مند کنند به همین‌خاطر توجه به گروه سنی زیر چهار سال ضرورتی بود که باید مورد توجه کانون قرار می‌گرفت. مجموعه «من به دنیا آمده‌ام» نخستین تجربه ما برای بچه‌های زیر چهار سال است.

مدیرعامل کانون همچنین تاکید کرد: کانون، رقیب هیچ‌کدام از ناشران نیست. ما سال گذشته از ۵۳ ناشر، کتاب تهیه و در فروشگاه‌های خود ارائه کردیم. در کل عزم‌مان بر این است که تا آنجا که می‌توانیم برای کودکان این مرز و بوم کار کنیم. چون تاکید رهبر انقلاب و رئیس جمهور هم همین است.

عباس محمددینی، سرپرست اداره نظارت بر انتشارات کانون هم، شاکله تربیت را یک کل واحد دانست و افزود: کودکان در هر سنی به آموزش و پرورش نیاز دارند و اگر ما شاکله تربیت را یک کل در نظر بگیریم باید بتوانیم برای همه گروه‌های سنی محصولات باکیفیت و مناسب تولید کنیم. به‌همین جهت، پرداختن به بچه‌های زیر چهار سال ضروری بود و باید برای این گروه سنی کتاب تالیف و منتشر می‌شد.

دسترسی آسان به کتاب‌ها ضروری است

زهرا احمدی از مدیران پروژه به روند شکل‌گیری مجموعه «من به دنیا آمده‌ام» اشاره و بیان کرد: من هر بار به خارج از ایران می‌رفتم با انبوهی از کتاب برای گروه سنی صفر مواجه شدم. در نتیجه شروع به جست‌وجو کردم و به یک مجموعه سه جلدی برای صفر تا یک، یک تا دو و دو تا سه سال رسیدم. کتاب‌ها را با خود به ایران آوردم. کتاب‌هایی که یک جزوه راهنما داشت. جزوه‌ای که همراه با کتاب‌ها ترجمه و الگویی شد تا بر اساس آن مجموعه‌ای برای کودکان مثبت صفر نوشته شود.

به گفته مدیر پیشین کتابخانه مرجع کانون برای نگارش مجموعه ۱۴ جلدی «من به دنیا آمده‌ام» از حدود ۱۰۰ شاعر و نویسنده دعوت به همکاری شد. از بین این افراد ابتدا ۵۰ و در نهایت ۲۵ اثر برای چاپ آماده شد که در حال حاضر فقط ۱۰ اثر در مجموعه نخست منتشر شده است.

اکرم کشایی، یکی از شاعران مجموعه «من به دنیا آمده‌ام» به ضرورت دسترسی بیشتر و بهتر به کتاب‌های کانون اشاره و بیان کرد: چه اشکالی دارد اگر این مجموعه در بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، حتی سوپرمارکت‌ها ارائه شود؟ چه کسی گفته دسترسی آسان به کتاب، اتفاق ناخوشایندی است؟

مجموعه «من به دنیا آمده‌ام» با نظارت زهره پریرخ نویسنده کودک و نوجوان، شامل کتاب‌های «دلم میخواد تو بغلت بخوابم» به نویسندگی خاتون حسنی و تصویرگری ندا عسگری، «مشک دوو کره دوو» به نویسندگی پیوند فرهادی و تصویرگری ژیلا کبودوند، «وسایل من» به نویسندگی پیوند فرهادی و تصویرگری الهه شیخ علی، «ما سه نفر» به نویسندگی خاتون حسنی و تصویرگری نگین علیزاده، «پیش پیش، لالا» به نویسندگی اکرم کشایی و تصویرگری پریسا فرخ‌بخت، «ماه توتو، بیابیا» به نویسندگی مریم اسلامی و تصویرگری نگار اورنگ، «توتو آب، بیابیا» به نویسندگی مریم اسلامی و تصویرگری زهرا غفاری و «تو تو باد، بیابیا» به نویسندگی مریم اسلامی و تصویرگری پریسا فرجیان می‌شود.

همچنین کتاب‌های «سیب سبز و سیب قرمز» به نویسندگی اکرم هاشمی‌پور و تصویرگری لادن هندی، «شعر لالایی» به نویسندگی مریم هاشم‌پور و تصویرگری گلنوش عطار، «بازی، بازی، نوازش» به نویسندگی مریم هاشم‌پور و تصویرگری لادن هندی، «دالی دالی» به نویسندگی افسانه شعبان‌نژاد و تصویرگری پریسا فرخ‌بخت، «ویزو» به نویسندگی سعیده موسوی‌زاده و تصویرگری اکبر نیکان‌پور و «قند و نبات» به نویسندگی اکرم کشایی و تصویرگری شیلا خزانه‌داری در این مجموعه ۱۴ جلدی قرار دارد.

کانون پرورش فکری پیش از این کتاب‌های خود را برای گروه‌های سنی نوباوه (بالای ۴ سال)، نوخوان (بالای ۷ سال)، نونهال (بالای ۹ سال)، نونگاه (بالای ۱۲ سال) و نوجوان (بالای ۱۵ سال) منتشر می‌کرد و از این پس کتاب‌های مثبت صفر نیز به شمار کتاب‌های کانون اضافه خواهد شد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سالن‌های ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی، ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) و بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نشانی https://book.icfi.ir/ حضور دارد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.