تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
کد خبر : 588931

نحوه نوشتن مقاله علمی

نحوه نوشتن مقاله علمی

مقاله‌های علمی و پژوهشی یک روش ارتباطی است. در واقع از مسیر نوشتن مقاله‌ علمی برای گزارش و انتقال برخی از داده‌های خاصی که  طی پژوهش جمع‌آوری و کشف شده است، استفاده می‌شود. نحوه نوشتن یک مقاله علمی از اصول خاصی پیروی می‌کند. برای ارتباط شفاف یا مخاطب مقاله‌تان، بدیهی است که مقاله نیاز به

مقاله‌های علمی و پژوهشی یک روش ارتباطی است. در واقع از مسیر نوشتن مقاله‌ علمی برای گزارش و انتقال برخی از داده‌های خاصی که  طی پژوهش جمع‌آوری و کشف شده است، استفاده می‌شود. نحوه نوشتن یک مقاله علمی از اصول خاصی پیروی می‌کند. برای ارتباط شفاف یا مخاطب مقاله‌تان، بدیهی است که مقاله نیاز به استفاده مناسب از ادبیات فارسی یا انگلیسی دارد و کیفیت این موضوع  در ارزیابی‌های انجام شده در گزارش‌های شما و میزان درک شما از عنوان مقاله، نهفته است. مقالات علمی باید به طور واضح و مختصر نوشته شوند تا خوانندگان با پیشینه مشابه شما بتوانند به راحتی بفهمند که شما چه کاری انجام داده‌اید و چگونه آن را انجام داده‌اید.در عین حال ارائه و نوشتن یک مقاله علمی خلاقانه و خاص تنها به پیروی از اصول مقاله‌نویسی وابسته نیست. در این مطلب به بررسی نحوه نوشتن مقاله علمی و عوامل مؤثر در خلق کردن یک مقاله علمی خلاقانه می‌پردازیم.

 

نکاتی که قبل از نوشتن مقاله‌ی علمی بهتر است در نظر داشته باشید:

مقاله علمی در طول سه قرن گذشته به ابزاری برای انتقال نتایج تحقیقات علمی تبدیل شده است. مخاطبان اصلی مقالات علمی  isiمعمولاً افراد متخصص و دانش‌جویان هستند. هدف از نوشتن مقالات  isiدو چیز است: ارائه اطلاعات به گونه‌ای که بازیابی آن آسان باشد، و ارائه اطلاعات کافی که خواننده بتواند مطالعه علمی را ادامه دهد و زنجیره‌ی پرورش ایده‌ها قطع نشود. یک قالب استاندارد مقاله علمی isi  با شش بخش اصلی به خوانندگان کمک می‌کند تا اطلاعات مورد انتظار و تجزیه و تحلیل را بیابند:

۱ـ عنوان مقاله علمی:

موضوع و اینکه چه جنبه‌ای از موضوع مورد مطالعه قرار گرفته است در این بخش مقاله isi مطرح می‌شود. عنوان مقاله علمی باید بسیار محدود و مشخص باشد. در واقع، باید خلاصه‌ای از محتوایی که تمرکز اصلی مقاله  روی آن است، باشد.

۲ـ چکیده یا خلاصه مقاله علمی:

دلیل اصلی مطالعه عنوان، نتایج اولیه در طی پژوهش، نتیجه گیری اصلی در انتهای پژوهش در این بخش مقاله isi مطرح می‌شود. به طور کلی بین 50 تا 100 کلمه است، باید اهداف و نتایج اصلی مطالعه شما را بیان کند. شما باید در مقاله isi پارامترهای مطالعه خود را فهرست کنید. (زمان و مکان انجام آن، در صورت امکان حجم نمونه شما، گونه‌های خاص، پروتئین‌ها، ژن‌ها و…). فرآیند نوشتن چکیده مقاله علمی  را به عنوان برداشتن یک یا دو جمله از هر یک از بخش‌های خود در نظر بگیرید (یک جمله مقدماتی، یک جمله که سؤال خاصی را بیان می‌کند، جمله‌ای که تکنیک‌ها یا روش‌های اصلی شما را فهرست می‌کند، دو یا سه جمله که نتایج شما را توصیف می‌کند، و یک جمله که نتیجه اصلی شما را ارائه می‌دهد).

۳ـ مقدمه مقاله علمی:

(چرا مطالعه انجام شده است) مقدمه جایی است که شما پیشینه مطالعه خود را ترسیم می‌کنید، از جمله اینکه چرا سؤالی را که دارید بررسی کرده‌اید و ارتباط آن با تحقیقات قبلی که در این زمینه انجام شده است چگونه است. ممکن است در نظر گرفتن مقدمه مقاله علمی  کمک کند، درک جایی که شما با زمینه وسیع‌تر شروع می‌کنید و به تدریج به مشکل خاصی که به آن اشاره می‌شود، محدود می‌شوید برای مخاطب آسان‌تر شود. ساخت معمولی (و بسیار مفید) یک مقدمه به شرح زیر است:

۴ـ مواد و روش‌های مقاله علمی:

(نحوه انجام مطالعه) در این بخش نحوه انجام مطالعه خود را توضیح می‌دهید. باید در اینجا اطلاعات کافی ارائه دهید تا خواننده آزمایش شما را تکرار کند. با این حال، در مورد اینکه خواننده کیست منطقی باشید. فرض کنید که او فردی است که با شیوه‌های اساسی رشته شما آشنا است.

۵ـ نتایج مقاله علمی:

این بخش حقایق را ارائه می‌دهد.( آنچه در طول این تحقیق پیدا شد.) سه قانون ساده  که در این بخش مقاله isi به شما کمک می‌کند:

  1. نتایج را به وضوح و منطقی ارائه دهید.
  2. از پرحرفی بیش از حد خودداری کنید.
  3. اگر فکر می‌کنید که به خواننده کمک می‌کند داده‌های شما را درک کند، در ابتدای هر پاراگراف خلاصه‌ای از یک جمله ارائه دهید.
  4. به یاد داشته باشید که از جدول و شکل ها به طور موثر استفاده کنید. اما انتظار نداشته باشید که اینها به تنهایی بایستند.

نحوه نوشتن مقاله علمی خلاقانه برای خوانندگان مدرن:

کارل یونگ ادعا کرد که “ذهن خلاق با اشیاء مورد علاقه خود بازی می‌کند” ، اندیشه‌ای که به نظر می‌رسد برای کار فکری دانشگاهیان و دانشمندان مدرن  و دست‌یابی به ایده‌های خلاقانه بسیار کاربردی است. بسیاری از محققان ممکن است بلافاصله ایده‌های خود را به تحقیق و نوشتن خود متصل نکنند، اما یک روند فعلی وجود دارد که نوشتن علمی را خلاق‌تر و جذاب‌تر، در دسترس‌تر برای خوانندگان عمومی و همچنین متخصصان ‌می‌کند و آن بیشتر ارائه پژوهش در قالب  گفتن یک داستان است. در واقع پروسه‌ی دست‌یابی به این ایده‌ها تنها در مطالعات و تلاش‌های علمی در پژوهش ریشه ندارد بلکه به کتاب‌های مطالعه شده در طول عمر محقق برمی‌گردد. با خرید کتاب‌های دست دوم در موضوعات متنوع می‌توانید پیش‌زمینه‌ی برای رسیدن به ایده‌ها در ذهنتان فراهم کنید. معمولاً محققان و دانش‌جویان در زمینه‌ی رشته‌ی خود اطلاعات دارند اما با مطالعه حوزه‌های همچون علوم انسانی می‌توانند وارد دنیایی جدید از تفکرات شوند. با خرید کتاب دست دوم روانشناسی و مطالعه آن درباره‌ی انسان‌ها چیزهای بسیار زیادی یاد خواهید گرفت و پلی بین رشته‌ی خود و شبکه‌های ارتباطی خواهید زد. چنین روندی ممکن است فرصتی برای نویسندگان علمی باشد که بتوانند از کنوانسیون‌های زمینه‌های خود و محدودیت‌های دیدگاه‌های خود ، برای توسعه ایده‌های جدید و روش‌های نوآورانه و در نهایت به اشتراک‌گذاری و پیشرفت دانش به روش‌های جدید، استفاده کنند.

نحوه نوشتن مقاله علمی

نکاتی در مسیر نوشتن مقاله علمی خلاقانه:

۱ـ شاید ساده‌ترین راه برای شروع به پرورش سبک خلاقانه‌تری در نوشتن و تحقیق این باشد که اجازه دهید ایده‌های شما جریان یابد. وقتی ایده‌ای را فرموله می‌کنید یا پیدا می‌کنید که برایتان جدید است، آن را یادداشت کنید قبل از اینکه از یادتان برود. سپس در حین پیگیری تحقیقات خود، این ایده را مرور کنید، و هر پیشرفت جدیدی را که رخ می‌دهد یادداشت کنید. شما ممکن است هرگز از بسیاری از این ایده‌ها استفاده نکنید، اما گاهی اوقات یکی از آن‌ها با کمک به شما در فرموله کردن‌ها سوألات  و پاسخ آن‌ها به روش‌های نوآورانه، نتیجه می‌دهد و جایگاه خود را در تحقیقات شما پیدا می‌کند. ایده‌های جدیدی که نظریه‌ها و مفاهیم تثبیت‌شده را تضعیف می‌کنند ممکن است مورد استقبال همه محققان قرار نگیرد، اما به‌عنوان یک متخصص آگاه در زمینه خود که با استانداردها و مقالات isi آن آشنا هستید، بعید به نظر می‌رسد که در یک نقطه فکری که می‌بینید، پیش بروید. این ایده‌ها زمانی به ذهن شما خطور می‌کند که خود را در معرض مطالعه موضوعات مختلف قرار داده باشید، یونی بوک منبع خوبی از کتاب‌های متنوع در این مسیر برای شما است.

۲ـ روش دیگر برای افزایش خلاقیت شما این است که به دنبال ایده‌های جدید و به کار بردن آن‌ها در تحقیق و نوشتن خود باشید. ایده‌ها را می‌توان در هر جایی یافت و برخی از جذاب‌ترین و الهام‌بخش‌ترین آن‌ها در کم احتمال‌ترین مکان‌ها کشف می‌شوند. مجلات معروف می‌توانند هسته‌های فکری جالبی مانند مجلات علمی ارائه دهند، رسانه‌های اجتماعی و همچنین وبلاگ‌ها و وب سایت‌های دانشگاهی می‌توانند شما را به ماجراجویی‌های فکری ببرند که تصورش را هم نمی‌کردید. ایده‌های جدید در زمینه شما ممکن است در زمینه‌های علمی دیگر به خوبی پرورش یابد، بنابراین مطالعه فراتر از حوزه تخصصی شما می‌تواند منبع غنی از مفاهیم جدید باشد. گرفتن ایده از یک رشته و به کار بردن آن در رشته دیگر می‌تواند به شما این امکان را بدهد که به کار خود از منظری کاملاً جدید نگاه کنید، و حتی ممکن است افق‌های خود را به اندازه کافی گسترش دهید تا تحقیقات خود را واقعاً بین رشته‌ای کنید. یونی بوک منبعی برای خرید کتاب‌ دست دوم با مناسب‌ترین قیمت برای کاهش هزینه‌های شما در این مسیر است.

۳ـ چه در حال مطالعه در حوزه موضوعی خود هستید و چه در حال کاوش در حوزه‌های متنوع دیگر  هستید، همیشه نسبت به عدم تطابق، ناهنجاری‌ها و تناقضات هوشیار باشید، حتی اگر در یک رشته پذیرفته شوند. از خود بپرسید چرا این رشته وجود دارد؟ این رشته چه پدیده یا مشکلی را برجسته می‌کنند؟ در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید عمیق‌تر در این موضوع کاوش کنید یا ممکن است شکاف‌های مشابه‌ای را در حوزه تحقیقاتی خود تحت مطالعات متنوع از بونی بوک آشکارتر مشاهده کنید. ایده‌ها و رویکردهای جذابی می‌تواند از چنین تفکری ناشی شود و در نهایت کار شما را به سمتی سوق دهد که ممکن است شما را شگفت‌زده و خوشحال کند.

۴ـ زمانی که زمان نوشتن تحقیق فرا می‌رسد، سعی کنید اطلاعاتی را که قصد دارید در مقاله علمی خود انتقال دهید به عنوان یک روایت شکل دهید. این بدان معنا نیست که شما باید جزئیات هر مرحله از کار خود را از اولین برداشت در ذهن خود تا آخرین پاراگراف مقاله خود به اشتراک بگذارید. کاری که باید انجام دهید این است که با تمرکز بر جنبه‌هایی از کار خود که فکر می‌کنید مخاطبان مورد انتظار شما قانع‌کننده‌ترین آن‌ها را خواهند یافت، داستانی در مورد رویه‌ها و نتایج تحقیق خود بگویید. شروع یک مقاله با یک حکایت جذاب یا رویداد هیجان انگیز، شاید یک اتفاق غیرعادی یا غیرعادی که بخشی از تجربه یا فرآیند تحقیق شما بوده است، می تواند یک استراتژی عالی برای جلب توجه خوانندگان و ترغیب آنها به خواندن ادامه مطلب باشد تا کشف کنند کجا داستان آن‌ها را خواهد گرفت.

نحوه نوشتن مقاله علمی

سخن آخر

در این مطلب نقشه‌ی راهنمای جامعی از نحوه نوشتن مقاله علمی برای شما توصیف کردیم. همان‌طور که گفته شد مطالعات متنوع و بین‌رشته‌ای نقش مهمی در ظهور ایده‌ها دارند. یونی بوک می‌تواند در قدم‌ها اول به عنوان منبعی از کتاب‌های متنوع و با فراهم کردن شرایط خرید کتاب دست دوم دانشگاهی و کمک به کاهش هزینه‌های شما گزنیه‌ی مناسبی باشد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.