تاریخ انتشار : شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱:۳۰
کد خبر : 608585

مجازات رابطه مرد و زن متاهل چیست؟

مجازات رابطه مرد و زن متاهل چیست؟

رابطه نامشروع چیست ؟ از آنجایی که آشنایی با عناوین مجرمانه در قانون مجازات اسلامی و همچنین در قوانین کشور ما لازم است، هرگونه ارتباط نامشروع از جمله جرم منافی عفت، جزو زیرمجموعه جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی محسوب می شود. رابطه نامشروع شامل چه چیزهایی می شود؟ رابطه نامشروع به معنای ارتباط بین زن

رابطه نامشروع چیست ؟ از آنجایی که آشنایی با عناوین مجرمانه در قانون مجازات اسلامی و همچنین در قوانین کشور ما لازم است، هرگونه ارتباط نامشروع از جمله جرم منافی عفت، جزو زیرمجموعه جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی محسوب می شود.

رابطه نامشروع شامل چه چیزهایی می شود؟

رابطه نامشروع به معنای ارتباط بین زن و مرد نامحرم بدون وجود ازدواج می باشد. این ارتباطات شامل خلوت نمودن، حضور در سینما، مسافرت، مکالمات تلفنی بین زن شوهردار و مرد نامحرم، تبادل پیامک و ارتباطات در فضای مجازی و موارد متعدد دیگر است. این دامنه وسیع مصادیق را در قانون فراهم می کند که شامل صدها نمونه دیگر از این ارتباطات ممکن است.

 

رابطه نامشروع تلفنی

قانون گذار در ماده 637 ، حداکثر مجازات را برای رابطه نامشروع به صورت تلفنی را مشخص کرده است، به این معنا که قاضی رسیدگی کننده به پرونده جرم رابطه نامشروع تلفنی می تواند مجازات مرتکبین این جرم را از یک تا ۹۹ ضربه شلاق تعیین نماید که در صورت وجود شرایط اجرای حکم شلاق رابطه نامشروع، اعمال می شود.

فرق رابطه نامشروع با زنا چیست؟

رابطه نامشروع و زنا از نظر حقوقی و جرم شناسی تفاوت های مهمی دارند. زنا به عنوان یک جرم حدی شناخته می شود که مرتبط با عمل جنسی بین زن و مرد نامحرم است. اما روابط نامشروع شامل اقدامات فیزیکی و رفتارهای مختلف می شود که به رابطه جنسی منجر نمی شوند، اما در نظر قانون و جامعه ممکن است به عنوان نامناسب یا مخالف با ارزش های اجتماعی تلقی شوند.

این شامل بوسه، بغل، دست دادن، دوستی نامحرمانه، تعاملات تلفنی یا مجازی، و قرار ملاقات های نامتعارف می شود. همچنین، رفتارهای خارج از عرف جامعه نیز ممکن است در این زمینه قرار گیرند. این توضیحات به خوبی اظهار می کنند که هر گونه رابطه مختلفی که مخالف با ارزش ها و قوانین جامعه باشد، ممکن است در دایره روابط نامشروع قرار گیرد.

رابطه نامشروع پیامکی

در قانون مجازات اسلامی، هرگونه رابطه غیرشرعی زن و مرد نامحرم به عنوان رابطه نامشروع زن و مادون زنا تلقی می شود و تحت تعریفی واضح در این قانون قرار دارد.

رابطه نامشروع پیامکی به طور کلی به هرگونه رابطه ای اشاره دارد که در حد خلوت و لمس کردن زن و مرد در یک مکان اتفاق می افتد. اگر زن و مرد نامحرم، رابطه جنسی با یکدیگر برقرار کنند و به گونه ای باشد که آلت تناسلی مرد، تا ختنه گاه، در مقعد یا آلت تناسلی زن داخل گردد، این عمل به عنوان زنا تلقی می شود و تحت قوانین مجازات اسلا

مجازات رابطه نامشروع

بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، اگر جرم روابط نامشروع انجام شود، متهم ممکن است به ۹۹ ضربه شلاق تعزیری محکوم شود. اگر این جرم در ملاء عام و اماکن عمومی انجام شود، علاوه بر ۹۹ ضربه شلاق، مجازات حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق بیشتر نیز اعمال می شود.

سکس چه مجازاتی دارد

نحوه اثبات رابطه نامشروع

بر اساس قوانین مجازات اسلامی، اقرار متهم، شهادت دو مرد عادل، یا علم قاضی می توانند به عنوان ادله اثبات جرم روابط نامشروع مطرح شوند. همچنین، در صورتی که ادله و مدارک اثباتی برای وقوع جرائم منافی عفت موجود نباشد و متهم انکار کند، تحقیقات و بازجویی به منظور کشف امور پنهان و پوشیده از انظار، ممنوع است، مگر در مواردی که احتمال ارتکاب جرم از طریق عنف، اکراه، آزار، ربودن، و اغفال داده شود.

همچنین، اگر جرم رابطه نامشروع دارای شاکی خصوصی باشد، دادگاه ملزم به رسیدگی به شکایت شاکی با مدارکی که ارائه می دهد است.

اثبات رابطه نامشروع مجازی

رابطه نامشروع پیامکی و تلفنی، شاکی می تواند با مراجعه به دادسرا و طرح شکایت، درخواست تعقیب مرتکب یا مرتکبین را داشته باشد.

برای اثبات این نوع جرائم، می توان از مدارکی نظیر اسکرین شات از صفحه های چت، پرینت تماس های تلفنی و پیامک ها به عنوان ادله استفاده کرد. این مدارک می توانند به عنوان شواهد الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، باید توجه داشت که این داده ها به عنوان اطلاعات شخصی افراد تلقی می شوند و برای دسترسی به آن ها نیاز به دستور مقام قضایی دارید.

سخن پایانی

به وضوح نشان می دهد که در صورت عدم پیگیری و انجام مجازات در زمان مشخص، مجازات جرم روابط نامشروع ممکن است لغو شود. با گذشت پنج سال از تاریخ ارتکاب جرم یا آخرین اقدام تعقیبی و تحقیقی، و همچنین گذشت هفت سال از زمان قطعیت حکم، اگر پیگیری صورت نگیرد، ممکن است مجازات به دلیل مرور زمان لغو شود.

این اصل به عنوان اصل مرور زمان یا اصل زمان نگر معروف است و در بسیاری از حقوق جزایی به عنوان یک محدوده زمانی برای اجرای مجازات یا اتخاذ اقدام حقوقی تعیین شده است. این اصل به حفظ اصول عدالت و جلوگیری از اعمال مجازات یا اقدامات حقوقی پس از مدت زمان طولانی که ممکن است شواهد یا ادله تغییر کرده باشند، می پردازد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.