تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۳
کد خبر : 65960

قفل درب وسیله ای پیچیده ولی الزامی

قفل درب وسیله ای پیچیده ولی الزامی

قفل وسیله ای ساده یا پیچیده است که بر اساس تکنولوژی مکانیکی یا الکترونیکی کار می کند و از آن برای بستن درب بگونه ای که فقط با یک جسم فیزیکی مخصوص قابل باز کردن باشد استفاده می شود. این جسم فیزیکی می تواند کلید، اثر انگشت، سکه، نشانه امنیتی و غیره باشد. تیغه هر کلید …

قفل وسیله ای ساده یا پیچیده است که بر اساس تکنولوژی مکانیکی یا الکترونیکی کار می کند و از آن برای بستن درب بگونه ای که فقط با یک جسم فیزیکی مخصوص قابل باز کردن باشد استفاده می شود. این جسم فیزیکی می تواند کلید، اثر انگشت، سکه، نشانه امنیتی و غیره باشد. تیغه هر کلید منحصر بفرد است و به عنوان تایید امنیتی برای باز کردن یا بستن قفل بکار می رود همچنین کمان کلید برای سهولت در باز کردن قفل تعبیه می شود. قفل از فلزاتی همچون فولاد، برنج، نیکل و نقره می شود و در اکثر درب ها از قفل سوئیچی یا استوانه‌ ای استفاده می شود. برخی از انواع قفل‌ های فاقد کلید نیز با استفاده از رمز، پنل دیجیتال، چرخاندن حلقه و یا فشار دکمه باز می شوند. با ما تا انتهای این مقاله کاربردی همراه باشید تا شما را با تاریخچه قفل، انواع قفل های قدیمی درب و قفل های جدید آشنا کنیم.


آشنایی با قدیمی ترین قفل های درب

تاریخچه اولین قفل های استفاده شده توسط انسان ها به حدود ۴۰۰۰ هزار سال پیش و به سرزمین های مصر و چین باز می گردد. کهن ترین قفل مربوط به کشف در نینوا است که حدود چهار هزار سال قدمت دارد. این قفل نشان می دهد که قفل های اولیه چوبی بودند و عملکرد آنان بدین صورت بود که چند میله چوبی قابل حرکت، در سوراخ های کلون قرار می گرفتند و کلون را در شرایط بسته نگه می داشتند. کلید این قفل نیز از جنس چوب است که دارای میله هایی جهت باز کردن درب از طریق وارد کردن در شیار کلون می باشند‌. در مصر باستان از این قفل برای نخستین بار استفاده شده است و امروزه در کشورهای چین، نروژ و ژاپن نیز نمونه هایی مشابه و قفل چوبی کشف شده است. در ایران نیز قفل های چوبی در استان ایلام کشف شده است که قدمت آن به قرن سیزدهم باز می گردد. پس از قفل چوبی، رومیان نخستین کسانی بودند که قفل فلزی را ابداع و استفاده کردند که نخستین نوع آن، قفل فلزی ضامن دار بود‌.

قفل های ضامن دار تا سالها مورد استفاده بسیاری از مردم قرار گرفتند که ساختار آنها بدین صورت بود که برآمدگی هایی در اطراف شیار کلید قفل وجود داشت و قفل صرفا با کلیدی که دارای شیارهایی متناسب با ضامن باشد باز می شد‌. همچنین رومیان پس از این ابداع، قفل هایی را ساختند که با کلید کوچکی باز می شدند و آن کلید را به عنوان انگشتر با خود میبردند و اولین کلید قابل حمل را ابداع کردند. پس از سالها، شکل قفل های فلزی دچار تحول و دگرگونی شدند و انواع مختلف قفل های فنرپیچ نیز ساخته شدند. قفل فنرپیچ از جنس آهن و متشکل از دو فنر است که این فنرها، دو طرف قلاب موجود در بدنه قفل آهنی را گرفته اند. وقتی کلید وارد قفل میشود، فنرها را از هم باز می کند و قلاب رها می شود و در باز می گردد.

بعده ها قفل فنری با کلید پیچی ابداع شد که در آن طول و قطر فنر داخل قفل، تعداد پیچ و قطر کلید، تغییر کرد و در حدود سال ۱۷۷۵ آلمان، انگلستان و فرانسه برای نخستین بار استفاده شد. قفل فشار اهرمی نوع دیگری از قدیمی ترین قفل های درب است که در آن یک اهرم با داشتن شکاف در ارتفاع مشخصی بلند می شود. قفل دستگیره اهرمی، نوع دیگری است که ابتدا از ۴ اهرم و پس از ارتقا، از ۶ اهرم به عنوان کلید استفاده میشده است.

در این قفل دیسکی ارائه شد که این اهرم ها را پنهان می کرد و اجازه ورود کلید را فراهم می نمود. در سال ۱۷۸۴ شخصی به نام جوزف براماه قفل های استوانه ای را معرفی کرد و آن قفل فقط از یک کلید استوانه ای برای قرار گرفتن در شکاف دقیق و منطبق در سطح قفل استفاده میشده است. در واقع شکاف ها، فلزی را که مانع از حرکت پیچ ها شود در یک تراز قرار می دادند و قفل باز می شد. قفل های مرسوم کنونی نیز که به عنوان قفل سوئیچی شناخته شدند نخستین بار در انگلستان و نوع مدرن تر آن نیز برای نخستین بار در آمریکا ساخته شد. ساختار این قفل بر مبنای پین هایی با طول مختلف است. قفل های امروزی نیز ترکیبی از انواع قفل های ساخته شده تاکنون است و در دسترس عموم قرار دارند.

چگونگی باز کردن قفل های قدیمی درب با چند راهکار ساده

روش های باز کردن قفل های درب وابسته به نوع قفل متفاوت است. چند راهکار ساده برای باز کردن قفل درب به شرح زیب است.

غرب نشینان تهران : کلید سازی سیار در غرب تهران

۱- قفل های قدیمی از ساختار ساده تری برخوردارند و هرازگاهی بایستی روغن کاری شوند. اگر قفل قدیمی دچار مشکل شد بهترین راهکار تعویض آن است اما اگر قصد تعویض قفل را ندارید بایستی از روان کننده ها مانند پودر گرافیت و سیلیکون برای قفل قدیمی استفاده نمایید. فایده استفاده از روغن در راستای نرم شدن قفل و باز و بسته کردن راحتتر و بدون ایراد آن است. اگر قفل درب قدیمی دچار مشکل شد مقداری از روغن یا نرم کننده را روی آن اسپری نمایید و سپس کمی به درب فشار بیاورید. گاهی اوقات علت باز نشدن قفل، زاویه نادرست قفل به دلیل خم بودن درب است. به درب فشار بیاورید و اگر قفل دارای شکاف است از چاقویی برای باز کردن آن و یا برای تغییر وضعیت زبانه آن کمک بگیرید. همچنین اگر کلید ندارید می توانید با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ ها و صفحه قفل را باز کنید و مغزی را سوراخ درب دربیاورید و درب را باز نمایید.
۲- راهکار دیگر استفاده از کلیدهای مخصوصی می باشد. کلید برآمده وسیله ای است که برای باز کردن قفل استفاده می شود و اساس کار آن بدین صورت است که بار فنری دارند و با ایجاد فشار بر روی پین های قفل سبب باز شدن قفل میشوند.
۳- استفاده از کارت اعتباری راهکار بعدی برای باز کردن قفل است که بایستی کارت اعتباری را بین شکاف درب و قفل قرار دهید و آن را در خلاف جهت دستگیره خم کنید و قفل درب را باز نمایید. انواع کارت های محکم و پلاستیکی دیگر، چاقوی باریک و ابزاری مشابه نیز قابل استفاده هستند. چاقو را نیز باید از شکاف درب روی زبانه قرار دهید وآن را چندین مرتبه به سمت بالا و پایین ببرید تا قفل باز شود.
۴- راهکار بعدی استفاده از سنجاق و گیره کاغذ است. دو عدد سنجاق تهیه کنید و آن را باز کنید. سنجاق را که به شکل L درآوردید و به صورت ثابت وارد شیار قفل کنید. سپس سنجاق دوم را در بالای سنجاق اول وارد شیار قفل کرده و دائماً آن را تکان دهید تا قفل باز شود. در مورد گیره کاغذ نیز یک طرف گیره را وارد شیار قفل کنید و در جهت چرخش کلید در قفل آن را بچرخانید. سپس گیره دوم را وارد بخش بالای قفل نمایید و هر زمان صدای آزاد شدن پین های قفل را شنیدید به درب کمی فشار بیاورید تا باز شود.

ولی در انتها باید گفت که ما در زمان هایی که قفل مان به مشکل میخورد حتما به یک کلید سازی شبانه روزی نیاز داریم تا در هر ساعت از شبانه روز به کمک مان بیایند.

 


قفل های جدید و هوشمند جایگزین قفل های قدیمی

قفل های جدید که مبتنی بر تکنولوژی الکترونیکی هستند یک وسیله هوشمند می باشند و برای باز کردن و بستن درب، بدون کلید بکار می روند. قفل دیجیتال جایگزین بسیار مناسبی برای انواع قفل های قدیمی و سنتی در تمامی اماکن هستند زیرا که عملکرد و مکانیزم این قفل ها بهتر می باشد و امنیت بالاتری را فراهم می کنند. قفل های مدرن و جدید به راحتی جایگزین قفل های قدیمی می شوند و نصب راحتی دارند‌. همچنین مشکلاتی اعم از کپی کردن کلید و سرقت، گم کردن کلید، شکستن کلید در شیار قفل و غیره که در قفل های معمولی قدیمی وجود دارد دیگر در قفل های هوشمند به چشم نمیخورد. قفل رمزی، قفل کارتی، قفل اثر انگشتی و قفل بلوتوثی از انواع قفل های هوشمند هستند که با توجه به نیاز و بودجه خود می توانید اقدام به تهیه نمایید.


مزایای قفل های جدید چیست ؟ چه شد که قفل های قدیمی کنار رفتند ؟

۱- کنترل ورود و خروج راحت افراد توسط برنامه ای که در گوشی نصب می شود.
۲- امنیت بالاتر به دلیل نداشتن کلید که همین امر، باز کردن قفل هوشمند را توسط سارقین ناممکن می سازد.
۳- کنترل از راه دور و امکان باز و بسته کردن درب، برای افرادی که قفل جدید استفاده نمایند میسر است.
۴- باز کردن درب بدون نیاز به کلید و از طریق تلفن همراه توسط بلوتوث یا وای فای امکان پذیر است.
۵- سهولت استفاده و باز کردن درب برای افراد سالخورده و معلولین به دلیل امکانات هوشمند قفل های جدید.
۶- امکانات گسترده فراوان همچون سیستم ضد سرقت، سیستم ضد شوک، اعلان حریق، اعلام باز بودن و بسته بودن درب، سیستم فرمان صوتی جهت کنترل قفل از طریق صدا و غیره در قفل های جدید، هوشمند و دیجیتال وجود دارد.


سخن پایانی

در این مقاله با انواع قفل های قدیمی و جایگزین های امروزی آن آشنا شدیم. با توجه به نیاز خود می توانید نمونه ای از انواع قفل را تهیه نمایید و از مزیت های آن جهت حفظ امنیت بهره مند شوید.

طراحی و ساخت سوئیچ خودرو با شرکت امداد کلید تهران

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.