تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
کد خبر : 588691

با تغییر رفتار کودک بعد از 6 سالگی چه کنیم ؟

با تغییر رفتار کودک بعد از 6 سالگی چه کنیم ؟

چکیده : کودک 6 ساله تمایل بیشتری به اطاعت از والدین دارد. او تلاش می‌کند تا تأیید و تحسین بیشتری را از دیگران دریافت کند. او کنترل بهتری بر احساسات خود دارد و می‌تواند قوانین والدین را به خوبی رعایت کند. با تغییر رفتار کودک بعد از 6 سالگی چه کنیم ؟ پدر و مادر بودن یک

چکیده : کودک 6 ساله تمایل بیشتری به اطاعت از والدین دارد. او تلاش می‌کند تا تأیید و تحسین بیشتری را از دیگران دریافت کند. او کنترل بهتری بر احساسات خود دارد و می‌تواند قوانین والدین را به خوبی رعایت کند.

با تغییر رفتار کودک بعد از سالگی چه کنیم ؟

پدر و مادر بودن یک کودک 6 ساله می‌تواند یک تجربه بسیار سرگرم کننده و لذت بخش باشد. در شش سالگی، فرزند شما هنوز به توجه و حمایت نیاز دارد. شخصیت کودک خردسال شما در این سن در حال رشد و شکوفایی است. کودکان شش ساله با محیط مدرسه سازگار می‌شوند. از طرفی دوستی برای فرزند شما در این سن بسیار ارزشمند است. آنها همچنین می‌توانند مهارت های جدید را سریعتر از قبل یاد بگیرند و از نظر جسمی و عاطفی رشد کنند.

شما به عنوان والدین یک کودک 6 ساله فکر می کنید در مقابل خواسته های فرزندان چگونه باید رفتار کنید؟ با تغییر رفتار کودک بعد از 6 سالگی چه کنیم؟ بسیاری از مادرها در این مواقع و زمان مراجعه به روانشناس به همسر خود می‌گویند که پرستار کودک میخوام تا بتوانم در این زمان کودک را بزرگ کنم. اما آن ها نمی‌دانند که با کمی مطالعه به راحتی از پس این کار برمی‌آیند.

خب حالا بیایید از نظر مغز یک کودک 6 ساله نگاهی به نقاط عطف، رشد، سلامت و ایمنی اطراف خود بیندازیم و ببینیم در واقع چه انتظاراتی داریم؟ و اگر در مورد هر یک از این عوامل نگران هستید چه کاری باید انجام دهیم.

ویژگی کودکان 6 ساله

در این سن، کودک تمایل بیشتری به اطاعت از والدین دارد. او تلاش می‌کند تا تأیید و تحسین بیشتری را از دیگران دریافت کند. او کنترل بهتری بر احساسات خود دارد و می‌تواند قوانین والدین را به خوبی رعایت کند.

مشاهده جنبش اجتماعی او سعی می‌کند در بازی با دوستانش ارتباط برقرار کند. برای ایجاد اعتماد به نفس کارهای کوچکی به خودش محول کنید. به جای اینکه او را سرزنش کنید وقتی نمی‌تواند به چیزی برسد، با او همکاری کنید.

اگر فرزندتان در این سن بیش از حد به شما وابسته است و در جامعه خجالتی است، به او کمک کنید تا مستقل شود. معمولاً این نوع اعتیاد در سنین پایین ریشه می‌گیرد. به همین دلیل مواردی مانند جدا کردن اتاق خواب، برداشتن کودک از پوشک و غذا خوردن به طور مستقل مهم هستند.

فرزند شما باید این مراحل را در زمان های خود انجام دهد تا در هنگام ورود به مدرسه از چنین مشکلاتی جلوگیری شود. اگر کودکی وابسته و خجالتی دارید، نگران نباشید. مراجعه به یک مشاور متخصص در این مرحله به هر دوی شما کمک خواهد کرد.

رشد مهارت های شناختی و زبانی در کودک 6 ساله

با تغییر رفتار کودک بعد از 6 سالگی چه کنیم ؟

 

در این زمان، والدین کودک 6 ساله درک می‌کنند که آنها می‌تواند در مورد مسائل دشوار صحبت کند. او با بچه های شش ساله وقت می‌گذراند. توانایی کودکان شش ساله برای توصیف و بیان افکار، احساسات و تجربیات خود به خوبی در حال رشد است.

طبق نظریه روانشناسان مختلف کودک در سن 6 سالگی باید بتواند یک داستان یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را بازگو کند و آن را به درستی توصیف کند. در بیشتر موارد، کودکان 6 ساله باید بتوانند با دستور زبان صحیح که به راحتی توسط دیگران قابل درک است صحبت کنند.

یکی از نکاتی که باید هنگام بزرگ کردن یک کودک 6 ساله در نظر داشته باشید این است که توانایی های شناختی کودک شما در حال رشد است و آنها می‌توانند مفاهیم پیچیده تری را درک کنند. به عنوان مثال، آنها قادرند روابط علت و معلولی و تفاوت بین تخیل و واقعیت را به خوبی تشخیص دهند.

یکی از مهمترین وظایفی که والدین در برابر این کودکان دارند این است که آنها را خوب تربیت کنند. تربیت صحیح والدین با توجه به سن و موقعیت کودک متفاوت خواهد بود. این نکته را فراموش نکنید که از نظر ذهنی، کودکان شش ساله می‌توانند تفاوت بین گذشته و حال را تشخیص دهند و مفهوم اصلی اعداد “بیشتر” یا “کمتر” را برای شما به خوبی بیان کنند.

مهارت های حرکتی کودک 6 ساله

کودکان شش ساله موجودات کوچک فعالی هستند که مدام در حال حرکت و کشف مهارت های حرکتی جدید هستند. در این سن کودک شما باید بتواند حرکات خود را بهتر از قبل کنترل و هماهنگ کند.

کودکان شش ساله مهارت هایی را که آموخته تمرین می‌کنند و با اعتماد به نفس رو به رشد خود هر روز یکی از آن ها را آزمایش می‌کنند. کودکان 6 ساله به راحتی می‌توانند با وسایل بازی کار کنند، توپ را بگیرند و پرتاب کنند و اگر تمرین کنند دوچرخه سواری را به خوبی یاد می‌گیرند.

در شش سالگی، قدرت و هماهنگی دست و چشم کودک شما افزایش می‌یابد. مهارت ‌های حرکتی ظریف نیز کامل‌تر می‌شوند. بیشتر والدین در این دوران می‌توانند ببینند که کودکشان قادر به نوشتن نام خود، بستن دکمه‌ های پیراهن و مسواک زدن دندان هایش است.

رشد مهارت های اجتماعی و عاطفی کودک 6 ساله

 

با تغییر رفتار کودک بعد از 6 سالگی چه کنیم ؟

شروع مدرسه در سن 6 سالگی نقطه عطف مهمی در زندگی فرزند شما است. طبیعی است که برای تطبیق با این محیط جدید باید در تربیت و رفتار کودک دقت کرد.

کودکان در این سن یاد می‌گیرند از شما جدا شوند.

اگر شما به عنوان یک پرستار کودک با یک بچه 6 ساله سروکار دارید، به خاطر داشته باشید که برخی از آن ها هنوز در این سن اضطراب جدایی از والدین را تجربه نکرده اند.

در این مدت، فرزند شما در تلاش است تا جایگاه خود را در دنیا درک کند. این بدان معنی است که آنها دوستی های عمیق و معناداری ایجاد می‌کنند.

با این کار همدلی را یاد می‌گیرند و سعی می‌کنند احساسات دیگران را درک کنند.

کودکان شش ساله با منحرف کردن توجه دیگران شروع به جلب توجه دیگران می‌کنند. از پرخاشگری یا فریاد زدن استفاده می‌کنند تا آرام آرام به خواسته های خود برسند.

کودکان در این سن کمتر از پرخاشگری و مشاجره غیرضروری استفاده می‌کنند. اگر موقعیت هایی وجود دارد که کودک شما بسیار عصبانی و ناراحت می‌شود، سعی کنید با نگرش خود آنها را کنترل کنید.

مهارت شناختی

کودک در این سن محیط را بهتر درک می‌کند و عدالت برای او مهم است اگر چه نتواند مسائل را به خوبی بشناسد. داشتن مهارت های ارتباطی بهتر به او کمک می‌کند تا تجربیات خود را بیان کند. جوک و معما را می فهمد. او بیش از همیشه مسلط است و کتاب را به عنوان سرگرمی دوست دارد. او دوست دارد داستان بنویسد و آنها را با دیگران به اشتراک بگذارد.

مهارت های شمارش او بهبود یافته و می‌تواند تا چند عدد طولانی بشمارد و برخی از آن ها حتی 20 تا 1 را معکوس می‌گویند. او مفاهیم وزن و قد را می‌داند و می‌تواند شروع به یادگیری مفاهیم پول و زمان کند.

با کسب دانش، مفاهیمی مانند سفر در زمان را می‌پذیرد، بنابراین بهتر است به دلیل کنجکاوی خود، روی دستاوردهای اولیه اش تمرکز کند و با مشاهدات خود، دنیای اطراف را توصیف کند. حالا جذابیت بازی با اسباب بازی ها را کمتر از کار با چیزهای واقعی و جالب می‌بیند.

مهارت های احساسی

کودک عاشق دیده شدن است و تلاش می‌کند که مورد تحسین قرار گیرد. در این سن، فشار زیاد همسالان در اطراف فرزند شما وجود دارد و به طور بالقوه دوستان او بیشتر از شما تأثیرگذار هستند.

او در رویارویی و درگیری با دیگران و همکاری با آنها بهتر عمل می‌کند، بنابراین اکنون وقت آن است که مراقب گروه‌هایی که به آن ها می‌پیوندد و دوستانی که انتخاب می‌کند، باشد. اگر اکنون در مورد نحوه رفتار صحیح با او صحبت کنید، از ناامیدی که بعداً گریبان‌گیر او می‌شود جلوگیری خواهید کرد.

او بیشتر از همیشه احساساتی است و می‌تواند در مورد احساسات خود صحبت کند.همچنین ممکن است در کنترل احساساتش مشکل داشته باشد و شما هر از گاهی با کودکی که گریه می‌کند مواجه شوید. بازی‌ با غیر همجنس خود می‌تواند برای کودکان مناسب باشد، بنابراین این زمان خوبی است تا با کودکان در مورد تفاوت های جنسیتی صحبت کنید.

راه هایی وجود دارد که می‌توانید در این سن به کودک خود کمک کنید. در مورد احترام به خود و احترام به دیگران، پاداش دادن به رفتار خوب، تشویق تلاش و ابراز احساسات با فرزندتان صحبت کنید که به رشد اعتماد به نفس و عزت نفس کودک کمک می‌کند.

برای او مرزهای مشخص و دائمی تعیین کنید. صحبت در مورد اینکه چرا رفتار و الگوهای رفتاری آنها به کودکان کمک می‌کند تا در برابر فشار منفی همسالان مقاومت کنند. تشویق کودک به شرکت در فعالیت های گروهی باعث تقویت مهارت های اجتماعی می‌شود. از نظر تحصیلی می‌توانید در کارهای خانه به او کمک کنید که این فرصت را به شما می‌دهد تا رابطه مادر و فرزند را تقویت نمایید.

سخت است پدر و مادر کودکی باشید که آن‌قدر کوچک است که به حمایت شما نیاز دارد و از طرفی فکر می‌کند به قدری بزرگ شده و می‌خواهد مستقل باشد که دیگر نیازی به شما ندارد. صبور بودن و هماهنگ کردن نیازهای خود با فرزندتان به عنوان یک فرد، شما را قادر می‌سازد تا به فرزندتان کمک کنید تا تبدیل به فردی شاد و متعادل شود و مهارت هایی را بیاموزد که او را برای بزرگسالی آماده می‌کند.

چگونه با کودک 6 ساله رفتار کنیم؟

اگرچه کودکان در این سن عموماً دارای مهارت های خویشتن داری بهتری هستند، اما مدیریت احساسات آنها به نحوی است که همچنان به حمایت و راهنمایی شما نیاز دارند.

بچه‌های شش ساله اغلب در مسابقات اقوام و دوستان به آن ها حسادت می‌کنند. به مرور زمان به دلیل حسادت کودکانه می‌تواند به یک بچه لجباز تبدیل شود و به هیچ وجه به حرف شما گوش نخواهد داد. اگر با او رفتار پرخاشگرانه داشته باشید، سرسختی او افزایش می‌یابد.

درک این نکته که همه اینها رفتارهای طبیعی برای این سن هستند می‌تواند به شما کمک کند با فرزندتان همدلی کنید و او را به سمت پاسخ های درست تر و رفتار بهتر هدایت کنید.

یادگیری لغات و مهارت های خواندن اولین چیزهایی است که به کودکان شش ساله در مدرسه آموزش داده می‌شود. سعی کنید این مهارت را در خانه تقویت کنید.

خواندن کتاب قبل از خواب را برای کودک خود به عنوان یک عادت درست تبدیل کنید.

با بالش ها، پتوها و قفسه های کتاب پر از کتاب های جالب، یک “منطقه مطالعه” دنج در خانه خود ایجاد کنید. مطالعه راهی عالی برای آرامش کودک شماست.

دوستان و روابط در این سن بسیار اهمیت دارند.

فرزندتان را تشویق کنید تا به فعالیت هایی مانند تیم های ورزشی یا کلاس‌های هنری بروند.

سعی کنید بازی جوانمردانه را به آن ها نشان دهید و به مرزهای بین فردی احترام بگذارید.

سلامت و تندرستی کودک 6 ساله بسیار مهم است.

کودک شما باید 9 تا 12 ساعت بخوابد. این مقدار خواب برای این سن طبیعی است.

شما باید به کودک خود یک رژیم غذایی متنوع با مقدار زیادی میوه و سبزیجات پیشنهاد دهید و مطمئن شوید که او حداقل یک ساعت در روز فعالیت بدنی داشته باشد.

کمک کردن والدین کودک در 6 سالگی

محدودیت هایی را برای بازی‌های ویدیویی، استفاده از رایانه و تلویزیون تعیین کنید. توجه داشته باشید که زمان صرف شده با این وسایل در بازی فیزیکی، خواب کافی و زمان تعامل با خانواده تداخلی ایجاد نمی‌کند.

برای کودک 6 ساله خود کتاب زیاد بخوانید و بگذارید او برای شما بخواند.

برنامه های مخصوص برای کنترل ‌های والدین را روی رایانه و تلویزیون خود نصب کنید.

از صحبت کردن در مورد مسائلی مانند فشار همسالان، خشونت، سوء مصرف مواد و تمایلات جنسی نترسید. از تکنیک های مناسب سن برای پاسخ دادن به سوالات کودک خود بدون گیج کردن یا ترساندن او استفاده کنید.

اعتماد به نفس کودک را افزایش دهید و او را به تفریح ​​و ابراز احساسات تشویق کنید.

فرزند خود را در کلاس شنا ثبت نام کنید و آموزش های لازم ایمنی آتش نشانی را به او بدهید.

سخن آخر

رفتار و تربیت یک کودک 6 سالهبرای اکثر والدین کمی آسان‌تر می‌شود. زیرا آنها بیشتر وقت خود را در مدرسه هستند و مانند گذشته دیگر لازم نیست والدین شاغل به مراقبت مداوم شما فکر کنند. اما مطمئناً با چالش های بزرگ کردن و درمان کودک 6 ساله خود مواجه خواهید شد. کودکان معمولاً در سازگاری با مدرسه و زندگی اجتماعی مشکل پیدا می‌کنند. پس بهتر است که برای کم شدن دغدغه این مسائل از خدمات پرستاری در منزل و وجود یک پرستار با تجربه در کنار فرزند خود استفاده کنید.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.