تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
کد خبر : 584935

آیا سرطان تیروئید کشنده است؟

آیا سرطان تیروئید کشنده است؟

سرطان تیروئید، مجموعه­ای از سلول­های بدخیم هستند که در بافت این غده جمع شده­اند. سرطان را با ندول تیروئید اشتباه نگیرید. ندول مجموعه­ای از سلول­های تیروئیدی است که به صورت گره یا توده رشد کرده است. این گره­ها در بسیاری از افراد وجود دارد و جز بیماری­های شایع به حساب می­آید اما به هیچ عنوان

سرطان تیروئید، مجموعه­ای از سلول­های بدخیم هستند که در بافت این غده جمع شده­اند. سرطان را با ندول تیروئید اشتباه نگیرید. ندول مجموعه­ای از سلول­های تیروئیدی است که به صورت گره یا توده رشد کرده است. این گره­ها در بسیاری از افراد وجود دارد و جز بیماری­های شایع به حساب می­آید اما به هیچ عنوان سرطانی نیستند. این سرطان بر اثر عوامل مختلفی همانند: ژنتیک، بودن در برابر اشعه و… در فرد بیمار ایجاد می­شود که شدت آن بسته به سن و جنس فرد با هم فرق می­کند.

علائم سرطان تیروئید چیست؟

این بیماری با یک سری علائم خود را نشان داده و اعلام حضور می­کند. این علائم عبارتند از:

  • برجستگی و ورم در گردن
  • مشکلات تنفسی که باعث سخت شدن نفس کشیدن می­شود.
  • گرفتگی صدا
  • سختی بلع غذا

باید بدانید که این بیماری، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد یا بسته به سرعت رشدی که دارد خیلی زود یا خیلی دیر تمامی علائم دیده شود. بهترین راه تشخیص آن، آزمایش خون است. البته تنها نباید به این آزمایش اکتفا کرد و شیوه­های تشخیص دیگری همچون: سی.تی.اسکن، سونوگرافی، معاینه فیزیکی دکتر، بررسی مواد شیمیایی و هورمون­های خون و… هم جهت تشخیص قطعی آن نیاز است.

انواع سرطان تیروئید کدامند؟

این بیماری انواع مختلفی دارد و شامل موارد زیر می­شود:

کارسینوم پاپیلاری

از شایع­ترین نوع سرطان است که به صورت میانگین از هر 10 فرد مبتلا، 8 فرد به این نوع دچار هستند. سرعت رشد و حرکت آن بسیار کند است و یکی از لوب­های تیروئید را درگیر می­کند. البته احتمال گسترش آن به غدد لنفاوی هم وجود دارد. کارسینوم پاپلار کشنده نیست و به راحتی هم قابل درمان است.

تیروئید فولیکور

از نوع بدخیم است که دومین رتبه جامع آماری را به خود اختصاص داده است. بیشتر بر اثر کمبود مصرف ید ایجاد می­شود و علی رغم اینکه به غدد لنفاوی گسترش نمی­یابد، ممکن است به سایر بخش­ها همچون ریه نفوذ کند. به راحتی قابل درمان است و می­توان گفت کشنده نیست.

کارسینومای هرتل سب

در این نوع از سرطان تیروئید، به علت جذب نکردن ید رادیواکتیو، درمان سخت است. به همین خاطر نمی­توان گسترش آن به سایر بخش­ها را هم خیلی زود و به راحتی تشخیص داد. درمان این نوع سخت­تر بود و احتمال مرگ در آن وجود دارد.

سرطان متمایز

در این نوع از سرطان تیروئید، ممکن است توده­ها به خوبی متمایز شده یا متمایز نشده و یا تا حدودی متمایز شده باشند. نوع دوم و سوم رواج کمتری دارد و به آن سرطان تیروئید آناپلاستیک می­گویند. سرعت رشد تومورها بسیار زیاد بوده و به همین خاطر میزان بهبودی از احتمال ضعیف­تری برخوردار است. این سرطان کم‌ترین آمار را دارد اما جز خطرناک­ترین نوع است که درمان آن سخت است.

سرطان مدولاری

به این نوع سرطان که تومورها در آن به خوبی تمایز یافته­اند، تیروئید فولیکولار و تیروئید پاپیلاری گفته می­شود و قابل درمان است. این سرطان به صورت غدد درون ریز و تومور عصبی است که در بخش سلول­های C ایجاد می­شود. این سلول­ها وظیفه تولید کلسیتونین را به عهده دارند و که بر میزان سلامت کلسیم خون کمک زیادی می­کند. درمان این نوع سرطان به مراتب دشوارتر است.

اقدامات لازم بعد از تشخیص سرطان

بعد از انکه از تشخیص سرطان، اطمینان حاصل شد بیمار باید آزمایشات مختلفی انجام دهد تا بدانیم سلول­های سرطانی تنها در تیروئید هستند یا به بخش­های دیگر بدن هم راه یافته ­اند. هرچقدر بازه گسترش سرطان کمتر باشد، درمان آن ساده­تر خواهد بود. به انجام این فرآیند، مرحله‌بندی گفته می­شود که بعد از جمع آوری اطلاعات مرحله بیماری تعیین می­شود. حال با بررسی مرحله سرطانی و سن شخص جهت درمان آن برنامه­ریزی شده و اقدامات لازم انجام می­شود.

راه­های درمان این بیماری چیست؟

برای درمان سرطان تیروئید، شیوه­های مختلفی وجود دارد. اینکه کدام‌یک از آن­ها برای فرد بیمار مناسب بوده و جواب خواهد داد، بستگی به نظر پزشک معالج دارد. اما درحالت کلی، 6 روش اصولی و استاندارد برای درمان این سرطان وجود دارد که عبارتند از:

  • شیمی درمانی
  • درمان هدفمند
  • پرتودرمانی
  • درمان هورمون تیروئید
  • جراحی تیروئید
  • ایمونوتراپی

هر یک از روش­های فوق، پیش از انجام نیازمند یک سری آزمایشات مخصوص است. این شیوه­های درمان احتمالا عوارض جانبی متفاوتی هم خواهند داشت و به همین خاطر توصیه می­شود بعد از درمان یا در حین درمان، از آزمایش­های بالینی هم استفاده کنید. درست است که برخی تصور می­کنند بعد از جراحی تیروئید و برداشتن غده دیگر این مشکل برطرف می­شود اما باید بدانید که احتمال عود سرطان تیروئید بعد از درمان آن به هریک از شیوه­های فوق، وجود دارد. انتخاب یک متخصص جراحی (https://drnematihonar.com) نیز بر روی شیوه درمان و همچنین عوارض آن بسیار موثر خواهد بود.

چه وقت عمل تیروئيد٬ تنها راه درمان است؟

۱- زمانیکه یک ندول یا گرهی در تیروئید وجود داشته باشد که احتمالا کنسر یا سرطان باشد

۲-  زمانیکه از ابتدا تشخیص سرطان تیروئید داده شده باشد

۳- ممکن است در تیروئید ندول یا گواتری باشد که علامت های موضعی ایجاد کرده باشد

علائم فشاری مانند:

  • فشرده شدن تراشه یا نای
  • مشکل بلع مواد غذایی
  • همچنین وجود یک توده مشخص که شاید به لحاظ زیبایی برای شما نامطلوب باشد

۴- ممکن است بیمار مبتلا به ندول یا گواتری باشد که سبب بروز علائمی در زمینه ساخت و ترشح بیش از اندازه نرمال هورمون تیرویید شود٬ هم چنین شاید ندول شما از نوع سمی یا گواتر مولتی ندولر سمی باشد یا مبتلا به بیماری گریوز باشد.

آیا سرطان تیروئید کشنده است؟

عوامل موثر بر درمان

احتمال اینکه دو شخص، به یک نوع سرطان تیروئید مبتلا شده باشند اما روند درمان آن­ها و نتیجه­ای که دارد با یکدیگر فرق کند، وجود دارد؛ چراکه عوامل موثر مختلفی بر درمان این بیماری وجود دارد که مهم­ترین آن، سن و جنسیت بیمار است. سلامت عمومی شخص، زمان تشخیص، مرحله سرطانی، داشتن غدد درون ریز چندگانه از نوع 2B و… نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار محسوب می­شوند.

 جمع بندی

تشخیص اولیه این سرطان از ندول تیروئید بسیار مهم است. همچنین روند درمان آن هم باید تحت نظر یک پزشک متخصص و باسابقه انجام شود. بهتر است برای اطمینان خاطر خودتان و آسایش بیمار یک پزشک جراح و متخصص انتخاب کنید که درمان شما را به عهده بگیرد. در دوره درمان برای افزایش سرعت درمان و همچنین نتیجه رضایت­بخش تا حد امکان استرس را از خود دور کنید، چرا که نباید سلول­های عصبی­ شما تحریک شود. رعایت یک سری رژیم غذایی که توسط پزشک تعیین می­شود هم الزامی خواهد بود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.