تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر : 53816

آیا ارزهای دیجیتال می‌توانند جایگزین ارزهای معمول شوند؟

آیا ارزهای دیجیتال می‌توانند جایگزین ارزهای معمول شوند؟

این روزها بسیاری از مردم در سرتاسر جهان از جمله ایران، به دنبال مقایسه ارزهای دیجیتال با ارزهای معمول یا اصلاحا ارزهای فیات هستند. در این میان برخی از کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال بر این باورند که اوضاع در آینده تغییر خواهد کرد و ارزهای دیجیتال می‌توانند جایگاه ارزهای فیات را از آن خود کنند …

این روزها بسیاری از مردم در سرتاسر جهان از جمله ایران، به دنبال مقایسه ارزهای دیجیتال با ارزهای معمول یا اصلاحا ارزهای فیات هستند. در این میان برخی از کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال بر این باورند که اوضاع در آینده تغییر خواهد کرد و ارزهای دیجیتال می‌توانند جایگاه ارزهای فیات را از آن خود کنند و در بلند مدت باعث توقف استفاده از این ارزها شوند. 

در این مقاله با همتاپی همراه باشید تا ضمن بررسی تفاوت‌ها ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال به این سوال می‌پردازیم که آیا ارزهای دیجیتال جایگزین خوبی برای ارزهای فیات هستند یا خیر.

شباهت ارزهای دیجیتال و ارز فیات چیست؟

ارز دیجیتال و ارزهای فیات (دلار، پوند و…) شباهت زیادی با هم ندارد. تنها ویژگی مشترک آن‌ها این است که هر دو بدون پشتوانه فیزیکی هستند. در گذشته طلا منبع ارزش‌گذاری ارزهای فیات به شمار می‌آمد؛ اما به دلیل ناامن بودن جامعه، مردم طلا را در بانک‌ها نگهداری کرده و به ازای آن گواهی سپرده دریافت می‌کردند. به مرور زمان این گواهی‌های سپرده به نوعی ارز برای تبادل کالا و خدمات تبدیل شدند. بدین ترتیب، با گذشت زمان پول‌های کاغذی جای این گواهی‌ها را گرفتند و دولت‌ها شروع به انتشار این پول‌های کاغذی کردند. در ابتدا این پول‌های کاغذی با پشتوانه طلا تولید می‌شدند، اما پس از مدتی طلا کمیاب شده و دولت‌ها برای پیشبرد مقاصد خود ارزهای فیات بدون پشتوانه را تولید کردند. این موضوع نیز برای ارزهای دیجیتال نیز صدق می‌کند. ارز دیجیتال تا زمانی که مردم به آنها اعتقاد داشته باشند ارزشمند خواهند بود.

تفاوت‌های ارز فیات از ارزهای دیجیتال چیست؟

بیت کوین

ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند که در ادامه برخی از اساسی‌ترین موارد را بررسی خواهیم کرد:

  • ارزهای فیات توسط حکومت‌ها و بانک‌های مرکزی ایجاد و کنترل می‌شوند؛ اما ارزهای دیجیتال توسط هیچ دولت و فردی کنترل نمی‌شود. بنابراین، هر فردی می‌تواند ارزهای دیجیتال را معامله کنند و حتی در هنگام انجام تراکنش‌های خود قیمت دارایی خود را تعیین نمایند.
  • واحدهای جدید ارزهای فیات توسط بانک‌های مرکزی و به صورت نامحدود تولید می‌شوند. اما واحدهای ارزهای دیجیتال توسط افراد فعال در شبکه و طی فرایند استخراج تولید می‌شوند.
  • ارزهای دیجیتال می‌توانند به پنهان کردن ثروت افراد کمک کنند، زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند از موقعیت و موجودی کیف پول ارز دیجیتال شما مطلع شود. در حالی که ارزهای فیات در بانک‌ها نگهداری می‌شوند و همین امر باعث می‌شود دولت‌ها و بانک‌ها بتوانند به موجودی حساب افراد دسترسی داشته باشند و مقداری از آن را به عنوان مالیات بگیرند.
  • یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات این است که تراکنش‌های ثبت شده در ارزهای دیجیتال غیرقابل برگشت‌ هستند. اما در ارزهای فیات، دولت‌ها و بانک‌ها می‌توانند تراکنش‌های انجام شده توسط افراد را برگردانند.
  • تراکنش‌های انجام شده در ارزهای دیجیتال ناشناس هستند. این بدان معناست که طی یک تراکنش نام فرستنده و گیرنده ارز دیجیتال ناشناس باقی می‌ماند و قابل رویت نخواهد بود. اما در ارزهای فیات تراکنش‌ها ناشناس نیستند.

مزایا جایگزینی ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ارزهای دیجیتال با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که نسبت به ارزهای فیات دارند بهترین جایگزین برای آنها می‌باشند. در ادامه برخی از این مزایا را بررسی می‌کنیم:

از مهم‌ترین مواردی که باعث نگرانی افراد شده است پدیده تورم می‌باشد که باعث کاهش ارزش ارزهای فیات می‌شود. به همین دلیل افراد تلاش می‌کنند دارایی خود را در برابر تورم و کاهش ارزش محافظت کنند. با تبدیل ارزهای فیات به ارزهای دیجیتال می‌توان این مشکل را مرتفع کرد.

همچنین، از آنجایی که ارزهای فیات برگشت‌پذیر می‌باشند و سرعت انتقال آنها نسبت به ارزهای دیجیتال بسیار کند تر و هزینه‌بردار است، بهره‌گیری از فناوری بلاکچین این محدودیت‌ها را از بین برده  و باعث شده است ویژگی‌های منحصربفردی را به ارزهای دیجیتال دهد.

افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین (از زمان پیدایش آن در سال ۲۰۰۸ تاکنون) باعث شده است که سرمایه گذاران در این ارز دیجیتال به سودهای کلانی دست یابند.

معایب جایگزینی ارزهای دیجیتال با پول فیات

اما افراد بدبین بر این باورند که ارزهای دیجیتال به دلیل معایبی که دارند به هیچ عنوان جایگزین مناسبی برای ارزهای فیات نیستند و نمی توانند برای انجام مبادلات مالی استفاده شوند. این افراد معتقدند همانطور که نوسانات زیاد قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند سود‌های کلانی را نصیب افراد کند، این احتمال نیز وجود دارد که ضررهای کلانی را نیز به بار آورد. همچنین، در حال حاضر در بسیاری از کشورها قوانین کامل و روشنی در مورد ارزهای دیجیتال وجود ندارد و همین امر باعث نگرانی‌ها و عدم مقبولیت گسترده میان افراد شده است.

با توجه به مزایا و معایب ذکر شده دور از انتظار نیست که در آینده ارزهای دیجیتال نقش به سزایی در اقتصاد جهان داشته باشند، چرا که گذر زمان گواه این است که ارزهای فیات بسیار آسیب‌پذیر بوده و این خود می‌تواند دلیلی برای گرایش افراد به ارزهای دیجیتال باشند.

تولید محتوا توسط صرافی ارز دیجیتال همتاپی

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی کافه دانش در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.