تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۴

۱۲ ترفند ویندوز ۱۰ که در مورد آنها نمی دانید مایکروسافت به طور معمول ویژگی های مخفی خود را به روشی که اپل انجام می دهد، منتشر نمی کند، که این مسئله می تواند استفاده مفید و حداکثری از دستگاهی که روزانه استفاده می کنید را دشوارتر کند. حتی یادگیری نحوه ارتقاء ویندوز ۱۰ به صورت رایگان می تواند دشوار باشد. با این حال بهتر است به زودی این کار را انجام دهید ، زیرا پشتیبانی از ویندوز ۷ چهارده ژانویه ۲۰۲۰ به پایان می رسد. این نکات هوشمندانه به شما کمک می کند تا سازماندهی و نظم خود را حفظ کنید و در اینجا همه چیزهایی که شما باید درباره به روزرسانی ویندوز ۱۰ نوامبر ۲۰۱۹ بدانید وجود دارد. پس در ادامه با ۱۲ ترفند ویندوز ۱۰ آشنا خواهید شد.
مینیمایز کردن تمام پنجره ها به جز یک پنجره اگر صفحه دسکتاپ شما از پنجره های باز خیلی شلوغ شده است، می توانید خیلی سریع همه آنها را کوچک (minimize) کنید به جز پنجره ای که در حال حاضر با آن کار می کنید.
#wp-content/uploads/2020/01/minimize-windows.mp4 برای انجام این کار کافیست روی نوار عنوان پنجره ای که می خواهید باز بماند کلیک کنید. سپس آن پنجر..

۱۲ ترفند ویندوز ۱۰ که در مورد آنها نمی دانید

مایکروسافت به طور معمول ویژگی های مخفی خود را به روشی که اپل انجام می دهد، منتشر نمی کند، که این مسئله می تواند استفاده مفید و حداکثری از دستگاهی که روزانه استفاده می کنید را دشوارتر کند. حتی یادگیری نحوه ارتقاء ویندوز ۱۰ به صورت رایگان می تواند دشوار باشد. با این حال بهتر است به زودی این کار را انجام دهید ، زیرا پشتیبانی از ویندوز ۷ چهارده ژانویه ۲۰۲۰ به پایان می رسد. این نکات هوشمندانه به شما کمک می کند تا سازماندهی و نظم خود را حفظ کنید و در اینجا همه چیزهایی که شما باید درباره به روزرسانی ویندوز ۱۰ نوامبر ۲۰۱۹ بدانید وجود دارد. پس در ادامه با ۱۲ ترفند ویندوز ۱۰ آشنا خواهید شد.

مینیمایز کردن تمام پنجره ها به جز یک پنجره

اگر صفحه دسکتاپ شما از پنجره های باز خیلی شلوغ شده است، می توانید خیلی سریع همه آنها را کوچک (minimize) کنید به جز پنجره ای که در حال حاضر با آن کار می کنید.

#wp-content/uploads/2020/01/minimize-windows.mp4#wp-content/uploads/2020/01/minimize-windows.mp4?_=1

برای انجام این کار کافیست روی نوار عنوان پنجره ای که می خواهید باز بماند کلیک کنید. سپس آن پنجره را تکان دهید. بعد از چند لرزش سریع، تمام پنجره های باز مینیمایز می شوند، و فقط یکی از آن ها باز باقی می ماند. باحاله. نه؟

منوی استارت مخفی

همانطور که می دانید برای رسیدن به منوی Start ، به آیکون ویندوز در پایین سمت چپ صفحه یا روی صفحه کلید خود ضربه می زنید. اما ویندوز ۱۰ شامل منوی Start کمتر شناخته شده دیگری است که دسترسی به ویژگی های مهمی مانند Command Prompt ، Control Panel و Task Manager را آسان تر می کند. می توانید به دو روش مختلف به این منو دسترسی پیدا کنید ، یا با فشار دادن کلید Windows + X ، یا کلیک راست بر روی دکمه Start یا همان آیکون ویندوز.

ایجاد یک رویداد بدون باز کردن تقویم

آخرین بروزرسانی ویندوز ۱۰ به شما این امکان را می دهد تا به سرعت و مستقیماً از Taskbar خود یک رویداد به تقویم خود اضافه کنید، بدون آن که تقویم را باز کنید. در اینجا نحوه انجام این کار آورده شده است:

  • در نوار وظیفه یا تسک بار خود روی زمان و تاریخ موجود در گوشه سمت راست کلیک کنید.
  • وقتی می خواهید یک رویداد را ایجاد کنید، روی تاریخ مورد نظر کلیک کنید.
  • نام رویداد، زمان و مکان را وارد کنید (اگر چندین تقویم دارید، روی پیکان پایین در کنار نام رویداد، کلیک کنید تا مورد دیگری را که می خواهید به آن اضافه کنید).
  • روی ذخیره کلیک کنید. این رویداد باید در برنامه تقویم شما در دستگاه های شما نمایان شود.

گرفتن اسکرین شات

می دانم که گرفتن اسکرین شات یک مورد مهم است، اما شگفت انگیز است که اغلب افراد بعد از مدتی نحوه عکس گرفتن از صفحه لپ تاپ یا دسکتاپ را فراموش می کنند.

حداقل هشت روش مختلف وجود دارد که بتوانید با ویندوز ۱۰ عکس بگیرید ولی اگر می خواهید تصویری از کل صفحه خود بگیرید و ذخیره کنید، ساده ترین راه کلیدهای Windows + Print Screen است و آن تصویر در پوشه Pictures > Screenshots ذخیره می شود.

ُبرای گرفتن تنها یک قسمت از صفحه نمایش خود ، کلید Windows + Shift + S را بزنید تا ابزاری به نام Snip & Sketch باز شود که به شما امکان می دهد برای گرفتن یک عکس از قسمتی از صفحه کلیک کنید که در کلیپ بورد شما ذخیره می شود.

باز کردن برنامه های روی تسک بار با میانبر صفحه کلید

اگر برای ایجاد میانبر، برنامه های پر استفاده خود را روی تسک بار پین کرده اید برای باز کردن آن ها نیازی نیست تا بر روی آن ها کلیک کنید. در عوض ، از کلید میانبر صفحه‌کلید Windows key + [Number key] استفاده کنید، که کلید شماره متناسب با موقعیت برنامه در Taskbar است. به عنوان مثال Windows key + 2 مورد دوم را در Taskbar باز می کند. این امر به ویژه زمانی مفید است که شما نمی خواهید انگشتان خود را از صفحه کلید بلند کنید.

هر برنامه چه میزان فضا اشغال کرده است؟

سرعت اجرای کامپیوترها به تدریج کم می شود، یک راه سریع برای سرعت بخشیدن به آنها ممکن است رهایی از برنامه هایی باشد که فضای زیادی را اشغال کرده اند، به خصوص اگر شما به طور منظم از آنها استفاده نمی کنید، می توانید به راحتی از شر آن ها خلاص شوید.

برای دیدن اینکه هر برنامه به چه میزان از فضای ذخیره سازی استفاده می کند به مسیر Settings > System > Storage بروید.
بر روی درایو موردنظر برای جستجو کلیک کنید و برای دیدن لیستی از برنامه های نصب شده در دستگاه خود و چقدر فضا گرفته اند، روی برنامه ها و بازی ها کلیک کنید.

همچنین بخوانید: ۱۳ روش برای افزایش سرعت کامپیوتر

غیرفعالسازی تبلیغات منوی استارت

هنگامی که ویندوز ۱۰ را با تنظیمات پیش فرض اجرا می کنید ، ممکن است گاهی اوقات برنامه هایی را در سمت راست منوی استارت مشاهده کنید. مایکروسافت آنها را “پیشنهادات” می نامد ، اما آنها در واقع تبلیغاتی برای برنامه های Windows Store هستند که می توانید خریداری کنید.

برای خلاص شدن از تبلیغات در فهرست شروع Windows 10 خود ، به مسیر Settings > Personalization > Start بروید. تنظیمات به نام suggestions occasionally in Start را در حالت خاموش قراردهید.

جلوگیری از اجرای برنامه ها در پس زمینه

برنامه هایی که در پس زمینه کار می کنند می توانند اطلاعات را دریافت کنند، اعلان ارسال کنند و حتی اگر از آنها استفاده نمی کنید ، به صورت خودکار به روز شوند که می تواند مفید باشد، اما همچنین می توانند باتری و داده های شما را مصرف کنند و هدر دهند.

برای کنترل اینکه کدام برنامه در پس زمینه اجرا می شود و مقداری از باتری و داده را مصرف می کند، به مسیر Settings > Privacy > Background apps بروید.

برای متوقف کردن اجرای همه برنامه ها در پس زمینه گزینه ی Let apps run in the background را در حالت خاموش قرار دهید. یا می توانید با پایین آمدن در همان صفحه برنامه های مورد نظرتان را برای اجرا در پس زمینه فعال یا غیر فعال کنید.

اسکرول در پنجره های غیرفعال

با ویندوز ۱۰ می توانید در هر پنجره بالا و پایین بروید (scroll up and down) حتی در پنجره ای که مستقیما در آن کار نمی کنید.
این یک ابزار مفید است برای زمانی که پنجره های زیادی را به صورت باز نگه داشته اید و می خواهید به صورت همزمان آن ها را زیر نظر داشته باشید.

#wp-content/uploads/2020/01/How-to-Enable-Background-Scrolling-in-Microsoft-Windows-10-Tutoriall.mp4#wp-content/uploads/2020/01/How-to-Enable-Background-Scrolling-in-Microsoft-Windows-10-Tutoriall.mp4?_=2

این ویژگی باید به طور پیش فرض روشن باشد ، اما اگر اینگونه نیست ، به مسیر Settings > Devices > Mouse بروید و گزینه Scroll inactive windows when I hover over them را در حالت روشن قرار دهید. سپس می توانید موس خود را روی هر پنجره قرار دهید و مهم نیست آن پنجره فعال است یا خیر، سپس از غلتک موس برای اسکرول استفاده کنید.

نمایش فرمت فایل ها در فایل اکسپلورر

مایکروسافت پسوند فایل ها را بصورت پیش فرض پنهان می کند ، این امر باعث می شود که انجام کار برای افرادی که باید به دنبال انواع خاصی از فایل ها باشند ، مانند JPEG و JPGs دشوار باشد. برای دیدن فرمت فایل در File Explorer ، موارد زیر را انجام دهید:

  • به نوار جستجو در پایین صفحه بروید ، و عبارت File Explorer Options را تایپ کنید و روی آن کلیک کنید. (چندین راه دیگر برای رسیدن به اینجا نیز وجود دارد ، اما سریعترین آنها به نظر می رسد.)
  • در پنجره ای که ظاهر می شود ، بر روی تب View کلیک کنید.
  • تیک گزینه ای که می گوید Hide extensions for known file types را بردارید. حالا Apply و OK را بزنید.
  • اکنون می توانید فرمت همه فایل ها را در File Explorer مشاهده می کنید.
    • همچنین می توانید از منوی File Explorer Options برای انتخاب دیسک های خالی ، فایل های مخفی و پوشه ها و موارد دیگر استفاده کنید.

حواس پرتی را با کمک Focus assist کاهش دهید

خوشبختانه ویندوز ۱۰ در نسخه‌ی ۱۷۰۸۳ از یک ویژگی جدید به نام فوکوس اسیست رونمایی کرده که با فعال کردن آن، می‌توانید همه‌ی اعلان‌های دریافتی را بنا بر نیازتان تنظیم و مدیریت نمایید.

به مسیر Settings > System > Focus assist بروید. از میان سه گزینه انتخاب کنید:

  • Off (همه اعلان ها را از برنامه ها و مخاطبین خود دریافت کنید)
  • Priority (تنها اعلان های انتخابی از فهرست اولویت که سفارشی سازی می‌کنید را ببینید و بقیه را به مرکز فعالیت خود بفرستید.)
  • Alarms only (مخفی کردن همه اعلان ها ، به جز برای هشدارها).

همچنین می توانید به طور خودکار این ویژگی را در ساعات مشخص یا هنگام بازی انجام دهید.

کلیپ بورد

اگر ویندوز ۱۰ نسخه ۱۸۰۹ به بعد را داشته باشید، حافظه کلیپ‌بورد این امکان را دارد که بیش از یک آیتم را در خود ذخیره کند و در هر زمان می‌توانید هر کدام از این آیتم‌ها را در محل مورد نظر پیست (Paste) کنید.

به صورت پیشفرض، تاریخچه در حافظه کلیپ‌بورد فعال نیست. برای روشن کردن این ویژگی به مسیر Setting>System بروید و بر روی گزینه «Clipboard» در سمت چپ کلیک کرده، سپس گزینه موجود در زیر بخش «Clipboard history» را فعال نمایید تا نوشته «On» بر روی آن نمایش داده شود.

برای دسترسی به حافظه کلیپ‌بورد می‌توانید کلیدهای «Windows + V» را فشار دهید. اگر برنامه‌ای فعال باشد که امکان پیست کردن محتوا در آن را داشته باشید مثل ورد و… کلیپ‌بورد به شما نمایش داده خواهد شد.

نوشته ۱۲ ترفند ویندوز ۱۰ که در مورد آنها نمی دانید اولین بار در کالی بویز. پدیدار شد.

خروج از نسخه موبایل