موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی در ساخت ۲۰۰ دستگاه بی‌خطرساز زباله‌های عفونی – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ نگاهی به اخبار آلودگی‌های زیست‌محیطی نشان می‌دهد امحا نشدن زباله‌ه..

موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی در ساخت ۲۰۰ دستگاه بی‌خطرساز زباله‌های عفونی – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ نگاهی به اخبار آلودگی‌های زیست‌محیطی نشان می‌دهد امحا نشدن زباله‌های بیمارستانی و حتی ورود شیرابه‌های آنها به برخی رودخانه‌ها، چه وضع فاجعه‌باری را برای محیط زیست دنیا ایجاد کرده است.

برای مدیریت و امحای این زباله‌های خطرناک، قوانین مشخصی وضع شده است و دستگاه‌های پیشرفته و گران‌قیمتی وجود دارد که شرکت‌های مطرحی در کشورهای توسعه یافته، آنها را تولید می‌کنند و در کشور ما نیز مجموعه‌های دانش‌بنیانی هستند که تولید این ابزارآلات پیشرفته را در دستور کار دارند؛ با وجود این توانمندی داخلی و الزام قانونی برای امحای اصولی زباله‌های بیمارستانی، بسیاری از بیمارستان‌ها این دستگاه کاربردی را ندارند.

"سید مرتضی سادات" مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: مجموعه تولیدی این شرکت دانش‌بنیان در فضایی به وسعت ۱۰ هزار مترمربع بنا شده است که شامل ۵ سوله است که یک سوله انبار و ۴ سوله تولیدی است. در یکی از سوله‌های ما تولید دستگاه بی‌خطرساز پسماندهای عفونی را انجام می‌دهیم و مجموعه شرکت ما از سال ۱۳۷۷ مشغول به فعالیت است؛ ما موفق به ثبت اختراع این دستگاه در داخل ایران و همچنین ثبت اختراع در داخل آمریکا شدیم و استانداردهای ایزو ۹۰۰۱، پروانه کل از اداره کل تجهیزات پزشکی، پروانه وزارت صنایع و تاییدیه‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، همگی برای این دستگاه‌ها دریافت شده است و این دستگاه‌ها به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه رسیده‌اند.

سادات گفت:‌ از ویژگیهای منحصربه‌فرد این دستگاه که با نمونه‌های خارجی رقابت کرده و حتی بهتر از نمونه‌های خارجی است، قابلیت خُرد کردن، امحا، بسته‌بندی و بی‌خطرسازی در یک مجموعه کامل است؛ روش کار این دستگاه این است که به همان روشی که در اتاق عمل لوازم‌هایی را از بخار آب با دمای ۱۳۴ درجه و ۱۲۱ درجه استریل می‌کنیم، داخل این دستگاه نیز از همان سیکل استفاده می‌شود اما این بار برای بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی بیمارستانی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مراکز درمانی یا باید این زباله‌ها را بی‌خطرسازی کنند و یا باید آنها را به روش مناسبی دفع یا امحا کنند که "دستگاه‌های‌ بی‌خطرساز"، جزو کم‌خطرترین یا بی‌خطرترین سیستم برای محیط زیست هستند. کنترل و نظارت، متاسفانه در این زمینه بسیار کم است و شهرداری‌ها و محیط زیست در بعضی استان‌ها کنترل بیشتری باید به کار گیرند؛ واردات در این حوزه همچنان دارای مجوز است اما آنقدر کیفیت محصول و قیمت تمام شده آن مناسب است که رغبتی بین خریداران برای رفتن به سمت نمونه‌های خارجی وجود ندارد و نمونه‌های خارجی از ۱۰۰ هزار یورو قیمتش شروع می‌شود اما نمونه ایرانی، یک سوم نمونه خارجی قیمت دارد.

"مهدی عقیلی" مدیر تولید این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد:‌ این دستگاه، زباله‌ها را خُرد کرده و بسته‌بندی و استریل می‌کند و یکی از نکات مهم‌ آن این است که در زمان استریل، کل دستگاه ائم از قسمت خُردکن دستگاه، قسمت ورودی و قسمت خروجی به صورت کامل استریل می‌شود و نیازی نیست تا کارگر دست خود را به زباله بزند؛ این بسته‌بندی، خیلی راحت می‌تواند به زباله شهری بی‌خطر تبدیل بشود که کارگر برایش مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه داد:‌ بیش از ۵۰ نفر در این شرکت دانش‌بنیان مشغول به کار هستند و در مجموع در تمامی سالن‌های این شرکت دانش‌بنیان بیش از ۱۲۰ نفر اشتغال دارند و ۵۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کار و فعالیت هستند.

"حسین کلانتری" مدیرخدمات پس از فروش این شرکت دانش‌بنیان نیز گفت: از سال ۱۳۸۸ تا امروز بیش از ۲۰۰ دستگاه بی‌خطرساز زباله‌های عفونی در سرتاسر ایران نصب شده است و به آنها خدمات‌دهی می‌شود.

فعالیت ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه شریف/ "بازاریابی، تجاری‌سازی و شبکه‌سازی" مهم‌ترین خدمات مرکز رشد شریفآخرین جزئیات از وضعیت دانش‌بنیان‌های کشور/ درآمد ۶۷۵ هزار میلیاردی دانش‌بنیان‌ها در سال ۱۳۹۹ظرفیت ۴ میلیارد دلاری صادرات محصولات دانش‌بنیان

انتهای پیام/

منبع خبر

خروج از نسخه موبایل