تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴
کد خبر : 73

کمیته ملی «سپرآبی» در ایران تشکیل شد

کمیته ملی «سپرآبی» در ایران تشکیل شد

به گزارش کافه دانش به نقل از ایرنا از روابط عمومی سعدآباد، محمد حسن طالبیان در نخستین نشست «کمیته ملی سپر آبی ایران» که به میزبانی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تشکیل شد، گفت: ایران با سابقه تاریخی ۱۰ هزار ساله و تنوع آثار ملموس و غیر ملموس جایگاه ویژه ای در منطقه دارد. طالبیان با …

به گزارش کافه دانش به نقل از ایرنا از روابط عمومی سعدآباد، محمد حسن طالبیان در نخستین نشست «کمیته ملی سپر آبی ایران» که به میزبانی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تشکیل شد، گفت: ایران با سابقه تاریخی ۱۰ هزار ساله و تنوع آثار ملموس و غیر ملموس جایگاه ویژه ای در منطقه دارد.
طالبیان با اشاره به مناسبت روز گذشته (۱۰ اردیبهشت ماه) و نامگذاری این روز با روز ملی خلیج فارس، تقارن تشکیل کمیته ملی سپر آبی ایران را با این روز به فال نیک گرفت و افزود: خلیج فارس از زمان هخامنشیان و در تمام نقشه های تاریخی و جود داشته است.
وی افزود: این کرانه دارای هزاران اثر تاریخی و جزایر مختلف با آثار و فرهنگ های گوناگون است و از آنجا که حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی معنای بسیار گسترده ای دارد، مستند سازی و حفظ میراث ملموس و ناملموس این منطقه مسئولیت سنگینی در این حوزه است.

**حفاظت از آثار تاریخی پیش از وقوع بحران
در این نشست کارل فون هاسبورگ رئیس کمیته بین المللی سپر آبی به بیان اهداف، عملکرد و برنامه های این کمیته برای حفظ آثار ملموس و غیر ملموس کشورها پیش، حین و بعد از وقوع بحران ها، درگیری های مسلحانه و بلاهای طبیعی پرداخت و سایر حضار نیز با بیان پیشینه موفق ایران در این زمینه، نقطه نظرات خود را بیان نمودند.
کمیته بین‌المللی «Blue Shield» با هدف محافظت از میراث فرهنگی جهان در برابر جنگ‌ها و بلایای طبیعی در ۱۹۹۶ در در بیش از ۴۰ کشور جهان دایر شده و از این کمیته به عنوان «صلیب سرخ فرهنگی» یاد می‌شود و نام آن برگرفته از کنوانسیون لاهه درباره حفاظت از اموال فرهنگی در رویایی‌های نظامی است.
این کمیته نمایندگانی از پنج سازمان «شورای بین‌المللی آرشیوها»، «شورای بین‌المللی موزه‌ها»، «شورای بین‌المللی محوطه‌های تاریخی»، «فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابخانه‌ای» و «شورای هماهنگی انجمن‌های آرشیوهای سمعی و بصری» را در عضویت خود دارد.
این کمیته به درخواست استفان شولتز سفیر اتریش در ایران تشکیل شد و اهداف این کمیته بر این باور شکل گرفته است که پیش از ایجاد بحران باید برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی اقدام شود.
سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، کارل فون هاسبورگ رئیس کمیته بین المللی سپر آبی، اشتفان شلتس سفیر اتریش در ایران، رحمت الله رئوف حنان دبیر و مجری آئین نامه حفاظت از میراث فرهنگی و مدیران عالی رتبه و کارشناسان خبره سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دفتر بین الملل، پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار، اداره کل موزه ها، معاونت سرمایه گذاری، دفتر حقوقی و یگان حفاظت حضور داشتند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.