تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۵:۴۰
کد خبر : 71994

۹ مورد از وحشتناک‌ ترین و بدترین اشتباهات انسان ها در طول تاریخ

۹ مورد از وحشتناک‌ ترین و بدترین اشتباهات انسان ها در طول تاریخ

۹ مورد از وحشتناک‌ ترین و بدترین اشتباهات انسان ها در طول تاریخانسان ها در طول حیات خود مرتکب خطاهای فاجعه‌باری شده‌اند که برخی از آنها حتی مسیر تاریخ را تغییر داده‌اند. در ادامه به ۹ مورد از وحشتناک ..

۹ مورد از وحشتناک‌ ترین و بدترین اشتباهات انسان ها در طول تاریخ

انسان ها در طول حیات خود مرتکب خطاهای فاجعه‌باری شده‌اند که برخی از آنها حتی مسیر تاریخ را تغییر داده‌اند. در ادامه به ۹ مورد از وحشتناک ترین و بدترین اشتباهات انسان ها می‌پردازیم.

کتاب‌های انگیزشی مملو از جملاتی هستند که به جنبه مثبت اشتباه کردن اشاره می‌کنند. ولی خب اشتباه کردن روی دیگری هم دارد که در آن هزاران و بلکه میلیون‌ها نفر باید تاوان تصمیم نادرست فرد دیگری را با مال و حتی جان خود بدهند. در برخی موارد هم یک اشتباه از نظر اقتصادی تاثیر بسیار زیادی روی آینده یک شرکت یا صنعت دارد. با گجت نیوز همراه باشید تا به ۹ مورد از بدترین اشتباهات انسان ها در طول تاریخ بپردازیم.

تاثیرپذیری تاریخ از بدترین اشتباهات انسان ها

دست کم گرفتن آمریکایی‌ها در نبرد میدوی

بدترین اشتباهات انسان

یکی از بدترین اشتباهات انسان ها در جنگ جهانی دوم و آن هم از سمت ژاپنی‌ها در نبرد میدوی رخ داد. نبرد میدوی در سال ۱۹۴۲ بین ژاپن و آمریکا به وقوع پیوست که در نتیجه آن ۴ ناو هواپیمابر ژاپنی غرق شدند. کارشناسان این نبرد را نقطه عطفی در جنگ برای تسلط بر اقیانوس آرام به حساب می‌آورند که در نتیجه آن ژاپن در مسیر قطعی شکست قرار گرفت.

البته شکست ژاپن قطعی به حساب نمی‌آمد اگر در عصر ۴ ژوئن ۱۹۴۲ (۱۴ خرداد ۱۳۲۱) ناوهای حاضر در نزدیکی جزایر آلیوتی آلاسکا، هواپیماهای خود را برای سوختگیری مجدد و مسلح کردن به اژدر (در آن زمان بهترین گزینه برای حمله به کشتی‌های جنگی به حساب می‌آمد) می‌فرستادند تا بتوانند جلوی حمله هواپیماهای آمریکایی را بگیرند.

در واقع فرماندهان ژاپن حتی احتمال چنین حمله‌ای را می‌دادند. در ۱ می ۱۹۴۲ (۱۱ اردیبهشت ۱۳۲۱)، ستاد فرماندهی نیروی دریایی ژاپن برای ارزیابی خطرات پیش‌بینی نشده حمله آنها به جزایر آلیوتی تشکیل جلسه داد.

بدترین اشتباهات انسان

در نهایت بحث به احتمال تحت حمله قرار گرفتن ناوهای هواپیمابر بدون پوشش هوایی کشیده شد (تفاوت حالت فرضی و آنچه در نبرد واقعی رخ داد این بود که در ۴ ژوئن و در هنگام حمله آمریکایی‌ها، هواپیماها هنوز روی ناوها حضور داشتند، ولی در حالت فرضی آنها در حال انجام ماموریت خود برای بمباران دشمن بودند).

فرماندهان ژاپنی به برآورد خسارت حمله احتمالی بمب‌افکن‌های آمریکایی پرداختند و در نهایت اعلام کردند که یک نام هواپیمابر غرق خواهد شد و یک ناو دیگر نیز آسیب خواهد دید. هرچند که دریادار Matome Ugaki این نظر را رد کرد و گفت که باور ندارد بمب‌افکن‌های آمریکایی بتوانند حتی در حالت غافل‌گیری آسیب چندانی به ناوها وارد کنند.

در نهایت هیچکس نظر وی را زیر سوال نبرد و استراتژی ژاپن نیز برای نبرد بدون تغییر باقی ماند. دست کم گرفتن نیروهای آمریکایی تاثیر بسیار بدی روی نقشه‌ ژاپنی‌ها گذاشت و سبب شد که در لحظات حساس نبرد به هدفی بی‌دفاع تبدیل شوند.

انتخاب یک خائن به عنوان وزیر جنگ

وقتی صحبت از بدترین اشتباهات در جنگ داخلی آمریکا می‌شود، کارشناسان عموما به برخی نبردها اشاره می‌کنند که در نتیجه آن هزاران انسان جان خود را از دست دادند؛ اما همه این اشتباهات در برابر تصمیمی که عملا جنگ را ممکن کرد، بسیار کوچک به نظر می‌رسند.

بدترین اشتباهات انسان

جان فلوید

در سال ۱۸۵۷ جیمز بیوکنن، پانزدهمین رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت جان فلوید، فرماندار پیشین ویرجینیا را به عنوان وزیر جنگ انتخاب کند. فلوید به عنوان وزیر جنگ مهمات جنگی دولت فدرال را به مکان‌های خلوتی می‌فرستاد که در آنجا نیروهای شبه نظامی موتلفه می‌توانستند حتی بدون نیاز به شلیک یک گلوله آنها را به دست آورند.

بدین ترتیب وی هزاران عراده توپ جنگی را به ایالت‌هایی فرستاد که احتمال جدا شدن آنها می‌رفت. این کار زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم در کل ایالت‌های جنوبی آمریکا تنها یک کارخانه ساخت توپ جنگی وجود داشته است. فلوید همچنین به صورت پنهانی ۱۰ هزار تفنگ را به یک گروه شبه نظامی در کارولینای جنوبی فروخت.

بدترین اشتباهات انسان

اگر هم شکی نسبت به جهت‌گیری‌ او وجود داشت، فلوید با پیوستن به نیروهای ایالات جنوبی پس از آغاز جنگ داخلی آمریکا، آن را برطرف کرد. البته عملکرد او به عنوان یک ژنرال آنقدر بد بود که بعدها یولیسیز گرانت، هجدهمین رئیس جمهور آمریکا، از پیوستن او به نیروهای موتلفه به عنوان بزرگترین خدمتش به دولت فدرال آمریکا یاد کرد.

به طور خلاصه فلوید مسئول خون بیش از ۶۰۰ هزار نفری است که در طول جنگ داخلی آمریکا جان خود را از دست دادند.

بمباران لندن در طول جنگ جهانی دوم

اگر می‌خواستیم لیست طولانی‌تری از بدترین اشتباهات انسان ها را بنویسیم، حتما چندین تصمیم هیتلر در طول جنگ جهانی دوم در آنها بود؛ اما در لیست فعلی فقط به بمباران بخش غیرنظامی لندن می‌پردازیم. پس از غلبه بر فرانسه، آلمان رویکرد آرام‌تری را در برابر بریتانیا اتخاذ کرد. در واقع آنها می‌خواستند با بریتانیا صلح کنند و سپس با خیال راحت به سراغ شوروی بروند.

بدترین اشتباهات انسان

هرچند که چرچیل پیشنهاد صلح آلمان را نپذیرفت و در نتیجه درگیری بین دو کشور آغاز شد. در ابتدا نیروی هوایی آلمان هدف خود را نیروی هوایی بریتانیا قرار داده بود و حتی چیزی هم باقی نمانده بود که آن را به طور کامل نابود کند؛ اما چرچیل در اقدامی تحسین برانگیز دستور بمباران بخش غیر نظامی برلین را صادر کرد تا آلمان‌ها را تحریک کند.

در نتیجه این اقدام، هیتلر دستور متوقف کردن عملیات اصلی و بمباران شدید لندن را صادر کرد. از آنجایی تصمیم هیتلر جزء بدترین اشتباهات انسان ها در طول تاریخ قرار می‌گیرد که فرصت کافی را برای بازسازی نیروی هوایی سلطنتی در اختیار بریتانیا قرار داد. در اواخر جنگ همین هواپیما‌ها ضربات بسیار شدیدی را به ارتش آلمان وارد کردند.

قحطی بزرگ ایرلند

با وجود اینکه سال‌ها از قحطی بزرگ ایرلند (۱۸۴۵ تا ۱۸۴۹) می‌گذرد؛ اما هنوز جمعیت این کشور به پیش از آن دوران نرسیده است. در طول این فاجعه یک میلیون نفر از مردم ایرلند این کشور را ترک کردند و یک میلیون نفر دیگر نیز جان خود را از دست دادند. در نتیجه جمعیت ایرلند ۲۵ درصد کاهش یافت.

بدترین اشتباهات انسان

در قرن نوزدهم سیب‌زمینی نقش بسیار مهمی در رژیم غذایی مردم ایرلند ایفا می‌کرد. اما ناگهان به خاطر یک آفت ناشناخته، بخش اعظم محصول کشاورزان ایرلندی از این رفت. سال‌های بعد نیز همین اتفاق تکرار شد تا اینکه یک فاجعه انسانی رقم خورد. در این میان دولت بریتانیا یکی از بدترین اشتباهات انسان ها در طول تاریخ را مرتکب شد.

در آن زمان اکثر زمین‌های ایرلند به ثروتمندان انگلیسی تعلق داشتند و مردم ایرلند صرفا روی آنها کار می‌کردند. گندم و جو به دست آمده از آنها نیز مستقیما به انگلستان فرستاده میشد. با وجود بحران سیب‌زمینی، مالکان انگلیسی همچنان به صادرات گندم و جو ادامه دادند و کمترین توجهی به مردم ایرلند نکردند. تنها چیزی که برای آنها اهمیت داشت، تصاحب زمین‌های بیشتر و کسب سود بود.

دستور استالین در رابطه با کی‌یف

دستور استالین به سربازان ارتش سرخ برای دفاع از کی‌‌یف در زمره یکی از بدترین اشتباهات انسان ها قرار می‌گیرد. در ۷ سپتامبر ۱۹۴۱ (۱۶ شهریور ۱۳۲۰)، شرایط ارتش سرخ بسیار وخیم بود و به همین خاطر فیلد مارشال Budenny دستور عقب‌نشینی منظم تمامی نیروها از اطراف کی‌یف را صادر کرد.

بدترین اشتباهات انسان

هرچند که استالین به شدت با این تصمیم مخالفت کرد و گفت که سربازان باید «بمانند و موقعیت خود را حفظ کنند؛ اگر هم لازم بود، بمیرند». تقریبا ۶۰۰ هزار نفر از سربازان شوروی از بخش دوم فرمان اطاعت کردند و جان خود را در میدان نبرد یا در کمپ اسرای جنگی از دست دادند. در نهایت تنها ۱۵ هزار نفر توانستند از این مهلکه فرار کنند.

برخی از تاریخ‌دانان بر این باورند که تصمیم استالین مانع از سقوط شوروی در جنگ جهانی دوم شد؛ زیرا در غیر این صورت هیتلر ده‌ها هزار نیروی خود را مستقیما روانه مسکو می‌کرد. البته در پاسخ می‌توان گفت که اگر این نیروها در محاصره آلمان‌ها قرار نمی‌گرفتند، می‌توانستند در دفاع از مسکو نقش مهمی را ایفا کنند.

تصمیم اشتباه Excite در عدم خرید گوگل

در سال ۱۹۹۹، Excite دومین موتور جستجوی برتر اینترنت بود و گوگل هنوز در میان بزرگان حضور نداشت. در همان زمان، لری پیج به شرکت Excite پیشنهاد داد که با پرداخت ۷۵۰ هزار دلار گوگل را تصاحب کند؛ البته به این شرط که فناوری گوگل جایگزین فناوری مورد استفاده Excite شود. همین شرط نیز احتمالا مانع از شکل‌گیری این معامله شده است.

بدترین اشتباهات انسان

شرکت Excite تا سال ۲۰۰۱ به رشد خود ادامه داد؛ اما کم کم شرایط تغییر کرد و در نهایت کار به جایی رسید که در سال ۲۰۰۴ Ask Jeeves (حالا Ask.com) این شرکت را خرید. جالب است بدانید که یاهو نیز اشتباه مشابهی را در رابطه با گوگل و فیسبوک مرتکب شده است.

فروش آلاسکا به آمریکا

در سال ۱۸۶۷، امپراتور روسیه تزار الکساندر دوم تصمیم گرفت آلاسکا را به مبلغ ۷.۲ میلیون دلار به آمریکا بفروشد. در آن زمان تزار از اهمیت آلاسکا آگاه نبود و آن را فقط سرزمینی پوشیده از یخ می‌دید که ممکن بود در آینده توسط آمریکا اشغال شود. در حالی که آلاسکا در دل خود منابع طبیعی بسیار زیادی را جا داده بود که ارزش آنها به میلیاردها دلار می‌رسید.

بدترین اشتباهات انسان

از آنجایی که فروش آلاسکا تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی اقتصاد روسیه نگذاشت، در زمره یکی از بدترین اشتباهات انسان ها در طول تاریخ قرار می‌گیرد.

فروش ۱۰ درصد از سهام اپل به به قیمت ۸۰۰ دلار

ران وین یکی از بدترین اشتباهات تاریخ انسان ها را به نام خود ثبت کرده است. وین یکی از بنیان‌گذاران اپل در سال ۱۹۷۶ بود. او در آن زمان ۴۲ سال داشت و بیشتر نقش نظارت بر عملکرد دو همکار دیگرش یعنی استیو وزنیاک (۲۵ ساله) و استیو جابز (۲۱ ساله) را ایفا می‌کرد. از جمله اقدامات وی می‌توان به طراحی اولین لوگو اپل، نوشتن سند همکاری بنیان‌گذاران اپل و نوشتن دفترچه راهنمای کامپیوتر Apple 1 اشاره کرد.

بدترین اشتباهات انسان

ران بعدها گفت که نمی‌توانسته اخلاق و رفتارهای استیو جابز را تحمل کند و به همین خاطر اپل را ترک کرده است. وی همچنین گفت که این احتمال را میداده است که ایده وزنیاک برای یک کامپیوتر شخصی موفق شود؛ اما هرگز گمان نمیکرد که اپل به جایگاه کنونی خود برسد.

او در زمان ترک اپل، سهام ۱۰ درصدی خود را به قیمت ۸۰۰ دلار فروخت. سهامی که این روزها میلیاردها دلار ارزش دارد. البته چند سال بعد وزنیاک و جابز از او دعوت کردند که به اپل برگردد، ولی وین قبول نکرد.

شروع جنگ جهانی اول به خاطر یک پیچ اشتباه

در تاریخ آمده است که کشتن ولیعهد اتریش-مجارستان زمین‌ساز جنگ جهانی اول شد؛ اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، این اشتباه راننده ولیعهد بود که جرقه یکی از بزرگترین جنگ‌های تاریخ بشر را زد.

بدترین اشتباهات انسان

در سال ۱۹۱۴ آرشیدوک فرانتس فردیناند و همسرش در حال بازدید از سارایوو بودند که ناگهان یک نارنجک دستی به سمت ماشین آنها پرتاب شد. راننده ولیعهد به محض دیدن نارنجک سرعت خودرو را افزایش داد تا نارنجک آسیبی به ولیعهد و همسرش نرساند. هرچند که در نتیجه این اتفاق چنیدن نفر زخمی‌ شدند.

ولیعهد پس از بازدید از تالار شهر تصمیم گرفت به ملاقات افراد زخمی برود؛ اما در مسیر برگشت، راننده به یک مسیر اشتباهی پیچید تا مرتکب یکی از بدترین اشتباهات انسان ها در طول تاریخ شود. با این اشتباه به ظاهر کوچک، ولیعهد دقیقا در مسیر یکی از همدستان تروریست اول قرار گرفت و کشته شد و پس از آن نیز یک جنگ بزرگ زندگی میلیون‌ها انسان را نابود کرد.

منبع :toptenzمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.