تاریخ انتشار : شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۴:۵۵
کد خبر : 65795

۸ واقعیت جذاب درمورد شرکت مک لارن که از آ‌ن‌ها بی‌خبر بودید

۸ واقعیت جذاب درمورد شرکت مک لارن که از آ‌ن‌ها بی‌خبر بودید

۸ واقعیت جذاب درمورد شرکت مک لارن که از آ‌ن‌ها بی‌خبر بودید حقایق جالبی درباره خودروساز بریتانیایی مک لارن هست که بی‌شک نمی‌دانستید؛ از ارائه یک فناوری نوین در صنعت خودرو تا ساخت یک انیمیشن..

۸ واقعیت جذاب درمورد شرکت مک لارن که از آ‌ن‌ها بی‌خبر بودید

حقایق جالبی درباره خودروساز بریتانیایی مک لارن هست که بی‌شک نمی‌دانستید؛ از ارائه یک فناوری نوین در صنعت خودرو تا ساخت یک انیمیشن طنز!

مک لارن طی ده سال گذشته درخشان ظاهر شده و موفق شده است کنار نام‌های بزرگی در عرصه سوپرکارها نظیر لامبورگینی و فراری قرار بگیرد. با این حال، امسال با کناره‌گیری مدیر عامل این شرکت یعنی «مایک فلویت» (Mike Flewitt)، عصر جدیدی برای آن آغاز می‌شود. فلویت طی این‌ سال‌ها شاهد بود که چطور مک لارن از برندی که برای یک سوپرکار فوق‌العاده‌ی تعداد محدود شناخته می‌شد، به یک برند با مجموعه‌ای گسترده از سوپرکارها تبدیل شد؛ شاهکارهایی که در «مرکز فناوری مک لارن» به همراه تیم‌های دیگری نظیر تیم فرمول یک مک لارن ساخته می‌شود.

حقایق جذاب درباره شرکت مک لارن

ریشه این شرکت به ۱۹۶۳ برمی‌گردد

مک لارن را راننده، مهندس، مخترع و طراح خودروی مسابقه‌ای متولد نیوزیلند «بروس مک‌لارن» (Bruce McLaren) تاسیس کرد. وی با بالا بردن جام قهرمانی در مسابقات لمانز با فورد GT40 شناخته می‌شد. وی پس از اینکه جایگاه خود به‌عنوان یک راننده خودروی مسابقه‌ای را به دست آورد، مک لارن یا به‌طور دقیق‌تر Bruce McLaren Motor Racing را در سال ۱۹۶۳ تاسیس کرد که در سال ۱۹۶۶ اولین محصول خود برای فرمول یک را ارائه داد و همچنین خودروهای موفقی را برای CanAm تولید کرد. با وجود این، متاسفانه بروس مک‌لارن هنگام تست مک‌لارن M8D در پیست گودوود در بریتانیا جان خود را از دست داد.

بروس مک لارن

پس از آن، «ران دنیس» (Ron Dennis) که در ابتدا مکانیک بود و سپس تیم‌های موفقی را برای مسابقات فرمول تشکیل داده بود، اقدام به خریداری این شرکت کرد. وی McLaren Group را پایه نهاد که مجموعه‌ای از گروه‌های حوزه فناوری تحت برند آن فعالیت می‌کردند و بعد در سال ۱۹۸۵ McLaren Cars را تاسیس کرد. اولین خودروی تولیدی این گروه، مک لارن F1 افسانه‌ای بود که در سال ۱۹۹۲ به تولید رسید. F1 عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان را از آن خود کرد و مسیر آینده مک لارن را شکل داد.

مک لارن F1 مجهز به یک پیشرانه V12 با قدرت ۶۱۸ اسب بخار بود و طی تنها ۳.۲ ثانیه از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گرفت. شاسی مونوکوک کربنی و سیستم تعلیق پیشرفته سایر ویژگی‌های برجسته این خودرو بودند. F1 همچنان یک موشک تمام‌عیار است و جزو بهترین خودروهای ساخته‌شده تاکنون به شمار می‌رود.

مک لارن در زمینه استفاده از فیبر کربن پیشرو بود

مک لارن MP4/1

امکان ندارد درباره خودروهای عادی جاده‌ای مک لارن صحبت کرد و از ریشه مسابقه‌ای آن‌ها نگفت. این شرکت همچنان در زمینه تولید مواد کامپوزیتی که ترکیبی از سبکی و استحکام را ارائه می‌دهند، پیشرو است و در سال ۱۹۸۱، مک‌لارن MP4/1 را به‌عنوان اولین خودروی فرمول یک دارای شاسی مونوکوک فیبر کربنی عرضه کرد. MP4/1 در سال ۱۹۸۱ در جایزه بزرگ بریتانیا به اولین پیروزی خود دست پیدا کرد و با محافظت از راننده «جان واتسون» (John Watson) در تصادفی با سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت در پیست مونتزا در اواخر همان سال، کاملاً خود را ثابت کرد. مک لارن سپس این فناوری را به مک لارن F1 آورد.

گوردون موری شروع مسیر جدیدی را برای این شرکت رقم زد

مک لارن F1 یک شاهکار در زمینه فناوری بود که فناوری سطح فرمول یک را به خیابان‌ها آورد و بارها در تعریف و تمجید آن نوشته شده است. با این حال، درباره اینکه چطور طراح خودروهای فرمول یک متولد آفریقای جنوبی «گوردون موری» (Gordon Murray) کلید اولین خودروی جاده‌ای تولید انبوه مک لارن را زد، کمتر گفته شده است. وی ساخت یک خودروی جاده‌ای را در ذهن داشت اما مدیران شرکت معتقد بودند که ساخت یک سوپرکار «معمولی» کار بسیار آسانی است.

مک لارن F1

اینجا بود که وی به این نتیجه رسید که می‌توان یک سوپرکار جاده‌ای در سطح خودروی مسابقه‌ای تولید کرد؛ یک خودرو بدون استفاده از هرگونه پلاستیک که سرعت آن به ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب جانبی آن به بیش از ۱ جی می‌رسد، بر پایه شاسی مونوکوک برخاسته از فرمول یک ساخته شده و از یک سلول ایمنی جهت محافظت از سه سرنشین برخوردار شده است. علاوه بر این، راننده در مرکز خودرو قرار می‌گیرد و خودرو از سیستم تعلیق دو جناغی مخصوص فرمول یک بهره می‌برد.

گرچه اعداد و ارقام برای گوردون موری اهمیتی نداشت. او اهمیت نمی‌داد که شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ این خودرو چقدر می‌تواند باشد و آن را یک ویژگی جانبی می‌دانست. چیزی که او به دنبالش بود، حداقل ۱۰۰ اسب بخار قدرت به ازای هر لیتر از پیشرانه بود و می‌دانست که فقط هوندا، بی ام و و فراری توانایی تولید چنین موتوری را دارند. مک لارن به‌خاطر فرمول یک با هوندا ارتباط داشت ولی هوندا چندان علاقه‌مند به نظر نمی‌رسید.

مک لارن F1

موری با مولفه‌های مشخصی که در زمینه طراحی در نظر داشت، در سال ۱۹۹۰ به سراغ دوست خود «پل روشه» (Paul Rosche) از بخش موتور اسپرت بی ام و رفت و روشه نیز کمک کرد تا بی ام و برای او یک پیشرانه جدید بسازد: یک پیشرانه ۶.۱ لیتری ۶۰ درجه V12 با سیستم روغن‌کاری خشک .

مک لارن به مدت ۱۰ سال خودرو نساخت

مک لارن 12C

پس از پایان تولید مک لارن F1 در سال ۱۹۹۸، این شرکت تا سال ۲۰۰۷ به خواب زمستانی رفت. مک‌لارن در حوالی آن سال، طراح متولد مراکش «فرانک استفانسون» (Frank Stephenson) را به‌عنوان مدیر طراحی به خدمت گرفت و شروع به توسعه جانشین F1 با نام مک لارن MP4-12C کرد که البته بعدها به ۱۲C تغییر نام داد. برای انجام آزمایشات لازم نیز فراری ۳۶۰ را به‌عنوان خودروی آزمایشی خود به کار گرفت.

مک لارن ۱۲C مجهز به یک پیشرانه V8 با قدرت ۵۹۲ اسب بخار بود، ۱۳۰۰ کیلوگرم وزن خشک داشت و مشابه جد خود، از فناوری‌های فرمول یک نظیر شاسی مونوکوک فیبر کربنی با وزن ۷۷ کیلوگرمی و سیستم تعلیق هیدرولیکی به‌عنوان جایگزین فنرهای مارپیچ، کمک‌فنرها و آنتی رول بارهای مرسوم، بهره می‌بُرد. این خودرو در سال ۲۰۱۱ به تولید رسید و فوق‌العاده سریع بود. شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۲.۸ ثانیه بود و زیر ۵ ثانیه از حالت سکون تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گرفت. طی ۶ ثانیه نیز از ۰ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

مک لارن 12C

MP4 در نام این سوپرکار مک لارن مربوط به پیشوند شماره شاسی تمام خودروهای فرمول یک این شرکت از سال ۱۹۸۱ بود. M حرف اول مک لارن بود و P4 به تیم Project 4 ران دنیس که پس از خریداری مک‌لارن با این شرکت ادغام شد، اشاره داشت. ۱۲ هم از شاخص عملکرد داخلی مک‌لارن که برای ارزیابی عملکرد خودروهای این شرکت و رقبا استفاده می‌شد نشات می‌گرفت. نهایتاً C اشاره‌ای به کربن، عضوی کلیدی از طراحی این خودرو بود.

مک لارن در NASCAR هم دستی دارد

NASCAR پس از فرمول یک در جایگاه دوم بزرگ‌ترین مسابقات اتومبیل‌رانی قرار دارد و در سال ۲۰۱۲ تحولی بزرگ در آن ایجاد شد؛ پیشرانه‌های کاربراتوری قدیمی جای خود را به پیشرانه‌های انژکتوری الکترونیکی دادند. مک لارن پیش‌تر ژنراتورهای سنکرون به تیم‌های مسابقه می‌فروخت ولی در سال ۲۰۱۲ این امکان فراهم شد تا تمامی خودروها از واحد کنترل الکترونیکی این شرکت با نام McLaren Applied بهره ببرند.

این خودروساز به قراردادی ۵ ساله برای تامین این واحد الزامی دست پیدا کرده بود و ۳ سال دیگر آن را تمدید کرد. البته مک‌لارن همچنین قطعاتی غیرالزامی شامل سنسورها، سیم‌ها و ژنراتورهای سنکرون را برای تیم‌ها و سازندگان پیشرانه تامین می‌کرد.

F1 در واقع اولین خودروی این شرکت نبود

مک لارن M6GT

مک لارن F1 اولین خودروی جاده‌ای تولیدی این شرکت بود اما بروس مک‌لارن پیش‌تر به ارائه یک خودروی جاده‌ای با فناوری خودروهای مسابقه‌ای فکر می‌کرد. او به دنبال این بود تا خودروی مسابقه‌ای مک‌لارن M6A را که برنده مسابقات Can-Am شده بود با مقررات گروه چهار FIA تطبیق بدهد ولی نمی‌توانست مقررات جدید را اجرا کند و تقاضای آن‌ها برای ساخت ۵۰ مدل را برآورده کند. با وجود این، وی از رویای خود دست نکشید.

مک لارن M6GT

در سال ۱۹۷۰، بروس مک‌لارن با ادغام شاسی M6B با بدنه M6GT و یک پیشرانه از شورلت تیون‌شده توسط BARTZ، یک نمونه اولیه ساخت. این M6GT خودروی شخصی او شد و حتی صحبت از تولید ۲۵۰ دستگاه از آن بود اما با مرگ بروس مک‌لارن در ۲ ژوئن ۱۹۷۰، این ایده به تاریخ پیوست.

فناوری مرکز فناوری مک لارن دیوانه‌کننده است

مرکز فناوری مک لارن

در مرکز فناوری مک‌ لارن در ووکینگ، ساری، انگلیس با مساحت ۵۰ هکتار، کل گروه مک‌لارن جای گرفته است. ساختمان اصلی را معمار بریتانیایی «نورمن فاستر» (Norman Foster) به شکل یک نیم‌دایره که برکه‌ای آن را کامل می‌کند، طراحی کرده است. ۴ برکه دیگر در این مرکز قرار دارند و حدود ۵۹ میلیون لیتر آب از طریق مبدل‌های حرارتی این ساختمان پمپاژ می‌شوند تا گرمای حاصل از تونل‌های باد را از بین ببرد.

بلوار مرکز مک لارن

دومین ساختمان، «مرکز تولید مک لارن» (McLaren Production Centre) است که در سال ۲۰۱۱ ساخته شد. مک‌لارن همچنین مرکزی زیر زمین مخصوص بازدیدکنندگان دارد و یک رستوران با ۷۰۰ صندلی، کافه، استخر و باشگاهی را برای کارکنان خود در نظر گرفته است. جالب است درباره «بلوار» نیز بدانید که اساساً نمایشگاهی برای ۵ دهه تاریخچه خودروهای مک لارن است. افراد در این ساختمان از طریق راهروها، پل‌های معلق و آسانسورهای شیشه‌ای استوانه‌ای رفت و آمد می‌کنند. زمین چمن این ساختمان ۳۲ کیلومتر بوده و سیم‌کشی صورت‌گرفته در این ساختمان بیش از ۹۶۵ کیلومتر است.

مک لارن یک انیمیشن ساخته بود

انیمیشن مک لارن Tooned

مک لارن در یک حرکت تبلیغاتی هوشمندانه، یک انیمیشن سه فصله را تولید کرد که رانندگان خودروهای مسابقه‌ای «جنسون باتن» (Jenson Button)، «فرناندو آلونسو» (Fernando Alonso)، «لوئیس همیلتون» (Lewis Hamilton)، «کوین مگنوسن» (Kevin Magnussen)، «سرجیو پرز» (Sergio Pérez) و گزارشگر افسانه‌ای مسابقات اتومبیل‌رانی «موری واکر» (Murray Walker) جزو ستارگان آن هستند. ۳۰ قسمت برای کانال یوتیوب این شرکت تولید شد و در کانال Sky Sports 1 بریتانیا قبل از گرند پری‌ها پخش شد. این انیمیشن به شکل جذابی نوشته شده و بسیار خنده‌دار است.

منبع :CarBuzz

۸ چیزهایی که باید درباره مکلارن بدانید

منبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.