تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۴:۳۹
کد خبر : 593343

۸ مورد از رایج‌ ترین اشتباهات تریدرها که باید بدانید!

۸ مورد از رایج‌ ترین اشتباهات تریدرها که باید بدانید!

۸ مورد از رایج‌ ترین اشتباهات تریدرها که باید بدانید! اشتباه و باختن بخشی از فرایند معامله‌گری است و حتی بزرگ‌ترین تریدرها هم دچار اشتباه و ضرر می‌شوند. بااین‌حال، برخی از اشتباهات تریدرها صرفاً تعصب‌ها و خطاهای شناختی هستند که با آگاهی می‌توان از بسیاری از آن‌ها اجتناب کرد. یکی از تفاوت‌های مهم معامله‌گران موفق

۸ مورد از رایج‌ ترین اشتباهات تریدرها که باید بدانید!

اشتباه و باختن بخشی از فرایند معامله‌گری است و حتی بزرگ‌ترین تریدرها هم دچار اشتباه و ضرر می‌شوند. بااین‌حال، برخی از اشتباهات تریدرها صرفاً تعصب‌ها و خطاهای شناختی هستند که با آگاهی می‌توان از بسیاری از آن‌ها اجتناب کرد. یکی از تفاوت‌های مهم معامله‌گران موفق با معامله‌گران ناموفق، افزایش آگاهی و اجتناب از خطاهای شناختی و اشتباهات رایج تریدرهاست؛ موضوعی که افراد بسیاری را در دام خود گرفتار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ترید چیست و تریدر کیست؟

اگر شما هم قصد دارید مهارت‌های معامله‌گری خود را افزایش دهید، بهتر است با خطاهای شناختی و رایج ترین اشتباهات تریدرها آشنا باشید. بی‌شک هرَچه بیشتر درباره تله‌های ذهنی معمول در بازار بدانید، می‌توانید از آن‌ها بیشتر فاصله بگیرید و میزان خطایتان را در معاملات کاهش دهید. در این مطلب، به ۸ مورد از اشتباهات پرتکرار تریدرها اشاره می‌کنیم که با آگاهی از آن‌ها می‌توانید یک گام به تبدیل‌شدن به معامله‌گری حرفه‌ای نزدیک‌تر شوید.

اشتباه اول: ورود به بازار بدون تحقیق و مطالعه

ورود هیجان‌زده به بازار بدون اطلاعات و مطالعه کافی درباره آن یکی از اشتباهات تریدرهای تازه کار است. معامله‌گری بدون آموزش و شناخت عملکرد بازار بیشتر شبیه به شرط‌بندی است. اگر صرفاً براساس شنیده‌ها و هیجان‌ها دست به ترید بزنید، عملاً معامله‌گر نیستید و فقط چند حدس تصادفی با درصد ریسک بسیار زیاد خواهید داشت.

بازارهای مالی پیچیدگی‌های فراوانی دارند. یکی از رایج‌ ترین اشتباهات تریدرها این است که پیش از ورود به بازار، چم‌وخم آن را شناسایی و زمان کافی برای یادگیری و کسب تجربه صرف نمی‌کنند. هرچه زمان بیشتری صرف یادگیری و مشاهده نحوه عملکرد بازار کنید، استراتژی معامله‌گری بهتری برای خود می‌چینید و جایگاه واقعی‌تان را بهتر در بازار پیدا می‌کنید.

راه‌حل: درباره بازار مدنظرتان تحقیق کنید

هرگز از هیچ‌ فردی حتی خبره‌ترین کارشناسان بازار چشم‌بسته پیروی نکنید. حتی اگر مدت‌زمان زیادی طول بکشد، حتماً خودتان درباره بازارهای مالی و قوانین و عملکرد آن‌ها مطالعه کنید. به‌لطف اینترنت، منابع آموزشی فراوانی به‌ویژه برای تریدرهای مبتدی به‌راحتی دردسترس هستند که از آ‌‌ن‌ها می‌توان برای شناخت بهتر بازار کمک گرفت.

همچنین، پیشنهاد می‌کنیم با حساب‌های آزمایشی (Demo Account) کار کنید و سپس وارد محیط واقعی شوید. بسیاری از صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی و پلتفرم‌های تحلیل بازار این حساب‌های آزمایشی را در‌اختیارتان قرار می‌دهند. به‌دنبال ایجاد سبک معاملاتی خود باشید و فقط پس از درک کامل بازار، محتاطانه و با سرمایه اندک وارد آن شوید.

اشتباه دوم: نداشتن برنامه معاملاتی

پِلن (Plan) و برنامه معاملاتی شبیه به نقشه سفر است. کاملاً واضح است بدون برنامه به هیچ مقصد مشخصی نمی‌توان رسید. ابتدا باید بدانید به‌دنبال چه هدفی هستید و سپس، برای به‌دست‌آوردن آن تلاش کنید.

در برنامه معاملاتی مؤلفه‌هایی همچون هدف، استراتژی معاملاتی، بازه زمانی و میزان ریسک را تعیین می‌کنید. همچنین، مشخص می‌کنید که در چه شرایطی می‌توانید وارد موقعیت‌های معاملاتی شوید و چقدر سرمایه می‌توانید وارد هر موقعیت کنید. علاوه‌براین، شیوه مدیریت ریسک و استراتژی خروج شما از معاملات هم باید از پیش برنامه‌ریزی شود.

راه‌حل: برنامه معاملاتی متناسب با هدف‌ها و نیازهای خودتان را بچینید

اگر نمی‌دانید باید چه برنامه معاملاتی‌ای داشته باشید، فقط کافی است به پرسش‌های زیر پاسخ دهید تا چند تکه از پازل برنامه معاملاتی‌تان کامل شود:

  • چه‌ نوع معامله‌گری هستید؟ آیا به‌عنوان کار پاره‌وقت به ترید نگاه می‌کنید یا قرار است درآمد اصلی زندگی‌تان را از آن تأمین کنید؟
  • میزان دانش و آگاهی و تجربه شما از بازارهای مالی چقدر است؟
  • چقدر ریسک‌پذیر هستید؟ چقدر از سرمایه‌تان را به هر معامله اختصاص می‌دهید و تا چقدر تحمل ضرر دارید؟
  • نسبت ایدئال ریسک به پاداش (Risk/Reward Ratio) برایتان چقدر است؟
  • چه‌ زمانی و در چه‌ شرایطی از بازار باید خارج شوید؟ بهترین استراتژی خروج از معامله برای شما چیست؟
  • براساس چه سیگنال و در چه‌ شرایطی وارد معامله می‌شوید؟ بایدها و نبایدهای ورودتان به بازار چیست؟

ممکن است شما مؤلفه‌های دیگری را هم بسته به نیازهایتان در برنامه معاملاتی خود بگنجانید. با‌این‌حال، درمجموع بهتر است ابتدا محدودیت‌هایتان را مشخص و سپس، هدفی واقع‌بینانه تعیین کنید. اگر در ابتدای راه هستید، اهداف بلندپروازانه در نظر نگیرید. حتماً پیش از اِعمال برنامه معاملاتی خود در بازارهای واقعی، آن را به‌عنوان بک‌تست (Backtesting) روی گذشته بازار امتحان کنید و در حساب‌های آزمایشی نیز به‌کار بگیرید.

نکته‌ای که هرگز نباید دست‌کم بگیرید، پایبندی به برنامه معاملاتی‌تان است. اگر برنامه‌ مشخص و آزمایش‌شده‌ای دارید که جواب می‌دهد، هرگز خلاف آن عمل نکنید. ممکن است پس از چند معامله زیان‌ده، تصمیمی عجولانه و از سر خستگی بگیرید که براساس برنامه شما نباشد.

اشتباه سوم: نداشتن ژورنال (دفترچه) معاملاتی

نداشتن دفتری برای ثبت جزئیات معامله‌ها و احساسات به‌هنگام ترید یکی دیگر از اشتباهات رایج میان تریدرهاست. دفترچه (ژورنال) معاملاتی می‌تواند در ایجاد استراتژی و برنامه معاملاتی نظام‌مند به شما کمک بزرگی کند. ثبت اطلاعات دقیق هر معامله در دفترچه‌ای مشخص می‌تواند باعث انسجام افکار و تصمیم‌گیری منطقی‌تر شما شود.

با ژورنال معاملاتی می‌توانید ضعف‌ها و قوت‌هایتان را بهتر بشناسید و کارآمدترین استراتژی ممکن را انتخاب کنید. همچنین، این دفترچه می‌تواند به ایجاد نظم و استمرار شما در روند معامله‌گری کمک کند. دفترچه معاملاتی کامل‌وجامع باعث می‌شود تا نه‌تنها از اشتباهات ترید خود، بلکه از موفقیت‌هایتان نیز درس بگیرید.

راه‌حل: ژورنال معاملاتی بسازید و همه‌چیز را ثبت کنید

دفترچه معاملاتی می‌تواند هر ساختاری داشته باشد. برخی تریدرها به‌جای دفترچه فیزیکی، از صفحه‌ اکسل استفاده می‌کنند. پس از انتخاب دفتر فیزیکی یا صفحه‌ اکسل، مشخص کنید که دقیقاً چه اطلاعاتی را ثبت خواهید کرد. بهترین زمان برای ثبت اطلاعات هر ترید بلافاصله پس از اتمام و خروج از آن است. بدین‌ترتیب، دیگر به یادآوری جزئیات معامله یا احساساتتان به‌هنگام انجام آن نیازی ندارید.

اطلاعاتی که می‌توانید درباره هر معامله ثبت کنید، عبارت‌اند از: تاریخ و زمان ورود به معامله، پلتفرم معاملاتی، دارایی معامله‌شده، اندازه و حجم معامله، سود یا زیان معامله، افکار، استدلال و احساساتتان موقع ورود به معامله. به داده‌های معامله می‌توانید هر عامل دیگری را هم اضافه کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید ذکر کنید چه دلایل فاندامنتال یا تکنیکالی در ورود شما به معامله دخیل بوده‌اند.

پس از دوره‌ای مشخص (روزانه یا هفتگی یا ماهیانه) به عقب برگردید و اطلاعات دفترچه خود را تجزیه‌وتحلیل کنید. بررسی عملکردتان را فراموش نکنید و ارتباط جزئیات هر معامله با نتیجه آن را زیر ذره‌بین بگیرید. روی معاملاتی که چندان موفق نبوده‌اند، بیشتر تمرکز کنید و بکوشید ضعف‌هایی را پیدا کنید که می‌توانید آن‌ها را بهبود دهید. بدین‌ترتیب، با هربار معامله می‌توانید درس جدیدی از بازار بگیرید.

اشتباه چهارم: ریسک بیش‌ازحد و انتظار میلیونرشدن

جهان معامله‌گری دنیای ناشناخته‌هاست. اگرچه افرادی توانسته‌اند به‌واسطه چند کلیک در بازارهای معاملاتی به سود میلیون‌دلاری دست پیدا کنند، بسیاری نیز در مدت چند ساعت یا چند روز دستاورد سال‌ها تلاش و زحمت خود را باخته‌اند. به‌بیان بهتر، به امید درآمد میلیونی ریسک‌های کلان نکنید. این مسئله اغلب دامن‌گیر معامله‌گران تازه‌کار می‌شود.

کسب درآمد فراوان از‌طریق معاملات به‌ویژه برای معامله‌گران تازه‌کار ممکن است وسوسه‌برانگیز باشد؛ اما برای رسیدن به اوج قله ترید، به مهارت و صبر زیادی احتیاج دارید. هیچ تضمینی وجود ندارد که معامله دقیقاً مطابق میلتان پیش برود. اگر در ابتدای کار زیاده‌روی کنید و اوضاع بر وفق مرادتان پیش نرود، ممکن است پیش از اینکه بتوانید بخت خود را در کار معامله‌گری بیازمایید، بخش زیادی از سرمایه‌تان را ببازید. گذشته‌ از این، احتمال دارد ازنظر روحی‌وروانی هم آسیب ببینید و توان بازگشت به بازار را از دست بدهید.

راه‌حل: مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه داشته باشید

اگر در معامله‌گری خود استمرار و پشتکار داشته باشید، غالباً به سود خوبی دست پیدا می‌کنید؛ اما هرگز تلاش نکنید که یک‌شبه ره صدساله را بپیمایید و آهسته و پیوسته راهتان را هموار کنید. اگر در شرایطی ویژه احتمال سود خود را زیاد می‌دانید، این نکته را نادیده نگیرید که به همان میزان ممکن است دچار ضرر شوید. در ابتدای کار، می‌توانید فقط یک موقعیت باز داشته باشید تا با سازوکار بازار بهتر آشنا شوید.

بسیاری از منابع و کارشناسان ترید پیشنهاد می‌کنند در هر معامله فقط روی ۱ تا ۵ درصد از کل سرمایه‌تان ریسک کنید. اگرچه این میزان ممکن است چندان زیاد نباشد، روشی مؤثر برای ماندن در بازی ترید و پیشرفت مهارت‌هاست. همچنین، بیش از آنچه توان باختنش را ندارید، سرمایه وارد بازار نکنید. نسبت مشخصی از سود به زیان را در نظر بگیرید و به آن پایبند بمانید. برخی تریدرها نسبت ۳ به ۱ را توصیه می‌کنند؛ یعنی فقط برای تحلیل فرصت‌های معاملاتی‌ای زمان و انرژی صرف کنید که ۳ برابرِ احتمال ضرر احتمال سوددهی داشته باشند.

انتظارتان را از سودآوری معاملات در حد معقول نگه دارید و پذیرای شکست‌ها باشید. روش‌های تعیین بهترین حجم و اندازه معاملات (Position Sizing) را یاد بگیرید و استراتژی ورودوخروج داشته باشید. اجازه ندهید فومو (FOMO) و ترس ازدست‌دادن کنترل افکارتان را در دست بگیرد و شما را وادار به ریسک بیش‌ازحد کند.

بیشتر بخوانید: چطور از شر فومو خلاص شویم و به استراتژی خود پایبند بمانیم؟

اشتباه پنجم: تصمیم‌گیری هیجانی و احساسی

یکی از اشتباهات رایج میان تریدرها کنترل‌نکردن احساسات هنگام ورود به معاملات و خروج از آن‌هاست. ترید ترن‌ هوایی مملو از احساسات است. در بازارهای مالی، ممکن است در فاصله زمانی کوتاهی دچار احساساتی همچون ترس، حرص، هیجان، شعف، اندوه، پشیمانی و خشم شوید. این احساسات طبیعی است و قرار نیست به‌طور‌کامل از شرّ آن‌ها رها شوید. فقط باید یاد بگیرید که چگونه می‌توانید افسار احساسات و هیجانات خود را به‌دست بگیرید.

بیشتر بخوانید: ۶ راه برای کنترل احساسات در زمان خرید و فروش ارزهای دیجیتال

به‌عنوان تریدر، گاهی ممکن است پشت‌سرهم معاملات برنده داشته باشید و گاهی بداقبالی دست از سرتان برنمی‌دارد. در هر دو حالت، پای پول در میان است. پس درگیرشدن بیش‌ازحد با هیجانات می‌تواند حاصل دسترنج یک عمر زحمتتان را به باد دهد. ناگفته نماند ترید هیجانی بدون توجه به اهداف و استراتژی تعیین‌شده ممکن است پیامدهایی همچون ریسک غیرضروری و باختن سرمایه داشته باشد.

برخی از خطرناک‌ترین احساساتی که ممکن است کنترل معامله‌گری شما را به‌دست بگیرند، اعتمادبه‌نفس بیش‌ازحد پس از چند بُرد پیاپی یا حس انتقام‌گیری پس از چند شکست سنگین هستند؛ پس در دام اعتمادبه‌نفس یا غرور بیش‌ازحد نیفتید. اگر با هریک از این احساسات وارد بازار شوید، در حالت احساسی باثباتی نیستید و نمی‌توانید به‌درستی قضاوت و تصمیم‌گیری کنید. بدین‌ترتیب، احتمال اشتباه در ترید شما بسیار زیاد خواهد بود.

راه‌حل: افسار احساسات خود را بهدست بگیرید

کنترل احساسات می‌تواند دشوار باشد؛ پس از قبل آماده باشید. حتماً برنامه و استراتژی معاملاتی داشته باشید و در هر شرایطی به آن وفادار بمانید. برنامه‌ای که میزان ریسک‌پذیری و شرایط ورود به بازار و خروج از آن را دراختیارتان قرار دهد، تا حد زیادی می‌تواند از واکنش‌های احساسی و آنی شما دربرابر تلاطم‌های بازار جلوگیری کند.

پس از هر معامله زیان‌ده، اندکی از بازار فاصله بگیرید و عملکرد خود را تحلیل کنید. ثبت احساسات و هیجانات موقع انجام ترید در دفترچه معاملاتی هم می‌تواند به شما کمک کند تا الگوی رفتاری و هیجانی‌تان را پیدا و از انجام معاملات هیجانی دوری کنید.

نکته مهم دیگر اینکه اخبار مهم و تأثیرگذار بازار را دنبال کنید؛ اما بیش‌ازحد درگیر سروصدا و هیاهوی خبرهای کم‌اهمیت‌تر نشوید. همچنین، روی هدف خود متمرکز بمانید و منطقی فکر کنید.

ظرفیت پذیرش ضرر را داشته باشید و آنچه اتفاق افتاده، بپذیرید و به احساساتتان پس از معامله اجازه ندهید سبک معاملاتی‌تان را کنترل کنند. همیشه به‌یاد بسپارید که حتی حرفه‌ای‌ترین تریدرها هم اشتباه می‌کنند؛ پس به‌دنبال معامله انتقامی نباشید. همواره فرصت‌های بهتری وجود خواهند داشت؛ بنابراین، از ضررهای گذشته فقط درس بگیرید و به فکر جبران آنی نباشید.

هرگز با خستگی بیش‌ازحد تصمیم نگیرید. بازه زمانی مشخصی را برای ترید در نظر بگیرید و پس‌از‌آن سراغ نمودارهای معاملاتی نروید. تصمیم‌گیری با خستگی و فرسودگی ذهنی اغلب فقط به ضرر ختم می‌شود. علاوه‌براین، استراحت میان هرروز معاملاتی خود را جدی بگیرید و از روش‌های آرامش ذهن همچون تفریح با خانواده و دوستان و پیاده‌روی در طبیعت و مدیتیشن در زندگی خود غافل نشوید.

اشتباه ششم: معامله بدون تعیین حد ضرر

معامله‌گری بدون حد ضرر (Stop-Loss) شبیه رانندگی بدون ترمزگرفتن است. بااین‌حال، معامله‌گران بسیاری هنوز از حد ضرر استفاده نمی‌کنند و در اغلب مواقع، متحمل ضررهای سنگین و اجتناب‌ناپذیر می‌شوند. ترید مانند زندگی است؛ پس هرگز نمی‌توانید ادعا کنید که حق کاملاً با شما بوده است. اگر اشتباه خود را به‌موقع تشخیص دهید، می‌توانید از باخت بیش‌ازحد جلوگیری کنید؛ پس همیشه حد ضرر را در نظر بگیرید.

برخی تریدرها سفارش حد ضرر تعیین می‌کنند و برخی دیگر محدوده حد ضرر خود را به‌صورت ذهنی در نظر می‌گیرند. درمجموع، به معامله‌گرهای تازه‌کار پیشنهاد می‌کنیم حد ضرر مدنظر را سفارش‌گذاری کنند. با سفارش‌گذاری حد ضرر از فروش خودکار دارایی‌تان مطمئن می‌شوید و در بازارهای پرریسک و پرنوسانی همچون بازار ارزهای دیجیتال یا فارکس، فرصت کاهش ضرر را از دست نمی‌دهید.

راه‌حل: سفارش‌گذاری حد ضرر را فراموش نکنید

جلوِ ضرر را از هرکجا بگیرید، منفعت است؛ ازاین‌رو، شکست را به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از ترید بپذیرید و هرگز بیش‌ازحد به هیچ معامله‌ای وابسته نشوید. اگر معامله‌ای برایتان کار نمی‌کند، به آن فرصت جبران ندهید؛ زیرا با این کار در اغلب مواقع فقط سرمایه بیشتری را از دست می‌دهید. اعتراف به اشتباه ممکن است اندکی دشوار باشد؛ اما ازدست‌دادن پول بی‌شک دشوارتر است.

پیشنهاد می‌کنیم تاحدممکن سفارش‌گذاری کنید و محدوده ضرر را ذهنی در نظر نگیرید؛ زیرا ممکن است هنگام ترید دچار هیجانات آنی همچون طمع شوید و تصمیم اشتباهی بگیرید. همچنین، ممکن است تصمیم‌گیری موقع ضرر برایتان سخت‌تر باشد و در زمان افت بازار نتوانید سفارش‌گذاری کنید. مزیت دیگر سفارش‌گذاری حد ضرر این است که دیگر نیازی نیست بازار را به‌طور‌مداوم دنبال کنید.

سفارش حد ضرر خود را باید براساس تحمل ریسک و نوسان‌های دارایی و هدف‌های سرمایه‌گذاری‌تان مشخص کنید. گفتنی است گاهی سرمایه‌گذاران از ابزارهای تحلیل تکنیکالی همچون سطوح حمایت و مقاومت برای تعیین بهترین هدف قیمتی سفارش حد ضرر استفاده می‌کنند.

اشتباه هفتم: تنوع بیش‌ازحد در موقعیت‌ها و سبد دارایی

یکی از رایج‌ترین اشتباهات تریدرها، ورود به چندین موقعیت مختلف است؛ به‌‌گونه‌ای که نمی‌توانند از پسِ نظارت و مدیریت همه آن‌ها بربیایند. اگرچه ایجاد تنوع در سبد دارایی (پورتفو) می‌تواند روشی برای مدیریت ریسک و سرمایه باشد، تنوع بیش‌ازحد در سبد دارایی نیز سبب سردرگمی و بازده کمتر از حد انتظار خواهد شد.

هزاران دارایی فریبنده با احتمال سوددهی فراوان ممکن است روزانه توجه شما را جلب کنند. بااین‌حال، نظارت بر تعداد زیادی موقعیت باز می‌تواند گیج‌کننده و پرریسک باشد؛ به‌ویژه اگر تازه پا به میدان معامله‌گری گذاشته‌اید و هنوز سیستم معاملاتی قدرتمندی ندارید، تنوع بیش‌ازحد دارایی‌ها ممکن است برایتان گران تمام شود.

به‌خاطر بسپارید که مغز انسان در یک زمان فقط می‌تواند با مقدار محدودی از داده‌ها سروکار داشته باشد. توجه به چندین موقعیت برای هر معامله بدین‌معنی است که زمان و تمرکز محدودی برای هر معامله باید در نظر بگیرید. همچنین، باید اخبار و رویدادهای بیشتری را دنبال کنید. این مسئله احتمال خطا و اشتباه در ترید را افزایش می‌دهد و قدرت تصمیم‌گیری منطقی را از شما می‌گیرد.

راه‌حل: به محدودیت‌های خود توجه کنید و در دام طمع، یکی از رایج‌ترین اشتباهات تریدرها نیفتید

هم‌زمان در چند بازار فعالیت نکنید و مدیریت چند دارایی را برعهده نگیرید. تعداد مشخصی دارایی را به‌طور‌کامل بشناسید و فقط پس از بستن یک موقعیت، به فکر موقعیت بعدی باشید. نکته دیگر اینکه به محدودیت‌های زمانی و کاری خود توجه کنید. اگر ترید کار پاره‌وقت شماست، هرگز سعی نکنید با یک دست چند هندوانه بردارید!

پس از دست‌چین بهترین گزینه‌ها، زمان و انرژی‌تان را فقط صرف آن‌ها کنید. این‌جا باز‌هم باید به نکته طلایی برنامه‌ریزی و چینش استراتژی معاملاتی اشاره کنیم. تنها در‌صورت داشتن نقشه مسیر می‌توانید با کمترین خطا و زحمت، بهترین فرصت‌های معاملاتی را انتخاب کنید.

اشتباه هشتم: خارج‌نشدن به‌موقع از معامله سودآور

طمع یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات تریدرهاست که از معامله‌گران مبتدی تا معامله‌گران حرفه‌ای همه را در کام خود می‌کشد. یکی از پیامدهای منفی حرص و طمع خارج‌نشدن به‌موقع از معامله سودآور است. این تعلل می‌تواند معامله سودآور را به معامله‌ زیان‌ده تبدیل کند و تنها با بازگشت سریع قیمت، سودی که با زمان‌بندی دقیق نقطه ورود به‌دست آورده‌اید، ممکن است دود شود و به هوا برود.

پیش از اینکه وارد معامله شوید، باید بدانید دقیقاً چه زمانی باید خارج شوید. درواقع، تعیین حد سود به‌اندازه تعیین حد ضرر در هر معامله‌ای ضروری است. اگر از پیش درباره خروجتان برنامه‌ریزی نکرده باشید، ممکن است بدون تحلیل کامل بازار تصمیم اشتباه بگیرید.

راه‌حل: حد سود تعیین کنید

تصمیم‌گیری نقطه خروج را به حس ششم خود واگذار نکنید و همیشه آماده و مسلّح وارد میدان معامله‌گری شوید. پیش از ورود به معامله، شروط خروج از معامله را بررسی کنید و دلایل متعدد و منطقی برای خروج از آن داشته باشید. بدیهی است که با تعیین نقطه سود پیش از ورود به معامله، درک بهتری از نسبت سود به زیان آن معامله خواهید داشت.

دراین‌بین، ایجاد سفارش لیمیت (Limit Order) به شما کمک می‌کند بدون نیاز به بررسی مداوم بازار، از پیش برای خروج سودتان اقدام کنید. اگر این روش را مناسب نمی‌دانید، می‌توانید اندک‌اندک از سود معامله برداشت کنید تا درصورت بازگشت احتمالی، بخشی از سود را ذخیره کرده باشید.

بیشتر بخوانید: سفارش‌گذاری در صرافی‌های ارز دیجیتال

یکی از پرریسک‌ترین اقدامات موقع سوددهی معامله، افزودن حجم آن است. با این کار درصورت بازگشت قیمت نه‌تنها سود نمی‌کنید؛ بلکه سرمایه اولیه‌تان را هم تا حد زیادی از دست می‌دهید. اگر هنوز‌هم دچار این اشتباه می‌شوید، بهتر است بررسی کنید که چه عاملی باعث ادامه معاملات ریسکی می‌شود؟ چه زمانی از استراتژی خود دور می‌شوید؟ چقدر باید موقعیتی را نگه دارید تا از آن سود کسب کنید؟ چگونه می‌توانید از این اشتباه در آینده جلوگیری کنید؟

سؤالات متداول

درپایان مقاله، به برخی از پرسش‌های مرتبط با رایج ترین اشتباهات تریدرها پاسخ می‌دهیم.

رایج ترین اشتباهات تریدرها در دنیای ارزهای دیجیتال کدام‌اند؟

برخی از رایج ترین اشتباهات تریدرها عبارت‌‌اند از: ورود به بازار بدون تحقیق و آمادگی، نداشتن استراتژی معاملاتی، ریسک بیش‌ازاندازه به امید میلیونرشدن، تصمیم‌گیری هیجانی، نداشتن ژورنال معاملاتی، نداشتن استراتژی ورود‌و‌خروج، تعیین‌نکردن حد ضرر و حد سود و تنوع بیش‌ازحد موقعیت‌ها.

چه راهکارهایی برای جلوگیری از اشتباهات در ترید وجود دارند؟

برخی از راهکاری مفید برای جلوگیری از اشتباهات در ترید عبارت‌اند از: تحقیق و بررسی شخصی درباره بازار مدنظر، برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی معاملاتی، ثبت تمام جزئیات معاملات در ژورنال معاملاتی، مدیریت ریسک و مدیریت هیجانات، سفارش‌گذاری حد ضرر و حد سود و کنترل‌کردن طمع برای بازکردن تعداد زیادی موقعیت‌.

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.