تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
کد خبر : 65003

۸ رکورد عجیب در دنیای خودروها که هیچ خودرویی موفق به شکستن آن‌ها نشده

۸ رکورد عجیب در دنیای خودروها که هیچ خودرویی موفق به شکستن آن‌ها نشده

۸ رکورد عجیب در دنیای خودروها که هیچ خودرویی موفق به شکستن آن‌ها نشده خودروسازان همیشه به دنبال سریع‌ترین، کم مصرف‌ترین یا زیباترین‌ها بوده‌اند اما گاهی هم با عجیب ترین رکورد ها به سراغ مشت..

۸ رکورد عجیب در دنیای خودروها که هیچ خودرویی موفق به شکستن آن‌ها نشده

خودروسازان همیشه به دنبال سریع‌ترین، کم مصرف‌ترین یا زیباترین‌ها بوده‌اند اما گاهی هم با عجیب ترین رکورد ها به سراغ مشتریان خود می‌رفتند. ارزان‌ترین، پهن‌ترین‌ و پرمصرف‌ترین خودروهای طول تاریخ مواردی هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

اگر یک کارخانه خودروسازی قصد تولید یک هایپرکار را داشت به سراغ چه چیزی می‌رفت؟ مطمئنا سرعت و شتاب در اولویت بود. حال چه این سرعت در شتاب ۰-۱۰۰، رکورد پیست نورنبرگ یا درگ ۴۰۰ متر خیابانی باشد. اگر هدف ساختن یک خودرو مجلل بود چطور؟ در این صورت کارخانه شتاب و سرعت را در رده دوم و امکانات پر زرق و برق و انواع آپشن‌های راحتی سرنشینان را به اولویت اول تبدیل می‌کرد.

این بحث در مورد پیکاپ‌ها هم صادق است. فورد یا شورلت اصلا دوست ندارند که با القابی مثل “سنگین و بی‌فایده ولی با موتور بزرگ” در رسانه‌ها حاضر شوند.

۶ رکورد عجیب که هیچ خودروسازی آن را دوست ندارد

اما کدام خودروسازی دوست دارد که خودروهایش با القابی مثل سنگین‌ترین، پرمصرف‌ترین، درازترین یا امثال این‌ها صدا شود؟ در ادامه به ۸ مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

۱- بدترین میزان مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر

8 رکورد عجیب در دنیای خودروها - کامارو 1967

طبق داده‌های آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)، لامبورگینی کانتاش ۱۹۸۶ با موتور ۱۲ سیلندر خورجینی ۵.۲ لیتری بدترین میزان مصرف سوخت در صد کیلومتر را دارد. البته این مورد به هیچ‌وجه مشکلی برای صاحبان این خودرو چند میلیون دلاری نیست. کانتاش یکی از افتخارات لامبورگینی است و به اندازه کافی خوبی دارد که مصرف سوخت آن به انتهای لیست برود. اما زمانی که پای خود را تا انتها روی پدال گاز فشار می‌دادید به وضوح متوجه پایین رفتن عقربه سوخت خود می‌شدید. مصرف سوخت شهری کانتاش ۴۰ L/100km، مصرف جاده‌‌ای آن ۲۳.۵ L/100km و در حالت ترکیبی برابر ۳۳.۶ L/100km بود.

8 رکورد عجیب در دنیای خودروها - کامارو 1967

البته موسسه EPA کمی دیر به ثبت آمار خود اقدام کرد و اگر فقط چندسال زودتر کار رسمی خود را آغاز می‌کرد شاید کانتاش همه‌چیز تمام می‌شد. آغاز رسمی کار EAP از سال ۱۹۸۴ بود. شاید تعجب نکنید که هدف بحث ما یک خودرو آمریکایی باشد. شورلت کامارو! نه یک کامارو V8 یا مدل SS بلکه کامارو ۱۹۶۶ با موتور ۶ سیلندر خطی و حجم ۳.۸ لیتری که به گیربکس سه دنده دستی متصل بود و فقط ۱۴۰ اسب بخار تولید می‌کرد. مصرف سوخت ترکیبی کامارو ۱۹۶۶ برابر با ۴۶ L/100km بود. در آن سال‌ها مصرف سوخت بالا برای خودروهای آمریکایی معیاری خنده‌دار محسوب می‌شد ولی هزینه‌های سوخت این شورلت به قدری زیاد بود که دستمایه خنده مطبوعات شد.

۲- سنگین‌ ترین خودرو تولید شده

8 رکورد عجیب در دنیای خودروها - مرسدس s600 تشریفات

در ابتدا برای روشن شدن موضوع وزن چند خودرو را بررسی می‌کنیم. هوندا سیویک ۲۰۲۱ وزنی برابر ۱.۵ تن، کادیلاک اسکالا با ظرفیت ۷ نفر ۲.۵ تن و هامر برقی جدید با تمام باتری‌های بزرگ و بدنه سنگین خود ۳ تن وزن دارد. اما سنگین ترین خودرو دنیا یک شاسی بلند ۷ نفره نیست. مرسدس بنز میباخ S600 پولمن ۲۰۱۷ تشریفات وزنی برابر با ۵.۱ تن دارد. درهای این میباخ به قدری سنگین است که برای هرکدام یک موتور الکتریکی جدا تعبیه کرده‌اند. موتور ۱۲ سیلندر تویین توربو ۶ لیتری مرسدس بنز میباخ S600 پولمن ، ۵۳۰ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

8 رکورد عجیب در دنیای خودروها - مرسدس s600

تجهیزات ویژه‌ای مثل مصون بودن در برابر حملات انتحاری نزدیک، پوشش سرامیکی ضد بالستیک سطح VR9، شیشه‌های ۴۰ میلی‌متری و صفحات فولادی زرهی باعث وزن عجیب این خودرو شده‌اند. پوشش شیشه‌ای پلی کربنات سطح جدیدی از امنیت خودروهای تشریفات را به این مدل میباخ بخشیده است.

۳- کم ارتفاع‌ترین خودرو تولید شده در کارخانه

8 رکورد عجیب در دنیای خودروها - لوتوس 7

افراد زیادی هستند که با شخصی سازی خودروها، ارتفاع آن‌ها را کم می‌کنند. فرهنگ lowrider یکی از اصطلاحات خودرویی کشور آمریکا است. مالکان این خودروها ارتفاع خودرو خود را تا پایین‌ترین حد ممکن کاهش می‌دهند. اما چه می‌شود که یک خودروساز چنین ویژگی‌ای را در خودرو فابریک خود بگذارد؟ کولین چاپمن با خودرو لوتوس ۷ خود یکی از عجیب‌ ترین رکورد ها را ثبت کرد. کف این خودرو به قدری پایین بود که حتی دو انگشت هم به سختی به زیر آن می‌رفت.

8 رکورد عجیب در دنیای خودروها - لوتوس 7

لوتوس ۷ با ارتفاع حدود ۹۰ سانتی‌متری خود واقعا رکورد عجیبی را ثبت کرد. لوتوس ۷ مدت زیادی در خیابان‌ها باقی نماند و مالکان این مدل ترجیح دادند از سواری با آن در پیست لذت ببرند.

۴- رکورد عجیب سبک‌ ترین خودرو ساخته شده

8 رکورد عجیب در دنیای خودروها - راکت سبک

شرکت خودروهای سبک (Light Car Company) توسط گوردون موری و کریس کرفت در سال ۱۹۹۱ تاسیس شد. مفهوم نام این شرکت تناسب عجیبی با تنها خودرو ساخته شده توسط آن را داشت. خودرو موشک (Rocket) اولین و تنها مدل تولیدی این خودروساز بود و با وزن ۳۸۵ کیلوگرم، سبک ترین خودرو جهان لقب گرفت. موتور ۴ سیلندر خطی یک لیتری یاماها، ۱۶۵ اسب بخار قدرت را توسط گیربکس سکوئنشال ۵ دنده به چرخ‌های عقب می‌فرستاد و نهایت سرعت آن ۲۳۰ km/h بود.

8 رکورد عجیب در دنیای خودروها - راکت سبک

قوانین خودرویی در آن سال‌های به خودروهای سه چرخ اجازه تردد در خیابان را نمی‌داد. اگر این قوانین نبود، خودرو سه چرخ Peel P50 با وزن ۱۵۵ کیلوگرم می‌توانست این لقب را داشته باشد.

۵- کندترین خودرو در عصر جدید خودروسازی

8 رکورد عجیب در دنیای خودروها - پیل پی 50

شاید اپیزود گردش جرمی کلارکسون در دفتر BBC را به یاد داشته باشید. او در این قسمت از خودرو Peel P50 استفاده کرد و یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های برنامه «تخته گاز» را خلق کرد. خودرو سه چرخ Peel P50 با موتور تک سیلندر ۴۹ سی‌سی در بهترین حالت سرعت ۵۰ km/h را تجربه می‌کند. البته برای رسیدن به این سرعت باید مدت زمان زیادی صبر کنید. جعبه دنده این خودرو فاقد دنده عقب است و دستگیره‌ای در انتهای آن برای این کار تعبیه شده. یعنی برای عقب رفتن باید از خودرو پیاده شوید و آن را دستی به عقب بکشید.

خودرو Peel P50 در سال ۲۰۱۰ با بهبودهایی همراه بود اما موسسه‌های ایمنی دیگر اجازه تولید را به این خودرو ندادند.

۶- عریض ترین خودرو جهان

8 رکورد عجیب در دنیای خودروها - کرایسلر کرون

اگر معیار را بر اساس خودروهای در حال تولید بگذاریم، بوگاتی شیرون برنده این لقب خواهد بود. اما در حالت کلی، کرایسلر کرون ایمپریال مدل ۱۹۵۴ با عرض ۲۱۰۵.۶۶ سانتی‌متر تاج پادشاهی خودروهای عریض را دارد و واقعا شبیه یک کشتی است. مازراتی با خودرو MC12 در سال ۲۰۰۵ فقط ۱.۰۱۶ سانتی‌متر کم داشت تا این لقب را به خود اختصاص دهد. لامبورگینی SVJ Roadster هم با عرض ۲۰۹۸.۰۴ سانتی‌متر در این لیست جای دارد.

۷- ارزان ترین خودرو تاریخ

8 رکورد عجیب در دنیای خودروها - ارزان‌ترین خودرو دنیا

برای این رکورد عجیب باید سری به دنیای ریاضیات و موضوعاتی مثل تورم بزنیم. خودرو «Briggs & StrattonFlyer» در سال ۱۹۹۲ با قیمت ۱۲۵ دلار به فروش می‌رسید. این مبلغ معادل ۲,۰۶۸ دلار در سال ۲۰۲۲ است. خودرو « Tata Nano» در سال ۲۰۰۸ با قیمت ۲,۵۰۰ دلار عرضه شد و این عدد معادل ۳,۲۷۷ دلار در امروز است. حال به این موضوع توجه کنید که مبلغ ۱۲۵ دلار در ۱۹۹۲ معادل ۱,۶۰۰ دلار در سال ۲۰۰۸ است.

با محاسبات سخت بالا می‌توانیم به این نتیجه برسیم که خودرو «Briggs & StrattonFlyer»، عنوان ارزانترین خودرو ساخته شده در طول را تصاحب می‌کند.

۸- کوچک ترین خودرو ۱۰ سیلندر

8 رکورد عجیب در دنیای خودروها - لکسوس lfa

طبیعی است که انتظار داشته باشید با زیاد شدن تعداد سیلندرها، ابعاد خودرو هم بزرگ‌تر شود. خبر خوب این است که ژاپن چنین نظری ندارد. پیشرانه ۱۰ سیلندر ۴.۸ لیتری هنسی با قدرت ۵۵۳ اسب بخار در زیر کاپوت لکسوس LFA قرار دارد. موتورهای هنسی معمولا برای شرایط بسیار سخت مسابقه‌ای طراحی می‌شوند و این پیشرانه هم بیشترین قدرت خود را در دور موتور ۶,۸۰۰ بدست می‌آورد.

8 رکورد عجیب در دنیای خودروها - موتور لکسوس lfa

لکسوس LFA برای داشتن یک موتور ۱۰ سیلندر واقعا کوچک است ولی خب ژاپن آن را ساخته و حتما دلایل خوبی برای این کار داشته‌اند.

منبع :carbuzzمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.