تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
کد خبر : 62529

۷ دلیل برای اینکه ارز دیجیتال سولانا بهتر از اتریوم است

۷ دلیل برای اینکه ارز دیجیتال سولانا بهتر از اتریوم است

۷ دلیل برای اینکه ارز دیجیتال سولانا بهتر از اتریوم استدر مبحث ارزهای دیجیتال، سولانا یک موضوع بسیار جذاب به شمار می‌رود؛ اما آیا این ارز از اتریوم بهتر است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با ما همراه با..

۷ دلیل برای اینکه ارز دیجیتال سولانا بهتر از اتریوم است

در مبحث ارزهای دیجیتال، سولانا یک موضوع بسیار جذاب به شمار می‌رود؛ اما آیا این ارز از اتریوم بهتر است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

سولانا و اتریوم هر دو بلاک چین متن باز / Open Source هستند. هر دو دارای عملکرد قرارداد هوشمند هستند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا برنامه‌های غیر متمرکز / Dapp را میزبانی کنند. این برنامه‌های غیر متمرکز خدمات و محصولاتی را در زمینه‌هایی مانند امور مالی، بازی و بسیاری از موارد دیگر ارائه می‌دهند.

انتشار ابتدایی اتریوم در سال ۲۰۱۵ انجام گردید در حالی سولانا در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد. نماد سولانا SOL بوده در حالی که نماد اتریوم ETH است. بنا به دلایل مختلف، سولانا بسیار جوان‌تر، از اتریوم محبوب‌تر شده است؛ به عبارتی کاربران سولانا قسم می‌خورند که این ارز بهتر از اتریوم است.

بسیاری سولانا را قاتل اتریوم می‌نامند و انتظار دارند که هم از نظر تعداد کاربران و هم از نظر ارزش بازار از اتریوم پیشی بگیرد. در این مطلب سعی کرده‌ایم دلایلی مبنی بر اینکه سولانا بهتر از اتریوم است را شرح دهی؛ بنابراین تا انتها با گجت نیوز همراه باشید.

اتریوم

۱. تراکنش بر ثانیه / TPS

سولانا در زمینه تراکنش بر ثانیه به حدی از اتریوم پیشی گرفته است که حتی نمی‌توان آن را یک رقایت نزدیک دانست. شبکه اتریوم فوق العاده شلوغ است. بین ده تا پانزده ثانیه طول می‌کشد که یک تراکنش پردازش شود، استخراج یک بلک، و تنها ۱۰ تا ۴۵ تی پی اس را ظرفیت دارد. در مقابل، سرعت در سولانا فوق العاده بالاست و تنها چهار صد میلی ثانیه برای استخراج یک بلاک لازم است و می‌تواند ۵۰۰۰۰ تی پی اس را مدیریت کند و قادر به افزایش آن تا ۶۵۰۰۰ تی پی اس نیز است.

همچنین بخوانید:

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۲

با این حال، این مزیت برای همیشه دوام نخواهد داشت. در سال ۲۰۲۲ اتریوم خود را به اتریوم ۲.۰ ارتقا خواهد داد که پیش بینی می‌شود ظرفیتی بالغ بر ۱۰۰۰۰۰ تی پی اس داشته باشد.

۲. هزینه‌های هر تراکنش

هر تراکنش دارای هزینه‌ای است که به رایانه‌هایی که آنها را پردازش می‌کنند پرداخت می‌شود. این هزینه از بلاک چین به بلاک چین دیگر متفاوت است. در این زمینه هم این دو نزدیک نیستند. سولانا با هزینه متوسط هر تراکنش ۰.۰۰۰۲۵ دلار بسیار ارزانتر از اتریوم است.

ارزش اتریوم به شدت دارای نوسان بوده، این ارز تا در حد چند سنت نیز پایین آمده و تا حد صد دلار نیز بالا رفته است و این‌ها فقط برای معاملات ساده هستند. اگر یک قرارداد هوشمند دخیل باشد، هیچ حد بالایی وجود ندارد. برای مثال، پردازش خرید یک ان اف تی می‌توان تا ۲۵۰ دلار هزینه داشته باشد. اگر تراکنش‌ها بزرگ‌تر و پیچیده‌تر باشند، هزینه‌ها می‌تواند به میلیون‌ها دلار در هر تراکنش برسد.

با این حال، انتظار می‌رود راه اندازی اتریوم ۲.۰ در سال ۲۰۲۲ هزینه اتریوم را به سطوح نزدیک صفر کاهش دهد و آن را با سولانا در رقابت قرار دهد.

۳. سولانا مشکل ممپول ندارد

pool

ممپول / Mempool یک اتاق انتظار است که در آن تراکنش پردازش شده قبل از پذیرش توسط بلاکچین منتظر می‌ماند. یکی از بزرگترین مزایای سولانا نسبت به اتریوم این است که سولانا یک دوره انتظار بین پردازش تراکنش و افزودن آن تراکنش به بلاک چین ندارد. اساساً ممپول ندارد. در عوض، تراکنش‌ها تقریباً بلافاصله پذیرفته می‌شوند.

در اتریوم، یک تراکنش حدود چهار دقیقه منتظر می ماند تا تایید و پذیرفته شود.

همچنین بخوانید:

آیا پیش بینی قیمت ۵۰ هزار دلاری برای اتریوم درست است؟

۴. برنامه نویسی سولانا آسان‌تر است

اتریوم بر روی نرم افزاری به نام سالیدتی / Solidity اجرا می‌شود که به طور خاص برای اتریوم ساخته شده است. سولانا بر روی نرم افزاری به نام راست / Rust اجرا می‌شود که محبوب‌ترین نرم افزار میان توسعه دهندگان است. راست می‌تواند اپلکیشن‌های متنوعی مانند بازی‌ها و بلاک چین‌ها را بسازد و استفاده از آن آسان و راحت‌تر است. این امر سولانا را به پلتفرمی در دسترس‌تر نسبت به اتریوم برای استقرار برنامه‌ها تبدیل می‌کند که منجر به رشد تصاعدی اکوسیستم سولانا شده است.

۵. اکوسیستم سولانا سریع‌تر در حال گسترش است

اگر چه اتریوم همچنان بهترین انتخاب برای ساخت و میزبانی برنامه‌های غیر متمرکز و استقرار قراردادهای هوشمند بوده، اما با چالش‌های زیادی در رابطه با هزینه، سرعت و موارد دیگر مواجه است. سولانا به سادگی با این چالش‌ها رو به رو نیست، هنوز روبه رو نیست!، و میزبانی آن از برنامه‌های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند به صورت تصاعدی در حال رشد است. سولانا همچنین پتانسیل پشتیبانی از کوین‌های بیشتری نسبت به اتریوم را دارد. اکوسیستم سولانا در نهایت با نرخ فعلی گسترش از اتریوم در هر دو تنوع و تعداد محض پیشی خواهد گرفت.

۶. سولانا از پهنای باند کمتری استفاده می‌کند و انعطاف پذیرتر است

همه بلاک چین‌ها در چالش متداول نحوه اشتراک گذاری داده‌ها در شبکه مشترک هستند. یک بلاک چین با ده هزار کامپیوتر متصل را تصور کنید. هنگامی که یک بلاک استخراج می‌شود، آن اطلاعات باید به طور مستقل با همه رایانه‌ها ده هزار بار به اشتراک گذاشته شود. این امر منجر به مشکلات پهنای باند می‌شود که سرعت بلاک چین را کند می‌کند.

همچنین بخوانید:

این ۵ ارز دیجیتال را رصد کنید، احتمال ثبت رکورد قیمت وجود دارد

سولانا این چالش را با پروتکلی به نام توربین / Turbine حل می‌کند که هر بلاک را به بسته‌های مختلف تقسیم می‌کند، هر بسته را به گروهی از کامپیوترها ارسال می‌کند، داده‌ها را دوباره به نزدیک‌ترین گروه ارسال می‌کند و همینجور ادامه می‌دهد. این روش اطلاعات را به گونه‌ای تقسیم می‌کند که منجر به استفاده از پهنای باند کم، حداقل زمان پردازش و شبکه انعطاف‌پذیرتر می‌شود که در برابر خرابی مقاومت می‌کند.

۷. سولانا برای محیط زیست بهتر است

فرآیند استخراج بلاک‌های اتریوم الگورتیم اثبات کار / Proof of Work یا به اختصار PoW نامیده می‌شود که کارایی کامپیوتری زیادی را در بر می‌گیرد و منجر به مصرف بالای برق می‌شود. استخراج اتریوم سالانه انرژی بیشتری نسبت به اسرائیل و بلژیک مصرف می‌کند و به طور قابل توجهی در گرم شدن کره زمین نقش دارد.

سولانا از الگوریتم‌های اثبات سهم / Proof of Stake یا به اختصار PoS و اثبات پیشینه / Proof of History یا به اختصار PoH استفاده می‌کند که ۹۹.۹ درصد نگهدارنده انرزِ بیشتری نسبت به الگوریتم PoW هستند. سولانا به سادگی برای محیط زیست بهتر است که آن را به یک جایگزین بسیار جذاب برای کاربران و گروه‌های محیطی تبدیل می‌کند.

آیا سولانا قاتل اتریوم است؟

سولانا در دنیای کریپتو به سرعت پیشرفت کرده است. پس از کمتر از دو سال فعالیت، به چهارمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار تبدیل شده است. بدون شک ویژگی های برتر زیادی نسبت به اتریوم دارد. به ویژه، توان عملیاتی بالای تراکنش‌ها و هزینه‌های تراکنش پایین، آن را در میان توسعه‌دهندگانی که به‌طور فزاینده‌ای سولانا را به جای اتریوم انتخاب می‌کنند، بسیار محبوب کرده است.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که بسیاری از مهم‌ترین اپلیکشن‌های تکنولوژی کریپتو بر پایه اتریوم ساخته شده‌اند و همچنان برای عملکرد به بلاک چین اتریوم متکی هستند. همچنین اتریوم تعداد کاربران بیشتری نسبت به سولانا و اپلیکشن‌های بیشتری دارد. علاوه بر این، اتریوم اولین بلاک چین بود که قراردادهای هوشمند را مستقر کرد، که به آن مزیت پیشرو بودن فوق العاده‌ای می‌دهد (این ایده که اولین چیزی که محصولی را عرضه می‌کند یا وارد بازار می‌شود، بر رقبا برتری دارد).

همانطور که قبلاً ذکر شد، اتریوم در سال ۲۰۲۲ ارتقا می‌یابد. این ارتقا آن را قادر می‌سازد تا با سرعت، هزینه و نگهدارنگی انرژی سولانا مطابقت داشته باشد یا از آن پیشی بگیرد. هنگامی که این اتفاق بیفتد، احتمالا اتریوم نه تنها از سولانا بلکه از بیت کوین نیز بهتر عمل کرده و آن را تا حد زیادی به بزرگترین بلاک چین تبدیل می‌کند.

بله، سولانا بهتر از اتریوم است، اما به طور بالقوه، نه برای مدتی طولانی. در نهایت، سولانا اتریوم را نخواهد کشت. در عوض، هر دو بلاک چین‌های بسیار مفید و موفق باقی خواهند ماند.

منبعMakeUseOfمنبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.