تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر : 18821

۶ مورد از اساسی‌ترین مشکلات اندروید که باید زودتر برطرف شوند

۶ مورد از اساسی‌ترین مشکلات اندروید که باید زودتر برطرف شوند

۶ مورد از اساسی‌ترین مشکلات اندروید که باید زودتر برطرف شوند برخی مشکلات اندروید بسیار جدی بوده و باید خیلی زود توسط گوگل از بین بروند. در این مطلب با ۶ مورد از نقص‌ها و ایرادهای اساسی Android آشنا خواهیم شد.
گوشی های هوشمند امروز بسیار متداول بوده و بیش از سه میلیارد گجت موبایل در دست کاربران سراسر دنیا وجود دارد. سیستم عامل نزدیک به ۹۹ درصد آن‌ها اندروید یا آی او اس بوده و حق انتخاب دیگری برای کاربران وجود ندارد! در مقایسه با پلتفرم موبایل اختصاصی اپل یعنی iOS، سهم Android بسیار بیشتر است.
بر اساس گزارش IDC، اندروید و آی او اس در سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۸۶.۱ و ۱۳.۹۹ درصد بازار گوشی های هوشمند را در دست گرفته‌اند. اگرچه پلتفرم موبایل متن باز گوگل طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته، اما هنوز یک سری مشکلات اساسی دارد. در این مطلب شما را با ۶ مورد از مهمترین مشکلات اندروید که انتظار داریم در سیستم عامل‌های جدید آن از بین بروند، آشنا خواهیم کرد.
گوگل بخش زیادی از زندگی کاربران را ردیابی می‌کند گوشی های هوشمند را برخلاف انتظار به سختی می‌توان شخصی خطاب کرد! سیم کارت شما دارای ی..

۶ مورد از اساسی‌ترین مشکلات اندروید که باید زودتر برطرف شوند

برخی مشکلات اندروید بسیار جدی بوده و باید خیلی زود توسط گوگل از بین بروند. در این مطلب با ۶ مورد از نقص‌ها و ایرادهای اساسی Android آشنا خواهیم شد.

گوشی های هوشمند امروز بسیار متداول بوده و بیش از سه میلیارد گجت موبایل در دست کاربران سراسر دنیا وجود دارد. سیستم عامل نزدیک به ۹۹ درصد آن‌ها اندروید یا آی او اس بوده و حق انتخاب دیگری برای کاربران وجود ندارد! در مقایسه با پلتفرم موبایل اختصاصی اپل یعنی iOS، سهم Android بسیار بیشتر است.

بر اساس گزارش IDC، اندروید و آی او اس در سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۸۶.۱ و ۱۳.۹۹ درصد بازار گوشی های هوشمند را در دست گرفته‌اند. اگرچه پلتفرم موبایل متن باز گوگل طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته، اما هنوز یک سری مشکلات اساسی دارد. در این مطلب شما را با ۶ مورد از مهمترین مشکلات اندروید که انتظار داریم در سیستم عامل‌های جدید آن از بین بروند، آشنا خواهیم کرد.

گوگل بخش زیادی از زندگی کاربران را ردیابی می‌کند

گوشی های هوشمند را برخلاف انتظار به سختی می‌توان شخصی خطاب کرد! سیم کارت شما دارای یک شماره اختصاصی است و برای برقراری مکالمه، دستگاه می‌بایست با نزدیک‌ترین آنتن مخابراتی تعامل برقرار کند. در بیشتر مواقع، این عملیات با ارائه نام و آدرس کاربر به اپراتور همراه است. در نتیجه پی بردن به فرد تماس‌‌گیرنده، فرد دریافت‌کننده تماس و محل حضور آن‌ها کار دشواری نیست!

اندروید در مقایسه با این موارد اطلاعات بیشتری درباره کاربر جمع‌آوری می‌کند. وقتی به حساب کاربری‌تان در گوگل داخل گوشی لاگین کرده و از تنظیمات پیش‌فرض استفاده می‌کنید، دستگاه اندرویدی به این شرکت اطلاعاتی درباره افرادی که با آن‌ها تماس گرفته یا برایشان پیامک می‌فرستید ارسال خواهد کرد. جملات و کلمات جستجو شده در موتور جستجو، وب سایت‌های مورد بازدید و اپلیکیشن‌های نصب شده توسط کاربر همه نزد Google محفوظ هستند! برای شرکت توسعه‌دهنده اندروید قرار دادن این اطلاعات کنار هم برای پی بردن به مکان‌هایی که تا امروز رفته و حتی در آینده تصمیم به رفتن دارد، کار راحتی است.

بیشتر بخوانید: قابلیت حذف خودکار تاریخچه موقعیت جغرافیایی از گوگل، حریم خصوصی را افزایش می‌دهد

این دسته اطلاعات خصوصی برای شرکت‌های تبلیغاتی بسیار ارزشمند هستند. از طرفی نباید فراموش کرد گوگل در اصل یک شرکت تبلیغاتی است! شاید به همین دلیل یکی از مشکلات اندروید (از دید Google مزیت‌های آن) ردیابی کاربر از جهات مختلف محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: ردیابی موقعیت مکانی توسط اپلیکیشن‌های موبایل، معضلی جدی برای حریم خصوصی کاربران

البته با خرید یک گوشی آیفون نیز حریم خصوصی‌تان به طور کامل رعایت نخواهد شد. بر اساس یک گزارش نیویورک تایمز، یک بیزینس بزرگ بر مبنای اپلیکیشن‌های موبایل با قابلیت ردیابی فعالیت‌های کاربران شکل گرفته است. این موضوع درباره نرم افزارهای آی او اسی نیز صدق می‌کند، هر چند اندروید وضعیت به مراتب بدتری دارد.

نصب برنامه‌های پیش‌‌فرض جزو مشکلات اندروید است

Bloatware در اندروید
Bloatware در اندروید
Bloatware در اندروید

یکی از مشکلات اندروید سبب شده علاوه بر کاربران، گوشی‌سازان و حتی اپراتورهای موبایل نیز این پلتفرم را دوست نداشته باشند! اپراتورها و گوشی‌سازان تمایل به نصب اپلیکیشن‌های پیش‌فرض دلخواه خود دارند. این موضوع به سفارشی‌سازی بیشتر سیستم عامل و ایجاد مزیت رقابتی به وسیله ارائه قابلیت‌های نرم افزاری متفاوت کمک زیادی می‌کند. اگر اپلیکیشن‌های اختصاصی سامسونگ، استایل رابط کاربری اچ تی سی و نحوه سفارشی‌سازی سیستم عامل توسط ال جی را دوست دارید، باید گجت های اندرویدی آن را خریداری کنید.

برخی دستگا‌ه‌ها به صورت پیش‌فرض با اپلیکیشن‌های مخصوص اپراتورها، سرویس‌های استریم ویدیو، بازی‌ها، نرم افزارهای کار با اسناد و دیگر ابزارها همراه هستند. یکی از مهمترین مشکلات اندروید عدم توانایی کاربر برای خلاص شدن از شر آن‌ها است. نرم افزارهایی همچون اسکایپ در صورت نیاز به آن‌ها فوق‌العاده هستند، در غیر این صورت موجوداتی آزاردهنده داخل گوشی به نظر خواهند رسید! این نرم افزارهای غیر قابل حذف پیش‌فرض فضای حافظه داخلی را پر کرده و در برخی گوشی‌ها سبب کاهش سرعت می‌شوند.

روال انتشار آپدیت در اندروید هنوز یک کابوس است

برای هر گجت، آپدیت یک عنصر حیاتی به منظور بقا است، در غیر این صورت خیلی زود از چرخه خارج خواهد شد. برخی مواقع به‌روزرسانی‌ها، بدون اطلاع کاربر، در پس‌زمینه دانلود و نصب می‌شوند. برخی از آن‌ها نیازمند ری‌استارت کردن دستگاه بعد از اتمام دریافت است. در یک کنسول بازی، تا پیش از کامل شدن فرآیند دریافت و نصب آپدیت قادر به اجرای بازی نخواهید بود.

در دستگاه‌های اندرویدی به‌روزرسانی‌های نرم افزاری خیلی آهسته و کند منتشر می‌شوند. البته گاهی اوقات انتشار آن‌ها مستمر و برنامه‌ریزی شده پیش می‌رود، اما این روال بیشتر مخصوص گوشی های رده بالا و گران قیمت آن هم برای یک بازه حداکثر دو ساله است. برای بیشتر گوشی‌ها، چیزی تحت عنوان به‌روزرسانی وجود ندارد! روال انتشار قابلیت‌های جدید در کنار پچ امنیتی به سازنده گوشی و همچنین اپراتور سرویس‌دهنده بستگی دارد.

وقتی یک سیستم عامل Android جدید عرضه می‌شود، اغلب گوشی های بازار آن را دریافت نمی‌کنند. در صورت تاکید به دریافت مستمر آپدیت باید گوشی های خود شرکت گوگل از سری Pixel را خریداری کنید.

برای کاربران، نتیجه این مشکلات اندروید عدم دسترسی به قابلیت‌های جدید سیستم عامل‌ها یا ورژن‌های تازه معرفی شده است. از دیدگاه متخصصان نتیجه، عدم دریافت پچ‌های امنیتی و باقی ماندن رخنه‌های امنیتی در دستگاه‌ها محسوب می‌شود.

تغییر مستمر رابط کاربری یکی از مشکلات اندروید است

مشکلات اندروید
مشکلات اندروید
مشکلات اندروید
مشکلات اندروید

آیفون ایکس، که ده سال بعد از اولین گوشی اپل عرضه شد، با آن تفاوت زیادی دارد، اما اگر از رابط کاربری هر دو گوشی اسکرین شات بگیریم، هسته ظاهری رابط کاربری‌شان تقریبا یکسان است. یک داک در پایین صفحه قرار گرفته که محل نشان کردن اپلیکیشن‌های پرکاربرد است. آیکون نرم افزارها، که تغییراتی زیادی نداشته‌اند، در قالب چند ردیف بالای داک دیده می‌شوند.

اما اندروید طی ده سال اخیر چند مرتبه به طور کامل بازطراحی شده است. در سال ۲۰۱۰ اندروید Gingerbread تبدیل به یک رقیب ارزنده برای آی او اس شد. یک سال بعد و در اندروید Ice Cream Sandwich تم جدیدی توسعه یافت و دکمه‌های فیزیکی با کلیدهای ناوبری مجازی جایگزین شد.

چند سال بعد نوبت به معرفی زبان طراحی گوگل متریال همراه با رونمایی اندروید Lollipop رسید. این زبان هنوز در طراحی رابط کاربری سیستم عامل‌های جدید اندروید همراه اپلیکیشن‌های آن به کار می‌رود.

در اندروید ۹ پای گوگل به طور کامل سه کلید مجازی مخصوص ناوبری را حذف و آن‌ها را ژست‌های حرکتی جایگزین کرد. البته همه این تغییرات بد نبوده‌اند، اما در هر صورت سبب شده سیستم عامل‌های آن در مقایسه با آی او اس یک هویت روشن در ذهن کاربران نداشته باشند. وقتی تازه عاشق یک ورژن شده و به کار کردن با آن عادت می‌کنید، در نسخه بعدی مجبور به فراموش کردن ویژگی‌های قبلی و انطباق با موارد جدید خواهید بود.

اندروید به میزان زیادی به سرویس‌های گوگل وابسته است

سیستم عامل اندروید
سیستم عامل اندروید

در اولین روزهای ظهور Android، کاربران آن را یک پلتفرم موبایل دارای شخصیتی مجزا تصور می‌کردند؛ برای نصب نرم افزار به جای گوگل پلی استور به اندروید مارکت رفته و به منظور گشت و گذار در وب از یک مرورگر دلخواه استفاده می‌کردید، چرا که خبری از مرورگر گوگل کروم نبود.

در حال حاضر اندروید کاربران را تماما به یاد گوگل می‌اندازد. این دسته از مشکلات اندروید با گزینه دوم یعنی نصب تعداد زیادی برنامه پیش‌فرض ارتباط پیدا می‌کنند؛ اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اغلب مربوط به سرویس‌های گوگل نظیر کلندر، مپس و فوتوز بوده و امکان حذفشان وجود ندارد. برای استفاده از بیشتر آن‌ها باید یک حساب کاربری گوگل داشته باشید.

سرویس‌های اجرا در پس‌زمینه دستگاه‌های اندرویدی به مرور زمان بیشتر با اپلیکیشن‌های دانلود شده از گوگل پلی استور یکپارچه می‌شوند. از طرفی Google سازندگان گوشی های هوشمند و اپراتورهای موبایل در سراسر دنیا را به نوعی مجبور به عدم حذف برنامه‌ها و سرویس‌های خود از محصولاتشان کرده است. این موضوع یکی از دلایل جریمه چند میلیارد دلاری شرکت گوگل توسط اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

اگر به شرکت Google اعتماد نداشته یا علاقه‌ای به نرم افزارهای آن ندارید، حین استفاده از گوشی های اندرویدی عذاب خواهید کشید! با انتشار هر سیستم عامل جدید، جدا کردن Google و Android از یکدیگر دشوارتر می‌شود؛ اندروید اکنون شبیه کروم او اس و کروم او اس شبیه اندروید به نظر می‌رسد!

کامپوننت‌های کمتری متن باز هستند

با تعدد نرم افزارهای انحصاری گوگل در دستگاه‌های اندرویدی، سیستم عامل‌های آن کمتر شکل متن باز به خود گرفته و بیشتر شبیه به پلتفرم اختصاصی گوگل خواهد شد؛ Google در حال حاضر لانچر، مرورگر وب، ابزار جستجو، ابزار مسیریابی و برنامه گالری اختصاصی خود را ارائه می‌کند. این لیست به مراتب طولانی‌تر بوده و اپلیکیشن‌های گوگلی متعددی پیدا خواهید کرد. این در حالی است که در اولین روزهای ظهور اندروید همه این کامپوننت‌ها متن باز بودند.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.